Fra Mac Os 9 til 8 på 8100?
Fra : Ole

Dato : 05-01-03 21:08

Hej allesammen
Hvordan går jeg fra Mac Os 9 til 8 på 8100?
Kan ikke finde sættet Mac Os 7.x i udvidelseskontrollen.
Og kan ikke starte fra en Mac Os 8 CD.

Mvh Ole

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-01-03 22:28

Ole <arntdesign@hotmail.com> wrote:

> Hej allesammen
> Hvordan går jeg fra Mac Os 9 til 8 på 8100?
> Kan ikke finde sættet Mac Os 7.x i udvidelseskontrollen.
> Og kan ikke starte fra en Mac Os 8 CD.

Kan du ikke boote med en Mac OS 8 Cd ved at holde c tasten nede ved
genstart ?

Du kan ikke gå fra 9 til 8 sådan uden videre. Så skal du formatere
disken og installere Mac OS 8 på den.

Hvorfor skal der være Mac OS 8 på den ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Steen Larsen

Dato : 05-01-03 22:49

In article <1foc3nb.3g3p6ljx8ndeN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> [...]
> genstart ?
>
> Du kan ikke gå fra 9 til 8 sådan uden videre. Så skal du formatere

Du skulle meget gerne kunne starte fra Mac OS 8 CD ved at holde
alt-cmd-shift-delete aktiveret. Alternativt vælge CD i
kontrolpanel/startdisk.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-01-03 01:31

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Hvorfor skal der være Mac OS 8 på den ?

Et gæt kunne jo værre, at Ole har konstateret, at OS 9 er
et alt for stort tungt system til en 8100, og ret beset,
så vil den faktisk fungere meget bedre med f.eks System
7.5.6, der passer godt til den pågældne maskine, og det
er også rimmeligt stabilt.

Det er iøvrigt en gylden regel, at man ikke skal proppe en
nyere System version i en gammel maskine, de blive sløve,
ustabile og de er en hel.... tid om at boote op.

Og man kan med fordel fjerne alle ikke nødvendig Udvidelser
og Kontrolpaneler, det kan gi' rigtigt meget, og maskinerne
bliver også mere stabile.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 06-01-03 01:41

in article 3E18CE37.57851E19@niels-ebbesen.net, Niels Ebbesen at
info@niels-ebbesen.net wrote on 06/01/03 1:30:

> Det er iøvrigt en gylden regel, at man ikke skal proppe en
> nyere System version i en gammel maskine, de blive sløve,
> ustabile og de er en hel.... tid om at boote op.

Det var da en mærkelig gylden regel.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-01-03 04:14

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> så vil den faktisk fungere meget bedre med f.eks System
> 7.5.6, der passer godt til den pågældne maskine, og det

7.5.6? - du mener vel 7.5.5? - Men jeg vil nu ikke gå derned... Der er
for få af de nyere programmer, der ikke kræver mindst OS 8.x
efterhånden. Men hvis du mener 7.5.5, så ja, det er et stabilt system.
Men en 8100 kan sagtens trække en OS 9.1, men det kan jo være, at det
nærmere er et RAM problem, - altså for lidt RAM. Og hvis man skal bruge
VM på en 8100, så vil den virkelig blive langsom.

> Det er iøvrigt en gylden regel, at man ikke skal proppe en
> nyere System version i en gammel maskine, de blive sløve,
> ustabile og de er en hel.... tid om at boote op.

Hold nu op Niels! - Det er noget sludder. De vil godt nok blive
langsommere i opstart, men når først de er startet op, så er de
væsentlig hurtigere med fx. en OS 9.1 end med en 7.5.5 eller 7.6.1. Og
mht. 'ustabilitet', så bliver de tværtimod mere stabile med fx. en 8.1
end med nogen som helst andre system 7.x versioner. Jeg har sat flere
'gamle' maskiner op med både 8.1, 8.5.x/8.6 og 9.x, og der er ingen af
dem, der er blevet ustabile af den grund. Og med fx. 8.1 kan du sagtens
køre en Office 98 eller RagTime 5.01+.

> Og man kan med fordel fjerne alle ikke nødvendig Udvidelser
> og Kontrolpaneler, det kan gi' rigtigt meget, og maskinerne
> bliver også mere stabile.

Delvis rigtig... Hvis det drejer sig om System 7.5.x/7.6.x og til dels
også OS 8.0/8.1, men såsnart du er over de systemversioner, så passer
pengene ikke længere. Fra og med 8.5 er der en hel del både udv. og
kntrlp., der først loades, når der er brug for dem.

Derimod er det i mappen 'Skrifter', du virkelig kan hente noget i
systemmæssigt forstand. Alle systemer før 9.0 loader alle skrifter ved
opstart, og det er noget, der både bruger kræfter og RAM ikke mindst. Så
hvis man har mange skrifter, bør man enten slå dem fra, man ikke normalt
bruger, eller også lægge dem sammen i 'familier' i den samme
skriftkuffert. På min gl. 7200/90 med 64mb RAM har jeg OS 8.1, men med
ca. 400 skrifter installeret, men de er placeret i 18 skriftkufferter og
tlsammen bruger de ikke mere end ca. 4mb RAM! Ved et forsøg med at have
det maximale antal skrifter i mappen som seperate kufferter, bruger den
til gengæld ca. 11mb RAM udelukkende til skrifterne.

mvh. Erik Richard

Fra : Claus O

Dato : 07-01-03 15:20

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote

>Men en 8100 kan sagtens trække en OS 9.1, men det kan jo være, at det
>nærmere er et RAM problem, - altså for lidt RAM. Og hvis man skal bruge

Er OS 9.1 max for disse gamle ting (eks. 8200/120) indenfor 9.x?
OS X er kun til nyere? Hvor meget ram skal 8200 _min._ bruge på det
der kan anbefales af 9.x?
Hvor kunne man evt. finde OS 9.x til salg (ser ikke meget brugt) og
hvad med opgradering (har OS 8.6) skal man helst installere clean os 9.x?
Hvad med usb, div. scsi diske/cd-rom er der en min. ver. os 9.x?
Hvilket usb kort kan anbefales til 8200´eren?
Claus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-03 04:05

Hej Claus

Claus O wrote:

> Er OS 9.1 max for disse gamle ting (eks. 8200/120) indenfor 9.x?

I princippet ja. Hvis du kører dansksproget Mac OS er 9.1 det nyeste
styresystem, der kan køre på alle ikke-G3/G4 maskiner. Hvis du derimod
bruger enten engelsk (US, Z-IE, UK) tysk og fransk kan du få en
'hjælpeinstaller' - 'OS 9 Helper 1.0b7', som du kan finde på
www.versiontracker.com under Mac OS. Med det program kan du også installere
de tre nævnte systemer helt op til OS 9.2.2, hvilket vil gøre mange maskiner
på +120mhz noget hurtigere.

> OS X er kun til nyere?

Svjh. kan OS X.1.5 installeres med XPostFacto på 604e og 604ev
processor-baserede PowerMacs. Men X.2.x kan kun installeres på G3/G4
maskiner.

> Hvor meget ram skal 8200 _min._ bruge på det
> der kan anbefales af 9.x?

Absolut minimum for OS 9 vil jeg sætte til 64mb, og så skal der ikke være
altfor meget RAM-krævende i systemet derudover, - fx. ODBC og OpenGL. - Jeg
har lige solgt en PM 7600/120 med 96mb RAM og OS 9.1DK samt en Office 2001,
og det kører faktisk ret hurtig, - også hurtigere end jeg egentlig havde
forventet. På den 7600 er der installeret een del ekstra skrifter, men stort
set heller ikke andet. Her bruger systemet 31,8mb RAM med Virtuel Hukommelse
slået fra.

> Hvor kunne man evt. finde OS 9.x til salg (ser ikke meget brugt) og
> hvad med opgradering (har OS 8.6) skal man helst installere clean os 9.x?

Man kan ikke længere købe OS 9.0.x og 9.1 som nye. Den pakke, der sælges nu
er en OS 9.2.x, og den vil du ikke kunne bruge.

Man skal altid lave clean install, når man installerer nyt system, - ellers
risikerer du, at der bliver en blanding af både 8.6 og 9.x og det vil gå
galt. Så når du får fat i en 9.1, så start fra CD og træk den gamle
systemmappe i papirkurven uden at tømme den, så vil installeren altid
installere ny systemmappe, og bagefter kan du så flytte evt. skrifter,
3.-part udv. og kntrlp. over i den nye mappe, samt fx. indstillingsfiler til
nogle af dine programmer.

> Hvad med usb, div. scsi diske/cd-rom er der en min. ver. os 9.x?

Hm... svjh. har en 8200 ikke FastSCSI-2 men kun alm. SCSI-2 single channel,
- dvs., du har ikke en seperat controller til interne SCSI enheder og en til
eksterne enheder. 8200'eren er jo næsten identisk med en 7200 - bare på
højkant så at sige. Men SCSI controlleren er understøttet af OS 9.x. Du skal
bruge alm. SCSI diske med betegnelsen 'N' for 'narrow 50-pins'. OS 9.x
installerer alt nødvendigt software til CD drevet også.

8200 understøtter også både USB og FireWire.

> Hvilket usb kort kan anbefales til 8200´eren?

Du kan sagtens montere USB PCI kort i den. Her kan du vælge fx. en Keyspan,
MacAlly, eller en PowerLogix RapidFire, så får du samtidig også FireWire
med. Der kom en Keyspan kort (ren USB) i den 7600, jeg har solgt, og det
virker fint.

En del wheelmouse - Kensington, XLR8, MosTek og flere andre kan så bruges
med Kensington MouseWorks 5.7, så du kan bruge programmeringsfaciliteterne i
MouseWorks.

mvh. Erik Richard

Fra : Claus O

Dato : 08-01-03 11:10

> [...]

de tre nævnte systemer helt op til OS 9.2.2, hvilket vil gøre mange maskiner

Hej Erik,
Takker for svaret (eller svarene var måske bedre).
Hvorfor kan man ikke svare dig uden at skulle sætte > i siden?
Claus

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 08-01-03 23:38

Hej Claus

Claus O <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
> Takker for svaret (eller svarene var måske bedre).
> Hvorfor kan man ikke svare dig uden at skulle sætte > i siden?

Jeg svare lige for Erik, eller rettere. kommenterer, jeg har ingen
problemer med at svare på Erisk indlæg, jeg bruger Macsoup 2.4, den
sætter selv > som det ses ovenfor.

/Sebastian
> Claus

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-03 01:12

Hej Sebastian

- Kender du mig da allerede så godt, at du kan læse mine tanker? - Uha, så skal
jeg da vist til at passe på, hvad jeg tænker...)

Nå, men jeg har ikke set efter, hvilken klient Claus O. bruger, men jeg véd da,
at både ClarisEmailer 1.x og 2.x, Eudora, MailSmith, Mozilla, Netscape, OE og de
fleste mailklienter, der også kan bruges som newsreaders, samt Mt. Newswatcher
automatisk genererer quotering. Desuden kan flere af dem istedet for sættes til
at vælge bestemte farver ved gensvar istedet for, og det er ret så irriterende,
da manger servere ¨'stripper' farve-quotering ved fremsendelsen.

mvh. Erik Richard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 06-01-03 12:27

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> så vil den faktisk fungere meget bedre med f.eks System
> 7.5.6, der passer godt til den pågældne maskine, og det

Nu ved jeg at Ole skal bruge den respektive maskine til noget med noget
lyd, men hvilket OS det kræver ved jeg ikke.

> Det er iøvrigt en gylden regel, at man ikke skal proppe en
> nyere System version i en gammel maskine, de blive sløve,
> ustabile og de er en hel.... tid om at boote op.

Det er muligt at de er længere om at boote, men at de bliver ustabile er
da noget vrøvl. Jeg har en 7500/100 stående som kører som ftp server
under 9.1 og det virker upåklageligt. Ligeledes har vi en 5400/160 med
OS 9.1 og iTunes som jukebox.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Mikael Kern

Dato : 06-01-03 15:58

> Du kan ikke gå fra 9 til 8 sådan uden videre. Så skal du formatere
> disken og installere Mac OS 8 på den.

Se det er noget vrøvl Det er ikke nødvendigt at formatere en disk
der virker. Man skal bare fravælge at opdatere driver under installationen.

Når du har startet fra System 8 CD´en kan du blot flytte System og
Finder fra systemmappen til papirkurven og desuden omdøbe mappen til
f.eks gammel9systemmappe. Når du installerer 8, så lav en ny
systemmappe. Det er en option undervejs i installeringen. Skulle du
fortryde er det let at gå tilbage til system 9 ved at omdøbe den gamle
systemmappe og finde System og Finder i papirkurven; vælg dem og
Æble-Y! Så ryger de tilbage hvor de kom fra.

Men prøv lige først med et System 9.1, hvor du slår alt overflødigt
fra. Det er både hurtigere og mere stabilt end system 7. Og du kan
bruge nyeste versioner af software uden problemer. Altså lige bortset
fra RAM-problemer.

Der er bemærkelsesværdigt mange problemer, der løses med RAM nok!

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 07-01-03 00:09

On 05/01/03 22:27, in article 1foc3nb.3g3p6ljx8ndeN%jesper@gylling.net,
"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> Kan du ikke boote med en Mac OS 8 Cd ved at holde c tasten nede ved
> genstart ?
>
> Du kan ikke gå fra 9 til 8 sådan uden videre. Så skal du formatere
> disken og installere Mac OS 8 på den.

Du behøver nu ikke at omformatere harddisken for at lægge et nyt system ind.
Hvis du kan få den til at boote fra OS 8 cd'en skal du bare i installerens
indstillinger sørge for at vælge at du vil installere en ny systemmappe, i
stedet for at smide tingene i den gamle systemmappe.

Med venlig hilsen

Anders Baden Nielsen