SCSI til IDE løsning
Fra : Morten Winther

Dato : 05-01-03 20:57

Hej

Er der nogen der har erfaring med en SCSI til IDE løsning?

--
/ morten
www.megapixel.dk - Dit fotoalbum på nettet!

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand
binary, and those who don't"

Fra : Morten Winther

Dato : 05-01-03 21:03

"Morten Winther" <mail@is.invalid> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har erfaring med en SCSI til IDE løsning?

Måske skulle jeg lige tilføje at jeg tænker på løsninger som f.eks.
følgende:

http://www.phertron.com/
http://www.microstorage.com/Products/Other/Productsheets/ms320_480.htm

Altså løsninger i eksterne rack-boxe.

/ morten

Fra : Ole Thomsen

Dato : 05-01-03 21:19

"Morten Winther" <mail@is.invalid> wrote

> Er der nogen der har erfaring med en SCSI til IDE løsning?

Zero-D.

Jeg bruger http://www.fibrenetix.co.uk/products/113 og
http://www.fibrenetix.co.uk/products/99, er tilfreds med
performance og stabilitet.

Den ene bruges som shared storage i et MS cluster, den
anden som disk device i et Legato backup system.

De forhandles i DK, jeg har købt hos http://www.workit.dk

Ole Thomsen

Fra : Morten Winther

Dato : 05-01-03 22:05

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> performance og stabilitet.
>
> Den ene bruges som shared storage i et MS cluster, den
> anden som disk device i et Legato backup system.

Hvor meget data kan du trække ud af dem?

Kan du huske hvordan prisen ligger?

/ morten

Fra : Ole Thomsen

Dato : 05-01-03 22:29

"Morten Winther" <mail@is.invalid> wrote

> Hvor meget data kan du trække ud af dem?

Jeg har aldrig foretaget "videnskabelige" tests, så
præcise tal kan jeg ikke give dig.

Jeg ved dog at andre i gruppen bruger dem, måske
kan de levere nogle data?

> Kan du huske hvordan prisen ligger?

Faktisk ikke, men jeg mener det var godt og vel
70kkr for en 1.4TB konfiguration.

Men mon det ikke i dag er 2.4TB for de samme
penge, da standard nok er 200GB diske i stedet for
de 120GB vi fik den sidste leveret med.

Ellers er der jo også
http://www.fibrenetix.co.uk/products/243 hvis man
lige står og mangler 3.2TB.....

Ole Thomsen

Fra : Morten Winther

Dato : 06-01-03 11:19

> Men mon det ikke i dag er 2.4TB for de samme
> penge, da standard nok er 200GB diske i stedet for
> [...]

Glæder mig til at se de nye modeller med de nye 320 mb SATA diske. Så har
man op til 5 TB med 16 diske - så er der da plads til en del.

/ morten

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-01-03 16:58

Morten Winther wrote:
> Glæder mig til at se de nye modeller med de nye 320 mb SATA diske. Så har
> man op til 5 TB med 16 diske - så er der da plads til en del.

gigabyte even .. :)

Dog skal man jo være opmærksom på at selvom der er meget plads, vil
søgetid og sådan formodentlig stadig ligge meget over SCSI-baserede systemer.
Hvilket fx. gør disse systemer ubrugelige til fx. news-service (hvis man fx.
konstant har ca. 3-600 brugere på systemet).

Den største fordel ved IDE-systemer er at de er så billige at man kan bruge
dem til backups og måske endda droppe bånd helt (med mindre man gerne vil
arkivere mange måneder/år tilbage).

Det vil være rimeligt simpelt at bygge en god enkel backup-løsning vha.
fx. rsync der vil kunne gemme en 7-14 dages backup af alle en mellemstor
virksomheds småservere (hvis de har sådan nogle:), der er naturligvis
stadig problemet med Oracle og lign.

Se fx. også på NetApp's R100..
http://www.netapp.com/products/nearstore/r100_ds.html

Den har også den fordel at den er networkattached, dvs. man kører NFS til
den i UNIX og CIFS til den i Windows.

Og NetApp's produkter er samtidlig imponerende stabile, og
vedligeholdelsesfrie.

mvh Hans, der holder meget af NFS efter han har arbejdet med NetApp.. :)

--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 07-01-03 21:08

"Morten Winther" <mail@is.invalid> wrote in message

> Hvor meget data kan du trække ud af dem?
>
> Kan du huske hvordan prisen ligger?

Priserne kan du finde her:

http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-raid/

Klik på de enkelte produkter for at se nogen performance tal (målt med Intel
IO meter med en fuld kasse i RAID5, dog ikke af mig selv)

ZD G-ForcePlus og Atlantis bruger samme RAID controller, men ZD-4xx bruger
en ældre raid controller, og performer ikke lige så godt.

P.S.: Jeg arbejder i ovenstående firma.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Ole Thomsen

Dato : 07-01-03 22:09

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote

> Klik på de enkelte produkter for at se nogen performance tal (målt med Intel
> IO meter med en fuld kasse i RAID5, dog ikke af mig selv)

Tak

Ved du om testkonfigurationerne har været med
redundans eller blot et stripeset?

> ZD G-ForcePlus og Atlantis bruger samme RAID controller

Er du sikker? Det undrer mig lidt, for jeg erindrer
nemlig ikke at G-Forcen understøtter mere end eet
RAID-set, men det kan jo også være en
begrænsning i softwaren.

Ole Thomsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-01-03 22:49

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote:

> [...]
^^^^^^

>Ved du om testkonfigurationerne har været med
>redundans eller blot et stripeset?

Hmm ..

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 07-01-03 23:15

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> wrote

Intel
> ^^^^^^

> Hmm ..

Blot fordi du kan læse indenad er der ingen grund til at
træde på os andre. Hvorfor mener du iøvrigt en fuld
kasse er så interessant

Ole Thomsen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 08-01-03 21:45

> Er du sikker? Det undrer mig lidt, for jeg erindrer
> nemlig ikke at G-Forcen understøtter mere end eet
> RAID-set, men det kan jo også være en
> begrænsning i softwaren.

Ja, jeg er sikker, du tænker sikkert på den gamle G-Force og ikke
G-ForcePlus.

http://www.fibrenetix.co.uk/products/97

- The new and faster G-ForcePlus products....
- Featuring a new powerfull RAID controller which offers...

Jeg husker ikke om der er forskelle i softwaren på G-Force eller Atlantis,
men jeg tror det ikke, det er i hvert fald den samme controller.

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 05-01-03 22:17

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> writes:
> Zero-D.
>
> Jeg bruger http://www.fibrenetix.co.uk/products/113 og
> http://www.fibrenetix.co.uk/products/99, er tilfreds med
> performance og stabilitet.

Ole, har du prøvet at miste diske i 99'eren? Den jeg havde ansvaret
for har i to omgange mistet en disk, uden at skifte over til dens
hot-spare, og med datatab til følge (dårlig data ud på de raske
diske).
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : Ole Thomsen

Dato : 05-01-03 22:42

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> wrote

> [...]
> for har i to omgange mistet en disk, uden at skifte over til dens
> hot-spare, og med datatab til følge (dårlig data ud på de raske

Ja, den første sending diske var de herostratisk berømte
IBM'ere, og der faldt en tilfældig disk ud dagligt (vi mistede
dog utroligt nok aldrig data da næste udfald altid ventede til
disken var genindbygget). Dem fik vi ombyttet til et andet
fabrikat uden beregning efter at have udskiftet halvdelen hen
ad vejen.

Siden har den kørt uden den mindste fejl, og X-3i'eren
har aldrig slået en forkert sk*d. (knock on wood)

Vi taler jævnligt om at det er et godt køb vi har gjort.

Forresten, har du lavet deciderede performancemålinger?

Ole Thomsen

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 05-01-03 22:55

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> writes:
> Forresten, har du lavet deciderede performancemålinger?

Nope, jeg har aldrig haft ansvaret for en stor nok installation til at
det var nødvendigt at kvalificere "hurtigt nok" :)
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : Claus

Dato : 10-01-03 14:28

> [...]
> disken var genindbygget). Dem fik vi ombyttet til et andet
> fabrikat uden beregning efter at have udskiftet halvdelen hen

Hvilke diske (fabrikat) bruger de så nu?

Jeg har kigget lidt på en Promise SX8000 til 25K + diske, plads til 8
enheder. Det kan jo give 1.4TB RAID 5 til 50K inkl moms. Nogen der har
erfaringer med denne?

Claus

Fra : Ole Thomsen

Dato : 10-01-03 14:54

"Claus" <claus@removekjerkegaard.dk> wrote

> Hvilke diske (fabrikat) bruger de så nu?

Jeg tror faktisk det er op til den enkelte leverandør, vi kører
med Seagate i den ene kasse og Maxtor i den anden uden
problemer. Det har nok været et spørgsmål om hvem der
kunne levere diske i passende størrelser på købstidspunktet
vil jeg tro.

Ole Thomsen

Fra : morten jensen

Dato : 07-01-03 18:28

Hvad vil det sige SCSI til IDE???

Fra : Flemming Riis

Dato : 08-01-03 12:43

"morten jensen" <morten@hotmail.dk> wrote in message

> Hvad vil det sige SCSI til IDE???

x*billige ide diske transmorgriffet til et scsi interface mod din server.