Bevilling nødvendig for at sælge brugt edb~
Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 07-01-03 22:49

Der kører pt. en ret ørkesløs diskussion i dk.marked.kommerciel.edb. Jeg var
lige ved at lave en FUT til denne gruppe, men fandt så at jeg villle spare jer
for både sprogbrug og citatteknik, og i stedet stille spørgsmålet selv.

Er det nødvendigt at have en bevilling for lovligt at kunne sælge brugt
edb/computerudstyr i DK?

Umiddelbart forekommer det mig usandsynligt, men en af diskussionsdeltagerne
hævder at have det fra en ansat på den lokale politistation, men der er i øvrigt
ingen der kan henvise til konkrete love/bekendtgørelser/paragraffer.
--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : alexbo

Dato : 08-01-03 19:21

"Kim Kolmorgen" <kk1@privat.dk> skrev

> Er det nødvendigt at have en bevilling for lovligt at kunne sælge brugt
> edb/computerudstyr i DK?

Nej, før i tiden skulle man have næringsbrev for at drive handel, det findes
ikke mere.

Der findes dog regler for handel med fødevarer, medicin, farlige stoffer og
lign.

Bevilling i gammeldags forstand, findes vist kun for værtshuse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-01-03 20:39

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Nej, før i tiden skulle man have næringsbrev for at drive
> handel, det findes ikke mere.

Hvornår er det blevet afskaffet ? - i Hillerød ligger der en butik
der sælger brugte CD'er, han har da et fint "brev" fra politiet
hængende hvor der står han har tilladelse til det, svjh står der
faktisk "næringsbrev" på det.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : alexbo

Dato : 08-01-03 22:22

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev

> Hvornår er det blevet afskaffet ? -

Efter min mening for mange år siden,
jeg har da heller ikke set et næringsbrev i lange tider.

Men jeg kan jo se på Bo`s indlæg at jeg sansynligvis tager fejl, i hvert
fald hvad angår de omtalte varer.

I forbindelse med div. kioskers tvivlsomme forretningsmoral, blev der netop
slået til lyd for at genindføre næringsbrevet.
Men det har åbenbart aldrig været helt fjernet.

mvh
Alex Christensen

Fra : bem

Dato : 08-01-03 20:51

Kim Kolmorgen wrote:
> [...]
> diskussionsdeltagerne hævder at have det fra en ansat på den lokale
> politistation, men der er i øvrigt ingen der kan henvise til konkrete

Man skal vist stadig have bevilling. Se særligt §1, stk. 1 nr. 1 og § 2,
stk. 1 og 2:

LOV nr 223 af 08/06/1966 (Gældende)

Lov om handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed.

§ 1. Loven gælder for selvstændig næringsvirksomhed ved

1) *handel med eller køb af brugte genstande, der ikke sker som et
sædvanligt led i en handelsvirksomhed med nye genstande* eller i en
håndværks- eller industrivirksomhed;
2) udlån af penge mod håndpant, herunder pant i lotterisedler, og formidling
af sådanne lån (pantelånervirksomhed).
Stk. 2. Loven gælder dog ikke for

1) handel med eller køb af registreringspligtige motorkøretøjer;
2) handel med bøger og frimærker;
3) opkøb, der ikke sker på fast forretningssted, af genstande, der
udelukkende afhændes til næringsdrivende til videresalg eller forarbejdning;
4) ydelse og formidling af lån mod håndpant i værdipapirer eller
registreringspligtige motorkøretøjer eller for udlånsvirksomhed, der udøves
af banker, sparekasser eller det kgl. assistentshus.
Stk. 3. I det omfang, en virksomhed ifølge stk. 1 og 2 er omfattet af denne
lov, er den ikke undergivet reglerne i næringsloven.

Stk. 4. Justitsministeren kan bestemme, at reglerne i kapitel 3 helt eller
delvis skal gælde for anden selvstændig næringsvirksomhed ved handel med
eller køb af brugte genstande end den, der efter stk. 1 og 2 er omfattet af
loven, samt for auktionsholderes virksomhed vedrørende auktionssalg af
brugte genstande.

Kapitel 2.

Bevilling.

§ 2. *Den, der driver virksomhed, som er omfattet af loven, skal have
bevilling.*

Stk. 2. Bevilling meddeles enten til handel med brugte genstande eller til
pantelånervirksomhed og udstedes af politimesteren på det sted, hvor eller
hvorfra virksomheden agtes drevet, i København politidirektøren. Bevillingen
giver ret til at drive virksomhed i og fra politikredsen.

/Bo

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 08-01-03 22:37

On Wed, 8 Jan 2003 20:51:13 +0100, "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com>
wrote:

>1) *handel med eller køb af brugte genstande, der ikke sker som et
>sædvanligt led i en handelsvirksomhed med nye genstande*

...men det betyder det så ikke modsat, at en butik der handler med hardware, også
kan sælge brugte dele uden bevilling, da det kan anses for at være et sædvanligt
led i deres handelsvirksomhed?

Fra : bem

Dato : 08-01-03 23:32

Kim Kolmorgen wrote:

> ..men det betyder det så ikke modsat, at en butik der handler med
> hardware, også kan sælge brugte dele uden bevilling, da det kan anses
> for at være et sædvanligt led i deres handelsvirksomhed?

Jo, det mener jeg bestemt.

/Bo

Fra : John Vedsegaard

Dato : 09-01-03 03:23

Du skal have en marskandiserbevilling, den fås hos politiet. Der findes et
særligt kontor til dette.

Derefter skal du føre en kosterbog, hvor du skriver alt hvad du køber og
sælger.

Desuden modtager du kosterbladet, som du har pligt til at læse.

Yderligere oplysninger fås hos politiet.

Dette er kun nødvendigt hvis du sælger professionelt, salg af dit eget
kræver ikke noget.

John Vedsegaard