Skifte eller Ej
Fra : LejfM

Dato : 07-01-03 14:36

Hej Ng

min samlever der blev skilt for ca 15 år siden, har sort på hvidt at der
ikke er skiftet med hendes daværnde mand.
Ved skilsmissen blev der lavet et såddan dokument, hvor der står at der ikke
er skiftet , det vil vel sige at hun fortsat ejer halvdelen af deres
daværende hus..????.
Nu kommer spørgsmålet, hvis nu hendes daværende mand dør, vil halvdelen af
hust så tilfalde hende, med de tilbygning m.m. der er kommet siden (ikke
erherv), og resten til deres to fælles børn ????
Eller vil en eventuel samlever som han har nu), have arve retten ?????

LejfM
Lejf@lline.dk

Fra : David Bouch

Dato : 07-01-03 15:10

Mange spørgsmål

Skilsmisse uden skift er noget mærkelig noget. Kan ikke forstå at eks-manden
gik med til det. Men i princip har hun 50% af huset. Tilbygninger som er
kommet senere... godt spm. Kan ikke svare uden at slå det op. (Har ikke tid
lige nu). Men som udgangspunkt gælder bodels størrelse når
separationsordningen træder i kraft når boslod skal uddeles.

Samlevere har ikke arveret. Med mindre der er lavet testamente i
vedkommendes favør. Dog kan der kun testamenteres 50 per cent af en dødsbo.

Dvs. at hvis der ikke er lavet testamente, arver børnene som udgangspunkt
det hele, afhængig af boets størrelse. Men det hele omfatter kun det som
eksmanden faktisk ejer. Dvs at din samlevers fordring i huset ikke
ekstingveres. Men det vil være en hel del nemmere (og billligere i
advikathyre) for fremtiden hvis hun fik orden i det forinden.

Fra : David Bouch

Dato : 07-01-03 15:20

Har fundet noget i pensumsbogen. "For aktiver hvis værdi svinger, som fx
fast ejendom, er det værdien ved skiftets slutning og ikke værdien på
skæringstidsbunktet, som skal anvendes." Skifteloven §48. (Linda Nielsen,
familieretten, Gad Jura 1997familieretten s. 299)

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-01-03 18:34

LejfM wrote:

> min samlever der blev skilt for ca 15 år siden, har sort på hvidt at der
> ikke er skiftet med hendes daværnde mand.

Der er lagt op til et allerhelvedes bøvl

Der er "næsten" erstatningspligt for den slags.
Burde være

Gå i gang med at få det ordnet, nu
mens alle lever, og "kan" huske, tror de..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : LejfM

Dato : 14-01-03 08:30

Tak for svarene

Jeg vil prøve at få fat i advokatvagten... for at få et råd om vi skal gå
ing med at få "skiftet" nu...

LejfM