bgcolor
Fra : Phillip

Dato : 08-01-03 17:55

Hey nu har jeg læst til tutorial nummer 10 i htmlen og er godt
igang..
Nu ville jeg lige høre om man skal skrive f.eks <body
bgcolor="#000000"> <----- kan ikke huske om det skal lukkes men i
ved havd jeg mener. kan man ikke bre skirve <body
bgcolor="black"> eller skal der de tal på?? er der ikke en anden
måde??

På forhånd tak!

Phillip

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : MipZhaP

Dato : 08-01-03 18:06

Phillip wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> ved havd jeg mener. kan man ikke bre skirve <body
> bgcolor="black"> eller skal der de tal på?? er der ikke en anden

Hej... Du kan sagtens bare skrive Black eller Blue eller hvad det nu
skulle være.. Det skulle ikke give nogen problem..

Mvh Marc aka. MipZhaP

Fra : Phillip

Dato : 08-01-03 18:14

MipZhaP wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hej... Du kan sagtens bare skrive Black eller Blue eller hvad det nu
> skulle være.. Det skulle ikke give nogen problem..

Ok tusindtak det vil jeg da prøve så!!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-01-03 18:23

Phillip <deus@bizzy.dk> writes:

> Hey nu har jeg læst til tutorial nummer 10 i htmlen og er godt
> igang..

Hvilken html? Jeg antager du taler om den html-tutorial der er på
html.dk (da du sender dit indlæg til nyhedsgruppen gennem dem), men
det er ikke kun læsere af html.dk der ser dit indlæg.
Du kan læse mere om nyhedsgrupper på <URL:http://www.usenet.dk/>

> [...]
> ved havd jeg mener. kan man ikke bre skirve <body
> bgcolor="black"> eller skal der de tal på?? er der ikke en anden

Du kan skrive farver på flere forskellige måder:

1) Med navn. Der er 16 farver som kan beskrives med navn, "black"
er en af dem.
2) Som sekscifret hexadecimalt tal: #000000 er sort, #ff0000 er rød,
etc.
3) Som trecifret hecadecimalt tal: #000 er sort, #f00 er rød.
Hvis taller er #xyz, så svarer det til #xxyyzz.
4) Som decimaltal i rgb-notation: rgb(0,0,0) er sort, rgb(255,0,0)
er rød. Rgb-notationen virker dog kun i CSS, ikke i
bgcolor-attributten.

Brugen af bgcolor-attributten er forældet, og du anbefales at
bruge CSS i stedet. Formatet er
altså fx
eller

Når du sætter baggrundsfarven bør du også sætte forgrundsfarven
samtidigt. Det sikrer at siden kan læse, selv hvis noget går galt
senere på siden. Forgrundsfarven sættes ved at tilføje en
"color:<farve>" til style-attributten, fx

Held og lykke
/L

Fra : Phillip

Dato : 08-01-03 18:53

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Ok tak for det jeg vil ekspermintere og snart tage ccs kursus ka jeg
høre og jo html tutorialen er på html.dk

Fra : MipZhaP

Dato : 08-01-03 20:24

> Ok tak for det jeg vil ekspermintere og snart tage ccs kursus ka jeg
> høre og jo html tutorialen er på html.dk

Okey... Held og Lykke... Og CSS er faktisk ret nemt så det skal nok gå
godt )

Marc aka. MipZhaP

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-01-03 10:57

Phillip wrote in <avhoip$1v3$1@sunsite.dk>:
> Ok tak for det jeg vil ekspermintere og snart tage ccs kursus ka jeg
> høre og jo html tutorialen er på html.dk

Et lille råd: Lad være med at tænke på udseende, før du begynder at arbejde
med CSS.
Lav indhold og strukturering med HTML, og lav udseendet (senere) med CSS.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Phillip

Dato : 09-01-03 13:36

Niels Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Et lille råd: Lad være med at tænke på udseende, før du begynder at arbejde
> med CSS.
> Lav indhold og strukturering med HTML, og lav udseendet (senere) med CSS.

hvad mener du med indhold tekst links olign?? og tak for dit svar og råd

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-01-03 13:50

Phillip wrote in <avjqaq$819$1@sunsite.dk>:
> hvad mener du med indhold tekst links olign?? og tak for dit svar og råd

Tekst, billeder, links, funktionalitet osv. er indhold (i denne sammenhæng).
Farver, fonte, størrelser osv. er udseende.

Hvis fx. en overskrift er for stor, så ret det med CSS. Lad være med at
bruge fx. <h2>, hvis det rent faktisk er den største overskrift. så skal du
bruge <h1>, og med CSS fortælle hvor stor h1 skal være. Det kan også være
fristende at ændre størrelsen med et <font>-tag, det er også "fy-fy".

Fra : Phillip

Dato : 09-01-03 13:56

> [...]
> bruge <h1>, og med CSS fortælle hvor stor h1 skal være. Det kan også være
> fristende at ændre størrelsen med et <font>-tag, det er også "fy-fy".

hehe=) why iike h1 og h2 det tager jo ingen tid at skrive...
tak for din hjælp

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-01-03 16:02

Phillip wrote in <avjrgd$hk5$1@sunsite.dk>:
> hehe=) why iike h1 og h2 det tager jo ingen tid at skrive...

Det tager heller ingen tid (næsten ikke) at at skrive "h1 { font-size:
1.2em;}".

Hvis du mener "h1", så skriv "h1". Der er mange andre måder at læse en
webside end ved at kigge på den visuelt med en fancy moderne kæmpe browser.
Fx. søgemaskiner, som skal se hvad du har at byde på, eller måske bare folk
som selv vælger hvordan siderne skal se ud.

Hvis du bruger i nummer 123, skriver du vel heller ikke "12" på postkassen,
fordi det er en anelse nemmere. :)

Hvis det vigtigste ved dit site er at det skal gå hurtigt, så er det
hurtigste at droppe projektet helt. :)
Det næst-hurtigste er at lave noget sjusk-værk. Det er oftest spil af tid,
så er første mulighed bedre.

Fra : Phillip

Dato : 10-01-03 10:24

> [...]
> hurtigste at droppe projektet helt. :)
> Det næst-hurtigste er at lave noget sjusk-værk. Det er oftest spil af tid,

det skal elst være pænt og lidt blæret det behøver nødvendig vis ikke gå
hurtigt men, hvis man sidder med en odre på at lave en hp på ca 1 time så har
man lidt travlt elelr hvis en siger at man lige pludselig har 2 døgn til det
så kan man godt slappe lidt af;) men jeg vil gerne gøre det så grundigt som
overhoved muligt

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-01-03 12:37

> [...]

> så kan man godt slappe lidt af;) men jeg vil gerne gøre det så grundigt som

Det tager ikke meget mere tid at gøre det rigtigt end forkert. Hvis du
laver en <h1>, så er det fordi det er den øverste overskrift. Hvis den
er for stor, så lav fonten mindre (det er det CSS er der for). Det er
ikke en løsning at bruge <h2> i stedet for, det er en fejl som
ødelægger dokumentstrukturen - uafhængigt af om det *ser* rigtigt ud
(i nogle browsere).

HTML er ikke lavet til at bestemme udseende, men struktur. CSS er til
udseeende.

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-03 17:41

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev
> 1) Med navn. Der er 16 farver som kan beskrives med navn, "black"

Der er nu 20 farver:
black, gray, silver, white, green, lime, navy, blue, olive, yellow, maroon,
red, purple, fuchsia, teal, aqua, lightgreen, lightblue, lightyellow, pink

Mon ikke

body{background-color:black;color:white}

virker bedre i CSS ?

Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
erik@ginnerskov.dk
http://www.ginnerskov.dk
http://www.html-faq.dk
http://hjem/get2net.dk/sorgin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-01-03 23:37

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> [...]
> red, purple, fuchsia, teal, aqua, lightgreen, lightblue, lightyellow, pink

CSS2-definitionen giver kun de 16 der er i HTML 4.0 (aqua, black,
blue, fuchsia, gray, green, lime, maroon, navy, olive, purple, red,
silver, teal, white og yellow).
<URL:http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/syndata.html#color-units>

Det er de samme der er i HTML 4.01.
<URL:http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/types.html#h-6.5>

Der ud over kan man bruge navne til systemfarver, men det er ikke
faste farver.
<URL:http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/ui.html#system-colors>

> Mon ikke
>
> body{background-color:black;color:white}
>
> virker bedre i CSS ?

De er vel begge CSS, den ene inline, den anden embedded (eller hvad
hedder det?).

Man skal selvfølgelig huske at sige at inline styles er CSS med
(men CSS er vist default, så den kan nok undværes i praksis).

/L

Fra : Phillip

Dato : 10-01-03 10:27

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Mon ikke
>
> body{background-color:black;color:white}

Tak for dit svar og dine hjemmesideer syntes jeg godt om de er pæne og der er
orden i dem. jeg skal til at gå igang med css idag eller imorgen men det tager
sin tid når ejg lige har lært tutorialen til html på html.dk
men tak for det hele
kh Phillip