Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ophavsret.
Fra : Michael

Dato : 07-01-03 16:29

Hejsa.

Hvad skal man gøre for at kunne bevise at ens egne billeder virkelig
tilhører en selv ???

Skal man ind og lave et "© Mich@el" på billederne, det pynter jo ikke
ligefrem. ???

Mvh.
Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-01-03 18:05

Michael wrote:

> Skal man ind og lave et "© Mich@el" på billederne, det pynter jo ikke
> ligefrem. ???

Hvis det er et analogt optaget billede, så har du jo negativ
eller dias, hvormed du altid kan bevise at det er dit billede.

Ved digitale optagelser er det lidt sværere, men det er ikke
umuligt, man skal altid gemme de originale optagelser, der kom-
mer direkte fra kameraet i en selvstændig back-up.

Når man lægger kopier på nettet eller publicerer dem på anden
måde, så vil de som regel være nedscaleret og evt. beskåret,
og du vil altid kunne bevise det er dit billede.

Hvis du er meget parnoid, så kan du ta' et kik på flg. løsning,
den er ganske god, men også meget dyr, hvis man vil beskytte
mange billeder.

http://www.digimarc.com/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael

Dato : 07-01-03 19:52

Hej Niels.

Niels Ebbesen skriver:

> Hvis det er et analogt optaget billede, så har du jo negativ
> eller dias, hvormed du altid kan bevise at det er dit billede.

Sorry, jeg burde naturligvis have skrevet at der er tale om digi-fotos.

> [...]
> måde, så vil de som regel være nedscaleret og evt. beskåret,
> og du vil altid kunne bevise det er dit billede.

Fint nok, jeg gemmer altid mine optagelser.

> Hvis du er meget parnoid, så kan du ta' et kik på flg. løsning,
> den er ganske god, men også meget dyr, hvis man vil beskytte
> mange billeder.

Desværre er det på engelsk, og english is not my best.

Mvh.
Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-01-03 20:08

Michael wrote:

> Desværre er det på engelsk, og english is not my best.

Jeg er heller ikke verdensmester til engelsk, men jeg synes
godt man kan forstå det pågældne site, der er ihvertfald
gjort et forsøg på at lave en enkel og forståelig forklaring.

Digimarc går i korte træk ud på, at der skjult i billedet
data indlejeres nogle oplysninger om hvem der har ophavsret-
ten, og disse er næsten umulige at fjerne, de bliver der selv
om man beskærer, nedscalerer og manipulerer billedet.

Og så har digimarc.com en søgerobot der gennemtrævler nettet
for billeder, og det gør at du kan få oplyst, hvor den har
fundet billeder med dit digitale vandmærke.

Det fungerer som et plug-in til PhotoShop, du kan vist nok
downloade en gratis version, hvor du kan mærke et begrænset
antal billeder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen