Skærme
Fijala 3554
Køb af CRT-skærm 21" Den bedste?
Fra : Benjamin Wivel

Dato : 06-01-03 00:46

Hej Gruppe

Er der nogen der kan give mig nogle fif om køb af skærm.

Jeg vil gerne have den bedste CRT skærm man kan får på ca 21". Prisen er
underordnet sålænge den er under 15000,-

Jeg har set lidt på Iiayama og Sony's skærme og kan se at de bruger samme
teknologi.(DiamondTron HB/ trinitron). er det den bedste skærm-teknologi der
findes?
Er der noget om at jo større skærmen bliver jo dårligere bliver
kvaliteten/skarpheden?

Jeg spiller den del, men arbejder også på min PC. Jeg er derfor interesset i
en knivskarp skærm.
Jeg havde Samsungs Porche TFT skærm på prøve og fandt den knivskarp med den
duede ikke til spil. (UT2003 og HL)
Jeg har et Triplex TI4200 64Mb skærmkort og bruger XP.

Mvh

Benjamin

Fra : Madsen

Dato : 06-01-03 02:32

Benjamin Wivel skrev:

> Jeg vil gerne have den bedste CRT skærm man kan får på ca 21".
> Prisen er underordnet sålænge den er under 15000,-

Jeg ville uden tvivl gå efter Sony's F520.

> Jeg har set lidt på Iiayama og Sony's skærme og kan se at de
> bruger samme teknologi.(DiamondTron HB/ trinitron). er det den
> bedste skærm-teknologi der findes?

Efter min mening ja.
Sony opfandt Trinitron- eller gittermaske-teknologien, men da
deres patent på teknologien udløb, begyndte bla. Mitsubishi at
lave CRT-skærme med gittermasketeknologi. Mitsubishi kaldte/
kalder det blot for Diamontron, for Sony har stadig rettighederne
til Trinitron-navnet.

Gittermaskeskærme har to tværgående tynde streger som holder
gittermasken på plads. Nogle påstår at de ikke kan se andet end
disse to streger og nægter derfor at købe gittermaskeskærme.
Jeg er så af den type som aldrig ser stregerne, eller jeg lægger
i hvert tilfælde ikke mærke til dem. De kan svagt ses på en helt
hvid eller lys grå baggrund, men jeg ser dem kun når jeg vil se
dem.

Alternativet er at købe en hulmaskeskærm. De er knapt så kontrast-
rige som gittermaskeskærme er, og virker mere grumsede i farverne.
Dermed ikke sagt at hulmaskeskærme er noget skrammel, men efter min
mening så giver gittermaskeskærme et "renere" og mere kontrastrigt
billede.

> Er der noget om at jo større skærmen bliver jo dårligere bliver
> kvaliteten/skarpheden?

Ikke hvis du køber en kvalitetsskærm som f.eks. Sony's F520 eller
måske en af Mitsubishis topmodeller, men det er klart at du ikke kan
forvente det helt store af Bilkas 21" til 2900 Kr, eller noget i den
stil. Her vil det ofte være en bedre idé at gå en tand ned og købe
en god 19" i stedet.

Det skal dog også siges at store skærme kræver en hel del af
grafikkortet. Nu kender jeg ikke billedkvaliteten på et Triplex
TI4200, så det tør jeg ikke udtale mig om.

Madsen.

Fra : ha

Dato : 06-01-03 10:21

> Jeg ville uden tvivl gå efter Sony's F520.

Jeg er den lykkelige ejer af lillebroderen G520, og er
helt enig med Madsen. Det er kanon skærme.

mvh
ha

Fra : Brian Hansen

Dato : 06-01-03 12:32

Hej...

Jeg køre selv med en IBM P275 skærm og et Triplex Ti4600
Det køre bare godt sammen.
Skærmen er med Sonys fyld (trinitron) 100% flad.
Og så kommer dem med DVI og VGA (knap til omskifter).
2048*1536/60 hz
1600*1200/120 hz

MVH

Brian Hansen

Fra : Benjamin Wivel

Dato : 06-01-03 15:44

Tak for de mange svar.

Jeg vil kigge lidt nærmere på den Sony skærm. Det er vigtigt for mig at få
erfaringer fra folk som selv har den pågældende skærm, og det lyder jo som
om I synes det er en god skærm.
Kan I så samtidig sige noget negativt om den? Hvis I skal komme med noget.

Jeg har også set på Eizo's T965 og T966 som virker som et par topmodeller.
Nogen der har erfaringer i den retning?

Mvh

Benjamin Wivel

Fra : Public

Dato : 06-01-03 21:50

Hvis du vil se nærmere på en 21" sony skræm, så bør du vis lige læse dette:
http://www.tomshardware.com/display/20020805/crt-03.html

Såååå, måske finde du en anden....!

En test på Tomshardware over 7 21"/22" skræme!

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 07-01-03 00:19

Public wrote:
> Hvis du vil se nærmere på en 21" sony skræm, så bør du vis lige læse dette:
> http://www.tomshardware.com/display/20020805/crt-03.html
>
> Såååå, måske finde du en anden....!
>
> En test på Tomshardware over 7 21"/22" skræme!

Nu ville jeg nok ikke lægge for meget vægt på en Tomshardware test, da
de er meget glade for at være uenige med alle andre for det giver jo
omtale og læser man på deres side om annoncering kan man undre sig over
deres såkaldte uafhængighed tillader redaktionelle sponsorater. Ikke
fordi 2060'eren er dårlig, sikkert den jeg vil pege på som vinder i det
felt, blot er det almindelig anerkendt at G520'eren er en god skærm.

Jeg sider forøvrigt med en F520, som jeg har haft siden de kom til
landet for 1½år+ siden, og det er svært at finde noget rigtigt og brokke
sig over. Det eneste jeg kan komme i tanke om er en misfarvning i
nederste venstre hjørne når den er kold, og så har den kun USB 1.1
hvilket vist er en svaghed for alle skærme.

Jeg bruger mest min PC til spil, behovet for det seriøse klarer jeg på
arbejde, og det foregår mest i 1600*1200 eller højere og som nu i 2D
mode kører jeg 1920*1440.

Uanset om du køber en high-end model fra EIZO, Sony, NEC/MITSHUBISHI
eller LaCie så tror jeg ikke du bliver snydt, og valget mellem dem er
nok mere smag eog behag end egentlig et spørgsmål om rigtig eller forkert.

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 06-01-03 23:03

Public skrev:

> Hvis du vil se nærmere på en 21" sony skræm, så bør du vis lige
> læse dette:
> http://www.tomshardware.com/display/20020805/crt-03.html

Et spørgsmål til den artikel som en eller anden her i gruppen må
kunne svare på:

| DiamondTron technology is based on the Sony Trinitron, the main
| difference being that the Sony uses three electron guns for the
| basic RGB colors and Mitsubishi only uses one.

Vil det sige at man ikke kan indstille hver enkelt farvekanon på en
Mitsubishi-skærm? (det der normalt hedder bias).

Madsen.

Fra : Pedersen

Dato : 07-01-03 21:22

Benjamin Wivel wrote:
> [...]
>
> Jeg har også set på Eizo's T965 og T966 som virker som et par topmodeller.

Hjemme sidder jeg med en "billig" eizo (FlexScan 520) og på mit arbejde
er jeg blevet udstyret med en sony G520. Sony skærmen er fedest fordi
den er størst, men på billedkvalitet ved jeg ikke vilken, jeg mener er
best. Eizo værd at have med i overvejelserne.

mvh

Asbjørn

Fra : Per Bruus

Dato : 06-01-03 23:03

"Benjamin Wivel" <SLET_MIG_benjamin.wivel@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil gerne have den bedste CRT skærm man kan får på ca 21". Prisen er
> underordnet sålænge den er under 15000,-

Jeg ville vælge enten Mitsubishi 2070SB eller Eizo 966
Specielt til spil og DVD er der mere knald på lysstyrken
mulighed for at ændre gamma, suveræne farvegengivelse
sammenlignet med Sony F-520

vh
Per

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 07-01-03 00:25

Per Bruus wrote:

> Jeg ville vælge enten Mitsubishi 2070SB eller Eizo 966
> Specielt til spil og DVD er der mere knald på lysstyrken
> mulighed for at ændre gamma, suveræne farvegengivelse
> sammenlignet med Sony F-520

Ændre gamma?

Kan ikke helt komme i tanke om hvad man ikke kan jurstere på Sony'en, så
kan du ikke fortælle lidt mere.

Mvh

Bruno

Fra : Per Bruus

Dato : 07-01-03 00:38

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Per Bruus wrote:

> Ændre gamma?
>
> Kan ikke helt komme i tanke om hvad man ikke kan jurstere på Sony'en, så
> [...]

Hvis man har brug for at redigere video eller se DVD har du
mulighed for at vælge high brigthnes eller moviemode, kald det
hvad du vil men det virker blot ved tryk på en knap, se mere her.

http://www.eizo.co.jp/welcome/products/pdf/T966.pdf

http://www.eizo.co.jp/welcome/products/crt/index.html

Samt her
http://www.nec-mitsubishi.com/coremedia/generator/Internet/Subsidiaries/Head
quarter/Content/Products/CRT-DiamondPro2070SB/CRT-DiamondPro2070SB,spec=_3F_
_uk__en.html

Vh
Per

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 07-01-03 23:39

Per Bruus wrote:
> Hvis man har brug for at redigere video eller se DVD har du
> mulighed for at vælge high brigthnes eller moviemode, kald det
> hvad du vil men det virker blot ved tryk på en knap, se mere her.

OK, kender godt den hos EIZO. Men det er da en software ting som piller
med grafikkortet og ikke skærmem så vidt jeg forstår, smart men lidt
bekymrende at det er software afhængigt og ikke til meget nytte i fx.
Linux.

Min Sony har en knap til at skifte mellem "Standard", "Professional" og
"Dynamic" så man kan nemt skifte til forskellige formål, det er vist
meget i stil som Nec også tilbyder, blot er det selvfølgelig noget der
gælder for hele skærmen.

Tak for forklaringen.

Mvh

Bruno

Fra : Lestat

Dato : 11-01-03 21:01

> [...]
> med grafikkortet og ikke skærmem så vidt jeg forstår, smart men lidt
> bekymrende at det er software afhængigt og ikke til meget nytte i fx.

Nej, det er hardware. Den får phosphoret til at afgive mere energi, den går
fra ca. 140cdm/w til omkring 300cdm/2, ifølge en tekniker fra NEC jeg har
snakket med. (Ihvertfald hvis det er NEC's ny Superbright billedrør Eizo har
brugt).

Jeg købte selv en FP1375x fordi jeg ikke har så meget fidus til Sony mere.
De har haft nogle problemer med deres kvalitetskontrol (QA), og deres
service er under al kritik. Får man en skærm som er iorden, så er det cool,
men det kan man sagtens være ude for ikke at gøre.

Desuden har F520 en lav DP, hvilket både kan være en fordel og en ulempe:
Den giver en bedre definition af tekst, men den blokerer for mere lys, så
derfor er skærmen lige knap så kontrastrig og lysstærk som en 0.24DP skærm.
(0.24DP er nærmest standard for alle AG skærme efterhånden). Bare lige noget
som er værd at overveje.

L.