Græske bogstaver
Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 08-03-01 16:47

Jeg bruger java.awt.Font til at skrive bogstaver med forskellig
skrifttype, men der er ikke særligt mange skrifttyper at vælge imellem.

Er det muligt at komme til at skrive med græske bogstaver? Hvordan?
--
Jonas Møller Larsen

Fra : Jacob Møller

Dato : 09-03-01 18:56

"Jonas Møller Larsen" <jml@ifa.au.dk> wrote in message
> Jeg bruger java.awt.Font til at skrive bogstaver med forskellig
> skrifttype, men der er ikke særligt mange skrifttyper at vælge imellem.
>
> Er det muligt at komme til at skrive med græske bogstaver? Hvordan?

Toolkit indeholder en metode (getFontList()) du kan bruge til at få listen
over tilgængelige fonte på den givne platform, herudfra kan du så vælge
hvilken font du vil benytte. Renderingen af fontene kan dog variere utrolig
meget fra platform til platform - ja sågar fra browser til browser. Internet
Explorers font rendering er f.eks utrolig mangelfuld.

-Jacob
www.kiloo.dk

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 12-03-01 15:47

"Jacob Møller" wrote:

> Toolkit indeholder en metode (getFontList()) du kan bruge til at få listen
> over tilgængelige fonte på den givne platform

Jeg har prøvet getFontList, og den returnerer 5-6 (mener jeg)
forskellige skrifttyper og desværre ingen græske.

Hvordan afgøres det, hvilke fonte der er til rådighed (Linux, RedHat
6.0)?

--
Jonas Møller Larsen

Fra : Jacob Møller

Dato : 13-03-01 08:24

> Jeg har prøvet getFontList, og den returnerer 5-6 (mener jeg)
> forskellige skrifttyper og desværre ingen græske.
>
> Hvordan afgøres det, hvilke fonte der er til rådighed (Linux, RedHat
> 6.0)?

Det er op til den VM der kører...

-Jacob
www.kiloo.dk

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 14-03-01 13:19

"Jacob Møller" wrote:

> Det er op til den VM der kører...

Jeg kører Gnome Enlightenment, men plejer dog at have mange fonte til
rådighed i andre sammenhænge end Java. Hvordan kan det være?

--
Jonas Møller Larsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-01 13:38

Jonas Møller Larsen wrote:

> Jeg kører Gnome Enlightenment, men plejer dog at have mange fonte til
> rådighed i andre sammenhænge end Java. Hvordan kan det være?

Sun har ikke lavet særligt meget ud af at få systemfonte integreret i
JVM'en. Det er svært at gøre noget ved, når koden bare ikke er der.

Jeg har forstået at dette er blevet bedre med 1.3, men jeg har ikkr
prøvet selv.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 19-03-01 13:52

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> JVM'en. Det er svært at gøre noget ved, når koden bare ikke er der.
>
> Jeg har forstået at dette er blevet bedre med 1.3, men jeg har ikkr

Og den lykkelige udgang på historien blev, at jeg på en maskine med
Linux RH 6.1/Gnome fandt en jdk1.2.2-compiler (før brugte jeg en gammel
"kaffe"-compiler), og det viste sig, at metoden getFontList() i klassen
Toolkit er blevet erstattet med getAvailableFontFamilyNames() i klassen
GraphicsEnvironment.

Denne metode returner 57 forskellige font'e, deriblandt to græske. Så
vidt jeg kan se, foregår kommunikationen mellem Java og
operativsystemets font'e gennem en font.properties fil.

--
Jonas Møller Larsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-03-01 10:15

Jonas Møller Larsen wrote:

> Jeg bruger java.awt.Font til at skrive bogstaver med forskellig
> skrifttype, men der er ikke særligt mange skrifttyper at vælge imellem.
>
> Er det muligt at komme til at skrive med græske bogstaver? Hvordan?

Hvis de indbyggede fonte ikke kan hvad du skal bruge, var det måske en
ide med et værktøj som kan vise TrueType fonte.

Jeg er faldet over
http://ds.dial.pipex.com/town/close/gap59/freetype.shtml, men jeg har
ikke nået at kigge på det selv endnu