Fungerer hjemmeside på Mac ?
Fra : Claus Madsen

Dato : 07-01-03 13:44

Hej Mac brugere

Kunne jeg få nogen her i gruppen til at klikke lidt rundt og checke om min
hjemmeside fungerer på diverse OS'er / browsere på Mac:

http://clausmadsen.dk

Finder du fejl og ting der ikke fungerer, må du meget gerne bruge følgende
formular til at lade mig vide hvad som er galt:

http://www.clausmadsen.dk/dk/fejl/

- eller svare her i gruppen

På forhånd tak

Claus Madsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-01-03 14:02

Claus Madsen <post@clausmadsen.dk> wrote:

> [...]
>
> Finder du fejl og ting der ikke fungerer, må du meget gerne bruge følgende
> formular til at lade mig vide hvad som er galt:

Hej Ckaus

Den virker overhovedet ikke i Netscape 4.7X og i Internet Explorer 5.1.x
sker der noget mere, men menuen virker ikke.

Kan du ikke lægge et screen shot, som viser hvordan den ser ud hos dig
??

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Claus Madsen

Dato : 07-01-03 14:14

> Hej Ckaus
>
> Den virker overhovedet ikke i Netscape 4.7X og i Internet Explorer 5.1.x
> sker der noget mere, men menuen virker ikke.

Nedslående ....

> Kan du ikke lægge et screen shot, som viser hvordan den ser ud hos dig
> ??

Der skulle nu ligge et screendump på adressen:

http://clausmadsen.dk/screendump_IE6_win.jpg

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-01-03 14:18

> Nedslående ....

Det skal du ikke være ked af. Du gider da i det midste undersøge om dit
site duer på Mac - de fleste andre PC brugere er pisse ligeglade. Det er
bare et par tags der skal rettes, så spiller det.

> Der skulle nu ligge et screendump på adressen:
>
> http://clausmadsen.dk/screendump_IE6_win.jpg

OK, den ligner 99% det jeg ser i IE til Mac OS 9.1

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Claus Madsen

Dato : 07-01-03 14:22

> Det skal du ikke være ked af. Du gider da i det midste undersøge om dit
> site duer på Mac - de fleste andre PC brugere er pisse ligeglade. Det er
> bare et par tags der skal rettes, så spiller det.

Jeg kan ikke være så heldig at du lige kan gennemskue hvad der skal rettes.
Det er svært at gøre noget herfra .....

> OK, den ligner 99% det jeg ser i IE til Mac OS 9.1

- men det virker ikke ?

Claus

Fra : Tom Dissing

Dato : 07-01-03 14:49

Virker upåklageligt I IE 5.16 ( cirka ) på en mac med 9.22 styresystem..
Tom

De scripts der er skrevet til sitet ( pop up menuer etc) er endda
overraskende hurtige !!

Eneste minus !? Er at første gang siden læses ind rykker den 5-15 pixels til
højre. . Formodentligt forskkellen mellem mac/pcs 72 contra 96 DPI
skærmopløsning !?

On 07/01/03 14:21, in article
GvAS9.27066$Hl6.3103005@news010.worldonline.dk, "Claus Madsen"

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-01-03 14:57

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
>
> Eneste minus !? Er at første gang siden læses ind rykker den 5-15 pixels til
> højre. . Formodentligt forskkellen mellem mac/pcs 72 contra 96 DPI

Hej Tom

Du bør venligst svare under det du svarer på.

Nu har lige testet Claus' site på min Pismo med Mac OS 9.2.2 US og en
Internet Explorer 5.1.6 og dér virker menuerne altså heller ikke.

Kan du få menuen i "Profile" til at virke ? Hos mig sker der ikke en
skid.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-03 03:35

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Nu har lige testet Claus' site på min Pismo med Mac OS 9.2.2 US og en
> Internet Explorer 5.1.6 og dér virker menuerne altså heller ikke.

Se lige de to andre mails også...

Har du dine Macs sat op i netværk, så du evt. går på nettet via en router /
switch? - Bruger du evt. også Firewall? - i givet fald - hvilken - Norton PF,
NetBarrier?

- Og så lige det, jeg glemte i min sidste mail... Hvem bruger du som udbyder. Det
kan muligvis være dér, der er et eller andet, der blokerer...

> Kan du få menuen i "Profile" til at virke ? Hos mig sker der ikke en
> skid.

Alle links virker her i de tre browsere, jeg har prøvet, NC 4.8/128, Mozilla
1.2.1 og Opera 5.0 - også 'Profile' menuen...

mvh. Erik Richard

Fra : Claus Madsen

Dato : 07-01-03 15:00

"Tom Dissing" <tom@mir.dk> skrev i en meddelelse
> Virker upåklageligt I IE 5.16 ( cirka ) på en mac med 9.22 styresystem..
> Tom

Glædeligt

> De scripts der er skrevet til sitet ( pop up menuer etc) er endda
> overraskende hurtige !!

Glædeligt

> Eneste minus !? Er at første gang siden læses ind rykker den 5-15 pixels
til
> højre. . Formodentligt forskkellen mellem mac/pcs 72 contra 96 DPI
> skærmopløsning !?

Tak for hjælpen.
Jeg har noterer mig alle kommentarer, hvis jeg på et tidspunkt skulle få
mulighed for at sidde ved en Mac og rette.

Claus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-03 03:08

Hej Claus

Har nu haft tid til at checke med både Mozilla 1.2.1 og Opera 5.0 (classic
ver.). Begge viser siden 100% korrekt med alt, hvad jeg har kunnet finde på at
klikke på...

- Stadig med PM 9600/300 og Mac OS 9.1DK.

mvh. Erik Richard

Fra : Claus Madsen

Dato : 08-01-03 14:21

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-01-03 18:46

Hej Jesper

Jeg synes, det er lidt mærkeligt, du ikke kan se den med en NC 4.7x, så hvad
med at få fat i 4.8/128bits versionen? - Jeg tror faktisk, du vil undgå en hel
del frustrationer ved en opgradering.

Direkte link:
<ftp://ftp.netscape.com/pub/communicator/english/4.8/mac/complete_install/Comm4.8_Complete_US.bin>.

mvh. Erik Richard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-01-03 19:00

> [...]
> med at få fat i 4.8/128bits versionen? - Jeg tror faktisk, du vil undgå en hel

Rigtigt den virker i Netscape 4.8 - testede den lige på af de andre
Mac'er. Også menuen.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 07-01-03 14:13

Claus Madsen wrote:
> [...]
>
> Finder du fejl og ting der ikke fungerer, må du meget gerne bruge følgende
> formular til at lade mig vide hvad som er galt:

Her virker det glimragende, både interne og eksterne links.
OS 10.2.3 Netscape 7.0 og Mozilla 1.3a

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Claus Madsen

Dato : 07-01-03 14:17

Her virker det glimragende, både interne og eksterne links.
OS 10.2.3 Netscape 7.0 og Mozilla 1.3a

Lyder godt - mange tak for hjælpen

Claus

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-01-03 14:20

Claus Madsen <post@clausmadsen.dk> wrote:

> Her virker det glimragende, både interne og eksterne links.
> OS 10.2.3 Netscape 7.0 og Mozilla 1.3a
>
> Lyder godt - mange tak for hjælpen

Det virker heller ikke i Mozilla 1.2.1 under OS 9

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-03 03:25

Hej Jesper

Det er lidt underlig, men du må have et eller andet på din maskine, der
laver noget helt rivendes galt. Siden virker perfekt i både NC 4.8,
Mozilla 1.2.1 og Opera 5.0 på OS 9.1DK.

Har du slået Java/JavaScript til i dine browsere? - Hvilken version af
MRJ og MRJ Plug-in bruger du? - Og hvad me iCab, har du prøvet den?

Hvilke internet relaterede udvidelser har du i din OS 9.x mappe?

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 07-01-03 15:40

Claus Madsen wrote:

> Her virker det glimragende, både interne og eksterne links.
> OS 10.2.3 Netscape 7.0 og Mozilla 1.3a
>
> Lyder godt - mange tak for hjælpen
>
> Claus

Ups var ikke opmærksom på pda problematiken.
Jeg får også pda siden hvis jeg ikke tilføjer /dk

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Claus Madsen

Dato : 07-01-03 15:55

Ups var ikke opmærksom på pda problematiken.
Jeg får også pda siden hvis jeg ikke tilføjer /dk

Skulle gerne fungere nu.

Claus

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 07-01-03 16:15

Claus Madsen wrote:
> Ups var ikke opmærksom på pda problematiken.
> Jeg får også pda siden hvis jeg ikke tilføjer /dk
>
> Skulle gerne fungere nu.
>
> Claus

NU virke det ok.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Claus Madsen

Dato : 07-01-03 16:19

> Ups var ikke opmærksom på pda problematiken.
> Jeg får også pda siden hvis jeg ikke tilføjer /dk
>
> Skulle gerne fungere nu.

NU virke det ok.

Tak for kvitteringen.

Fra : Ole Hansen

Dato : 08-01-03 12:28

"Claus Madsen" <post@clausmadsen.dk> writes:

> NU virke det ok.

Hvorfor kaster du ikke siderne gennem validator.w3.org istedet for at
få testet sidener med alle mulige browsere. Hvis siderne overholder
W3Cs standarder, så er det browsernes eget problem, hvis de ikke
bliver vist korrekt..

--
Ole Hansen

Fra : Claus Madsen

Dato : 08-01-03 14:33

> [...]
> få testet sidener med alle mulige browsere. Hvis siderne overholder
> W3Cs standarder, så er det browsernes eget problem, hvis de ikke

Man kan vel godt flytte sig lidt for hinanden, så går det hele tit lidt
nemmere.

Mth. validerende sider kan jeg til tider synes at det tangerer religion. Jeg
validerer sider med Tidy og retter så til - også gerne med ikke valid kode -
indtil mest muligt fungerer i flest mulige browsere. Validering gennem W3 er
vel desuden igen garanti for at DHTML og JavaScript fungerer.

Claus

Fra : Storm

Dato : 07-01-03 14:55

> [...]

> Kunne jeg få nogen her i gruppen til at klikke lidt rundt og checke om min
> hjemmeside fungerer på diverse OS'er / browsere på Mac:

Så hentes straks:

http://clausmadsen.dk/dk/pda/index.shtml

og her vises blot dine hovedmenuer.

Når jeg kigger på dit skærmdump:

http://www.clausmadsen.dk/dk/

og paster den ind kommer den flot op i Chimera OSX,
og virker umiddelbart ihvertfald på sporadisk testede links

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Claus Madsen

Dato : 07-01-03 15:11

> Så hentes straks:
>
> http://clausmadsen.dk/dk/pda/index.shtml

Jeg tester på User Agent String for at servere PDA sider til PDA.

Kunne jeg få dig til at sende formularen på adressen:

http://clausmadsen.dk/dk/fejl/index.shtml

- så kan jeg se hvordan din User Agent String ser ud.

> og her vises blot dine hovedmenuer.

Den forstår jeg ikke rigtigt ??

Tak for hjælpen.

Claus

Fra : Storm

Dato : 07-01-03 15:32

> Den forstår jeg ikke rigtigt ??

http://clausmadsen.dk giver:

<http://home19.inet.tele.dk/storms/cm.gif>

Forklaringen har du nok fået allerede af Michael

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Claus Madsen

Dato : 07-01-03 16:00

> Så hentes straks:
>
> http://clausmadsen.dk/dk/pda/index.shtml

Skulle være fixet.

Fra : Storm

Dato : 07-01-03 16:28

> Skulle være fixet.

Jo, hvis der ikke eksisterer en ren dk side.

http://clausmadsen.dk trækker øjeblikkelig
http://clausmadsen.dk/uk/ - som rigtigt nok også er på engelsk

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Claus Madsen

Dato : 07-01-03 16:44

> Jo, hvis der ikke eksisterer en ren dk side.
>
> http://clausmadsen.dk trækker øjeblikkelig
> http://clausmadsen.dk/uk/ - som rigtigt nok også er på engelsk

Der findes en DK side.
Samme redirigering der før gav fejl og sendte dig til PDA optimerede sider,
skulle gerne teste for Preferred Langauge og sende dig videre til DK eller
UK sider.
Det er derfor mit gæt at dit foretrukne sprog er sat til engelsk.

På PC kan man i Mozilla sætte Preferred Langauge under:

Edit > Preferences > Navigator >Langauges

Sætter du her sproget til dansk burde du få serveret dansk indhold, når du
slår op på:

http://clausmadsen.dk

Fra : Storm

Dato : 07-01-03 16:58

> [...]
>
> På PC kan man i Mozilla sætte Preferred Langauge under:
>
> Edit > Preferences > Navigator >Langauges

Kan andre se denne mulighed på Mac?
Med mindre jeg skal ind i System Pref. - Men jeg har nu ikke sat Chimera
op til at bruge System Pref.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Jens Find

Dato : 07-01-03 18:11

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Kan andre se denne mulighed på Mac?
> Med mindre jeg skal ind i System Pref. - Men jeg har nu ikke sat Chimera
> op til at bruge System Pref.

Min udgave af Chimara giver ikke mulighed for at vælge sprog - men sitet
kunne hensigtsmæssigt bruge en småkage til at holde styr på bl.a.
sprogvalg.

--

Jens Find

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-01-03 14:55

> [...]

> Kunne jeg få nogen her i gruppen til at klikke lidt rundt og checke om min
> hjemmeside fungerer på diverse OS'er / browsere på Mac:

Når jeg bruger Opera, Mozilla og Chimera (Mozilla klon) bliver jeg
præsenteret for en pda udgave af sitet!

IE ser ud til at fungere ordentligt. OmniWeb har (som altid) problemer
med menuerne.

Jeg bruger sidste nye udgaver af Mac OS X og browsere.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Claus Madsen

Dato : 07-01-03 15:09

> [...]

> med menuerne.
>
> Jeg bruger sidste nye udgaver af Mac OS X og browsere.

Tak for hjælpen

Claus

Fra : Claus Madsen

Dato : 07-01-03 15:57

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-01-03 15:12

> [...]

> Finder du fejl og ting der ikke fungerer, må du meget gerne bruge følgende
> formular til at lade mig vide hvad som er galt:

Hvis man bruger Navigator (Chimera) 0.6, så ryger man automatisk over
til en side med adressen: http://clausmadsen.dk/dk/pda/index.shtml

Hvis man manuelt vælger http://clausmadsen.dk/dk/, så virker det helt
fint, med træk og slip, hvilket ikke virker i IE 5.2.2.

For Mozilla 1.3a gælder det samme som for Navigator, så der må være et
eller andet med det script der tjekker browsere, som ikke genkender
Mozilla (Gecko) browsere, når de kører på Mac.

Alle tests er lavet på Mac OS X 10.2.3.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Claus Madsen

Dato : 07-01-03 15:19

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-01-03 16:59

> [...]

> http://clausmadsen.dk/dk/fejl/index.shtml
>
> - så kan jeg se hvordan din User Agent String ser ud.

Er sket...

Fra : Claus Madsen

Dato : 07-01-03 15:59

> Hvis man bruger Navigator (Chimera) 0.6, så ryger man automatisk over
> til en side med adressen: http://clausmadsen.dk/dk/pda/index.shtml

Skulle gerne fungere nu

Fra : Jens Find

Dato : 07-01-03 17:36

> [...]

> Kunne jeg få nogen her i gruppen til at klikke lidt rundt og checke om min
> hjemmeside fungerer på diverse OS'er / browsere på Mac:

Først og fremmest bemærker jeg, at siden loader langsomt, nok fordi hele
siden er lagt i en tabel - som først vises når alt er indlæst.

Dernæst at der vises en engelsksproget version. Uagtet at man vælger
dansk udgave af en side, skiftes ved sideskift tilbage til engelsk.

"Drag and drop" metoden ved links er da en nyskabelse Den falder
ikke i min smag - men smag og behag er jo så forskelligt. For den nye
bruger er det en ny metafor (specifikt for denne site), der skal læres.
Værre er det efter min mening, at der kun er "back"-knappen til at komme
tilbage med. Tilbage til en engelsksproget version

Observerer lige, at drop-down menuen har de samme navigationsmuligheder,
som drag'n drop. Gættede (korrekt) på, at logo'et øverst til højre var
et link til hovedsiden. Både menuerne og logoet er eksempler på "Mystery
meat navigation" - hvor man skal lade markøren pege på alt muligt for at
se om der skulle skjule sig noget interessant dér (Udtrykket "Mystery
meat" er hentet fra cafeteriabranchen, hvor visse retter ikke, selv ved
visuel inspektion afslører indholdet).
Navigationsmæssigt svarer det til, at skilte i trafikken først blev
synlige, når man pegede på dem

Siderne er flotte - men det er svært for mig at finde nytteværdien af
funktionerne.

Set på Mac OS 10.2.3, Chimera 0.6 (Mozilla/5.0 (Macintosh; U; PPC Mac OS
X Mach-O; en-US; rv:1.0.1) Gecko/20021229 )

--

Jens Find

Fra : Claus Madsen

Dato : 08-01-03 14:14

> Først og fremmest bemærker jeg, at siden loader langsomt, nok fordi hele
> siden er lagt i en tabel - som først vises når alt er indlæst.

Jeg tror det er JavaScript og CSS har hobet sig lidt op, så den første side
der slåes op kan virke lidt langsom, men da begge dele caches skulle sitet
virke rimeligt kvikt, når først du er inde. Der er stadig nogle få kilobytes
at hente ved at komprimere JS og CSS.

> Dernæst at der vises en engelsksproget version.

Det er mit gæt at dit foretrukne sprog er sat til engelsk i din browser. Er
sproget sat til dansk burde du også få serveret dansk indhold.

> Uagtet at man vælger
> dansk udgave af en side, skiftes ved sideskift tilbage til engelsk.

Det skulle så være en fejl. Jeg kan ikke repetere den.

> "Drag and drop" metoden ved links er da en nyskabelse Den falder
> ikke i min smag - men smag og behag er jo så forskelligt. For den nye
> bruger er det en ny metafor (specifikt for denne site), der skal læres.

Du har stadig muligheden for at klikke på overskrifteren på go' gammel daws
vis.
Det er iøvrigt kun IE og Gecko browsere, der får serveret den lille widget
med drag and drop.

> Værre er det efter min mening, at der kun er "back"-knappen til at komme
> tilbage med.

Der er da flere muligheder for at klikke sig hjem.

1. Klik Top i den øverste ramme til højre.
2. I bunden af siden kommer du hjem ved at klikke på det lille logo til
venstre.
3. På PC har du også en højrekliks menu. Første punkt er Hjem, men det
fungerer vist ikke på Mac.
4. Logoet øverst til højre, men det er som du nævner ikke skåret helt ud i
pap.

Tilbage til en engelsksproget version

Jeg fandt en lille fejl. Du blev sendt hjem til den danske forside når du
klikkede på logoet på den engelske side.
Dette er rettet.

Ellers skulle du gerne forblive i det valgte sprog. Jeg har ikke kunnet
repetere fejlen.

> [...]
> visuel inspektion afslører indholdet).
> Navigationsmæssigt svarer det til, at skilte i trafikken først blev

Tjaa, for den bare lidt rutinerede internet bruger, skulle jeg mene at
navigationen er ret ligetil.
Det skulle iøvrigt være muligt at navigere rundt på sitet også uden drop
down menuerne, således at sitet også kan bruges i browsere uden JavaScript.
Det er ikke optimalt, men det skulle virke.

> Siderne er flotte

Tak for det

- men det er svært for mig at finde nytteværdien af
> funktionerne.

Jeg er selv stadig glad for drop down menuerne; uanset hvor på sitet du
befinder dig, er de aller fleste sider kun eet klik borte.

> Set på Mac OS 10.2.3, Chimera 0.6 (Mozilla/5.0 (Macintosh; U; PPC Mac OS
> X Mach-O; en-US; rv:1.0.1) Gecko/20021229 )

Mange tak for dine kommentarer.

Claus

Fra : Jens Find

Dato : 09-01-03 22:13

> [...]
> virke rimeligt kvikt, når først du er inde. Der er stadig nogle få kilobytes

Det er et faktum, at tabeller først vises, når hele tabellen er indlæst.
Stor tabel => lang tid, Lille (eller ingen) tabel => kort tid. Den
første skærmfuld tekst kan holde de fleste surfere beskæftiget længe nok
til at få resten indlæst.

> Det er mit gæt at dit foretrukne sprog er sat til engelsk i din browser. Er
> sproget sat til dansk burde du også få serveret dansk indhold.

Browseren kan - mig bekendt - ikke sættes til dansk (Chimera). Min
tidligere oplevelse med skift tilbage til engelsk var nok udløst af brug
af "back"-knappen - næppe din fejl

> Der er da flere muligheder for at klikke sig hjem.
>
> 1. Klik Top i den øverste ramme til højre.
OK
> 2. I bunden af siden kommer du hjem ved at klikke på det lille logo til
> venstre.
Mystery meat
> 3. På PC har du også en højrekliks menu. Første punkt er Hjem, men det
> fungerer vist ikke på Mac.
Jeg får ved højreklik en mulighed for "Back"
> 4. Logoet øverst til højre, men det er som du nævner ikke skåret helt ud i
> pap.
Næ!

> Tjaa, for den bare lidt rutinerede internet bruger, skulle jeg mene at
> navigationen er ret ligetil.
Du er ikke på linie med Jacob Nielsen ( ..og i al beskedenhed mig)

> Mange tak for dine kommentarer.
Velbekomme

--

Jens Find

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-01-03 18:37

Hej Claus

Den virker fint med Netscape Communicator 4.8/128bits versionen. Er en smule
langsom i loadning, men når først den er loaded, så virker links ret hurtige.
Har ikke fundet noget, der ikke virker...

- Og så lige en lille cadeau... Hvis alle websites var så enkle og lette at
gå til, ville det være en fornøjelse. Den er både _se_-værdig og
_læse_-venlig - også for svagtseende, som jeg selv er. !!

Afprøvet på PM9600/300/672mb RAM og med Mac OS 9.1DK.

- Så - keep up the good work!
mvh. Erik Richard

Fra : Claus Madsen

Dato : 08-01-03 14:19

> Den virker fint med Netscape Communicator 4.8/128bits versionen.

Fint.

> Er en smule langsom i loadning, men når først den er loaded, så virker
links ret hurtige.

Jeg er klar over at første side kan være lige på kanten.

> Har ikke fundet noget, der ikke virker...

Det lyder godt.

> [...]
> gå til, ville det være en fornøjelse. Den er både _se_-værdig og
> _læse_-venlig - også for svagtseende, som jeg selv er. !!

Mange tak for de pæne ord. Der er iøvrigt et tema i gryden specielt til
svagtseende med extra høj kontrast, ingen baggrund og store typer.

> Afprøvet på PM9600/300/672mb RAM og med Mac OS 9.1DK.
>
> - Så - keep up the good work!
> mvh. Erik Richard

Tak for dine kommentarer

Claus