ang. hele den debat om blodsukker/forbrænd~
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-01-03 15:30

noget faldt mig ind for lidt siden da jeg vandrede hjem fra netto med mine
nye håndledsvægte*G*
jeg kom til at tænke på om min krop mon er gået i "sultemode" efter hele den
tur jeg har været igennem med min mave.....

jeg håber lidt at i med erfaring og væsentlig viden inden for ernæring og
fysiologi kan hjælpe mig og fortælle mig om jeg evt har ret..... derfor
kommer her hele den (væsentlig forkortede) historie om hvordan min krop har
været det sidste års tid eller sådan....

udgangspunkt: 71 kg ( med voldsomt inficeret og dermed også hævet tyktarm)
målt den 4 januar om morgenen...
Colektomi ( fjernelse af tyktarm og blindlukning af endetarm) foretaget den
4 januar om formiddagen og vægt den 7 januar ( da jeg igen kan gå*G*) er 67
kg.... jeg formoder det skyldes dels den manglende tarms vægt og så det
faktum at jeg har været på flydende kost siden den 3....

vægten stabiliserer sig på 68-69 kg over de næste 4-5 mdr.....

pouchoperation i maj, hvor ca 50 cm af min tyndtarm "tages ud af drift" og
bruges til at danne min nye endetarm.... vægten falder igen et par kg, jeg
formoder på grund af den nye tilstand i min krop og den flydende kost.....

den stabiliserer sig på 67-68 kg over de næste tre måneder....

"takedown" i september, min pouch tages i brug og min krop får sine 50 cm
tyndtarm tilbage igen, og pludselig stiger vægten.... på de sidste tre
måneder har jeg taget 5 kg på...... på trods af at jeg har været påpasselig
og spist så sundt jeg kunne i lyset af at jeg ikke kunne spise normalt med
grøntsager og lignende....

nu er det jeg tænker...... kan det være min krop efter de første to
operationer har vænnet sig til et væsentligt mindre næringsindtag pga den
manglende tarm, og så da de sidste 50 cm igen bliver brugbare at den så
tænker "YES... næring... lad os skynde os at suge noget til os i fald der
kommer hungersnød igen"???

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 07-01-03 15:40

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> [...]
> manglende tarm, og så da de sidste 50 cm igen bliver brugbare at den så
> tænker "YES... næring... lad os skynde os at suge noget til os i fald der

Jeg synes - i al ydmyghed - at det lyder helt sansynligt. Nu skal man jo
være yderst forsigtig med at anbefale noget, der går i mod den herskende
mening blandt diverse slankeguruer, men hvad med om du lod være med at
bekymre dig om vægt et stykke tid, var lidt god ved dig selv, og fik noget
godt at spise og dyrker noget motion i det omfang du kan? Så kan det da
godt være, at du tager et par kilo ekstra på, men hvis du så er bedre
istand til at tabe dig bagefter så...

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-01-03 16:40

Lars M. Pedersen wrote:

> Jeg synes - i al ydmyghed - at det lyder helt sansynligt.

rart at det ikke lyder som helt volapyk ;)

> [...]
> du kan? Så kan det da godt være, at du tager et par kilo ekstra på,
> men hvis du så er bedre istand til at tabe dig bagefter så...

mit store problem er at jeg rent faktisk har fået en henvisning til at få
ordnet mit grimme løse maveskind.... men jeg blev afvist sidst jeg snakkede
med kirurgen fordi jeg vejede 70 kg ( 3 kg for meget)..... nu er jeg så oppe
på 73 kg, og jo længere der går jo mindre sansyneligt er det at jeg kan få
det ordnet så hurtigt som det var muligt sidst ( inden for 2 mdr).... mit
mål var at jeg skulle have smidt de 3 overskydende kilo inden februar, men
min krop har ganske enkelt ikke ville være med og totalt modarbejdet mig....
jeg har altid haft ekstremt svært ved at tabe mig med vilje..... det er som
om min krop har sin egen vilje på det plan.....
jeg er i gang med at prøve at sammensætte en kur som jeg forventer at kunne
overholde, med madvarer som jeg normalt bruger og som jeg ved min mave
reagerer fint på... har prøvet at reintroducere havregrød her til morgen, og
det er indtil nu gået rimeligt....
samtidig vil jeg forsøge mig med akupunktur for at hæve mit stofskifte og så
er jeg begyndt at drikke grøn te (som forskerne mener hæver stofskiftet med
omkring 4 % ved tre kopper dagligt).... nogen vil sikkert mene at teen og
akupunkturen er noget hokuspokus, men jeg føler det er et forsøg værd i min
situation....
jeg vil gerne have smidt de 6 overskydende kilo, så jeg igen kan snakke med
kirurgen og blive indstillet til den operation....... derefter må der så
gerne smutte omkring 4 kg mere...... men det er ikke målet lige nu....

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-01-03 16:50

Sabina Hertzum wrote:

> .... så
> er jeg begyndt at drikke grøn te (som forskerne mener hæver stofskiftet med
> omkring 4 % ved tre kopper dagligt).......

Hvilke forskere?

Kan ww ikke hjælpe dig med vægttabet? Er det ikke noget med 1 kg om
ugen eller så'en.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-01-03 17:15

Carsten Riis wrote:

> Hvilke forskere?

jeg kan desværre ikke give dig nogle navne, men jeg kan henvise til steder
der skriver det ;)
http://www.oestrogen.dk/visArtikelBrevk.asp?pageid=1926
http://www.netdoktor.dk/madogkrop/madkassen/topindex.asp
http://www.nomedica.dk/slank_hurtigere.htm
http://www.maxipharma.dk/gronte.htm
http://www.akudoc.com/gr%C3%B8n_te.htm
http://www.krystalkuglen.dk/raad/raad1048.htm
http://www.nomedica.dk/slankeprodukter.htm
http://www.madogsundhed.dk/15_artikler/a0000159.htm
http://www.activ-body.dk/Ern%C3%A6ring/gr%C3%B8n_te.htm
http://www.wellness-natur.dk/helsesiden.htm

og jeg kunne blive ved*G*
der er både seriøse og "useriøse" sider herimellem så vidt jeg kan se, men
nu har du da lidt at kigge på*G*
bemærk iøvrigt at det ikke kun er godt for vægttab og stofskifte men også
for en hel række andre ting ;)

> Kan ww ikke hjælpe dig med vægttabet? Er det ikke noget med 1 kg om
> ugen eller så'en.

jeg har måtte erkende at sådanne "færdigkoncept" kure ikke er mig.... derfor
forsøger jeg mig på egen vis.....

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-01-03 17:55

Sabina Hertzum wrote:

> jeg kan desværre ikke give dig nogle navne, men jeg kan henvise til steder
> [...]

takker for linkene.

> jeg har måtte erkende at sådanne "færdigkoncept" kure ikke er mig.... derfor
> forsøger jeg mig på egen vis.....

Fair nok, det fik jeg så ikke med, at du var hoppet af ww igen.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-01-03 18:01

Carsten Riis wrote:

> Fair nok, det fik jeg så ikke med, at du var hoppet af ww igen.

jeg har da stadig konceptet liggende i baghovedet.... og bruger da også
opskrifterne fra tid til anden.... men som sammenskruet koncept er det ikke
mig..... som sagt forsøger jeg mig selv med at sammensætte en kostplan som
jeg med mig selv ved jeg kan følge.....

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 07-01-03 23:00

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> http://www.madogsundhed.dk/15_artikler/a0000159.htm

Dette er den eneste kilde, der angiver en seriøs kilde til sin
information... Søger man lidt i litteraturen finder man, at øgningen i
metabolismen hos mennesker er ganske lille (lidt har naturligvis også ret) -
i størrelsesordenen et par hundrede kJ/døgn. Det omtalte studie angiver at
stimulationen af metabolismen sandsynligvis skyldes koffeni, hvorfor man kan
formode, at effekten forsvinder ved habituering. Det er dog interessant, at
der i et 10-ugers studie på mus kunne påvises manglende vægtøgning ved
relativt energioverskud - det ville dog være rart med samme type studier med
mennesker.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://www.pcarlp.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-01-03 23:04

Mikkel Gybel Jensen wrote:
> [...]
> mus kunne påvises manglende vægtøgning ved relativt energioverskud -
> det ville dog være rart med samme type studier med mennesker.

jeg har ikke sagt det var meget ( jeg tror 4% er nævnt) men som du selv
siger, lidt har også ret, og så er grøn te jo godt for så meget andet*G*

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-01-03 23:50

Sabina Hertzum wrote:

> jeg har ikke sagt det var meget ( jeg tror 4% er nævnt) men som du
> selv siger, lidt har også ret, og så er grøn te jo godt for så meget
> andet*G*

jeg synes selv dette link
http://www.maxipharma.dk/gronte.htm
hvor de skriver: Nyt er det at man er blevet opmærksom på, at grøn te kan
virke slankende. I American Journal of Clinical Nutrition har der på det
seneste været flere videnskabelige artikler om fordelene ved grøn te. Bl. a.
i december 1999 (Vol. 70, No. 6, 1040-1050), hvor forskere fra Frankrig og
Schweiz forklare hvordan grøn te forøger energiforbruget hos mennesker, og
dermed hjælper til at reducere vægten.

jeg fandt også dette site:
http://www.enn.com/news/enn-stories/1999/12/121999/greentea_8364.asp
der skriver følgende: A study performed by Dr. Abdul Dulloo and colleagues
from the Department of Physiology at the University of Geneva found that
green tea extract may boost human metabolism in a way that causes increased
energy expenditure and fat oxidation. In simple terms, green tea can help
burn more calories.
og for en god ordens skyld skriver de også : Green tea is not a diet-pill
solution, she warned. Rather, it should be viewed as a regular beverage or
supplement to be incorporated into a normal diet. "We do not know enough
about it," she said.

jeg fandt også denne
http://www.life-enhancement.com/article_template.asp?ID=589
hvor de skriver: Compared with placebo, the green tea extract produced a
significant increase in total energy expenditure: about 4%. That may not
sound like much, but a small effect continued day after day for an extended
period would add up. Also, this 4% increase corresponds to a large increase
in the thermogenic component of total energy expenditure: about 35-43%. The
authors concluded that ". . . oral administration of the green tea extract
stimulated thermogenesis [fat-burning] and fat oxidation and thus has the
potential to influence body weight and body composition . . . ." Their
discovery - the first demonstration of this effect of green tea in a human
trial - built upon their own previous laboratory work that led to the same
conclusion

håber det er seriøst nok til dig... ;)

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 07-01-03 22:44

> er jeg begyndt at drikke grøn te (som forskerne mener hæver stofskiftet
med
> omkring 4 % ved tre kopper dagligt)....

.... af interesse - hvilke forskere?

- Mikkel

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-01-03 22:54

Mikkel Gybel Jensen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> ... af interesse - hvilke forskere?

kik på de andre svar inden du svarer..... det spørgsmål er allerede blevet
stillet og besvaret tidligere i dag....

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 08-01-03 08:19

> kik på de andre svar inden du svarer..... det spørgsmål er allerede blevet
> stillet og besvaret tidligere i dag....

Hvis du kiggede på mit svar inden du svarede, ville du vide, at det havde
jeg siden set...

- Mikkel

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-01-03 08:33

Mikkel Gybel Jensen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> Hvis du kiggede på mit svar inden du svarede, ville du vide, at det
> havde jeg siden set...

*GGG* tja, sådan kan det jo gå... nu tjekker jeg faktisk news løbende, og
dit andet svar kom ind 15 minutter efter det første svar ;)
meeen vi kan jo ikke holde for at der indimellem smutter noget*G*
netop derfor bestræber jeg mig selv på at læse hele den igangværende tråd
inden jeg svarer på et indlæg ;) eller rettere.... den del af tråden der er
ankommet inden jeg afsender mit svar*G*