Kalk på krystalglas ???
Fra : Tom Frank

Dato : 06-01-03 15:49

Hej,

Jeg har nogle krystalglas som efterhånden er ved at blive ret meget kalket
til efter mange gang i opvaskemaskinen. Jeg har fulgt Leth metode med en
blød fugtigt svamp og salt, men det vil åbenbart ikke af. Er der andre
metoder som kan bruges ?? Jeg har snart prøvet med afkalkningsmiddel,
citronsyre og eddike men intet har virket indtil videre.

/Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-01-03 18:33

Tom Frank <tofran@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> metoder som kan bruges ?? Jeg har snart prøvet med afkalkningsmiddel,
> citronsyre og eddike men intet har virket indtil videre.

Det ER ikke kalk, det er glaspest, og det går aldrig væk. Men man kan fjerne
problemet én gang for alle: smid skidtet ud! (evt. sammen med
opvaskemaskinen).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Velschow

Dato : 07-01-03 13:20

> [...]
fjerne
> problemet én gang for alle: smid skidtet ud! (evt. sammen med

Jeps, det er kiselsyre - glassene er desværre ødelagt!

Det kan fremover undgås i et vist omfang ved at følge flg. råd:

1) Vask glassene i hånden, eller
2) Brug et glasprogram (f.eks. med 35 grader vandtemp. og kortere
programtid), og/eller
3) Brug mindre vaskemiddel (vi underdoserer konsekvent, og alt bliver
alligevel skinnende rent!).

Kig evt. her
http://www.fi.dk/test/haardehvidevarer/opvaskemaskiner9_2001/opvaskemaskiner
5/ og her http://www.fi.dk/faq/faq_hvg25/ for yderligere info.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Tom Frank

Dato : 08-01-03 15:38

Jamen, så er der vel ikke mere at gøre andet at bruge det som hverdags
service, det genere ikke min familie. Men jeg troede bare at glaspest havde
et blåligt skære og det har glasene ikke. De ser til gengæld meget
mælkehvide ud.
Men er meget ru hvis man kører neglen henover.

Suk...

/Tom

Fra : Gert Espersen

Dato : 07-01-03 09:02

Jamen man putter da ikke krystal i opvaskeren ????? Eller er det bare
mig ???

Der er jo bly i krystalglasset, og det tror jeg ikke har godt af de
kemikalier der er i sådan en tablet med tyggegummikugle

-Gert..