Vedr. langsom opstart
Fra : John Brogaard

Dato : 06-01-03 20:45

Hej

Jeg har en g3'er tower hvor jeg har installeret ekstra ram i (1x 256 mb)
derudover er der en 64 og en 32 mb modul i. Efter jeg har gjort dette er
maskinen ca. 30-40 sek. om at starte op overhovedet. Jeg har oplevet samme
problem med en PPC 6400 og en PPC 6500. Hvad skyldes dette og her nogen en
løsning på problemet. Jeg tror selv det har noget med at den skal "tælle"
ram'en inden den starte op, men det skal vel ikke gøre den så langsom.

John

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 06-01-03 21:56

John Brogaard <john.brogaard@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> løsning på problemet. Jeg tror selv det har noget med at den skal "tælle"
> ram'en inden den starte op, men det skal vel ikke gøre den så langsom.

Jeg har også erfaret det samme som dig - jo mere RAM desto længere
opstart. Vi har en beige G3 med 768 MB RAM og en lynhurtig Barracuda
disk - aldrig har den været længere om en opstart, men når den kører
virker den perfekt.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-01-03 03:18

Hej John og Jesper

Det er rigtig som Martin skriver, at det skyldes, at RAM'en checkes under
opstartsfasen. Det kan skås fra ved at holde COM+ALT nede samtidig med, at man
dobbeltklikker på kontrolpanelet 'Hukommelse'/'Memory', og man kan så slå
'Hukommelsestest' / *RAM Check' fra. Det vil nedsætte starttiden væsentlig.

Et tip. - Slet PRAM'en med TechTool Lite eller lignende program, der kan det.
Start én gang, før du slår hukommelsestesten fra. Efter første start, så brug
metoden ovenfor og de nye checkdata, som er foretaget efter sletningen af
PRAM'en er nu gemt i den nye PRAM. - Næste genstart vil gå som lyn og torden.

Ved RAM moduler af forskellig str. så sæt altid den største blok i første
sokkel, - fx. som Johns moduler, - J3 = 256mb, J4 = 64mb og J5 = 32mb. Og vær
også opmærksom på, at hvis det er forskellig type - CL2 og CL3 moduler, der er
brugt, så vil computeren altid regne efter laveste fællesnævner - CL3.

mvh. Erik Richard

Fra : Tom Dissing

Dato : 07-01-03 11:06

Ikke helt forstået.. Får man et "billede svar", når man dobbeltklikker +
æble+alt på hukommelses ikonet !?
Eller er det blot "noget" maskinen gør næste gang maskinen tændes/for
fremtiden !?
Tom

Sidder med 512MB opstarts ram ! ( men det er altså også for lidt..)

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-03 12:13

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Ikke helt forstået.. Får man et "billede svar", når man dobbeltklikker +
> æble+alt på hukommelses ikonet !?
> Eller er det blot "noget" maskinen gør næste gang maskinen tændes/for
> fremtiden !?

Kontrolpanelet hukommelse skal åbne med et ekstra menupunkt, hvor man
kan slå hukommelsescheck fra. Der er vist noget med, at man ikke bare
kan gøre det fra æble-menuen. Man skal først åbne vinduet med
kontrolpaneler og så bruge ikonet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-01-03 18:25

Hej Tom

Tom Dissing wrote:

> Ikke helt forstået.. Får man et "billede svar", når man dobbeltklikker +
> æble+alt på hukommelses ikonet !?
> Eller er det blot "noget" maskinen gør næste gang maskinen tændes/for
> fremtiden !?

Tja, der bliver simpelthen en mulighed mere i vinduet - muligheden for at slå
'Hukommelsestest' fra. Det svarer lidt til, at du i kontrolpanelet
'Energibesparelse klikker på knappen 'Flere valg'...

> Sidder med 512MB opstarts ram ! ( men det er altså også for lidt..)

Hvilken maskine? - Beige eller B/W? - Jeg har ihvertfald 2x 256mb PC100 CL2 RAM
liggende, som jeg pt ikke kan bruge til noget fornuftigt... Den ene er en Kingston,
har siddet i en Beige G3 og den anden er en helt ny OWC Mercury stadig i ubrudt
emb. (Texas Instruments). Så hvis det er noget, du kan bruge, så kontakt mig
off-list. Lifetime Waranty på begge.

mvh. Erik Rihcard

Fra : John Brogaard

Dato : 07-01-03 14:56

Hej Erik

Tak for den gode og let forståelige vejledning Erik. Det virkede. Jeg fik
dog slettet PRAM'en via tastaturgenvejen "crtl+ælble+P+R+startknappen" (Det
virkede ikke med TechTool Lite) og nu kører den derudaf ved opstart. Det var
dejligt.

Jeg kan forøvrigt oplyse, at jeg for år tilbage havde en PPC6400 med samme
problem, som jeg under garanti sendte ind til Apple Shop i Kbh. Her fortalte
de mig, at det var fordi der var meget ram i og det kunne man ikke gøre
noget ved... Ak ja. og så har du lige løst problemet for mig og formentlig
også for Jesper.

John.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 07-01-03 23:48

Hej alle.

> [...]

> virkede ikke med TechTool Lite) og nu kører den derudaf ved opstart. Det var

Øv det virker ikke på system 7.5.5, dér kommer ikke noget ekstra frem.
Og det virker ikke, at bruger hukommelse fra 9.1, den kræver nemlig
appearenceLib, og hukommelse fra 8.6 får min maskine ned med en
trap-error ;-(

Nogen gode forslag?

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-01-03 22:06

John Brogaard <john.brogaard@stofanet.dk> wrote:

> Jeg tror selv det har noget med at den skal "tælle"
> ram'en inden den starte op, men det skal vel ikke gøre den så langsom.

Det er nok den øget mængde ram der er skyld i noget af ventetiden. Prøv
evt. at zappe pram et par gange og se om det hjælper.

Hvis du bruger OS 9 eller ældre kan du slå "ramtællingen" fra. Jeg mener
at man gør det ved at holde alt tasten nede mens man åbner hukommelses
kontrolpanelet. Så får man en skjult mulighed for at slå ram tjek fra.

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-03 22:23

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Hvis du bruger OS 9 eller ældre kan du slå "ramtællingen" fra. Jeg mener
> at man gør det ved at holde alt tasten nede mens man åbner hukommelses
> kontrolpanelet. Så får man en skjult mulighed for at slå ram tjek fra.

Det har jeg også altid hørt, var en god idé. Det tager tid, når
computeren kontrollerer RAM'en ved opstart, og der er faktisk ingen
grund til det. Det er utroligt sjældent, at RAM, der er i orden,
pludselig går i stykker. Var det virkelig først fra OS 9, man kunne slå
det fra?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-01-03 09:34

> Var det virkelig først fra OS 9, man kunne slå
> det fra?

Nej, jeg skrev også "OS 9 eller ældre". Men mon det kan lade sig gøre at
slå det fra under OS X?

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-03 11:19

> Nej, jeg skrev også "OS 9 eller ældre".

Det gjorde du da også. Jeg må have læst lidt for hurtigt.

> Men mon det kan lade sig gøre at slå det fra under OS X?

Aner det ikke. Men det gør heller ikke så meget med de hurtige
computere, vi har nu om dage Man genstarter jo ikke OS X så tit.
Selv om jeg syntes, mit gamle OS 9 og ældre kørte meget stabilt,
så opgav jeg altid at lade en masse programmer starte automatisk ved
start. Det tager jo en hulens tid, og man skulle jo genstarte ved
programnedbrud, installationer eller forskellige problemer. Det passede
altid, at man lige skulle genstarte, når man havde travlt og f.eks. lige
skulle printe noget ud.
Med OS X har jeg sat den til at starte en hulens masse
programmer ved start. Det tager tid, men så sørger jeg for at starte
computeren, inden jeg laver kaffe. Mens man arbejder skal computeren
stort set aldrig genstartes. Det var egentlig helt instinktivt, jeg
gjorde disse ting. Først bagefter kom jeg til at tænke over forskellen i
min brug af OS 9 og X.
--
Henrik Münster
Esbjerg