kristendommens forgreninger
Fra : Lars Andersen

Dato : 07-01-03 21:02

Er dette den almindelige opfattelse af
de forskellige kirkesamfunds forgreninger
op gennem historien efter Jesu fødsel?

Jesu fødsel
koptisk kirke
armenske kirke
katolske kirke

Deling i to grene

gren A.1, ortodokse kirke

gren B.2, tre nye grene

gren B.2.1 reformerte kirke
pinse
baptister
adventister
kvækerne

gren B.2.2 lutherske kirke
brødremenigheden

gren B.2.3 anglikanske kirke
metodisterne
frelsens hær

Ovenstående er i følge
"Gads Religions leksikon" 1999, men
findes der en mere detaljeret optegnelse?
Mvh. Lars.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 07-01-03 22:40

"Lars Andersen" <bcpt-lha@bora.dk> skrev i en meddelelse
> Er dette den almindelige opfattelse af
> de forskellige kirkesamfunds forgreninger
> op gennem historien efter Jesu fødsel?

Hvad så med de pinselignede kirker karismatiske tros samfund også videre.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside

eller http://www.kbc.dk KBC.
http://teenhopeline.1444.net teen hope line.
http://www27.brinkster.com/bibelv/index.htm Bibelværkstedet .

Fra : Lars Andersen

Dato : 08-01-03 17:14

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars Andersen" <bcpt-lha@bora.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad så med de pinselignede kirker karismatiske tros samfund
også videre.

Ja, det er rigtigt nok. Der er mange som slet ikke er med.
Mormoner eller "Livets ord" m.fl., og andre frikirker som
består af sammensluttede grupper fra diverse frikirker.
Det vil nok være for omfattende at udrede. Mange af
dem har jo ikke engang et navn - blot "Frikirke"

Jeg syntes bare lige det kunne være interessant, hvis der
var nogen som lå inde med noget materiale.
Jeg kan forstå at Rasmus Underbjerg Pinnerup har noget,
så det vil jeg kikke på.
Mvh. Lars

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-01-03 22:48

"Lars Andersen" <bcpt-lha@bora.dk> mælte sligt:

>Er dette den almindelige opfattelse af
>de forskellige kirkesamfunds forgreninger
>op gennem historien efter Jesu fødsel?

Tja... det er i hvert fald én måde at gøre det på. Den historiske sammenhæng
er kompliceret og lader sig kun dårligt reducere til et skema eller et
nedstamningstræ. Jeg gjorde et forsøg i april 1999, som du kan se på
<http://groups.google.com/groups?dq=&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&safe=off&threadm=372b0dba.43027632%40news.inet.tele.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dg:thl2317104097d%26dq%3D%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26safe%3Doff%26selm%3D372b0dba.43027632%2540news.inet.tele.dk>.

En anden lignende oversigt, som jeg begik sidste år omkring sommerferien kan
ses på <http://home1.inet.tele.dk/hobbes/kristendom-net.txt>.

I begge tilfælde, såvel som i dit, gælder det, at der er en masse kristne
retninger, som man må udelade. Enten fordi, de er for små, eller også fordi,
de simpelthen ikke lader sig indpasse i et sådant skema.

>Jesu fødsel
>koptisk kirke
>armenske kirke
>katolske kirke
>
>Deling i to grene
>
>gren A.1, ortodokse kirke

Dette er set fra et katolsk udgangspunkt, ifølge hvilket den ortodokse kirke
brød ud fra den katolske kirke i 800-tallet. Ifølge den ortodokse kirke er
historien selvfølgelig den omvendte.

Fra et mere neutralt kirkehistorisk udgangspunkt ville man nok sige, at der
allerede fra og med 300-tallet var tendenser til, at den kristne kirke
udviklede sig forskelligt i hhv. det østromerske og det vestromerske rige. Op
gennem årtusindet blev disse to kirkedannelser mere og mere fremmede for
hinanden og dette ytrede sig da endeligt ved årtusindets udgang, da det åbne
skisma mellem den vestlige og den østlige kirke blev en realitet.

>Ovenstående er i følge
>"Gads Religions leksikon" 1999, men
>findes der en mere detaljeret optegnelse?

Man kan tilføje så mange detaljer, som man vil. Det er blot et spørgsmål om
tid, lyst og til dels også om fokus. F.eks. er inddeling af de østlige kirke
mindst lige så kompliceret som inddelingen af de vestlige - den interesserer
bare ikke ret mange.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Die Mathematiker sind eine Art von Franzosen:
Redet man zu ihnen, so übersetzen sie es in ihre Sprache,

Fra : Lars Andersen

Dato : 08-01-03 17:12

<pinnerup@*dettebørfjernes*privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eller også fordi,
> de simpelthen ikke lader sig indpasse i et sådant skema.

Enig. Som jeg har svaret til Børge Højlund Jensen, er der
mange som ikke er med. Det var heller ikke for at få
det så detlajeret så muligt, men måske en rimelig
oversigt til at starte med.

Dem du her refererer til, er da udmærket som udgangspunkt.
Når man så nærmer sig dette år, må man nok vente med
at medregne dem til de er bedre beskrevet. For ikke
at tale om alle de forskellige selvmordssekter - skal de
f.eks også regnes med?

Tak for svaret - håber det er
i orden jeg kopierer dem?

Mvh. Lars

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 09-01-03 00:40

"Lars Andersen" <bcpt-lha@bora.dk> wrote:
>"Rasmus Underbjerg Pinnerup" skrev:

>Tak for svaret - håber det er
>i orden jeg kopierer dem?

Det er helt i orden.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
.... der så småt er på vej mod den evige stad.

Fra : Karsten

Dato : 11-01-03 12:21

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse

> Venlig hilsen,
> Rasmus Underbjerg Pinnerup
> --
> ... der så småt er på vej mod den evige stad.

....sammen med vi andre.

Fra : erik larsen

Dato : 08-01-03 21:07

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*dettebørfjernes*privat.dk> skrev i
en meddelelse news:lihm1vcatfrpv651pjlliqc9mj2ss3em11@4ax.com...

30 100 200 300 400 ~~ 1000 1100 ~~ 1500 1600 1700
1800 1900 2000

P ------
Pinsebevægelsen
/

O -----------------------
Baptister et al.
T /
E -
Calvinister --------------- Reformerte
S /
|------------------------------ Lutheranere
A |
---------------- Metodister
T | /
Marcionitter E
| ----------------------------- Anglikanere
/ R |/
/ Arianere ----
Katolikker ------------------------------------- Katolikker
/ / /
Jesus -
--------~~-- --------------------------------------
Russisk-ortodokse
\ \ \ /
\ \ ----
Ortodokse -------------------------------------- Diverse ortodokse
Jødekristne \ \

\ --------------------------------------
Græsk-ortodokse
\
- Orientalske
kirker ---------------------------------------- Diverse orientalske kirker

Må jeg få lov til at protestere, Baptister og Pinsefolk tilhøre en form for
urkirke på samme måde som den beskrives i ApG 2, en kirkeretning der er før
den Katolske vildfarelse.

Apostelens lærer bliver endda i dag praktiseret Gud og mand imellem i dagens
Danmark. Dog vil jeg sige til dit forsvar Rasmus, Pinsekirken har forandret
sig de sidste 12-15 år og den Apostolske lære har forandret sig til en
fældes lære for alle, men få Pinsefolk holder stadig ud.

Erik L

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 09-01-03 00:20

erik larsen wrote:

> Må jeg få lov til at protestere, Baptister og Pinsefolk tilhøre en
> form for urkirke på samme måde som den beskrives i ApG 2, en
> kirkeretning der er før den Katolske vildfarelse.

Sikke en omgang ævl. Ævl, som på ingen måde kan dokumenteres, selvom jeg
har set dårlige forsøg herpå.

> Apostelens lærer bliver endda i dag praktiseret Gud og mand imellem i
> dagens Danmark.

Hvilken apostel?

> [...]
> har forandret sig de sidste 12-15 år og den Apostolske lære har
> forandret sig til en fældes lære for alle, men få Pinsefolk holder

Det har ingenting med sagen at gøre.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Randy Kraufort

Dato : 09-01-03 09:42

> Sikke en omgang ævl. Ævl, som på ingen måde kan dokumenteres, selvom jeg
> har set dårlige forsøg herpå.

Denne NG er fyldt med ævl.....

Fra : Niels Peter

Dato : 09-01-03 10:41

"Randy Kraufort" <randykr@ufo.rt> skrev i en meddelelse

> Denne NG er fyldt med ævl.....

Så er det jo et stort og ædelt offer fra din side, at du stadig er her

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-01-03 11:32

Niels Peter <mail@bluewhite.dk> skrev dette i
ews:3e1d42bb$0$83371$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> "Randy Kraufort" <randykr@ufo.rt> skrev i en meddelelse

> Så er det jo et stort og ædelt offer fra din side, at du stadig er
> her ...

Og det ville være en god ting om mange ville sende en klage til
staff@sunsite.dk over denne Bæ9 der under mange alias'er har
chikaneret denne gruppe. Han har tidligere fået lukket sin adgang
gennem Sunsite.dk på grund af sin uacceptable opførsel.

Hvis gruppen her ikke skal gå helt i oplysning, så send en klage til
både staff@sunsite.dk og til TDC's abuseafdeling. - Knægten har fået
mange advarsler, men hidtil har dette ikke hjulpet, hvorfor man må
håbe at TDC vil lukke hans konto og dermed afskære hem for muligheden
at komme på nettet.

- der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-01-03 01:52

> [...]
317104097d%26dq%3D%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26safe%3Doff%
26selm%3D372b0dba.43027632%2540news.inet.tele.dk>.

Jeg forstår ikke helt at du "historisk" kan placere katolikker parallelt med
protestanter?

Jeg troede at da at Katolicismen kom først, men at Protestantismen i hvert
fald iden Luthersk-evangeliske udgave i det mindste har ret dybe katolske
rødder?

Er det historisk, religionsvidenskabelig eller teologisk opfattelse,
billedet viser? Og i så fald, ud fra hvilken teologi?

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-01-03 22:27

skrev:

> [...]
>26selm%3D372b0dba.43027632%2540news.inet.tele.dk>.

>Jeg forstår ikke helt at du "historisk" kan placere katolikker

Det skema, du henviser til ovenfor, er ikke et forsoeg paa en
historisk oversigt. Det er et forsoeg paa, i forlaengelse af den
forudgaaende traad, at vise, hvilke moderne retninger, der hoerer ind
under hvilke stoerre grupperinger i kristenheden. Den anden oversigt,
jeg henviste til, er derimod en historisk oversigt.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
.... der netop nu skriver fra den evige stad.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-03 06:12

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
> forudgaaende traad, at vise, hvilke moderne retninger, der hoerer ind
> under hvilke stoerre grupperinger i kristenheden.

Jeg forstår så ikke helt systematikken.

Eksempelvis:

»Diverse«. De må da skulle deles op.

Ortodokse. Hvorfor er de delt mellem græsk- og russisk-ortodokse? Og
hvor hører serbere, bulgarere og rumænere til her?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 23-01-03 11:34

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) mælte sligt:

>»Diverse«. De må da skulle deles op.

Selvsagt. Kategorien i sig selv indikerer, at det er en "rodegruppe", som ting
er smidt i for at adskille dem fra de andre grupper.

>Ortodokse. Hvorfor er de delt mellem græsk- og russisk-ortodokse? Og
>hvor hører serbere, bulgarere og rumænere til her?

Dem kan du sætte på som du lyster under de ortodokse. Den græsk- og
russisk-ortodokse er medtaget, fordi de er de største grupperinger. Formålet
med det omtalte skema var at vise, hvilke kirkelige grupperinger, der hørte
ind under hvilke traditioner/betegnelser.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Og mormonerne?
Fæle polyteister!

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 08-01-03 23:27

"Lars Andersen" <bcpt-lha@bora.dk> skrev i melding
> Er dette den almindelige opfattelse af
> de forskellige kirkesamfunds forgreninger
> [...]

Både den romersk katolske kirke og den ortodokse kirke hevder å være den
kirke som ble grunnlagt av kristus.
Den koptiske kirken er blitt forsont med den ortodokse kirke og er igjen
blitt tatt opp i det kirkelige fellesskap.

En slik fremstillig er høyst vestlig-protestantisk og røper en stor mangel
på elementær kunnskap om kirkehistorien.

mvh
OAK

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-01-03 01:37

"Lars Andersen" <bcpt-lha@bora.dk> skrev i en meddelelse
> Er dette den almindelige opfattelse af
> de forskellige kirkesamfunds forgreninger
> [...]

Hvor er B.1?

(Og nej, det er ikke et børne-tv-citat! ;-D)

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars Andersen

Dato : 09-01-03 20:16

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars Andersen" <bcpt-lha@bora.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er B.1?

Den ene gren kalder jeg A og den anden B
B opdeles i 3 grene og B.2 burde selvfølgelig
hedde B.1 og næste hedde B.1.1, B1.2 og B.1.3
Sorry

> (Og nej, det er ikke et børne-tv-citat! ;-D)

Mvh.Lars