Fortrydelsesret vedr. internethandel
Fra : Hu Kares!

Dato : 07-01-03 21:24

Jeg har netop købt en ydelse på nettet til 8,95$ om måneden (newsprovider) -
efter at have testet dem i nogle timer, er jeg så kommet til den konklusion
at det ikke er noget for mig.

Jeg har sendt en mail til firmaet i USA om at jeg gerne vil annullere denne
handel, desuden har jeg standset fremtidige betalinger ved det firma der
står for at trække mit mastercard en gang i måneden (www.ibills.com).

Mit spørgsmål er så, burde jeg ikke have ret til at annullere denne handel ?

Og hvad gør jeg hvis de trækker de 8,95$ på mit kreditkort ?

Med venlig hilsen

HK

Fra : DS

Dato : 07-01-03 23:26

> [...]
?

> Og hvad gør jeg hvis de trækker de 8,95$ på mit kreditkort ?

Der gælder jo ikke som sådan fortrydelsesret når du køber noget i USA, det
er jo ikke undergivet dansk lovgivning. Så jeg tror du skal læse
betingelserne for det abonnement du har lavet. Normalt vil det dog være
sådan at du kan opsige det til udløbet af din periode, dvs. til udløbet af
den første måned. Og så skal du ikke betale mere, men jeg tror næppe du får
dine $8,95 igen - de skal nok blive trukket.

Hvis du er heldig kan du overbevise dem om at lukke din konto før den måned
er udløbet, og at de så tilbagefører beløbet til dit VISA kort.

/Daniel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-01-03 23:45

DS wrote:

> Der gælder jo ikke som sådan fortrydelsesret når du køber noget i USA, det
> er jo ikke undergivet dansk lovgivning. Så jeg tror du skal læse
> betingelserne for det abonnement du har lavet.

Hvis tjenesten ikke svarer til det lovede, kan du eventuelt prøve at
skrive dette i en mail, hvor du beder om at få abonnementet ophævet
straks og pengene tilbageført. Eventuelt med trussel om/samtidig
henvendelse til ibills.com, der vist ikke bryder sig om tjenester, der
snyder med den slags. Men det kræver altså, at der er forholdsvis stor
uoverensstemmelse med det lovede og det leverede.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-03 23:54

DS skrev:

>Der gælder jo ikke som sådan fortrydelsesret når du køber noget i USA

Muligvis.

>det er jo ikke undergivet dansk lovgivning.

Muligvis. Der er internationale handelsaftaler som både USA og
Danmark har tiltrådt. Hvis firmaet 'henvender' sig til danskere,
og det er et forbrugerkøb, så kan køber frit vælge den mest
gunstige lov som grundlag for aftalen.

'Henvender sig' vil sige f.eks. at de har reklamer målrettet mod
danskere eller på dansk, at de jævnligt handler med danskere, at
de har en dansk filial eller lignende.

Det er derimod rigtigt at hvis man handler i en rent amerikansk
butik, så gælder den amerikanske lov.

Men sagen handler om en tjenesteydelse, og det er en lidt mere
tricky affære end en simpel vare. Jeg tvivler på at der efter
dansk lov (og amerikansk) er fortrydelsesret på den, selv om det
er fjernhandel. F.eks. står der klart (og korrekt) i mine
kundebetingelser for Telmore at der er 14 dages returret på
mobilaftalen, men at denne returret bortfalder hvis jeg benytter
simkortet.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-01-03 23:43

Scripsit "Hu Kares!" <hu_kares_fjern@hotmail.com>

> Mit spørgsmål er så, burde jeg ikke have ret til at annullere denne handel ?

Jo, hvis det er en ydelse du har købt som fjernhandel. Det gælder
ihvertfald hvis det er dansk ret der gælder for aftalen. Det er jeg
ikke sikker på er tilfældet når din aftalepartner er i USA.

Som grundregel har du lovet at betale, og skal derfor holde hvad du
lover.

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Hu Kares!

Dato : 08-01-03 06:36

OK - jeg takker for svarene

Så må jeg jo bare håbe på at de er så reelle at de annullerer mit
abonnement......

Men ok - hvor meget er det lige man gider bøvle for 8,95$ - tror nok bare
jeg siger, at det ryger i glemmebogen...

Tak for hjælpen

HK