DDV og hakket kød
Fra : Therese

Dato : 06-01-03 23:03

Hej NG
Så har jeg været til det første DDV-møde. Sikke en masse, man skal rumme,
men det er jo bare at gå i gang.
Jeg har dog lige et spørgsmål, jeg glemte at få svar på.
Flemming Berg sagde, at fedtprocenten i det hakkede kød var ligemeget, og
hvis man vil lave den som hakkebøf, skal det bare være i ovnen på en rist
osv. osv.
Hvad så, hvis man skal bruge det i en gryderet? Skal man så stege kødet
først og hælde fedtet fra inden de andre ingredienser puttes i, eller skal
man helt ud i at skylle kødet i bedste Anne Larsen-stil?

Mange hilsner
Therese
www.elverdalen.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-01-03 23:31

Therese wrote:

> Hej NG
> Så har jeg været til det første DDV-møde. Sikke en masse, man skal rumme,
> men det er jo bare at gå i gang.

Det bliver nemmere om en uges tid, når du har vænnet dig til din nye
livsstil.

Går du og tumler med noget. Spørg her eller i mail.

> Jeg har dog lige et spørgsmål, jeg glemte at få svar på.

Så er det jo godt, at du har gruppen her.

> Flemming Berg sagde, at fedtprocenten i det hakkede kød var ligemeget, og
> hvis man vil lave den som hakkebøf, skal det bare være i ovnen på en rist
> osv. osv.

Udover risten er det godt, at placere noget hullet bagepapir mellem bøf
og rist.
Så frem med hulmaskinen, når der laves hakkebøf

> Hvad så, hvis man skal bruge det i en gryderet? Skal man så stege kødet
> først og hælde fedtet fra inden de andre ingredienser puttes i, eller skal
> man helt ud i at skylle kødet i bedste Anne Larsen-stil?

Tja, hos os hjemme i privaten laver vi det på AnneLarsensk (the right
way). Steg først kødet til det er brunt. Hæld kødet op i en si. Hæld
så en liter _kogende_ vand ud over kødet. Voila, du har fedtreduceret
kødet og smagen er der endnu. Det skal bare gøres rigtigt.
Her til aften fortalte Tina Thorsted (en anden af konsulenterne) noget
lignende.
Ud fra hvad du fortæller og hvad jeg har har forstået på TT, så er det
nok DDV-metoden også. Men jeg kan tage fejl.

Det Anne Larsen er blevet "berømt på" er, at hun skyllede kødet under
vandhanen, hvilket ikke er optimalt hverken for smag eller
"fedtuddrivelsen". Og senere har hun fortalt, at grunden til hun
brugte vandhanen var, at de ikke havde forberedt noget kogende vand fra
fx en elkoger.
Så når fedtuddrivelse gøres rigtigt, så ødelægger man ikke noget
voldsomt.

Når du vil fedtuddrive kødet er det smartest at gøre det med kød med lav
fedtprocent (fx 9-10%). For fedtuddrivelsen af det fedtede hakket
oksekød (18-20%) ender med meget mindre kød efter uddrivelsen. Og så er
det gode tilbud man har købt kødet på ikke så godt igen.

Når du bruger tartarkød, så er det ingen grund til at fedtuddrive.

Derudover har supermarkederne til tider de rigtig gode udskæringer
(roastbeef, engelsk bøf mv) på tilbud til en pris som ligner hakket
kød. Så kan du hakke kødet selv og så har du faktisk tartarkød.

Jeg håber, at ovenstående hjælper dig videre i DDV-universet.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 07-01-03 09:34

> [...]
> først og hælde fedtet fra inden de andre ingredienser puttes i, eller skal
> man helt ud i at skylle kødet i bedste Anne Larsen-stil?

Hej Therese

Jeg var ligesom dig til mit først DDV møde i går - pyha. Ligesom dig, følte
jeg mig helt ør i hovedet af de mange informationer. Efter at have spist mit
først morgenmåltid føler jeg mig stadig meget mæt. Det er faktisk meget mad,
man skal fortærre - pyha. Nå men til sagen; til mødet fik vi en opskrift af
konsulenten (Gitte Larsen) på millionbøf, hvor kødet til millionbøffen koges
og 5 min., hvorefter vandet kasseres. Det må vist sige at være mere ekstrem
end Anne Larsen stil. Mens kødet koger skal man skille det lidt ad, så det
bliver i mindre klumper. Det lyder lidt omstændeligt, men du kan jo bare
lave en stor portion, og fryse det ned i mindre protioner.

Mvh.
Mette, der er i samme båd .

Fra : Kat

Dato : 07-01-03 13:46

Mette skrev:
> [...]
bare
> lave en stor portion, og fryse det ned i mindre protioner.

Kan jeg ikke få opskriften på denne millionbøf tilsendt?
--
Kat
---

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 07-01-03 16:00

> Kan jeg ikke få opskriften på denne millionbøf tilsendt?
> --
Hej Kat

Det er ikke nogen egentlig opskrift, men inspiration til millionbøf, der kan
laves på mange tænkelige måde. Mængden af kød (max.170g) vejes af hvorefter
flåede tomater, ketchup, løg og krydderier tilsættes efter smag og den
mængde grønsager man nu en gang skal/må indtage.

Mvh.
Mette

Fra : Kat

Dato : 07-01-03 21:32

"Mette Nylander Sørup" skrev:
> [...]
den
> mængde grønsager man nu en gang skal/må indtage.

Tak for svar
Jeg er bare ikke selv så god endnu til at regne alt det ud med krydser
og må og skal til at jeg _tør_ kaste mig ud i en selvopfundet
opskrift.
Så jeg må vist vente lidt på min millionbøf.
--
Kat
---

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-01-03 23:36

Kat wrote:

> Jeg er bare ikke selv så god endnu til at regne alt det ud med krydser
> og må og skal til at jeg _tør_ kaste mig ud i en selvopfundet
> opskrift.
> Så jeg må vist vente lidt på min millionbøf.

Næh, hvorfor dog det.

Skriv ned, hvad du vil putte i, så kan jeg kigge på det hvis du vil.

Jeg er godt nok ikke DDV-konsulent, men jeg har været på DDV siden
august, så mon ikke kender lidt til det med krydser og gram.

Fra : Kat

Dato : 08-01-03 09:53

"Carsten Riis" skrev:

> Skriv ned, hvad du vil putte i, så kan jeg kigge på det hvis du vil.

Tak for tilbudet Kigger på det snarest!

> Jeg er godt nok ikke DDV-konsulent, men jeg har været på DDV siden
> august, så mon ikke kender lidt til det med krydser og gram.

Jeg har været med siden oktober og synes stadigvæk, at det er svært at
finde ud af MÅ og SKAL, krydser og gram. Men på den anden side er jeg
heller ikke for god til at læse i den blå bog. Jeg har købt alle 3
opskriftsbøger og synes at de er rigtig gode, men der kunne godt være
en oversigt ved hver opskrift over forbrug ligesom inde på Bettina
Heedes hjemmeside.
--
Kat
---

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-01-03 20:02

Kat wrote:

> Jeg har været med siden oktober og synes stadigvæk, at det er svært at
> finde ud af MÅ og SKAL, krydser og gram. Men på den anden side er jeg
> heller ikke for god til at læse i den blå bog.

Det er nok en rigtig god ide at have den ved hånden, når man er usikker
på noget.

> Jeg har købt alle 3
> opskriftsbøger og synes at de er rigtig gode, men der kunne godt være
> en oversigt ved hver opskrift over forbrug ligesom inde på Bettina
> Heedes hjemmeside.

Ideen med, at der ikke er den type oversigt er, at man over tid også kan
læse almindelige opskrifter og tilpasse dem til DDV-principperne.

Så der er mening med galskaben.

Jeg var også lidt irriteret over den manglende oplysning på krydser og
portioner. Men det lærer man faktisk hurtigt selv at regne ud.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-01-03 23:08

"Mette Nylander Sørup" wrote:

> [...]
> flåede tomater, ketchup, løg og krydderier tilsættes efter smag og den
> mængde grønsager man nu en gang skal/må indtage.

Altså 170 gram tilberedt vægt (for mænd op til 220 gram)

Ketchup tæller 3 krydser for hver 30 gram.

Bør der retfærdigvis siges for at holde opskriften indenfor
DDV-konceptet.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-01-03 23:27

Carsten Riis wrote:

> Altså 170 gram tilberedt vægt (for mænd op til 220 gram)
>
> Ketchup tæller 3 krydser for hver 30 gram.
>
> Bør der retfærdigvis siges for at holde opskriften indenfor
> DDV-konceptet.

Jeg glemte at tilføje, at løg må man kun bruge 125 gram, da løg er en
begrænset grønsag.

Hvis man tager halvdelen af kødet (85 gram) og bytter ud med
kitneybønner og tilføjer noget chili, så har man faktisk en ganske god
chiliconcarne.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 08-01-03 11:01

Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3E1B4FDB.E35F14A7@carben.dk...

> Altså 170 gram tilberedt vægt (for mænd op til 220 gram)
>
> Ketchup tæller 3 krydser for hver 30 gram.

Okay jeg var klar over at man vejede maden

men hvad går de der krydser ud på ?

katja

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-01-03 21:09

KatjaStrofen wrote:

> men hvad går de der krydser ud på ?

Det er nogle ekstra ting man kan putte i maden fx ketchup (30g = 3
krydser) , sennep (50g = 3 krydser), mel (30* g = 3 krydser) bare for at
nævne de mest almindelige ingredienser.

De ting som er nævnt under krydser er enten søde varer (ketchup) eller
fyldt med stivelse (mel). Og det er ikke noget som gavner slankeriet,
når man får disse ingredienser i ubegrænsede mængder. Tilgengæld er det
til tider svært at lave mad uden sådanne ingredienser, så derfor er de
tilladte, men i stærkt begrænsede mængder.

Pr. uge må man få 21 krydser, som man enten må spare op af eller bruge
dem hver dag. Anbefalingen er dog, at man fordeler dem hen over ugen,
men man må godt bruge dem på én gang.
Derudover kan man også helt undlade at bruge krydserne. Men man kan
ikke spare op udover en uge. Når ugen er slut, så nulstilles
"opsparingen".

*: Jeg mener det er 30 gram. I den blå står der 3 tsk. Det gælder
uanset melsort.
Når man laver brød og spiser det som brød, så må man bruge så meget mel
som man har brug for i brødet.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-03 22:33

> millionbøffen koges

Køb et par kg oksekød og kog det i 5-10 minutter i rigeligt vand. Hæld
vandet ud, og du har nu det mest pragtfulde oksekød, du nogensinde har
smagt. Jeg troede ikke på det, og prøvede med bare et ½ kg til en gang
pizza, men lækkert er det altså!

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-01-03 14:11

"Mette Nylander Sørup" wrote:

> Jeg var ligesom dig til mit først DDV møde i går - pyha. Ligesom dig, følte
> jeg mig helt ør i hovedet af de mange informationer. Efter at have spist mit
> først morgenmåltid føler jeg mig stadig meget mæt.

Det gør jeg ikke efter morgenmaden. Jeg mangler ca. en frugt eller
tilsvarende for at føle "startskuddet". Men gæt lige hvad jeg spiser ca.
1½-2 timer efter morgenmaden.

I starten var det værre, fordi jeg før DDV fik et kanonskud af
kulhydrater (stor skål havregryn med masser af sukker).

> Det er faktisk meget mad,
> man skal fortærre - pyha.

Det er jo det som er det sjove.

Hvis du syntes, at maden er for meget af det gode, så prøv at lave en
gryderet (fx chiliconcarne) hvor både kød og grønsager er i kun en gryde
(det sparer også lidt på opvasken). Hæld den op i en dyb tallerken og
spis den med ske.
Det føles ikke så voldsomt at spise af en dyb tallerken med ske set i
forhold til med kniv og gaffel.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 07-01-03 20:30

> I starten var det værre, fordi jeg før DDV fik et kanonskud af
> kulhydrater (stor skål havregryn med masser af sukker).

Og hvad spiser du så nu til morgenmad.. hvis man må være så fræk at spørge

katja

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-01-03 23:06

KatjaStrofen wrote:

> Og hvad spiser du så nu til morgenmad.. hvis man må være så fræk at spørge

No secrets here.

En af mulighederne:

30 g havrefras
200 gram ylette
1 appelsin (eller to mandariner)
30 gram brød
+ en kop kaffe hvis jeg kan nå det.

Appelsinen skæres i mundrette stykker og røres sammen med yletten og
havrefrasen.
Brødet spises ved siden af og man kan lægge 15 gram "light"marmelade
ovenpå, hvis man ikke kan li tørt brød.

En variant af ovenstående: 70 gram fromage frais istedet for
havrefrasen.
Det skal lige siges, at morgenmadsprodukter (haveregryn, cornflakes,
havrefras) kun er tilladt 3 gange pr. uge

Havrefrasen kan også skiftes ud med havregryn (som dog med fordel kan
laves til havregrød for at få det til at fylde lidt).

Ved at bruge Appelsin får man sin "skal have"-frugt og man derfor ikke
skal tænke mere over at få den i løbet af dagen.