/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Kemi-spørgsmål, stofmængde
Fra : Niels Bauer


Dato : 07-01-03 18:52

Jeg sidder og øver til en kemi-prøve. Et spørgsmål i et prøvesæt lyder
således:

15,00 gram CuSO4 * 5H2O opløses i 20 ml

Find stofmængderne Cu og SO4?

Jeg kender jo formelen n=m/M, og går ud fra det er den jeg skal bruge. Er
det rigtigt? M kan jeg jo finde ved hjælp af det periodiske system, men hvad
med m? De 15 gram er jo for det hele. Skal jeg så finde hvor stor en del fx
Cu udgør af de 15 gram?

--
Niels



 
 
karamel (07-01-2003)
Kommentar
Fra : karamel


Dato : 07-01-03 19:28


Niels Bauer wrote:

> Jeg sidder og øver til en kemi-prøve. Et spørgsmål i et prøvesæt lyder
> således:
>
> 15,00 gram CuSO4 * 5H2O opløses i 20 ml
>
> Find stofmængderne Cu og SO4?
>
> Jeg kender jo formelen n=m/M, og går ud fra det er den jeg skal bruge. Er
> det rigtigt? M kan jeg jo finde ved hjælp af det periodiske system, men hvad
> med m? De 15 gram er jo for det hele. Skal jeg så finde hvor stor en del fx
> Cu udgør af de 15 gram?
>
> --
> Niels

Det er ikke særligt klart, hvad du vil finde. Hvad betyder: "Find stofmængderne
Cu og SO4?" Når CuSO4 opløses (jeg går ud fra, det er i vand), bliver det
spaltet i ioner. Er det koncentrationen af disse ioner, du mener med
"stofmængderne"? Prøv at gengive spørgsmålet nøjagtigt ifølge opgaven.

Karamel



Niels Bauer (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Niels Bauer


Dato : 07-01-03 19:32

"karamel" <karamel@REMOVEoncable.dk> skrev i en meddelelse

> > Jeg sidder og øver til en kemi-prøve. Et spørgsmål i et prøvesæt lyder
> > således:
> >
> > 15,00 gram CuSO4 * 5H2O opløses i 20 ml
> >
> > Find stofmængderne Cu og SO4?
> >
> > Jeg kender jo formelen n=m/M, og går ud fra det er den jeg skal bruge.
Er
> > det rigtigt? M kan jeg jo finde ved hjælp af det periodiske system, men
hvad
> > med m? De 15 gram er jo for det hele. Skal jeg så finde hvor stor en del
fx
> > Cu udgør af de 15 gram?
> >
> > --
> > Niels
>
> Det er ikke særligt klart, hvad du vil finde. Hvad betyder: "Find
stofmængderne
> Cu og SO4?" Når CuSO4 opløses (jeg går ud fra, det er i vand), bliver det
> spaltet i ioner. Er det koncentrationen af disse ioner, du mener med
> "stofmængderne"? Prøv at gengive spørgsmålet nøjagtigt ifølge opgaven.
>
> Karamel

Ja, jeg beklager. Jeg havde glemt et par ord. Prøver igen.

15,00 gram CuSO4 * 5H2O opløses i 200 ml vand i et bægerglas. Der regnes
ikke med nogen volumeændring i forbindelse med opløsningsprocessen.

Find stofmængderne af Cu 2+ (aq) og SO4 2- (aq)

Beklager de manglende oplysninger.

--
Niels




Uffe Holst (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Holst


Dato : 07-01-03 21:20


In an article of 7 Jan 2003 Niels Bauer wrote:

> Ja, jeg beklager. Jeg havde glemt et par ord. Prøver igen.
>
> 15,00 gram CuSO4 * 5H2O opløses i 200 ml vand i et bægerglas. Der regnes
> ikke med nogen volumeændring i forbindelse med opløsningsprocessen.
>
> Find stofmængderne af Cu 2+ (aq) og SO4 2- (aq)
>
> Beklager de manglende oplysninger.

Ja, 'm' er de 15,00 g, og 'M' er molvægten for CuSO4·5H2O (ved hovedregning
kommer jeg frem til ca. 250). Så 15/250 giver dig antallet af mol, 'n', og
eftersom der er 1 mol Cu 2+ og 1 mol SO4 2- for hver 1 mol CuSO4·5H2O, så
kan der også maksimalt være 'n' mol Cu 2+ og n mol SO4 2- i opløsningen.

Og mon ikke du slipper på at kigge på opløselighedsproduktet for
kobbersulfat?

--
Uffe Holst


Jeppe Stig Nielsen (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 07-01-03 21:24

Uffe Holst wrote:
>
> Og mon ikke du slipper på at kigge på opløselighedsproduktet for
> kobbersulfat?

Jo, jeg forstår opgaven sådan at alle 15,00 gram opløses.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Niels Bauer (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Niels Bauer


Dato : 07-01-03 21:34


"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> skrev i en meddelelse
news:xM.pM.NN2VKejf6vcLL4g.NR@eremitage.dk...

In an article of 7 Jan 2003 Niels Bauer wrote:

> Ja, jeg beklager. Jeg havde glemt et par ord. Prøver igen.
>
> 15,00 gram CuSO4 * 5H2O opløses i 200 ml vand i et bægerglas. Der regnes
> ikke med nogen volumeændring i forbindelse med opløsningsprocessen.
>
> Find stofmængderne af Cu 2+ (aq) og SO4 2- (aq)
>
> Beklager de manglende oplysninger.

Ja, 'm' er de 15,00 g, og 'M' er molvægten for CuSO4·5H2O (ved hovedregning
kommer jeg frem til ca. 250). Så 15/250 giver dig antallet af mol, 'n', og
eftersom der er 1 mol Cu 2+ og 1 mol SO4 2- for hver 1 mol CuSO4·5H2O, så
kan der også maksimalt være 'n' mol Cu 2+ og n mol SO4 2- i opløsningen.

Tak. Jeg er ikke helt med. Nu spørger jeg så dumt. Så 'n' mol Cu 2+
='m'/'M'. 'M' er 63,65. Men havd er 'm' ? Det er jo ikke 15,00 gram vel?

--
Niels



Niels Bauer (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Niels Bauer


Dato : 07-01-03 22:01

"Niels Bauer" <nbauer@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> > Ja, jeg beklager. Jeg havde glemt et par ord. Prøver igen.
> >
> > 15,00 gram CuSO4 * 5H2O opløses i 200 ml vand i et bægerglas. Der
regnes
> > ikke med nogen volumeændring i forbindelse med opløsningsprocessen.
> >
> > Find stofmængderne af Cu 2+ (aq) og SO4 2- (aq)
> >
> > Beklager de manglende oplysninger.
>
> Ja, 'm' er de 15,00 g, og 'M' er molvægten for CuSO4·5H2O (ved
hovedregning
> kommer jeg frem til ca. 250). Så 15/250 giver dig antallet af mol, 'n', og
> eftersom der er 1 mol Cu 2+ og 1 mol SO4 2- for hver 1 mol CuSO4·5H2O, så
> kan der også maksimalt være 'n' mol Cu 2+ og n mol SO4 2- i opløsningen.
>
> Tak. Jeg er ikke helt med. Nu spørger jeg så dumt. Så 'n' mol Cu 2+
> ='m'/'M'. 'M' er 63,65. Men havd er 'm' ? Det er jo ikke 15,00 gram vel?

Nu tænker I nok, ham Niels han er da rigtig dum. Det forstår jeg til dels
godt Nu har jeg imidlertid kigget på Uffes svar og prøvet at læse
indenad. Jeg får det til at n=15/250=0,06 og det er "Svaret"- Stofmænderne
for Cu 2 + og SO4 2- er den samme, da (som Uffe skriver) der er 1 mol Cu 2+
og 1 mol SO4 2- for hver 1 mol CuSO4·5H2O og så kan der også maksimalt være
'n' mol Cu 2+ og n mol SO4 2- i opløsningen"

Er der ikke en venlig sjæl der enten vil be- eller afkræfte dette?

--
Niels



Regnar Simonsen (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 07-01-03 22:56

Niels Bauer :
>Jeg får det til at n=15/250=0,06 og det er "Svaret"- Stofmænderne
> for Cu 2 + og SO4 2- er den samme, da (som Uffe skriver) der er 1 mol Cu
2+
> og 1 mol SO4 2- for hver 1 mol CuSO4·5H2O og så kan der også maksimalt
være
> 'n' mol Cu 2+ og n mol SO4 2- i opløsningen"
> Er der ikke en venlig sjæl der enten vil be- eller afkræfte dette?

Korrekt !

- og i øvrigt er der ikke problemer med at opløse saltet - der kan opløses
32 g/100mL (ved 0°C).

--
Hilsen
Regnar Simonsen



Uffe Holst (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Holst


Dato : 08-01-03 12:33


In an article of 7 Jan 2003 Niels Bauer wrote:

> Er der ikke en venlig sjæl der enten vil be- eller afkræfte dette?

Ja. Husk blot altid på, at mol er et antal fuldstændig på linje med 5 æbler
eller lignende. Det behøver dog ikke være heltalligt, og det kan også
sagtens være mindre end 1.

--
Uffe Holst


Niels Bauer (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Niels Bauer


Dato : 08-01-03 19:59

"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> skrev i en meddelelse
news:W3.R3.ON26CpIZvIcLV0c.NR@eremitage.dk...

In an article of 7 Jan 2003 Niels Bauer wrote:

> Er der ikke en venlig sjæl der enten vil be- eller afkræfte dette?

Ja. Husk blot altid på, at mol er et antal fuldstændig på linje med 5 æbler
eller lignende. Det behøver dog ikke være heltalligt, og det kan også
sagtens være mindre end 1.


Mange tak for hjælpen til alle der har hjulpet en novise på området.

--
Niels
--
Uffe Holst



Bent Jensen (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Bent Jensen


Dato : 08-01-03 02:49

"Niels Bauer" skrev ...

> Ja, jeg beklager. Jeg havde glemt et par ord. Prøver igen.
>
> 15,00 gram CuSO4 * 5H2O opløses i 200 ml vand i et bægerglas. Der regnes
> ikke med nogen volumeændring i forbindelse med opløsningsprocessen.
>
> Find stofmængderne af Cu 2+ (aq) og SO4 2- (aq)
>
> Beklager de manglende oplysninger.

Atomvægt Cu: 63,54
Atomvægt S: 32,066
Atomvægt O: 16
Atomvægt H: 1,008

Molekylvægt CuSO4*5H2O: (63,54 + 32,066 + 64) + 5(2,016 + 16) =
159,606 + 90,08 = 249,686

15,00 gram CuSO4 * 5H2O indeholder:
15,00/249,686 = 0,06007545477 mol CuSO4 * 5H2O

Jeg går ud fra, at det hele opløses.

Stofmængder:
Cu++ : 0,06007545477 x 63,54 = 3,817 gram
SO4-- : 0,06007545477 x (32,066 + 64) = 0,06007545477 x 96,066 = 5,771
gram

Bent

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste