Spørgsmål vedrørende mekaniker
Fra : Pcman

Dato : 07-01-03 21:11

Hej DVJ.
Jeg har en tråd i dk.fritid.bil.

Her kommer mit oprindelige indlæg:

Hej NG.

Jeg afleverede min Mazda 323 til mekaniker den 27/12 -02. Vi havde givet
håndslag på at han skiftede min toppakning for kroner 2500,-. Jeg kørte
bilen op til ham.

I går ringer han og bilen er færdig - men!
Mekanikeren siger så at der er gået en føler og det koster 500 kroner
ekstra. Da jeg kender omtalte føler og ved at det er en original
Mazdareservedel til 700 kroner + moms, eller en du henter på skrotpladsen
for 25 kroner, kommer mit spørgsmål.

Hvad vil i gøre når mekanikeren ikke vil udlevere bilen uden at have fået de
500 kroner ekstra?

----------------

Hvad siger loven og hvad er mine rettigheder?

Kan i vejlede?

Med venlig hilsen
Jarl Olsen
--

Yamaha RD 350 LC i dybfryser
MB 207 med sneplov

Fra : Peter G C

Dato : 07-01-03 21:15

Pcman skrev i news:3e1b346d$0$47402$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

[klip]

> Hvad siger loven og hvad er mine rettigheder?

Din mekaniker må gerne holde bilen tilbage.

> Kan i vejlede?

Du kan ikke gøre meget andet end at betale og anmode om kvittering og så se,
om det er en ny føler, du har fået.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Claus P.

Dato : 07-01-03 21:22

> Pcman skrev i news:3e1b346d$0$47402$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>
> [klip]

> Din mekaniker må gerne holde bilen tilbage.

Må mekanikeren gerne skifte div dele på eget initiativ,
udover det aftalte arbejde?

MVH CP

Fra : Peter G C

Dato : 07-01-03 22:26

Claus P. skrev i news:3e1b36d8$0$47046$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

[klip]

> Må mekanikeren gerne skifte div dele på eget initiativ,
> udover det aftalte arbejde?

Næppe - jeg får en dom om emnet inden så længe så kan du høre mere

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Holger Danske

Dato : 07-01-03 22:41

Peter G C wrote:
> Claus P. skrev i news:3e1b36d8$0$47046$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
>
> [klip]

> Næppe - jeg får en dom om emnet inden så længe så kan du høre mere

Nu kender jeg Jarl, og bilen skal hentes i morgen, så er der nogen der ved
om man kan søge (gratis) på Karnov og i givet fald vil smide et link herind
?

Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-01-03 22:58

On 07/01/03 22:40, in article
3e1b4967$0$47056$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Holger Danske"
<Holger_Danske@msn.com> wrote:

> Nu kender jeg Jarl, og bilen skal hentes i morgen, så er der nogen der ved
> om man kan søge (gratis) på Karnov og i givet fald vil smide et link herind

Nej. Det kan du ikke.

/kristian

Fra : Holger Danske

Dato : 07-01-03 23:01

Kristian Storgaard wrote:
> On 07/01/03 22:40, in article
> 3e1b4967$0$47056$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Holger Danske"

> Nej. Det kan du ikke.

Andre steder med lovtekst, præcedens ?

Allan

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-01-03 23:18

On 07/01/03 23:00, in article
3e1b4e0c$0$47058$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Holger Danske"
<Holger_Danske@msn.com> wrote:

> Andre steder med lovtekst, præcedens ?

I et vist omfang på familieadvokaten og dens "proffessionelle storebror":
www.synopsis.dk
- noget af synopsis kræver dog password (som koster penge)

Ellers skal du være heldig at Google (vores allesammens ven) kan finde nogle
private/advokater/organisationer, der har troværdige henvisninger på deres
sites.

/kristian

Fra : Pcman

Dato : 08-01-03 00:39

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> Claus P. skrev i news:3e1b36d8$0$47046$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
>
> [klip]

> Næppe - jeg får en dom om emnet inden så længe så kan du høre mere

Lyder spændende. Glæder mig allerede

Jeg mener heller ikke at det er rimeligt. Og slet ikke når det intet har med
aftalte reparation at gøre.

Mekanikeren, en enkelt ældre mand på hans eget lille værksted. Vi fik at
vide at han manglede noget at lave her før jul, og valgte så at spørge ham.
Da han gav et et bud på 700 kroner under en anden mekaniker, valgte vi ham,
da han også ligger lokalt. Vi har betalt ham 1000 kroner a´conto, (har
kvittering) da det kneb med pengene hos ham. Resten skulle være "orange".
Såå, jeg har ham alvorligt under mistanke om fusk. Specielt også når det
intet har med den aftalte reparation at gøre

Jarl Olsen
www.pcman.dk
pcmanFJERNDETTE@pcman.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-01-03 01:09

"Pcman" <jarl.fjerndetteolsen@mail.dk> skrev Wed, 8 Jan 2003 00:39:12
+0100

> [...]
>Såå, jeg har ham alvorligt under mistanke om fusk. Specielt også når det
>intet har med den aftalte reparation at gøre

Du har *ham* mistænkt for fusk. Javel så, men hvad har du selv gang i.?

Du vælger ham netop fordi han (qua de jydske dollars) er billigere.

Og prisen på den omtalte føler harmonerer jo også smukt med med nyprisen
på en original (faktisk endda lidt i overkanten ville jeg sige, hvis det
'uden moms').

Så skynd du dig hellere at betale og få din bil hjem igen. Men husk lige
at få en kvittering. )

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Pcman

Dato : 07-01-03 21:34

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Din mekaniker må gerne holde bilen tilbage.

Er du nu helt sikker på det og i så fald hvilken paragraf giver ham ret til
det?

> Du kan ikke gøre meget andet end at betale og anmode om kvittering og så
se,
> om det er en ny føler, du har fået.

Skal jeg skille bilen ad, for at se om han virkelig har skiftet pågældende
føler? Den sidder yderst uhensigtsmæssigt. Gælder dette også når mekaniker
skifter en reservedel der intet har med den aftalte reparation at gøre?

Jarl Olsen
www.pcman.dk
pcmanFJERNDETTE@pcman.dk

Fra : Peter G C

Dato : 07-01-03 22:27

Pcman skrev i news:3e1b399e$0$47413$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Er du nu helt sikker på det og i så fald hvilken paragraf giver ham
> ret til det?

Ja, jeg er sikker. Der er ingen paragraf på det her. Det er en alm. regel i
dansk ret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-01-03 23:17

Peter G C wrote:

> Ja, jeg er sikker. Der er ingen paragraf på det her. Det er en alm. regel i
> dansk ret.

Den regel på da stå et eller andet sted. Ellers er det da vist ikke så
meget regel over den regel.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-01-03 23:21

On 07/01/03 23:16, in article 3E1B51D3.E0A6E151@carben.dk, "Carsten Riis"
<cr@carben.dk> wrote:

> Den regel på da stå et eller andet sted. Ellers er det da vist ikke så
> meget regel over den regel.

Der findes temmelig mange regler i dansk ret, som ikke er skrevet ned i
§'er. For eksempel:
- erstatning uden for kontrakt
- en lang række forvaltningsretlige regler
- en række "almindelige obligationsretlige grundsætninger"

/kristian

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-01-03 23:23

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> - erstatning uden for kontrakt
> - en lang række forvaltningsretlige regler
> - en række "almindelige obligationsretlige grundsætninger"

Derfor er de vel stadig skrevet ned et eller andet sted.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-01-03 23:30

On 07/01/03 23:22, in article 3E1B5336.CAD2F92C@carben.dk, "Carsten Riis"
<cr@carben.dk> wrote:

> Derfor er de vel stadig skrevet ned et eller andet sted.

De er beskrevet i den juridiske litteratur og lagt til grund (og udviklet) i
domstolenes praksis.

/kristian

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-01-03 23:32

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

regel i

> Den regel på da stå et eller andet sted. Ellers er det da vist ikke så
> meget regel over den regel.

Jeg vil nu nok tillade mig at henvise til straffelovens
§ 293. Den, som uberettiget bruger en ting, der tilhører en anden, straffes
med bøde eller fængsel indtil 1 år, medmindre forholdet er omfattet af § 293
a. Under skærpende omstændigheder, navnlig når tingen ikke bringes tilbage
efter brugen, kan straffen stige til fængsel i 2 år.

Stk. 2. Den, som lægger hindringer i vejen for, at nogen udøver sin ret
til at råde over eller tilbageholde en ting, straffes med bøde eller under
skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6 måneder.

Det er den såkaldte selvtægtsparagraf, og i mine øjne falder dette tilfælde
ind under stk. 2.

Det uheldige for spørgeren er så, at jfr.

§ 305. De i § 291, stk. 1 og 3, § 298 og § 299 omhandlede lovovertrædelser
påtales kun efter den forurettedes begæring, medmindre almene hensyn kræver
påtale.

Stk. 2. De i § 293, stk. 2, og § 294 omhandlede lovovertrædelser er
undergivet privat påtale.

Altså privat påtale. Paragraffen anvendes typisk, når der bl.a. er uenighed
om hvilken betaling der er aftalt m.m. Det giver principielt ikke pgl. ret
til at tilbageholde en ting, men da det evt. skal afgøres ved privat
søgsmål, står bilen hos mekanikeren indtil dette kan finde sted.

Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-03 23:47

Kurt B. Andersen skrev:

>Jeg vil nu nok tillade mig at henvise til straffelovens
>§ 293. Den, som uberettiget bruger en ting, der tilhører en anden ...

Mekanikeren bruger ikke bilen, og det er ikke uberettiget at han
har den på sit værksted. Det er han jo blevet bedt om.

> Stk. 2. Den, som lægger hindringer i vejen for, at nogen udøver sin ret
>til at råde over eller tilbageholde en ting, straffes med bøde eller under
>skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6 måneder.

Du mener altså at kunden kan straffes med bøde eller fængsel
fordi han forhindrer mekanikere i at råde over sine penge? Det er
jeg nu ikke enig i.

--
Bertel

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-01-03 00:14

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Mekanikeren bruger ikke bilen, og det er ikke uberettiget at han
> har den på sit værksted. Det er han jo blevet bedt om.

Netop derfor henviste jeg til stk. 2

> Du mener altså at kunden kan straffes med bøde eller fængsel
> fordi han forhindrer mekanikere i at råde over sine penge? Det er
> jeg nu ikke enig i.

Nej det mener jeg absolut ikke. Det er mekanikeren, som forhindrer ejeren af
bilen i at råde over sin bil.
Derfor er det kunden, som skal sagsøge mekanikeren for at få rådighed over
sin bil igen.

Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-03 00:23

Kurt B. Andersen skrev:

>Nej det mener jeg absolut ikke.

Det var også skrevet for sjov for at gøre dig opmærksom på et
problem du så bort fra.

>Det er mekanikeren, som forhindrer ejeren af bilen i at råde over sin bil.

Spørgsmålet er jo om ejeren har ret til at råde over bilen når
han ikke har betalt mekanikeren.

--
Bertel

Fra : Pcman

Dato : 08-01-03 00:59

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Spørgsmålet er jo om ejeren har ret til at råde over bilen når
> han ikke har betalt mekanikeren.

Spørgsmålet må da mere være, om mekanikeren har ret til at skifte en
reservedel, når den intet har med sikkerheden og bilens lovpligtige udstyr
at gøre, samt overhovedet intet har med den aftalte reparation at gøre?

Med venlig hilsen
Jarl Olsen
--
Yamaha RD 350 LC
MB 207

Fra : Pcman

Dato : 08-01-03 00:54

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> wrote in message

> [...]
> bilen i at råde over sin bil.
> Derfor er det kunden, som skal sagsøge mekanikeren for at få rådighed over

Hmm, interessant. Det kunne jeg godt finde på at gøre.

Vil give ham den mulighed i morgen, at tilbyde ham halv skade, hvis han kan
fremvise dokumentation på føleren. I modsatfald fald vil jeg tilbyde manden
100 - 150 kroner for den føler, eller bede ham om at tage den af. Jeg håber
han har gemt den gamle føler. Men så får han selvfølgelig heller ikke de 500
kroner og så trækker jeg bilen hjem.

Med venlig hilsen
Jarl Olsen
--
Yamaha RD 350 LC
MB 207

Fra : Peter G C

Dato : 08-01-03 08:22

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6 måneder.
>
> Det er den såkaldte selvtægtsparagraf, og i mine øjne falder dette

Nej, for tilbageholdelsen er ikke uberettiget. Det er ganske almindeligt at
tilbageholde en genstand, indtil der er betalt. Det er faktisk hovedreglen i
dansk ret: kontant betaling.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Pcman

Dato : 08-01-03 16:22

Hej DVJ.

Jeg takker jer alle for de meget gode råd, samt den saglige vejledning jeg
har fået herigennem.

Min kone og jeg hentede bilen i dag og brugte nogle af de råd vi fik. Da
mekanikeren ikke kunne fremvise dokumentation for den indkøbte føler, så han
sig nødsaget til at udlevere bilen uden nogen problemer. Han fik altså ikke
de 500 ekstra kroner han forlangte. Til gengæld fik jeg en dags dato på at
han har modtaget 2500 kroner.

Takker endnu engang for hjælpen.

Med venlig hilsen
Jarl Olsen