Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billeder på tv
Fra : Erik M. Madsen

Dato : 06-01-03 12:48

Hej
Jeg vil gerne vide, om der er nogle herinde der har erfaring med, hvor store
billeder man skal bruge for at vise dem på TV.
Jeg vil brænde et slideshov og afspille det på en DVD afspiller, og det jeg
tænker på er, hvor mange pixel bred og høj skal billedet som minium være.

Hilsen
Erik.

--
Skagen - Hvor to have og alverden mødes.

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-01-03 13:22

"Erik M. Madsen" <e.madsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det jeg
> tænker på er, hvor mange pixel bred og høj skal billedet som minium

I TV-gruppen har jeg set, at man normalt går ud fra et skærmbillede har
en opløsning på 768 x 576 pixels.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 06-01-03 20:43

"Alex Linaa" <@a@linaa.com@ingenspam.com> wrote in message
> [...]
> det jeg
> være.
>
> I TV-gruppen har jeg set, at man normalt går ud fra et skærmbillede har

Måske, men DVD (PAL) formatet er: 720x576.
Og still-billeder på VCD (PAL) er 704x576.

http://www.vcdhelp.com/

Mvh
Mogens

Fra : Sonny W.

Dato : 07-01-03 01:41

Mogens Beltoft wrote:

> Måske, men DVD (PAL) formatet er: 720x576.
> Og still-billeder på VCD (PAL) er 704x576.
>
> http://www.vcdhelp.com/

Forvirringen kommer af at TV formatet har aflange, ikke-kvadratiske
pixels, så som tommelfinger regel kan man godt klargøre éns billeder i
768x576 pixels hvor skærmformatet er 4:3 som på fjernsynet, og så når
billedserien er færdig, kan de med fx. en makro scales til 720 eller
704 pixels bredde afhængig af om det skal bruges til en DV/DVD
produktion, eller en SVCD. Tilsvarende, hvis du laver et slideshow til
visning i anamorpic widescreen på en DVD, er det bedst at klargøre
billederne i 1024x576, men det færdige resultat skal stadig have 720
pixels bredde.

Mvh. Sonny

Fra : Erik M. Madsen

Dato : 07-01-03 10:50

Hej alle
Mange tak for svarene. Jeg tror at jeg har fået svar på det hele, og nu har
jeg noget at arbejde med.

Hilsen
Erik