Firewall i XP
Fra : Jacob Petersen

Dato : 08-01-03 11:36

Jeg har netop fået installeret ADSL, og vil derfor sikre mig med en
firewall. Spørgsmålet er om jeg er tilstrækkelig sikret ved at bruge
den firewall der er med i Windows XP ?

Jeg har et abonnement på McAfee virusscanneren, så jeg føler mig
tilstrækkelig garderet mht virusbeskyttelse.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-01-03 12:16

Jacob Petersen <jacob.mette@privat.dk> writes:

> Jeg har netop fået installeret ADSL, og vil derfor sikre mig med en
> firewall.

Mod hvad, præcist? (altså ikke vage termer som "folk der vil hacke
mig" eller "angreb" :)

> Spørgsmålet er om jeg er tilstrækkelig sikret ved at bruge
> den firewall der er med i Windows XP ?

Prøv at læse <URL:http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_net>
(fra Ofte Stillede Spørgsmål for gruppen).

/L

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 08-01-03 15:10

"Jacob Petersen" skrev:
> Jeg har netop fået installeret ADSL, og vil derfor sikre mig med en
> firewall. Spørgsmålet er om jeg er tilstrækkelig sikret ved at bruge
> den firewall der er med i Windows XP ?

Til hjemmebrug: Ja (*).

En default-konfigureret XP Home Edition lytter på nogle forskellige
porte, men efter at have aktiveret den indbyggede XP-firewall viste en
NMAP-scanning, at der var lukket og slukket på alle porte.

(*) Selvfølgelig skal du stadig gøre alle de sædvanlige ting, primært at
holde systemet opdateret via Windows Update, ligesom du bør ruste dig
med kritisk sans, snusfornuft og evt. noget chokolade, når du kobler dig
på nettet. Læs mere om den slags i gruppens OSS.

Du kan muligvis finde noget brugbart her:
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/techinfo/articleindex.asp

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC)

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 08-01-03 16:39

Thomas B. Maxe wrote:

> [...]
> primært at holde systemet opdateret via Windows Update, ligesom du
> bør ruste dig med kritisk sans, snusfornuft og evt. noget

Især chokolade !

--
Magnus Pedersen

Fra : Per Nielsen

Dato : 08-01-03 16:45

"Magnus Pedersen" <mgpeder@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Især chokolade !

Den var den mørke, ikke sandt? Nej, stop stop ;)......

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-01-03 17:04

Per Nielsen wrote:

> "Magnus Pedersen" <mgpeder@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Den var den mørke, ikke sandt?

Det skulle jo være så godt for hjertet.
Men jeg kan altså bedst lide den lyse.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-01-03 17:12

> Det skulle jo være så godt for hjertet.
> Men jeg kan altså bedst lide den lyse.

Måske man skulle lave en OTD på dk.edb.sikkerhed.chokolade. Bliver
trafikken for voldsom, eller hvis uoverensstemmelserne tager overhånd,
kan den eventuelt opdeles i to grupper: dk.edb.sikkerhed.chokolade.lys
og dk.edb.sikkerhed.chokolade.moerk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bruno Christensen

Dato : 09-01-03 09:05

On Wed, 08 Jan 2003 17:11:31 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> trafikken for voldsom, eller hvis uoverensstemmelserne tager overhånd,
> kan den eventuelt opdeles i to grupper: dk.edb.sikkerhed.chokolade.lys

Af hensyn til kommende kommercielle interesser ville jeg foreslå en
opdeling efter mærker:

dk.edb.sikkerhed.chokolade.antonberg
dk.edb.sikkerhed.chokolade.marabou
dk.edb.sikkerhed.chokolade.toms

Denne opdeling vil også være konsistent med opdelingen af software.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : F.Larsen

Dato : 08-01-03 21:41

"Jacob Petersen" <jacob.mette@privat.dk> wrote in message
> Jeg har netop fået installeret ADSL, og vil derfor sikre mig med en
> firewall. Spørgsmålet er om jeg er tilstrækkelig sikret ved at bruge
> den firewall der er med i Windows XP ?

Det afhænger af hvad du vil sikre dig mod ?

For mit eget vedkommende har jeg disablet WinXP firewall og derefter været
maskinen systematisk igennem og stoppe unødige services. På
lokalnetværksniveau så har jeg installeret NetBUI (ligger på WinXP CD'en) og
for de porte som jeg ikke har kunne lukke (1025) har jeg sat et filter på
min router.

Endelig har jeg installeret Zonealarm for at have lidt styr på hvad der er
af udgående trafik på maskinen og Adaware og spybot for scan afor spyware og
så selvfølgelig McAFee.

Til opsætning i WinXP kan følgende sites være nyttige:
http://www.tweakxp.com/tweakxp/internet_tweaks.asp
http://www.protect-me.com/freeware.html
http://www.blackviper.com/WinXP/service411.htm (* god *)

--