Elegant SELECT
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 06-01-03 20:15

Folks,
Nedenstående *elegant*, please ...

Jeg kan gøre det, men temmelig u-elegant.

Pseudo-SQL:

SELECT 50 tilfældige records * FROM minTabel WHERE alle opfylder [kriterium
1] AND 50% opfylder [kriterium 2]

.....?

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 06-01-03 20:54

Jens Vestergaard skrev:
> SELECT 50 tilfældige records * FROM minTabel WHERE alle opfylder
[kriterium
> 1] AND 50% opfylder [kriterium 2]

Søger du at få en SQL-database til at opføre sig "tilfældigt"?
Det kan man da vist ikke?

Forklar nærmere.

-------
Tomas

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-01-03 21:38

Som svar på skriblerier forfattet af Tomas Christiansen

> Søger du at få en SQL-database til at opføre sig "tilfældigt"?
> Det kan man da vist ikke?

MSSQL/T-SQL har en RAND function
Muligvis kan det lade sig gøre vha en cursor og en temporary table
Kunne være rart at vide hvilket RDBMS der er tale om

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 06-01-03 21:50

"Tomas Christiansen" <toc-nospam-01@blikroer.dk> skrev i en meddelelse
> [kriterium
>
> Søger du at få en SQL-database til at opføre sig "tilfældigt"?
> Det kan man da vist ikke?
>
> Forklar nærmere.

Njae, det er såmænd ikke selve tilfældigheden, der er det centrale, den kan
jeg klare på anden vis (hvis ikke er en løsning i SQL-sætningen) - det er
mere WHERE-sætningen, hvor *alle* records skal opfylde et kriterium, og så
skal jeg sikre, at præcis xx% også opfylder et andet.

Altså, f.eks: Jeg skal bruge 50 records, hvor alle har [Felt 1] = 'YY', og
hvor de 25 af disse 50 (hverken flere eller færre) *også* har [Felt 2] =
'ZZ'.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 06-01-03 22:41

On Mon, 06 Jan 2003 21:49:43 +0100, Jens Vestergaard wrote:
> [...]
>
> Altså, f.eks: Jeg skal bruge 50 records, hvor alle har [Felt 1] = 'YY',
> og hvor de 25 af disse 50 (hverken flere eller færre) *også* har [Felt
Udvælg først 25, der overholder begge krav. Derefter endnu 25, der kun
overholder det første, men ikke det andet. Union imellem disse 50 records
og du har hvad du ønsker
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 06-01-03 22:46

Mikkel Bundgaard skrev:
> [...]
kun
> overholder det første, men ikke det andet. Union imellem disse 50

Øv! Så nåede du lige at komme "ind foran" med dit indlæg

Jeg har samme forslag, men vil (i forbindelse med en Oracle database)
huske at bruge UNION ALL (det sparer en sortering).

-------
Tomas

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 07-01-03 09:22

> [...]
>
> Jeg har samme forslag, men vil (i forbindelse med en Oracle database)
> huske at bruge UNION ALL (det sparer en sortering).

Jamen, er det ikke fremragende? Jeg bruger SQL så lidt (og til så ens
opgaver), at jeg aldrig er stødt på UNION - men så er det jo herligt at
vide, hvor man kan få hjælp.

Man takker