Stort netværk
Fra : Esben rasmussen

Dato : 08-01-03 09:18

Jeg går på en skole der har ca. 70 mac'er der er forbundet via netværk, men
det fungerer slet ikke. De "staller" tit og i lang tid. Jeg tror grunden er
at de gemmer deres preference filer centralt på en "macintosh manager" - er
der nogen der kan bekræfte dette ?

Jeg har overvejet at foreslå skolen at lave netværket om til ren fildeling
dvs. køre alle programmer lokalt, er dette en dårlig idé med så mange
maskiner ?

Vi har 30 cuber med lacie 22" skærme og de kører langsommere end min gamle
7200, vores 2 Mbit internet kører som en 56 k forbindelse selv om natten når
man er alene, og skærmene er fedtede ukalibrerede og fedtede så jeg vil lave
en rednings aktion for de stakkels mac'er, men jeg vil lige høre fra
ekspertisen om der kan være problemer forbundet med at lave så simpelt et
netværk ?

--
Mvh. Esben Rasmussen

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-01-03 10:35

On Wed, 08 Jan 2003 09:18:05 +0100, Esben rasmussen <esbenr@mail.dk>
wrote:

> [...]
>at de gemmer deres preference filer centralt på en "macintosh manager" - er

Så skal du fortælle lidt mere om OS osv.

MVH

Martin Edlich

Fra : Esben rasmussen

Dato : 08-01-03 11:08

Det er OS9 og der er en netværksdisk der hedder Macintosh Manager på
skrivebordet deri ligger der preferencer for alle brugere og programmer. Den
ligger på mailserveren og så har vi en filserver. Min tanke er at det går
langsomt fordi netværket bliver belastet af al den trafik der foregår når
der både skal deles filer og programmer skal kommunikere med de dele af
deres filer og preferencer der ligger centralt på serveren. Gør jeg mig
forståelig ? Jeg ved ikke hvad tingene hedder i "netværkssprog"

Netværket består af nogle 100Mb og 1000Mb hubs eller switches.

Problemet er at ikke er nogen der har fuldt overblik over hvordan det
fungerer så min idé er at lave et simpelt fildelings netværk.

Jeg ved godt det ikke er muligt på en nyheds gruppe at afgøre hvor problemet
ligger men er det muligt at det er som jeg tror ? Og er min idé god eller
dårlig ?

--
Mvh. Esben Rasmussen

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-01-03 11:18

On Wed, 08 Jan 2003 11:07:56 +0100, Esben rasmussen <esbenr@mail.dk>
wrote:

>Jeg ved godt det ikke er muligt på en nyheds gruppe at afgøre hvor problemet
>ligger men er det muligt at det er som jeg tror ? Og er min idé god eller
>dårlig ?

Det *kan* selvfølgelig være serveren der er overbelastet, men OS 9.0.x
havde et problem med DHCP, der fik den til at stalle. Dette problem
blev løst i OS 9.1.
MVH

Martin Edlich

Fra : Esben rasmussen

Dato : 08-01-03 12:44

Rettelse der er nogle maskiner der har OS9 nogle med 9.1 og nogle med 9.2.1

Jeg vil helst ikke navngive skolen her - jeg går der bare og det vil vist
ikke være fair at hænge den ud på nettet.

Hvis man har nogle Gigabit og 100 Mbit hubs nogle maskiner et par servere og
nogle kabler skulle det vel ikke være noget problem at lave et netværk kun
til fildeling som kan køre optimalt ?

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-01-03 12:57

On Wed, 08 Jan 2003 12:43:42 +0100, Esben rasmussen <esbenr@mail.dk>
wrote:

>Hvis man har nogle Gigabit og 100 Mbit hubs nogle maskiner et par servere og
>nogle kabler skulle det vel ikke være noget problem at lave et netværk kun
>til fildeling som kan køre optimalt ?

Det er sandsynligvis ikke netværket der er problemet, men serveren og
man laver ikke to forskellige netværk til hhv fildeling og andet.

MVH

Martin Edlich

Fra : Esben rasmussen

Dato : 08-01-03 19:09

On 08/01/03 12:56, in article qc4o1v48q62pt8e8f735llikn6lvdpoa2k@4ax.com,
"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Det er sandsynligvis ikke netværket der er problemet, men serveren og
> man laver ikke to forskellige netværk til hhv fildeling og andet.

Der står 2 servere i server rummet - 2 netværk er jeg ikke helt med på hvad
du mener med men de 2 servere har hver deres ip adresse. Nogen gange ryger
vores fildeling og nogen gange den hvor preferencerne oa. Ligger

--
Mvh. Esben Rasmussen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-01-03 22:36

In article <BA4227DB.1A7BB%esbenr@mail.dk>, Esben rasmussen wrote:

> Der står 2 servere i server rummet - 2 netværk er jeg ikke helt med på hvad
> du mener med men de 2 servere har hver deres ip adresse. Nogen gange ryger
> vores fildeling og nogen gange den hvor preferencerne oa. Ligger

Er der nogle store eksterne kasser med diske ? Ellers er problemet
nok at serverne er underdimensioneret, og også vil være det med
tilsvarende antal PC servere.

Fra : Esben rasmussen

Dato : 10-01-03 13:13

Hej Foreløbig tak for svarene ...

Nej der er ikke et rack med diske. Der står et par blå lacie firewire diske
men jeg ved ikke hvad der er på dem, jeg har også en selv med 900 oxford
chip og den er ret sløv. Den ene server er en blå G3 den anden en sort/hvid
G4. Hubs'ne og switcherne er 5-6-7 forskellige mærker - jeg får tegningen
over netværket i næste uge.

--
Mvh. Esben Rasmussen

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-01-03 09:05

On Wed, 08 Jan 2003 19:09:15 +0100, Esben rasmussen <esbenr@mail.dk>
wrote:

>Der står 2 servere i server rummet - 2 netværk er jeg ikke helt med på hvad
>du mener med

Det var bare mig der misforstod dig.

>men de 2 servere har hver deres ip adresse. Nogen gange ryger
>vores fildeling og nogen gange den hvor preferencerne oa. Ligger

Hvis i undlader Macintosh Manager, så mister i noget funktionalitet,
nemlig at hver bruger kan logge sig på enhver maskine og stadigvæk få
sin egen opsætning.

Hvad hedder (mærke og model) de switche i bruger?

MVH

Martin Edlich

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-01-03 17:45

In article <BA41CD41.1A40F%esbenr@mail.dk>, Esben rasmussen wrote:
> [...]
> nogle kabler skulle det vel ikke være noget problem at lave et netværk kun

Et switchet netværk kan godt klare flere hundrede brugere uden
problemer såfremt de i begrænset omfang anvender serveren.

Jeg sidder på arbejde på et 100 Mbit switchet netværk som kører
Windows, mine preferencer samt desktop er på serveren. Mine
programmer afvikler jeg lokalt.

Dette kører det meste af tiden fornuftigt, selvom der kun er en
fysisk server der håndterer det meste (det er muligvis et cluster,
og diskene er muligvis et dyrt array til 1000 kr/GB). Mit estimat
er 100-200 daglige bruger fra 8-16.

Der kan være et lille performancehit om morgenen og sidst på
eftermiddagen..

Har du checket om det er serverens performance det er galt med,
eller om det er nettet der er mættet ?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 08-01-03 11:41

> [...]

> en rednings aktion for de stakkels mac'er, men jeg vil lige høre fra
> ekspertisen om der kan være problemer forbundet med at lave så simpelt et

Hvor ligger den skole, så vi kan komme og fixe det netværk inden skolen
skyder skylden på Mac'erne og køber PC'ere i stedet ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Esben rasmussen

Dato : 08-01-03 12:44

Hvad tror du det ville koste at fixe det ?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 08-01-03 13:25

Esben rasmussen <esbenr@mail.dk> wrote:

> Hvad tror du det ville koste at fixe det ?

Det kommer da an på hvad der er galt, men det du har beskrevet indtil
videre er da klassiske netværks fejl, som intet har med Mac'erne at
gøre.

Kom nu hvor er det ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-01-03 17:47

In article <1fogykl.uqgzdn18megmeN%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Det kommer da an på hvad der er galt, men det du har beskrevet indtil
> videre er da klassiske netværks fejl, som intet har med Mac'erne at
> gøre.
>
> Kom nu hvor er det ?

En trace til hans IP adresse siger man kommer forbi kd4nxx8....
hos TD@. Så mit bud er Kolding.

Fra : Esben rasmussen

Dato : 08-01-03 19:06

On 08/01/03 17:47, in article
slrnb1olgi.1bs.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> En trace til hans IP adresse siger man kommer forbi kd4nxx8....
> hos TD@. Så mit bud er Kolding.

Thats for me to know and you to find out - Er det lige som at spille sænke
slagskibe ? Og hvordan gør man det ? Men helt alvorligt så har jeg ikke lyst
til at blive skolens mest upopulære person hvis det er ok med jer ?

--
Mvh. Esben Rasmussen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 08-01-03 21:08

> [...]

> slagskibe ? Og hvordan gør man det ? Men helt alvorligt så har jeg ikke lyst
> til at blive skolens mest upopulære person hvis det er ok med jer ?

Du bliver da netop ikke skolens mest upopulære person - tværtimod. Når
du nu har fortalt hvor du hører til, så finder vi en der kan kigge på
netværket samt Mac'erne uforpligtende og derefter kommer med et bud på
en løsning.

Det kan da aldrig gøre dig upopulær.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Esben rasmussen

Dato : 08-01-03 21:54

On 08/01/03 21:08, in article 1fohjzh.j7yu0szbtbkrN%jesper@gylling.net,
"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> [...]
> du nu har fortalt hvor du hører til, så finder vi en der kan kigge på
> netværket samt Mac'erne uforpligtende og derefter kommer med et bud på

Hvordan laver man sådan en trace ? Og hvor ser i min IP adresse ?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 08-01-03 22:00

Esben rasmussen <esbenr@mail.dk> wrote:

> From: Esben rasmussen <esbenr@mail.dk> Newsgroups: dk.edb.mac Message-ID:
> <BA424E53.1A7D2%esbenr@mail.dk> References:
> <BA419D43.19AFF%esbenr@mail.dk>
> <1fogtqp.ej39ib1k9oz92N%jesper@gylling.net>
> <BA41CD7B.1A410%esbenr@mail.dk>
> <1fogykl.uqgzdn18megmeN%jesper@gylling.net>
> <slrnb1olgi.1bs.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>
> <BA42270D.1A7B9%esbenr@mail.dk> <1fohjzh.j7yu0szbtbkrN%jesper@gylling.net>
> 218 80.62.144.22 X-Complaints-To: abuse@post.tele.dk Xref:
> dtext02.news.tele.dk dk.edb.mac:55707

Sådan !

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/ ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am -
0.30 am CET

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-01-03 22:14

> Sådan !

Der mangler lige noget

% traceroute 80.62.144.22
traceroute to 80.62.144.22 (80.62.144.22), 30 hops max, 40 byte packets
1 lo1.bynxx8.ip.tele.dk (80.62.29.1) 34.453 ms 18.533 ms 21.188 ms
2 ge3-0-3.1000m.bynxg2.ip.tele.dk (195.249.15.131) 20.459 ms 22.624
ms 19.946 ms
3 so-0-0-0.2488m.arcnxu1.ip.tele.dk (195.249.7.237) 29.585 ms 28.729
ms 30.862 ms
4 so-0-0-0.2488m.kd4nxu1.ip.tele.dk (195.249.6.98) 31.114 ms 40.743
ms 31.796 ms
5 fe0-1.100m.kd4nxx8.ip.tele.dk (194.182.253.169) 26.386 ms 26.7 ms
23.853 ms

Pkt. 5 viser at ophavet indeholder "kd4..." hos tele.dk. Hvis man ikke
kan TeleDKs opkaldspunkter udenad så kan en Google på fx 'kd4 tele
danmark' give et pdf dokument vedr priser for transmissionsydelser, hvor
man kan finde opkaldspunkter.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 08-01-03 22:29

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> kan TeleDKs opkaldspunkter udenad så kan en Google på fx 'kd4 tele
> danmark' give et pdf dokument vedr priser for transmissionsydelser, hvor

Og en søgning af Esben Rasmussen på krak.dk giver 36 resultater og så er
det jo bare at bruge udelukkelsesmetoden.
--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 08-01-03 23:42

[2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Og en søgning af Esben Rasmussen på krak.dk giver 36 resultater og så er
> det jo bare at bruge udelukkelsesmetoden.

Hmm, hvis Esben ikke ønsker at vi skal vide hvor de Macer står må vi
respektere det !

Men det forhindre vel ikke at man gætter, mit gæt er designer skolen i
Kolding, så frem Povls trace er korekt ?

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 09-01-03 00:09

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Men det forhindre vel ikke at man gætter, mit gæt er designer skolen i
> Kolding, så frem Povls trace er korekt ?

Da jeg var sidste gang var på besøg på Designskolen Kolding (foråret
2002), så jeg da også et par iMac'er (dem fra bolchefabrikken) og en del
pc'er, så...

(Besøget var i embeds medfør og ikke umiddelbart computerrelateret, så
derfor fik jeg ikke rigtigt "luret"...).

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Esben rasmussen

Dato : 09-01-03 00:40

On 08/01/03 21:59, in article 1fohmez.1lj5y711c7y4hN%jesper@gylling.net,

AARRGGH !! det blev jeg jo ikke meget klogere af ... Men det er da for fedt
at trace folk ... Det vil jeg lære så jeg kan føle mig lidt matrix agtig ...

Hvis i gætter skal jeg nok sige det : )

Men det der er vel ikke noget du selv har skrevet - har du fundet det et
sted eller er det søgningen ?

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 09-01-03 01:15

Esben rasmussen <esbenr@mail.dk> wrote:

> Men det der er vel ikke noget du selv har skrevet - har du fundet det et
> sted eller er det søgningen ?

Nu du bruger Entourage (det kan man også se så kig i View menuen og
vælg Source...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-01-03 13:07

in article BA419D43.19AFF%esbenr@mail.dk, Esben rasmussen at esbenr@mail.dk
wrote on 08/01/03 9:18:

> [...]
> en rednings aktion for de stakkels mac'er, men jeg vil lige høre fra
> ekspertisen om der kan være problemer forbundet med at lave så simpelt et

Netboot'er maskinerne? Afvikler de alle programmer fra serveren, og hvilke
programmer er det?

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Esben rasmussen

Dato : 08-01-03 19:03

On 08/01/03 13:06, in article BA41D2DD.1BEDA%spam@kiil.net, "Peter Kiil"
<spam@kiil.net> wrote:

Altså jeg er bare en stakkes studerende der er irriteret over hastigheden på
de her maskiner so mer udmærkede hver for sig. Og je gvil bare gerne lave en
rednings aktionså de ikke står og bliver mishandlet hver dag : )

Jeg ved ikke præcist hvordan det er sat op. Selvfølgelig kunne det fungere
hvis der var uddannet personale på skolen men det er ikke tilfældet. Jeg
tror ikke jeg kan levere nok oplysninger til at finde løsningen her, jeg
ville bare gerne vide om ikke det kunne lyde som en god idé at rykke lortet
fra hinanden og sætte det sammen så det bare var fildeling det drejede sig
om - for det må være til at overskue.

Sådan som jeg indtil videre har snuset mig frem til er det sat op så :

Programmerne ligger på lokalt ligesom styresystemet
Preferencerne ligger i "macintosh manager"

Nogle gange er det når man logger ind den staller men for det meste er det
bare når man arbejder, så kan man nå at klikke et par gange eller flyttet
noget så staller den i 5- 10 min så kan man arbejde i 10 sekunder så staller
den i et par minutter osv. Nogle gange kører det udmærket andre gange er det
#€%&%#€!!

> Netboot'er maskinerne? Afvikler de alle programmer fra serveren, og hvilke
> programmer er det?

Jeg tror svaret er delvist netboot ( kan man det ) programmerne er photoshop
illustrator og quark

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-01-03 19:10

I artiklen <BA422653.1A7B7%esbenr@mail.dk> , Esben rasmussen
<esbenr@mail.dk> skrev:

> [...]
> noget så staller den i 5- 10 min så kan man arbejde i 10 sekunder så staller

Nu er det vel ikke gammeldags Appletalk, der køres?

Hvis hver studerende havde en USB-flash-nøglerings dims, så kunne
indstillinger ligge på den. Så kunne de også tage dem med hjem, hvis de har
passende udstyr derhjemme. Så er det bare at sætte USB-dimsen i tastaturet,
når man sætter sig ved en maskine.

Fra : Esben rasmussen

Dato : 10-01-03 13:26

On 09/01/03 19:09, in article 9ViT9.98$ub5.5141@news.get2net.dk, "Niels
Jørgen Kruse" <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Nu er det vel ikke gammeldags Appletalk, der køres?

Hvad er det ? Hvad skal det hedde for det er gammeldags ?

Kan det passe det hedder Appleshare IP 6 ?

--
Mvh. Esben Rasmussen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-01-03 08:41

> [...]

> en rednings aktion for de stakkels mac'er, men jeg vil lige høre fra
> ekspertisen om der kan være problemer forbundet med at lave så simpelt et

Det lyder som noget netboot og så må det køre via en Appleshare
et-eller-andet server.

Hvis der er en 2 mbit forbindelse, så burde der være fuldt blæs på -
specielt om natten.

Jeg tænker at den næppe kører igennem serveren. Det er ihvertfald ikke
nødvendigt. Hvis det er korrekt, kan vi egentligt udelukke serveren som
problemet! Tilbage er det fysiske netværk.

Der er ihvertfald et eller andet helt galt.

De fedtede skærme kan klares med Ajax

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-01-03 21:26

wannabee@post5.tele.dk (Stig Leerbeck) writes:

> De fedtede skærme kan klares med Ajax

Ajax hvad? Husk lige på anti-glare coating'en, den har ikke godt af
vinduesrens eller ligende skrappe sager.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-01-03 16:18

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> Ajax hvad? Husk lige på anti-glare coating'en, den har ikke godt af
> vinduesrens eller ligende skrappe sager.

Nårh ja - jeg tænkte på almindeligt skurepulver, men det er måske for
hidsigt?

Stig

Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk