Panettone
Fra : gerda

Dato : 07-01-03 14:26

Hej allesammen og godt nytår.

I lørdags købte vi i Bazar vest i Århus en italiensk Panettone
julekage. Den vejede 1 kg. og vi skærer stadig af den.
Hvor er den bare lækker og luftig.
Jeg har på nettet ledt efter en opskrift for det kunne være sjovt at
prøve at bage en selv.
http://italianfood.about.com/library/rec/blr0946.htm
Den er åbenbart ikke så lige til og det tager 2 dage at fremstille
vidunderet, da den skal hæve længe i flere omgange.
Kan det virkelig passe, der skal bruges 150 g gær ?
Er fresh yeast cake alm. gær som vi kender det i DK ?
Har nogen prøvet at lave en panettone ?

Mvh
gerda

Fra : Mads Toftum

Dato : 08-01-03 10:39

On Tue, 07 Jan 2003 13:26:26 GMT, gerda <g_nicolaisen@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> Kan det virkelig passe, der skal bruges 150 g gær ?
> Er fresh yeast cake alm. gær som vi kender det i DK ?

Nej, brug endelig ikke almindeligt gær - hintet ligger i (or biga).
Jeg er ikke lige i nærheden af mine kogebøger, men noget i stil med
http://www.fareshare.net/recipesV4-01B2.html#Biga

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall

Fra : gerda

Dato : 10-01-03 15:01

Hej Mads

>Nej, brug endelig ikke almindeligt gær - hintet ligger i (or biga).
>Jeg er ikke lige i nærheden af mine kogebøger, men noget i stil med
>http://www.fareshare.net/recipesV4-01B2.html#Biga

Er det det samme som surdej, omtalt af Tove i tråden "hvad er odset
for denne dej?"

Gerda