Ny browser: Apple's Safari
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-01-03 19:13

Jeg ser netop på Steve Jobs show.

Jeg tror jeg skifter til Apple's nye browser Safari.
Hurtigere end alt andet på markedet, er i demoen startet
inden den hoppende applikation er landet. Viser websider på
brøkdele af et sekund. 3 gange hurtigere en IE, Javascript benchmarks
er 2 gange hurtigere end IE etc etc.

Selvfølgelig er det pjat med en ny browser, lad os håbe den
er passende kompatibel.

Fra : Henrik Krogh

Dato : 07-01-03 19:19

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
> er 2 gange hurtigere end IE etc etc.
>
> Selvfølgelig er det pjat med en ny browser, lad os håbe den

Er den kun udviklet til X eller er der håb for os gamle 8.6 - hvad siger
Job?
vh
Henrik
--
Fjern fjern i mailadresse

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-01-03 19:32

Henrik Krogh <henrik.kroghfjern@bigfoot.com> wrote:

> Er den kun udviklet til X eller er der håb for os gamle 8.6 - hvad siger
> Job?

Alt hvad Apple laver nu er KUN til OS X ellers fik de jo aldrig folk
derover.

Safari ser vildt cool ud.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 07-01-03 20:59

> Safari ser vildt cool ud.

Den genererer ikke min side korrekt (css2) og et par af min evenners
javascriptede sider misviser den også. Øv
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-01-03 21:02

In article <1fofowu.gipe09w4bs5cN%_REMOVE_pst@phenomen.dk>, Poul Skovmand Thingholm wrote:

> Den genererer ikke min side korrekt (css2) og et par af min evenners
> javascriptede sider misviser den også. Øv

Så tryk på buggen øverst til højre og fortæl Apple det.

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-01-03 21:04

In dk.edb.mac, Poul Skovmand Thingholm wrote:

> Den genererer ikke min side korrekt (css2) og et par af min evenners
> javascriptede sider misviser den også. Øv

Den har ingen problemer med CSS2 på siden i min .sig, men hvad med
title-attributen? Den er den ikke meget for at vise. Lidt øv.

It's just a job. Grass grows, birds fly,
waves pound the sand. I beat people up. - Muhammed Ali, 1977.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-01-03 21:15

In article <seore-7lc.ln1@wintermute.verture.net>, Jonas Voss wrote:

> Den har ingen problemer med CSS2 på siden i min .sig, men hvad med
> title-attributen? Den er den ikke meget for at vise. Lidt øv.

..verture.net | På safari .

Hvad er problemet ?

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-01-03 21:46

In dk.edb.mac, Povl H. Pedersen wrote:

> .verture.net | På safari .
>
> Hvad er problemet ?

Jeg refererer til title-attributen, du refererer til title-elementet -
to forskellige ting. <title>din titel</title> har den ingen problemer
med, men f.eks. <span title="Apples nye bruser">Safari</span> kan den ikke
finde ud af. Andre brusere viser teksten i title-attributten som enten
en lille flydende label (Chimers), eller som tekst i status-vinduet
(opera).

You moved your mouse. Windows needs to be restarted in order for the
changes to take effect. Do you want to restart your computer now?

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 08-01-03 12:57

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Den har ingen problemer med CSS2 på siden i min .sig, men hvad med
> title-attributen? Den er den ikke meget for at vise. Lidt øv.
Jeg har et DIV med border og baggrund, som indeholder 2 andre DIV'er med
tekstelementer. Alle andre browsere viser det korrekt men safari tegner
først det øverste div så smalt som om det var uden indhold, og derefter
tegner den tekstelementerne udenfor/nedenfor.
Efter min overbevisning har jeg brugt CSS korrekt - man må da godt have
et div indeni et div?!
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-03 23:03

Mærkelig. Peter Kiils side viser den fint <http://www.kiil.net/>.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-01-03 19:35

In article <1fofk9p.1l1vjf7xnz6hiN%henrik.kroghfjern@bigfoot.com>, Henrik Krogh wrote:

> Er den kun udviklet til X eller er der håb for os gamle 8.6 - hvad siger
> Job?

Kun til X. Nye maskiner kan heller ikke længere køre OS 9 fra i dag.

Den er baseret på KHTML (Open Source), og beta kan downloades i dag.
Apple sender ligeledes deres forbedringer tilbage til KHTML projektet
i dag. KHTML er en browser til KDE brugerfladen på Linux.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 07-01-03 19:40

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> ... Nye maskiner kan heller ikke længere køre OS 9 fra i dag.

Har han sagt det?

Mvh ~ Jørgen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-01-03 20:06

In article <1fofla7.exqwq56o159uN%jtietze@mail.dk>, Jørgen Tietze wrote:

> Har han sagt det?

Alle de gamle kan nok stadig, de nye PowerBooks kan ikke klare
OS 9

Fra : Jens Find

Dato : 07-01-03 21:08

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Alle de gamle kan nok stadig, de nye PowerBooks kan ikke klare
> OS 9

Som jeg hørte det:

Nye maskiner kan fra i dag ikke boote i OS 9. De der vil køre gamle
applikationer kan gøre det i Classic.

--

Jens Find

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-03 23:03

Jens Find <spam@finds.dk> wrote:

> Nye maskiner kan fra i dag ikke boote i OS 9. De der vil køre gamle
> applikationer kan gøre det i Classic.

Med det mener han nyintroducerede maskiner. De eksisterende modeller,
der blev produceret før årsskiftet skifter ikke pludseligt konfiguration
på magisk vis. Så iMac, eMac, iBook, PowerMac og den uforlignelige
PowerBook G4 15" kan stadig boote i OS 9. Apple er jo heller ikke ude på
at blive uvenner med folk. De har jo også lovet at lave maskiner, der
kan boote i OS 9 indtil sommer af hensyn til Quark Express.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Find

Dato : 09-01-03 22:13

> [...]
> at blive uvenner med folk. De har jo også lovet at lave maskiner, der
> kan boote i OS 9 indtil sommer af hensyn til Quark Express.

Det er uden tvivl korrekt. Det til trods er det vel efterhånden
tydeligt, at brugere af OS 9 vil finde det stadig vanskeligere at finde
nye og opdaterede versioner af programmer - ligesom det efterhånden må
være svært at finde en browser der viser nye sider med javascript, css2
etc. - der kører under OS 7.x.x.

Selv har jeg det udmærket i OS X - og finder det sværere og sværere at
være entusiastisk når jeg supporter de aldrende Mac'er i familien.

--

Jens Find

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-01-03 22:40

henrik.kroghfjern@bigfoot.com (Henrik Krogh) writes:

> Er den kun udviklet til X eller er der håb for os gamle 8.6 - hvad
> siger Job?

Den kommer næppe (læs: den kommer ikke) til OS9.x. Til gengæld findes
den til Linux i form af Konquer, som dem bygger på.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Jesper

Dato : 07-01-03 23:11

Henrik Krogh <henrik.kroghfjern@bigfoot.com> wrote:

> Er den kun udviklet til X eller er der håb for os gamle 8.6 - hvad siger
> [...]

Der er ingen fremtid i classic.
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com
The sermon this morning: "Jesus Walks on the Water."

Fra : Sebastian Løck

Dato : 08-01-03 13:33

henrik.kroghfjern@bigfoot.com (Henrik Krogh) wrote:

> Er den kun udviklet til X eller er der håb for os gamle 8.6 - hvad siger
> Job?

Os der kører med OS 7...9 få ikke gavn af Apples nye udviklinger.
Steve Jobbs mener at OS 9 er død som en sten.

Til gengæld kan vi glæde os over et færdigt udviklet system, der er
afprøvet og holder det den lover. Bortset fra OS 9 manglende
stabilitet savner jeg egentlig ikke noget.

Ja men selv hvis Safari er hurtigere end andre Browser er det
afgørende kriterie for mig om det er kompatibel med alle de 3.
generations web sites der er designet for Win+IE. Til simpel html
viewing er iCab etc. godt nok.

hilsen
Sebastian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-01-03 20:20

Nu kører jeg Safari som browser. Lige til info til webdesignere,
så melder den sig som:
Mozilla/5.0 (Macintosh; U; PPC Mac OS X; en-us) AppleWebKit/48
(like Gecko) Safari/48

Fra : Per Madsen

Dato : 07-01-03 21:32

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Selvfølgelig er det pjat med en ny browser, lad os håbe den
> er passende kompatibel.

Hej Poul
Der er jeg meget uenig! Windows-systemerne's browsere er meeeget
hurtigere end alt hvad der hidtil har været til mac. Det har efter min
mening være helt essentielt, at Apple kom med en browser der
retfærdiggjorde i'et i iMac, for hidtil har det været uacceptabelt
langsomt i forhold til PC-platformens browsere.
Hvorvidt vi nu har fået den hastighedsforøgelse der var så tiltrængt, må
de næste på dages testning vise.
--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 07-01-03 22:02

Per Madsen <permandREMOVE@cool.dk> wrote:

> [...]
> langsomt i forhold til PC-platformens browsere.
> Hvorvidt vi nu har fået den hastighedsforøgelse der var så tiltrængt, må

Hmmm, ikke imponeret over hastigheden. Ikke mulighed for import af
bookmarks,...suk
--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-01-03 22:19

In dk.edb.mac, Per Madsen wrote:

> Hmmm, ikke imponeret over hastigheden. Ikke mulighed for import af
> bookmarks,...suk

Synes faktisk den er pænt hurtig til mange sider. Problemet med
bookmarks må blive løst ved næste release, ellers så bundvender
programmet. Folk gider ikke manuelt at hive deres bookmarks over i
Safari-dimmeren, bare fordi det er en Apple-ting.

Det kan dog løses hvis man bruger LaunchBar og sætter Safari til
default bruser, så har du adgang til et samlet arkiv over bookmarks
fra IE, OmniWeb, Chimera, og iCab. Snildt.

Nåh <vinker til David>, skal du have LaunchBar frem igen? (:

   "The ships hung in the sky
   in much the same way that bricks don't."

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-01-03 22:25

> [...]

> default bruser, så har du adgang til et samlet arkiv over bookmarks
> fra IE, OmniWeb, Chimera, og iCab. Snildt.

De bookmarks er der allerede! De ligger som en mappe, "Imported IE
Favorites" i "Show all bookmarks".
Man kan åbne mappen, vælge alle og hive dem over i "Bookmarks Menu".
Martin

Fra : Per Madsen

Dato : 07-01-03 22:48

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> De bookmarks er der allerede! De ligger som en mappe, "Imported IE
> Favorites" i "Show all bookmarks".
> Man kan åbne mappen, vælge alle og hive dem over i "Bookmarks Menu".
> Martin

Og hvor er dem fra Chimera, Mozilla og Omniweb så???...De er da ikke
sådan lige at få over i Sarari.
Savner tabbed browsing. Shift+æble og klik på link åbner dem (links'ene)
dog i nye vinduer bag det aktive,- ligesom IE gjorde.

Må (heldigvis) revidere min opfattelse at hastigheden,- det går hurtigt

--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-01-03 22:44

In dk.edb.mac, Martin Petersen wrote:

> De bookmarks er der allerede! De ligger som en mappe, "Imported IE
> Favorites" i "Show all bookmarks".
> Man kan åbne mappen, vælge alle og hive dem over i "Bookmarks Menu".

Ja, men det hjælper ikke meget hvis man ikke har brugt IE i et halvt
år, og dermed ikke har tilføjet bookmarks til IE favorites i den
periode. Hvis din har tilføjet alle dine bookmarks, fra alle dine
browsere, så er jeg misundelig. (:

SCSI port:
Inferior grade of wine, e.g. Muscatel, Ripple, Mad Dog.

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-01-03 22:53

> [...]

> år, og dermed ikke har tilføjet bookmarks til IE favorites i den
> periode. Hvis din har tilføjet alle dine bookmarks, fra alle dine

Nej, det er kun IE ...
Men prøv at se i "Hjælp" for "Safari", der står en mulig fremgangsmåde.
(Har dog hverken nærlæst eller testet.)
martin

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-01-03 23:50

> Nej, det er kun IE ...
> Men prøv at se i "Hjælp" for "Safari", der står en mulig fremgangsmåde.
> (Har dog hverken nærlæst eller testet.)

Jeg har nærlæst og testet, og det er træk og slip metoden. Det har jeg
ikke i sinde at gøre med mine ca. 2000 bookmarks. (:

En anden metode er naturligvis, at:
* eksportere bookmarks fra Chimera
* importere dem i IE
* lukke Safari
* slette ~/Library/Preferences/com.apple.Safari.plist
* slette ~/Library/Safari/Bookmarks.plist
* Starte Safari igen.
* Kig i "Imported IE favorites" i Bookmarks-delen af Safari.

Vupti. Så har Safari importeret dine Chimera Bookmarks.

Jeg har netop gjort det, og det kan varmt anbefales. Hvem sagde man
ikke kunne bruge IE til noget (:

"Great things are afoot!"

Fra : [5220] maciek

Dato : 24-01-03 16:39

> [...]

> * slette ~/Library/Safari/Bookmarks.plist
> * Starte Safari igen.
> * Kig i "Imported IE favorites" i Bookmarks-delen af Safari.

tak for det fine råd. Det burde Apple da have fundet ud af selv, men nu
er jeg glad. Alle mine bookmarks er hermed overflyttet.
mvh. maciek

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-01-03 19:35

In dk.edb.mac, [5220] maciek wrote:

> tak for det fine råd. Det burde Apple da have fundet ud af selv, men nu
> er jeg glad. Alle mine bookmarks er hermed overflyttet.

Der er også kommet et program til det hvis man ikke gider at følge
rådet. Jeg har ikke selv prøvet det, men det virker sikkert fint nok:

<http://macupdate.com/info.php/id/10517>

"If there's anything more important than my ego,
I want it caught and shot now."

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 24-01-03 19:54

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Der er også kommet et program til det hvis man ikke gider at følge
> rådet. Jeg har ikke selv prøvet det, men det virker sikkert fint nok:
>
> <http://macupdate.com/info.php/id/10517>

Og der er også safari enhancer:
<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=17776&db=mac>
der også frembringer en skjult debug-menu, hvor man bla kan indstille
hvad den skal identificere sig som.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Michael Holm

Dato : 24-01-03 20:41

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> <http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=17776&db=mac>
> der også frembringer en skjult debug-menu, hvor man bla kan indstille

og det er rart fint at man via debug menuen kan vælge at åbne siden i en
af de andre browser man har på sin mac, da der trods alt er mange sider
den ikke kan ordenlig endnu.

Jeg kører den over i Mozilla først og hvis den ikke vil, ryger siden i
IE
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-01-03 21:18

On Fri, 24 Jan 2003 20:40:50 +0100, Michael Holm wrote
(in message <1fpb5c6.1ysgomucgfeoN%kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com>):

> [...]
> den ikke kan ordenlig endnu.
>
> Jeg kører den over i Mozilla først og hvis den ikke vil, ryger siden i

På sin blog gør David Hyatt grin med Mozilla, der nærmest har en manager til
at manage managerne, hvis man kan sige det på dansk. Åh, hvor er det lækkert
at køre Safari UDEN at klistre den til med en masse ekstraprogrammer. Safari,
et rigtigt lean, clean Apple program. Back to basics! Surfin' Safari...
<http://www.mozillazine.org/weblogs/hyatt/>

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Michael Holm

Dato : 24-01-03 21:25

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
> et rigtigt lean, clean Apple program. Back to basics! Surfin' Safari...

helt enig, Safari er for lækker ! Håber de snart opdatere den så lidt
flere sider virker !

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 08-01-03 00:06

Martin Petersen wrote:

> Nej, det er kun IE ...
> Men prøv at se i "Hjælp" for "Safari", der står en mulig fremgangsmåde.
> (Har dog hverken nærlæst eller testet.)
> martin

En nød løsning er at gemme dine bogmærker fra Netscape/Mozilla på
skrivebordet og så trække dem over i Safari hvorefter du bogmærker dine
bogmærker. hmm det lyder lidt underligt, håber du forstår hvad jeg mener.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-01-03 00:17

> [...]

> fra IE, OmniWeb, Chimera, og iCab. Snildt.
>
> Nåh <vinker til David>, skal du have LaunchBar frem igen? (:

Næh, jeg har gjort den slags ting mange gange. Jeg hev bare mine bedste
links ud på skrivebordet og ind igen. Jeg er helt vild med Safari, så
jeg har også lavet min side om. Den ville nemlig gerne vise din, men
ikke min - sikkert for mange billeder i viewporten, ha ha! Nu har jeg en
helt almindelig blog, der kan ses af alle, ha ha!

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-01-03 00:27

In dk.edb.mac, David Blangstrup wrote:

> [...]
> ikke min - sikkert for mange billeder i viewporten, ha ha! Nu har jeg en
> helt almindelig blog, der kan ses af alle, ha ha!

Det var da sært, men du kan jo heldigvis give min amatør-sniffer
skylden. Jeg har lige opdateret linket til din side så jeg kan
reflektere dit nyfundne udseende (:

"This must be a Thursday,' said Arthur to himself, sinking low over
his beer. 'I never could get the hang of Thursdays."

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-01-03 01:56

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Det var da sært, men du kan jo heldigvis give min amatør-sniffer
> skylden. Jeg har lige opdateret linket til din side så jeg kan
> reflektere dit nyfundne udseende (:

Tak

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-01-03 22:38

Per Madsen <permandREMOVE@cool.dk> wrote:

> Hmmm, ikke imponeret over hastigheden. Ikke mulighed for import af
> bookmarks,...suk

Og manglende "tabbed browsing". Bummer!

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Per Madsen

Dato : 07-01-03 23:07

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Og manglende "tabbed browsing". Bummer!

Og skal vi gætte på der ikke går 14 dage førend nogen har lavet skins
til den. Jeg kan nu godt lide metallic,- den er flot
--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-01-03 23:36

permandREMOVE@cool.dk (Per Madsen) writes:

> Og skal vi gætte på der ikke går 14 dage førend nogen har lavet
> skins til den.

Den første er her allerede:

http://www.jokke.dk/software/

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 08-01-03 00:29

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Den første er her allerede:
>
> http://www.jokke.dk/software/
>
> -j

OK det var hurtigt Hvem er Joakim Nygård? Ved du det?
--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-01-03 00:40

permandREMOVE@cool.dk (Per Madsen) writes:

> OK det var hurtigt Hvem er Joakim Nygård? Ved du det?

Joakim er en flink fyr som bl.a. laver grafik på Mac og udvikling
ift. Unix-verdenen. Han er selvsagt glad for OSX. For et par år siden
startede vi en ny, hemmelig ungdomskultur på en trailer på
Aaboulevard...

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 08-01-03 01:45

> [...]

> ift. Unix-verdenen. Han er selvsagt glad for OSX. For et par år siden
> startede vi en ny, hemmelig ungdomskultur på en trailer på

Flot side han har!!!!!! (Min egen hæslige side er mit første forsøg
lavet i Freeway på 1 time )
--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 08-01-03 11:22

Per Madsen <permandREMOVE@cool.dk> wrote:

> kke mulighed for import af
> bookmarks,...suk
> --
> Per Madsen
> www.ecotox.dk

Den importere da automatisk IE bookmarks når den starter første gang, de
ligger nederst i listen, hvis du klikker på bookmark ikonet i toolbar !

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 08-01-03 11:35

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> Den importere da automatisk IE bookmarks når den starter første gang, de
> ligger nederst i listen, hvis du klikker på bookmark ikonet i toolbar !

Dem viste jeg godt
Men hvor ligger dem fra Chimera, Mozilla, Omniweb etc.? Jeg kan godt få
dem ind, men ikke uden en del arbejde...
Ikke specielt brugervenligt..., men OK det er jo også kun en beta...
--------------------
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Storm

Dato : 08-01-03 12:20

<znu-48CB2E.16174307012003@news.fu-berlin.de>

> This is odd. Safari never imported my Explorer bookmarks. Is this
> supposed to happen automatically, or is there a menu choice I've failed
> to see?

Are you sure they didn't? I thought they didn't at first too, but then I
noticed they don't automatically get put in the Bookmarks menu. Click
the little open book icon in the bookmarks bar, and see if there's a
folder in the left pane called Imported IE Favorites. That's how I got
mine back...

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-01-03 23:26

In article <1fofq5k.1x2yb0q1k5yxdsN%permandREMOVE@cool.dk>, Per Madsen wrote:
> [...]
> langsomt i forhold til PC-platformens browsere.
> Hvorvidt vi nu har fået den hastighedsforøgelse der var så tiltrængt, må

En af grundene til at IE på Windows er hurtigere, ihvertfald når
man taler med IIS servere er, at den ikke taler TCP/IP, men først
prøver med en rå IP pakke, og hvis dette fejler så vender den tilbage
til at anvende rigtig TCP som alle webservere kan forstå.

Download til Mac er lige så hurtigt når det først kører, og jeg
har aldrig helt forstået hvor Mac'en er så meget langsommere til
sådanne ting.

Fra : Per Madsen

Dato : 08-01-03 00:29

> [...]

> Download til Mac er lige så hurtigt når det først kører, og jeg
> har aldrig helt forstået hvor Mac'en er så meget langsommere til

Jeg har snippet det her fra en vis Terje Nyland på comp.sys.mac.system:

--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Domald

Dato : 08-01-03 00:40

"nyt vindue" virker ikke i min Safari. Hverken æble-N, menuen, eller
kontektuel.

Har I andre samme problem?

--
mailto:eolake@maccreator.com with comments.

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 08-01-03 01:20

In article <070120032338021630%see.my.address@my.sig>, Domald
<see.my.address@my.sig> wrote:

> "nyt vindue" virker ikke i min Safari. Hverken æble-N, menuen, eller
> kontektuel.

OK, jeg svarer selv på denne her! :)

.... Det ser ud til at problemet var at jeg havde flyttet Safari fra
Desktop til Applications folderen, medens den kørte. Ikke så underligt
det kunne give problemer!

--

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-01-03 07:51

In dk.edb.mac, Domald wrote:

> "nyt vindue" virker ikke i min Safari. Hverken æble-N, menuen, eller
> kontektuel.
>
> Har I andre samme problem?

Nix, virker fint her.

"The ability to enslave a planet is insignificant
next to the power of the Macintosh" - Darth Vader

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-01-03 11:30

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> [...]
>
> Download til Mac er lige så hurtigt når det først kører, og jeg
> har aldrig helt forstået hvor Mac'en er så meget langsommere til

Jeg kiggede lidt paa det da jeg startede med Mac'en, netop fordi jeg
ikke kunne forstaa hvorfor IE var saa sloev til at downloade (den gik
i knae omkring 1 Mb/s). Det er _ikke_ OS X, da man fra diverse
terminalprogrammer sagtens kan downloade MEGET hurtigere, og med
fremkomsten af de nye browsere som let kan hente 2-3 Mb/s (vi har en
ok forbindelse her :) er min konklusion at det simpelthen er IE der
ikke er kodet omhyggeligt nok.

Herudover vil jeg - til modembrugerne - anbefale at man bruger en
udbyders webproxy hvis det er tilgaengeligt.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Domald

Dato : 08-01-03 00:06

> Windows-systemerne's browsere er meeeget
> hurtigere end alt hvad der hidtil har været til mac.

Rigtigt. Det har været en skandale at man med den hurtigste
netforbindelse og de bedste maskiner penge kan købe, stadig skulle
vente på websider.

Indtil videre er jeg vild med Safari!

(Nu skal jeg blot beslutte om jeg skal have den store eller den lille
PB. Jeg håber ikke jeg bliver nødt til at købe begge.)

Eolake

--
mailto:eolake@maccreator.com with comments.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-01-03 21:40

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> Selvfølgelig er det pjat med en ny browser, lad os håbe den
> er passende kompatibel.

Jeg fik gumlet mig igennem reklamegejlet for Safari.

Det er Konqueror i OS X forklædning, altså fra KDE-projektet. Det
skulle borge for kompatibiliteten - ellers har Applefolkene øffet
grundigt i det.

Janus, kan du ikke lige installere seneste KDE og se om Apple har
givet alle deres ting tilbage som de har lovet?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-01-03 22:47

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Det er Konqueror i OS X forklædning, altså fra KDE-projektet. Det
> skulle borge for kompatibiliteten - ellers har Applefolkene øffet
> grundigt i det.

Ja, Konquer er mam. Den er KDE-projektets IE. Har netop installeret ny
Mandrake på en gammel PC og gjort den til min nye arbejsdmaskine, og
det betyder at jeg som udgangspunkt browser med Konquer. Og der virker
- til næsten alting.

> Janus, kan du ikke lige installere seneste KDE og se om Apple har
> givet alle deres ting tilbage som de har lovet?

Klart. Lige nu bruge jeg Konquer 3.0.3. Måske om et par udgver?

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-01-03 02:00

In dk.edb.mac, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Janus, kan du ikke lige installere seneste KDE og se om Apple har
> givet alle deres ting tilbage som de har lovet?

Der er spændende læsning her i den forbindelse:

<http://lists.kde.org/?l=kfm-devel&m=104197092318639&w=2>

og, ikke at forglemme:

<http://developer.apple.com/darwin/projects/webcore/>

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 07-01-03 22:03

*hrmpf*

Når jeg installerer (henter den fra Apple hjemmeside og kører den .bin
jeg får hentet) Safari og prøver at køre den (dobbeltklikker på
safari.app), så starter iCal op :((

Det syns jeg er meget meget mystisk...

--
-Lasse-

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 08-01-03 12:23

firstname@lastname.dk writes:

> [...]
>ikke min - sikkert for mange billeder i viewporten, ha ha! Nu har jeg en
>helt almindelig blog, der kan ses af alle, ha ha!
Alle og alle er vist lidt for store ord, for nu blev det i alle tilfælde
en køn sammenuorium i mit NetScape 4.75

Men jeg ved da godt at I herinde vil slå jer på låerene af grin over, at
jeg ikke har nyere browser. men hvorfor skal man hele tiden bruge sit liv
på at opdatere, når man også gerne vil nå nogle andre ting?
Hilsen Hanne,
som gerne vil have oversat ordet" blog"

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-01-03 14:18

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Alle og alle er vist lidt for store ord, for nu blev det i alle tilfælde
> en køn sammenuorium i mit NetScape 4.75

Hanne altså!

> [...]
> jeg ikke har nyere browser. men hvorfor skal man hele tiden bruge sit liv
> på at opdatere, når man også gerne vil nå nogle andre ting?

=web log

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 08-01-03 13:55

In article <fc.0073fb6b04cce46c3b9aca008e24fa2d.4cce596@net.dialog.dk>,
Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:
> Hilsen Hanne,
> som gerne vil have oversat ordet" blog"

Forkortelse af "web log". Det er en slags dagbog, med links til ting
forfatteren finder interessante.

Eksempel:
http://www.pishtush.com

Blogs er et major fænomen nu.

Eolake

--

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-01-03 17:05

Eolake Stobblehouse <eolake@maccreator.spamremove.net> wrote:

> Forkortelse af "web log". Det er en slags dagbog, med links til ting
> [...]

Og major fænomen betyder ikke noget inden for militæret, men er en
fordanskelse af det engelske major=stor. Man kunne også sige, at blogs
er et huge fænomen nu, men det lyder bare dumt.

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 08-01-03 17:30

> Og major fænomen betyder ikke noget inden for militæret, men er en
> fordanskelse af det engelske major=stor. Man kunne også sige, at blogs
> er et huge fænomen nu,

Ja. Eller et kolosalt phenomenon.

--

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-01-03 19:29

> Ja. Eller et kolosalt phenomenon.

For nu at være en rigtig PITA: Du mener vel kolossalt?

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 09-01-03 01:41

In article <1foheym.18l94so1u8mgj8N%firstname@lastname.dk>, David

> For nu at være en rigtig PITA: Du mener vel kolossalt?

Shit, jeg har efterhånden skrevet så meget på Engelsk at jeg staver
bedre på det sprog.

Men den danske spro er nu ogso en svar en.

--

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-01-03 10:36

Eolake Stobblehouse <eolake@maccreator.spamremove.net> wrote:

> Shit, jeg har efterhånden skrevet så meget på Engelsk at jeg staver
> bedre på det sprog.
>
> Men den danske spro er nu ogso en svar en.

Ja den er

Fra : Morten Lind

Dato : 08-01-03 18:15

> [...]

> jeg ikke har nyere browser. men hvorfor skal man hele tiden bruge sit liv
> på at opdatere, når man også gerne vil nå nogle andre ting?

Pyt med det, Hanne - jeg har også undret mig i fjorten dage og troede
først, at det var David, der havde skrevet en bog, og at det var en
slåfejl, men deeeet....så droppede jeg det.

Nu véd jeg det, men jeg forstår det stadig ikke, for hvem ville dog
ønske at læse sådan en?

Men sådan er vi jo så forskellige, ikk´ sandt

Hejsa´ er fra Morten
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 08-01-03 18:22

In article <1fohbtf.160vndp1lh23rmN%mortenlind@mac.com>, Morten Lind
<mortenlind@mac.com> wrote:
> Nu véd jeg det, men jeg forstår det stadig ikke, for hvem ville dog
> ønske at læse sådan en?

Åbenbart mange. Pishtush.com har fortalt mig at han i perioder har over
tusind læsere om dagen.

Jeg fatter det heller ikke. Hvis man har noget vigtigt eller
interessant at sige, så skriver man vel en artikel?

Eolake

--

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-01-03 21:06

Eolake Stobblehouse <eolake@maccreator.spamremove.net> writes:

> Jeg fatter det heller ikke. Hvis man har noget vigtigt eller
> interessant at sige, så skriver man vel en artikel?

Tja, weblog er jo blot mediet. Jeg har eksempelvis skrevet en artikel
om en iMac-cafe i La Paz, og fik den publiceret i
ComOn/Mediamac. Siden offentliggjorde jeg den på min weblog, så flere
kan få glæde af den.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-01-03 19:29

> [...]

> ønske at læse sådan en?
>
> Men sådan er vi jo så forskellige, ikk´ sandt

En web log er lidt sjovere end en internetside, fordi der (for det
meste) er mere liv på den, der bliver skrevet noget hele tiden, og der
findes faktisk ret interessante blogs derude, lige fra helt personlige
ting til politiske kommentarer. Og hvad du skriver bliver automatisk af
weblog programmet (f.eks. MovableType) puttet i et kartotek under de
rette datoer, så det er meget nifty det hele. Jeg kan godt lide det, der
er ikke noget kedeligere end at komme til den samme døde hjemmeside igen
og igen, især ikke hvis den som sædvanlig er under konstruktion.
Og da jeg godt kan lide at vælte et par tons ord af mig i minuttet, er
det godt med en blog.
Prøve at se på
http://movabletype.org/
http://blo.gs/
http://www.weblogs.com/

Ret interessant.

Jeg må se at skrive en ny bog.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-01-03 21:05

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Nu véd jeg det, men jeg forstår det stadig ikke, for hvem ville dog
> ønske at læse sådan en?

Samme spøtgsmål kan man med rette stille om andre private
hjemmesider. Som regel synes ens venner godt om at læse weblogs,
eksempelvis når man er på ferie. For andre er den alsg temmelig
uinteressant. Dog er ret meget bekvemt at have et system der styrer
teknikken, så man selv blot kan hælde tekst og billeder ind. Min egen
weblog have en del besøgende mens jeg var i Bolivia, særligt da min
artikel om Linux installfet kom ud på linuxtoday.com og nogle
spansktelande medier.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-01-03 10:17

> [...]

> weblog have en del besøgende mens jeg var i Bolivia, særligt da min
> artikel om Linux installfet kom ud på linuxtoday.com og nogle

Jamen Janus.......undskyld mig - jeg troede, at når i sagde weblog, så
var det den log en server genererer ved besøg

Nu har jeg set på din, og det er jo noget helt andet.....det ville jeg
aldrig kalde en weblog, men OK - der er jo så mange sjove ord.

Jeg tror, jeg ville kalde det nyhedsbrev eller Janus´Jerimiader eller
JakJak eller RundtOmJanus eller diskussionstavle eller Forum
eller......?, men Weblog, nej - og dog - hvis man opfatter en log som en
dagbog, så kan jeg godt se tegningen, men en log er jo (oprindeligt, i
hvert fald) betydelig mere end en dagbog og ikke farvet af
forfatteren/skribenten.

Men så lærte jeg også noget idag - sådan skulle det også gerne være

Hej fra
Morten Lind

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 09-01-03 10:34

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Jamen Janus.......undskyld mig - jeg troede, at når i sagde weblog,
> så var det den log en server genererer ved besøg

Du skal ikke undskylde.

> Nu har jeg set på din, og det er jo noget helt andet.....det ville jeg
> aldrig kalde en weblog, men OK - der er jo så mange sjove ord.

Ja, "weblog" eller "blog" er så bare et navn for denne her form for
privat website. Det er rigtigt, at en log normalt er en tekstfil der
rummer oplsninger om aktiviteter på en server - men navner giver nu
mening: Weblog, altså en mere eller mindre systematisk raport om ens
liv (elle hvad som helst) i en ensartet og dato-sorteret form.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-01-03 10:36

> [...]

> forfatteren/skribenten.
>
> Men så lærte jeg også noget idag - sådan skulle det også gerne være

blog=web log=internet diary (internet diarré)/internet dagbog

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 08-01-03 21:58

>=web log

>--
>David Blangstrup http://david.blangstrup.dk

Er det et ord du har opfundet? Det har man jo lov til som forfatter
Nu har jeg aldrig været god til quiz, så derfor ku' jeg heller ikke gætte
det.
Så tak for øver-sættelsen
bedsete hilsen
Hanne

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 08-01-03 22:04

firstname@lastname.dk writes:

>Ret interessant.
>
>Jeg må se at skrive en ny bog.
>
>--
Ja, gør det - og så må vi se om den øverste linie kan blive den nederste
Du havde for længe siden en hjenmmeside, hvor man kunne læse om dig og om
en ny bog du havde skrevet. Har du ikke den mere? - og hvad hed bogen. Er
den værd at læse???

Som gerne vil læse den, hvis du siger JA!

Bedste hilsen Hanne

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-01-03 22:52

> [...]

> den værd at læse???
>
> Som gerne vil læse den, hvis du siger JA!

Den hedder Det Gule Hus og du kan købe den her
http://hovedland.dk
du skal bare søge på Det Gule Hus eller Blangstrup, så kan du bestille
den over nettet.
Ja, den er værd at læse.
Jeg nedlagde min side, da jeg ikke havde så mange besøgende, men min
blog havde! Også da den var så avanceret med xhtml og css2 og fixed
viewport og fanden og hans pumpestok at ingen kunne se den rigtigt.
Engang imellem bliver jeg også bare træt af at kigge på det samme gamle
lort, og så hiver jeg det ned og laver noget andet.

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-01-03 22:55

undskyld http://www.hovedland.dk

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 08-01-03 23:59

In article <1fohow2.1vfmv6s1fkluccN%firstname@lastname.dk>, David
Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> --
> David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
> Allerød, Danmark read my blog!

David, jeg har svært ved at læse links'ene på din side.

Det har lidt at gøre med at min ellers fantastiske widescreen iMac
klokker lidt med meget lyse toner, de bliver skubbet mod hvidt.

--

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-01-03 01:50

> [...]

> Det har lidt at gøre med at min ellers fantastiske widescreen iMac
> klokker lidt med meget lyse toner, de bliver skubbet mod hvidt.

Ah, heldige, der har en flat iMac! Hvorfor indstiller du ikke bare
displayet eller farverne på Mac'en? Er skærmen god ellers? Jeg synes
nemlig også den var lys, da jeg kiggede på den engang hos Fredgård, men
regnede bare med, at det var dem der havde knoldet i det.
Eller er den lidt svær at se fra visse vinkler som en transportabel?

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 09-01-03 02:36

> Ah, heldige, der har en flat iMac!

Det er den bedste computer jeg har haft. Næsten perfekt i alt. Specielt
17tommer modellen.

> Hvorfor indstiller du ikke bare
> displayet eller farverne på Mac'en?

Hjælper ikke meget.
det er dog sjældent et problem. Jeg opdagede det først da jeg selv
designede en site med en meget lys struktur i baggrunden, og den ikke
var synlig på iMac'en.

> Er skærmen god ellers?

Ja, ellers er den fed. Meget kontrastrig og klar.

> Eller er den lidt svær at se fra visse vinkler som en transportabel?

Nej, den er meget jævn.

--

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-01-03 12:58

<http://david.blangstrup.dk/archives/000073.php>

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 08-01-03 22:06

spam@janus.dk writes:

> [...]
>om en iMac-cafe i La Paz, og fik den publiceret i
>ComOn/Mediamac. Siden offentliggjorde jeg den på min weblog, så flere

Den synes jeg om!!, selvom det var svært at hitte ud af dine web-sider.
Hvorfor gøre det enkelt, når man nu kan gøre det indviklet. men heldigvis
var der en artikkel i ComOn (mediamac's super PC blad- bvr.)
Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 09-01-03 00:04

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> writes:

> Den synes jeg om!!, selvom det var svært at hitte ud af dine
> web-sider. Hvorfor gøre det enkelt, når man nu kan gøre det
> indviklet.

Hvad er der med mine websider der er inviklet?

http://weblog.janus.dk - min weblog
http://janus.dk - mit visitkort

-j

--