Digitalkamera / Ombyttet / Ny garanti ?
Fra : Leif Poulsen

Dato : 08-01-03 17:57

I maj 2000 købte vi nyt Computerudstyr incl. et digitalkamera, gennem min
kones arbejde.

Der var/er 3 års garanti på hele pakken.

Garantien bliver omtalt som en forsikring der dækker alt, herunder hændelige
uheld.

Nu har jeg lige fået et nyt kamera under garantiordningen, idet det gamle
ikke virkede mere.

Nu er mit spørgsmål, hvor lang garanti har jeg på det nye kamera.

Eterra som er leverandør, oplyste at garantien kun var indtil maj 2003.

Det mener jeg ikke er korrekt, idet vi har fået udleveret et nyt kamera.

Er der nogen der kan oplyse hvad der er korrekt, gerne med evt. link til
relevant stof.

Hilsen

Leif

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-01-03 18:19

In article <1LYS9.31588$Hl6.3277045@news010.worldonline.dk>, Leif Poulsen wrote:
> [...]
>
> Det mener jeg ikke er korrekt, idet vi har fået udleveret et nyt kamera.
>
> Er der nogen der kan oplyse hvad der er korrekt, gerne med evt. link til

Såfremt i selv har købt en tillægsforsikring, så står der normalt
at forsikringen ophører ved erstatning af den forsikrede genstand.

Det nye kamera har du normal 2 års reklamationsret på, hvoraf
de første 6 måneder ofte ligestilles med garanti. Altså ligesom
hvis du havde købt et nyt kamera.

Fra : // Overby

Dato : 08-01-03 18:22

Dette er vel ikke gældende, hvis der er tale om en forsikring.

Fra : ct

Dato : 08-01-03 18:33

> Dette er vel ikke gældende, hvis der er tale om en forsikring.

jo, hvorfor ikke? Ved godt de skriver den ikke gør, men jeg tror den er lige
på kanten. Får du nyt er der ny garanti. Derfor bruger mange 'snedige'
leverandører det, at de åbner pakken på den nye vare og kalder den for
'brugt ombytningsmodel'. Så gælder kun evt. resterende garanti fra den
oprindeligt købte vare.

claus

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 08-01-03 19:46

"ct" skrev:
> jo, hvorfor ikke?

Købet blev foretaget maj 2000, så den lovbefalede reklamationsret udløb maj
2001.

Der er købt en tillægsforsikring på ialt 3 år med udløb maj 2003, og det er
ordlyden i dens police der er afgørende.

Rent generelt så er disse forsikringer normalt bundet til det originale
apparat, og udløber automatisk hvis apparatet ikke eksisterer mere. I dette
tilfælde løber forsikringen rent faktisk i 3 år uanset om apparatet er
ombyttet, så umiddelbart er det da en forbedring. Men igen, det er
forsikringsbetingelserne der er afgørende.

Mvh, Lars

Fra : Claus P.

Dato : 08-01-03 21:15

"ct" <claus-fjern-@kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> leverandører det, at de åbner pakken på den nye vare og kalder den for
> 'brugt ombytningsmodel'. Så gælder kun evt. resterende garanti fra den

Hvem har bildt dig det ind?

MVH CP

Fra : Leif Poulsen

Dato : 09-01-03 17:46

Kan jeg udlede af svarene at det "nye" kamera er forsikret indtil Maj 2003.
?

Og at det nye kamera er omfattet af den sædvanlige 2 årige
garanti/reklamation fra den dag jeg fik det udleveret ?

Hilsen

Leif

Fra : Henning

Dato : 09-01-03 20:47

On Thu, 9 Jan 2003 17:45:35 +0100, "Leif Poulsen"
<lp@FJERNDETTEknus.dk> wrote:

> [...]
>
>Og at det nye kamera er omfattet af den sædvanlige 2 årige
>garanti/reklamation fra den dag jeg fik det udleveret ?

Der er ikke tale om almindeligt forbrugerkøb, men busines-busines,
hvor der sagtens kan være aftalt mindre. Så vidt jeg husker har disse
hjemme-pc aftaler været oppe og vende før - rent faktisk er det
arbejdsgiveren, der agerer sælger?

Henning
hsb(at)image.dk