slette post i to dimentionel array
Fra : Nikolaj Møller Niels~

Dato : 08-03-01 15:58

jeg skal slette en post i et to dimentionelt array hvorledes kan det gøres.

mit array er på fx. array(1 to 14,1 to 10000)

jeg skal fx. have selettet posterne
array(1,23),array(2,23)array(3,23)array(4,23)array(5,23) osv op
til array(14,23)

når denne række er slettet skal alle poster som er højere i 2. dimention
rykkes en gang ned. Altså skal

array(1,24) ned hvor array(1,23) stod før og
array(2,24) ned hvor array(2,23) stod før osv.

Hvis der er nogle som kan hjælpe mig med dette probelem vil jeg være meget
taknemlig.

på forhånd tak

Nikolaj

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 08-03-01 21:54

Nikolaj Møller Nielsen skrev:
> [...]
> til array(14,23)
> array(1,24) ned hvor array(1,23) stod før og
> array(2,24) ned hvor array(2,23) stod før osv.

Hvis du absolut vil bruge en indekseret tabel, er der vist ikke andet at
gøre, end at kridte skoene og gå i gang med for-løkkerne. Dvs. noget i
retning af:

For i=1 To 14
For j=24 To 10000
array(i,j-1) = array(i,j)
Next j
array(i,10000) = ??? 'Evt. nulstilling
Next i

Det kan tage sin tid, når der er 14*10000 elementer, så det er nok ikke
noget der skal gøres for tit.

Umiddelbart (uden at kende sammanhængen) lyder det for mig som om der er
tale om et dårligt/forkert design, når der bruges almindelige tabeller på
den måde. Måske man skulle overveje en anden måde at "opbevare" sine data
på?

-------
Tomas

Fra : Nikolaj Møller Niels~

Dato : 12-03-01 10:04

tak for svaret
der er dog det problem at jeg skal arbejde med et array / tabel / liste som
skal indeholde
200000 x 14 poster. Det skal samtidig være muligt at arbejde med dem i
rammen idet der skal regnes meget på de tal som står der i. Jeg kan
umiddelbart ikke se en løsning men er interesseret hvis nogle kender en.

mvh

Nikolaj

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 12-03-01 23:48

Nikolaj Møller Nielsen skrev:
> der er dog det problem at jeg skal arbejde med et array / tabel / liste
som
> skal indeholde 200000 x 14 poster.

Du skriver poster.
Præcis hvad indeholder disse poster?
Hvor store er de?

> Det skal samtidig være muligt at arbejde med dem i
> rammen idet der skal regnes meget på de tal som står der i.

Der gik godt nok et stykke tid før det gik op for mig, hvad det var for en
"ramme", som du omtaler (RAM'en).

Da jeg ikke kender indholdet (og dermed størrelsen) af din tabel, og ikke
kender din computers bestykning, er det lidt svært at forholde sig til om
det kan være i RAM'en eller ej...

Du skriver at der skal regnes meget på tallene, men det fortæller mig jo
ikke noget om tilgangsmønsteret. F.eks:

1. Hentes poster sekventielt eller springes der rundt i tabellen?
2. Skal der regnes i "lang tid" på tallene i én post, så det ikke gør noget
at det tager lidt længere tid at hente posten frem, når blot det er hurtigt
at tilgå tallene i posten?
3. Bliver data opdateret i posterne og i givet fald efter hvilket mønter?

Hvis du skal gøre dig nogensomhelst forhåbinger om at få brugbare forslag,
er du nødt til at være lidt mere specifik.

-------
Tomas