Ny 17" Powerbook Titanium
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-01-03 19:58

Ny PowerBook ? Steve Jobs er ved at præsentere den nye 17"
Powerbook, som endog er tyndere end de gamle. Den kommer
med en iLamp skærm. Den ser mærkelig ud med det lille
tastatur på en 17" plade foran skærmen. Der er lys i
tasterne så den kan bruges i mørke, reagerer på manglende
omgivelseslys så det ikke altid bruger strøm.
Vægt 6.8 lbs. Ikke længere Titanium, men en Aluminium legering
der er anodized og ikke malet. GeForce4 440 Go 64MB,
Firewire 800 mbit/s, USB-1, 1xFW, 1xFw-800, VGA+DVI ud,
USB-1 på den anden side, PCMCIA, line in + out. Wireless
med Bluetooth + Airport Extreme (802.11g = 54 mbps. Bagudkompatibel
med 802.11b = eksisterende trådløs teknologi) med 2 antenner
indbygget i skærmen så den har samme rækkevidde som iBook.
1GHz G4 CPU med 1MB L2 cache. Superdrive.
Ny Lithium prismatic batteri med 4.5 timer batterilevetid, også
på 17" !!! Starter kun i OS X.
Pris $3299 fra februar.

Derudover ny 4.6 lbs 12" PowerBook, verdens mindste bærbare
med det hele. 1024x768, 867MHz G4, GeForce 4 420 Go, 32MB,
Combo drive, Bluetooth, Airport Extreme ready (kort = $99),
5 timer batterilevetid. 40GB disk, 256MB RAM, dual display etc.
Pris: $1799. Billigste Powerbook nogensinde. Shipper om 2 uger.
Built-to order med Superdrive = $1999. Den er mindre end iBook 12".

Ny Airport basestation de kan klare 50 rigtiger samtidige
brugere, USB printerdeling !!!!!, bridging så man kan gå fra en til
en anden. Pris: $199 !!!!! Hvilket er en godt pris.

Skærmen er 1440x900 pixels. Personligt ville jeg gerne have
denne opløsning på en 15".

Apple's mål er at 35% af alle Macs i 2003 skal være bærbare.

Fra : Matthiessen

Dato : 07-01-03 20:36

meddelelse news:slrnb1m8pa.17c.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
<snip>

ÅRRHH HVAAD =D

godt jeg ikke har købt bærbar endnu :D

/Anders

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-01-03 00:35

Matthiessen <web@dioder_slet_.dk> wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
> [...]

G4, knap 900 Mhz, 12 tommer, 17.000 incl. moms. pultimediamaskinen til
manden der har alt.

Det er faktisk en fin pris for den maskine, så længe man ikke kan spejle
æg på den, - en feature jeg ikke ville betale ekstra for

vh Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-01-03 00:41

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:
> Det er faktisk en fin pris for den maskine, så længe man ikke kan spejle
> æg på den, - en feature jeg ikke ville betale ekstra for
For den fattige koster den by the way 20.400 incl. moms med Applecare i
tre år.

vh Flemming Rubini

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-01-03 18:39

Som jeg ser det er prisen som følger:

12,1" 13.592,- + moms = 16.990,-
http://www.computerstore.dk/shop/VareKort.asp?vn=PCBAP0024&kat=&subkat=

17" 25.592,- + moms = 31.990,-
http://www.computerstore.dk/shop/VareKort.asp?vn=PCBAP0025&kat=&subkat=

--
See yea
Henry Lerche Madsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-01-03 18:52

In article <3e1c6227$0$141$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Henry Lerche Madsen wrote:
> Som jeg ser det er prisen som følger:

> [...]

Ja. Det er uforhandlede listepriser.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-01-03 19:21

Povl H. Pedersen wrote:

> Ja. Det er uforhandlede listepriser.

Jeg vil påstå at hvis du bestiller nu og betaler så får du den til den
pris...
Ellers skal de da være svært utroværdige at handle med..
--
See yea
Henry Lerche Madsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-01-03 22:32

In article <3e1c6bef$0$201$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Henry Lerche Madsen wrote:

> Jeg vil påstå at hvis du bestiller nu og betaler så får du den til den
> pris...
> Ellers skal de da være svært utroværdige at handle med..

Nu købte jeg en overgang ind for mellem 500.000 og en million om
året hos Computerstore, og betalte ikke fuld pris for noget. De
varer de skulle tjene for meget på købte jeg andet steds.

Så ja, det er uforhandlede listepriser. Jeg ved dog ikke hvor meget
jeg kan handle dem ned i dag.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-03 05:04

Hej Anders

- ...Tør du så også gætte på en dansk pris? - ...Skal vi sige et sted
mellem 39.000 og 45.000kr....

Matthiessen wrote:

> ÅRRHH HVAAD =D
>
> godt jeg ikke har købt bærbar endnu :D

mvh. Erik Richard

Fra : Matthiessen

Dato : 08-01-03 06:31

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> - ...Tør du så også gætte på en dansk pris? - ...Skal vi sige et sted
> mellem 39.000 og 45.000kr....

Nu er det mere 12"eren jeg havde tænkt på :)

/Anders

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 08-01-03 07:55

On 08/01/03 5:04, in article 3E1BA327.16856545@mail1.stofanet.dk, "Erik
Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> mellem 39.000 og 45.000kr....

> mvh. Erik Richard
>
> --
> K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
> E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> *Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
> *Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

31990 ifølge Apples hjemmeside

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-03 14:48

Hej Brandur

Det vil med andre ord sige, at den er billigere i Danmark end i USA, -
$3299USd x kurs x moms + fors. = omregningsfaktor på ca. 11,4kr. pr USd =
37.608 Dkr.. - ...Normalt plejer man da at spare momsen ved import direkte...

Fra : Lars Jensen

Dato : 08-01-03 15:37

On Wed, 08 Jan 2003 14:48:15 +0100, Erik Richard Sørensen
> [...]

>37.608 Dkr.. - ...Normalt plejer man da at spare momsen ved import direkte...

Prøv lige lommeregneren igen.... 3299 US$ svarer med dagens kurs til
23.521,87 kr.

Lars

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-01-03 16:40

Lars Jensen <lcj@wanadoo.dk> writes:

> Prøv lige lommeregneren igen.... 3299 US$ svarer med dagens kurs til
> 23.521,87 kr.

Plus moms.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-03 17:41

Hej Lars

Tja, du glemmer så bare nogle ting... moms og forsendelse og told...

En ca. udregning efter dine normer giver flg.
$3299 x 7,1592 = 23.618,20kr. x 1,25 = 29.522,75kr. x 1,6% = 29.995,12kr.

+ Forsendelse, som kan svinge fra ca. $140 til $195 dollars alt afhængig af
hvilket firma, man køber hos. Hertil kommer så fortoldningsgebyr på min. 350kr. -
Men lad os så tage midterværdien af fors.omk. på $168...

$168 x 7,1592 = 1202,75 x 1,25 = 1503,43kr. + 350kr. = 1853,43kr.

Så samlet netto vil det være ca. 31.498,55kr., hvilket vil være det absolut
mindste.

Omregningsfaktoren på 11,4 er et tal, jeg har fået opg. fra T&S + et par
importører. Faktoren vil selvfølgelig svinge en smule alt afhængig af
kursudviklingen.

Kursen - 7,1592 - er dagens middelkurs fra KF. Dvs., at det er det, der er blevet
handlet til på børsen, og ikke den kurs, som du og jeg skal give i en bank. - Den
vil typisk ligge noget højere, måske helt op til omkring 7,35 eller deromkring.
Efter den udr. vil det give ca. 32.712kr.. Altså igen dyrere end herhjemme, - og
så er den kun med US tastatur.

Og så bare til din orientering, så er jeg selv importørregistreret, og de gange,
jeg hart importeret inden for de sidste par år, har omr.fakt. på de 11,4 passet
meget godt.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-03 21:15

> Og så bare til din orientering, så er jeg selv importørregistreret, og de
> gange, jeg hart importeret inden for de sidste par år, har omr.fakt. på de
> 11,4 passet meget godt.

Jeg plejer at bruge en faktor 10 som en rettesnor. En ibook til $990
koster kr. 9.990,-. Min Palm Zire til $99 koster kr. 995,-. Der har
været eksempler på, at iMac til $1,300 kostede kr. 12.000,-.
Jeg tror nu også, Apple er ret billig i Danmark. Jeg har lige
givet kr. 1.295,- for en radio til $99 i USA. Jeg har også lagt mærke
til, at computertilbehør ofte ligger lidt over faktor 10, mens Apple
selv ligger på eller lidt under. Ved alle de nye PowerBook skal man
gange med 10, OG SÅ TRÆKKE KR. 1.000,- FRA. Undtagen ved 867 MHz 15,2"
combo, hvor man bare skal gange med 10.
Din omregningsfaktor er altså lige i overkanten, men Apple
sparer selvfølgelig noget ved stordrift. Det regner jeg ikke med, du
kan.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-03 23:48

Henrik Münster wrote:

> Jeg plejer at bruge en faktor 10 som en rettesnor. En ibook til $990
> koster kr. 9.990,-. Min Palm Zire til $99 koster kr. 995,-. Der har
> været eksempler på, at iMac til $1,300 kostede kr. 12.000,-.

Du må også regne med, at der i USA er noget svarende til vores moms '¨Value &
Tax - VAT'. De fleste firmaer opgiver priserne inkl. VAT, hvis de ikke normalt
sender til udlandet, men hvis de handler internationalt, så skal deres priser
være opgivet uden VAT iflg. US lov, - også, da der kan være forskellige satser
i de forskellige stater. Fx. er VAT satsen i Californien højere end i Michegan
og Ohio, mens den er endnu højere i fx. Oregon.

Så hvis firmaet normalt ikke handler med udland, så vil prisen være opgivet for
den stat, hvori firmaet er beliggende, - og så står der i deres
salgsbetingelser, at der kan være variationer i fhorhold til andre stater
'regarding VAT'. Derfor kan det være lettere at overskue britiske firmaer, der
uanset, om de handler med udland eller ikke, _skal_ opgive alle priser eks.
VAT. Jeg har lige set, at den ny 17" PB koster £2599Brp. ex. VAT

> [...]
> selv ligger på eller lidt under. Ved alle de nye PowerBook skal man
> gange med 10, OG SÅ TRÆKKE KR. 1.000,- FRA. Undtagen ved 867 MHz 15,2"

Hm, ja, hvis fx. dollarkursen ligger på omkring de 6,89-6,90, så er det en
rimelig faktor at regne med ca. 10 som omr.fakt., men kommer den op på de
+7.10, så tør jeg ikke regne med mindre end 11.0-11,4. Man kan utrolig let
blive 'snydt' ved, at der er et par ting, man ikke tager med i betragtning, -
som fx. forsendelse og told og oftest glemmer man noget så banalt som det, at
de store internationale fragtselskaber DHL, UPS og FedEx også beregner sig et
mindre forsikringsgebyr, så hverken de eller os pludselig står med en vis ting
i vandskorpen, hvis en vare ødelægges under forsendelsen.

> Din omregningsfaktor er altså lige i overkanten, men Apple
> sparer selvfølgelig noget ved stordrift. Det regner jeg ikke med, du
> kan.

Helt klart! - Det er yderst sjælden, jeg køber ind til lager, men stort set
altid køber på bestilling fra kunder. Hvis jeg fx. kunne tage adskillige
vareenheder, så ville jeg da også sagtens kunne komme ned på en faktor 10 eller
endnu lavere, da selve indkøbsprisen vil blive endog meget lavere ved
mængdebestilling.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-03 00:20

> [...]
> Californien højere end i Michegan og Ohio, mens den er endnu højere i fx.

Ja, jeg må tilstå, at alt det der aner jeg ikke noget om. Jeg ved bare,
når jeg læser priser på amerikanske hjemmesider e.l., så passer, hvis
man ganger med ti. Mange kommer med alle mulige vilde gæt med enten bare
at bruge dollarkursen eller også at lægge rigeligt til. Når Steve Jobs
siger, at iLife koster $49, så tænker jeg, at det nok bliver til kr.
499,- i Danmark. Når han siger, at Keynote koster $99, så tænker jeg, at
det nok bliver kr. 999,-. Som regel passer det meget godt som
tommelfingerregel. Jeg ved ikke, om Steve Jobs bruger VAT. Men jeg er da
klar over, at din situation er en anden, hvis du skal have et produkt
hjem og give en kunde en pris.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-03 01:30

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Ja, jeg må tilstå, at alt det der aner jeg ikke noget om. Jeg ved bare,
> når jeg læser priser på amerikanske hjemmesider e.l., så passer, hvis
> man ganger med ti.

Der gik også lige et par gange, inden jeg selv blev klar over, at der var
forskel fra stat til stat på VAT satserne, og det var lige ved at snyde mig
engang, da jeg skulle bestille varer hos et firma, der mærkelig nok opgav
prisen inkl. VAT. Da jeg så fik varen hjem, var den ca. 30% billigere, så jeg
måtte jo selvfåølgelig nedkalkulere den pris, jeg havde givet kunen. - Du kan
selvfølgelig tænke dig, at kunden blev endda meget tilfreds med den langt
lavere pris. - Jeg er ikke så grådig, at jeg ville være bekendt at tage en så
ublu avance, som det ellers ville have blevet...

> [...]
> 499,- i Danmark. Når han siger, at Keynote koster $99, så tænker jeg, at
> det nok bliver kr. 999,-. Som regel passer det meget godt som

Det vil jeg godt give dig ret i. Desværre er der dog en hel del, der bliver
noget sure, når de pludselig får en regning, der er ca. 30-35% højere end det,
de opr. regnede med, fordi de har glemt dansk moms og told, fors. omk. osv..

> Jeg ved ikke, om Steve Jobs bruger VAT. Men jeg er da
> klar over, at din situation er en anden, hvis du skal have et produkt
> hjem og give en kunde en pris.

Jeg tror roligt, du kan regne med, at Steve Jobs går ud fra VAT satserne i
Californien, da det jo er dér priserne fastsættes. Det vil så betyde, at hvis
du så køber et af produkterne fx. i Michegan kan du komme ud for, at den er
måske $45 istedet for $49, - eller i Oregon, hvor den er $55 istedet for $49.
Det gælder for den interne salg i USA, men som udenlandsk kunde vil du altid
få den til samme pris, uanset om du køber i CA eller i ORE, da du vil købe til
nettoprisen uden VAT. - Så et produkt, der svinger mellem $45 og $55 vil du
nok kunne få til $39,99 eller 41,99.

mvh. Erik Richard

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 09-01-03 07:11

On 09/01/03 1:29, in article 3E1CC242.9D361F95@mail1.stofanet.dk, "Erik
> [...]

> nettoprisen uden VAT. - Så et produkt, der svinger mellem $45 og $55 vil du

Jeg er lidt i tvivl om det der VAT. Det står mig bekendt for Value Added
Tax, og er det samme som moms i Danmark. Jeg synes ikke at der skal betales
VAT af en vare, som aldrig skal ud til forretningerne i Californien, men
direkte til Danmark. VAT er en forbrugerskat, som hvert omsætningsled
betaler, eller i hvert fald den sidste køber, forbrugeren i Californien.

Mvh
Brandur Elingsgaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-03 17:56

Hej Brandur

Selvfølgelig skal du ikke som dansker / boende i Danmark betale den amerikanske VAT
(moms). Men det, jeg har skrevet, er, at der er forskellige satser i de forskellige
stater, og hvis et firma opgiver prisen _inkl._ VAT, så kan det virke noget
forstyrrende, - især hvis de ikke på deres site skriver, at det _er_ inkl. VAT.

Problemet eksisterer ikke ved de store og anerkendte firmaer, der har salg til
udlandet. De er faktisk altid så flinke, at de altid opgiver deres priser _exkl._
VAT, så du véd nøjagtig, hvor meget/lidt, du skal betale. - Altså du får opgivet
nettoprisen, hvortil du så skal lægge dansk moms og told.

Så du vil aldrig komme til at betale 'dobbelt-moms'. - Så du kan roligt bestille
varer hos de firmaer, der har salg til udlandet.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 09-01-03 18:56

> [...]
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Reglen er meget enkel: Fra lande UDENFOR EU, betaler man dansk moms -
fra lande INDENFOR EU betaler man lokal moms.....
Mvh
Morten Lind
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-03 22:30

Hej Morten

Næsten rigtig... - Dette gælder for slutbruger, hvis du køber en detail i
udlandet, men som importør _skal_ du købe/importere netto. - Altså uden det
pågældende EU lands momssats, men med fuld dansk moms.

Fra : Lars Jensen

Dato : 09-01-03 01:01

On Wed, 08 Jan 2003 17:41:03 +0100, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hej Lars
>
>Tja, du glemmer så bare nogle ting... moms og forsendelse og told...

Jeg var skam helt klar over, at der kom moms, forsendelse (og told)
oveni. Det var mere dit regnestykke, jeg undrede mig over:

"$3299USd x kurs x moms + fors. = omregningsfaktor på ca. 11,4kr. pr
USd =37.608 Dkr.. - ."

Det ville kræve en forsendelsespris på 8.205,66 kr.

Lars

Fra : Matthiessen

Dato : 07-01-03 20:42

meddelelse news:slrnb1m8pa.17c.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Tjek lige http://www.apple.com/powerbook/index17.html for de to nye børn
:) - imponerende

/Anders

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 07-01-03 21:49

*ARGH*
Det var ikk længe man fik lov til at nyde sin fine TiBook!!

Dropper de iBooken?? 12" Powerbooken minder voldsomt meget om den syns
jeg....

Jeg vil OGSÅ have lys i mine taster!!!!!! Gu ve' om man kan få
tastaturet løst og sætte i en gammel TiBook?

--
-Lasse-

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-01-03 22:39

Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk (Lasse Leegaard) writes:

> Dropper de iBooken?? 12" Powerbooken minder voldsomt meget om den syns
> jeg....

Der er lige en hel del 1000 kroner til forskel. Apple er vel nødt til
fortsat at have et produkt i 10.000-klassen, hvis de vil konkurrere
med Windows markedet.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Sebastian Løck

Dato : 08-01-03 13:54

Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk (Lasse Leegaard) wrote in message

> Dropper de iBooken??
helt sikker ikke. iBooken er til et helt andet markedssegment.
Derfor understøtter iBooken ab fabrik heller ikke den 2. skærm (kan
man dog hacke sig til), har en G3, langsomt Ram etc.

> 12" Powerbooken minder voldsomt meget om den syns
> jeg....
sådan rent formatmæssigt helt enig. Og så havde Apple jo det problem
at nogle bureauer dvs. professionelle begyndte at købe iBooken, fordi
PowerBooken 15'' er en lige lovlig stor og dyr fætter.

> Jeg vil OGSÅ have lys i mine taster!!!!!! Gu ve' om man kan få
> tastaturet løst og sætte i en gammel TiBook?
sikkert ikke, da lysstyring og strømforsyning mangler i de gamle. Så
du må nøjes med et USB flight light og skyggerne fra dine egne hænder.

Moin
Sebastian

Fra : Per Bruus

Dato : 07-01-03 22:28

Sådan en må jeg have, det var det første jeg tænkte da jeg så vidunderet.

Men så så jeg lige denne

http://www.robgalbraith.com/diginews/2003-01/2003_01_07_macpc.html

Så var det lige jeg landede igen, gu' er jeg begejstret men bør man
betale næsten det dobbelte, for den halve ydelse.

vh
Per

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-03 22:49

Per Bruus <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Så var det lige jeg landede igen, gu' er jeg begejstret men bør man
> betale næsten det dobbelte, for den halve ydelse.

Du betaler jo også for, at den er transportabel og ikke fylder ret
meget. Den der alienware er tre tommer tyk, bliver varm som et
strygejern, vejer 10 kg og har ikke batteri. Det er en slæbbar
stationær, og så er det vist ikke retfærdigt at sammenligne den med en
PowerBook G4 (trommehvirvel).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tom Dissing

Dato : 07-01-03 22:53

Vi er jo nok nødt til at acceptere det !
Tom

PS
Mens jeg venter på G5 og 4-800 Mhz bundkort ( gerne dual pipeline !!)

On 07/01/03 22:27, in article
3e1b4650$0$47056$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Per Bruus"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-03 06:11

Hej Per

Per Bruus wrote:

> Sådan en må jeg have, det var det første jeg tænkte da jeg så vidunderet.

Det samme her, - bortset fra, jeg ikke bryder mig om det lille tastatur...

> Men så så jeg lige denne
>
> http://www.robgalbraith.com/diginews/2003-01/2003_01_07_macpc.html

Årrghh! - så kører den igen!

> Så var det lige jeg landede igen, gu' er jeg begejstret men bør man
> betale næsten det dobbelte, for den halve ydelse.

Det er længe siden, jeg har læst noget så subjektiv... Det er så tydeligt,
at den gode Rob Galbraith ikke kan fordrage Mac og Dell, men er fuldstændig
fikseret på 'megaherzmyten' og alt, hvad den står for - negativt set. - OK,
han virker rimelig begejstret for PB'en, men så er vist også alt sagt.

Desuden stiller han en +3ghz maskine op mod en dual 1,25ghz, en 800mhz og en
1ghz...Ud fra hans noter og indledende bemærkninger, ser man ganske
tydeligt, at han nærmest tror, at G4'eren er en 2,5ghz og det er da noget af
en tilsnigelse... - Det er da indlysende, at en 3ghz vil være hurtigere end
en 1250mhz maskine. - Jeg kunne godt have tænkt mig at se nogle målinger i
GigaFlops og MLPS, - men det tør han garanteret ikke lave....

Og at påstå at en 800mhz er hurtigere end en dual 1,25ghz, - det lyser langt
væk af både dumhed og uvidenhed.

- Og så lige en personlig bemærkning... Hvis den Rob Galbraith er søn af den
nok så kendte fotograf Robert Galbraith, så kender jeg en smule til ham -
altså faderen. Han var rimelig kendt i 1960'erne og beg. af 1970'erne sammen
med en gruppe verdenskendte fotografer, der stod bag 'FPS' - 'Famous
Photographers School'. Rob Galbraith Sn var noget af det mest arrogante og
negative overfor de dengang fremherskende fotomærker blandt prof-brugere som
Topcon, Leica, Rollei, Linhof og ikke mindst Secor (Mamya). - Det eneste,
der duede for ham var Hasselblad, og alle, der ikke brugte det, var
simpelthen fjolser - '... You are ignorants in technological know-how'. Jeg
har faktisk taget deres (FPS) grundkursus og fik mange roser af lederen af
kurset, Richard Avedon, og særdeles negative udt. fra Robert Galbraith Sn.
(Jeg har stadig kursusresultatet liggende).

Så jeg vil tillade mig at påstå, - at som faderen, så sønnen, - ihvertfald
her. Når han har sat sig fast på noget, så kører han det helt ud i det
ekstreme....

mvh. Erik Richard

Fra : Domald

Dato : 08-01-03 00:38

> Skærmen er 1440x900 pixels. Personligt ville jeg gerne have
> denne opløsning på en 15".

Yes. Dell har længe haft bærbare med endnu højere opløsning. Det er det
eneste som jeg ikke er vild med ved PB.

> Apple's mål er at 35% af alle Macs i 2003 skal være bærbare.

De skal nok nå det. Det er utroligt så mange mennesker som allerede
bruger Titanium'en som deres hovedmaskine. Selv folk som laver
billedbehandling og webdesign, og sjældent forlader kontoret!

Og vi må se i øjnene at Apple's bestsællere er bærbare.

--
mailto:eolake@maccreator.com with comments.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-03 16:17

Domald <see.my.address@my.sig> wrote:

> [...]
> billedbehandling og webdesign, og sjældent forlader kontoret!
>
> Og vi må se i øjnene at Apple's bestsællere er bærbare.

Vi må nok også se i øjnene, at Apple ikke er ret godt med, hvad angår
stationære. Det er for så vidt ikke Apples skyld, for problemet er, at
Motorola ikke har hurtigere processorer.
Det er derfor enormt smart, at Apple i stedet satser på en af
sine stærke sider: De bærbare. Ved at styrke den linie, bliver Mac'en
endnu mere attraktiv. Det er så Apples held, at pc-processorer bruger en
del strøm og laver en del varme. De er derfor gerne neddroslede til
bærbart brug. Apples bærbare der derfor meget godt med, hvad hastighed
angår, og batterilevetiden er helt i top.
Nu kan man få en lille kompakt 12" luksusmodel i et design, der
tiltaler enhver forretningsmand. Hjemme kan den sluttes til en stor
skærm og levere høj opløsning i modsætning til iBook. Så er der en stor,
flot 17" topmodel, der nok er lidt klodset at slæbe rundt på, men som
flytbar arbejdsstation har en dejlig, stor skærm. Endelig er der den
ideelle gyldne middelvej på 15" - for the rest of us.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 08-01-03 17:37

In article <1foh2gg.1nxwko214gfkwgN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:
> Vi må nok også se i øjnene, at Apple ikke er ret godt med, hvad angår
> stationære.

No kidding. iMac'en er ideel, men tower'et er en stor og larmende
klods, i skarp kontrast til de andre linjer.

>Endelig er der den
> ideelle gyldne middelvej på 15" - for the rest of us.

Gad vist hvad de gør med den nu?

--

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-03 21:15

Eolake Stobblehouse <eolake@maccreator.spamremove.net> wrote:

> No kidding. iMac'en er ideel, men tower'et er en stor og larmende
> klods, i skarp kontrast til de andre linjer.

Ja, og når Apple nu ikke kan få hurtigere processorer, så vil det jo
være dumt at satse på den linie. Man skal jo ikke piske en død hest.

> Gad vist hvad de gør med den nu?

Mon ikke de lige vil se, hvordan salget går? Hvis alle vælger enten
12,1" eller 17", er de ikke sikkert den fortsætter. Køber de fleste
stadig 15,2", får den nok lov at blive. I hvert fald skal den skaffe
Apple penge de næste par måneder, indtil de nye modeller kan leveres.
Måske får den samme kasse som de andre. I hvert fald er de nødt til på
et tidspunkt at give den Bluetooth og Airport Extreme. Den lille 12,1"
er jo ikke i bredformat. Måske laver Apple en bredformat PowerBook på
13,3" eller 14,1" som afløser for både 12,1" og 15,2". Det er jo ikke
til at vide. Det er nok også et spørgsmål om, hvilke størrelser skærme,
der kan skaffes. De har jo brugt skærmen fra iMac til den store for at
rationalisere lidt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Larsen

Dato : 10-01-03 12:21

henrik@muenster.dk (=?ISO-8859-1?Q?Henrik_M=FCnster?=) wrote in message news:<1fohj7g.115jr6lm3mm7vN%henrik@muenster.dk>...

> [...]
> til at vide. Det er nok også et spørgsmål om, hvilke størrelser skærme,
> der kan skaffes. De har jo brugt skærmen fra iMac til den store for at
Fandt lige en artikel fra PC World, som giver masser af god omtale på
den nye powerbook 17"
(http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3976)

MVH Niels