Kondens- eller aftrækstørretumbler
Fra : Steen Andersen

Dato : 05-01-03 18:51

For noget tid siden var der (vist nok i denne gruppe) en tråd vedr. subject.

Nu skal jeg selv til at skifte, men jeg kan desværre ikke finde den
pågældende tråd. Er der nogen der kan hjælpe?

Eller kom evt med jeres argumenter for kondens- eller aftrækstumblere.

tak fra Steen

Fra : John Frederiksen

Dato : 05-01-03 20:46

Hej
En kondens tumbler
positiv: 1. du undgår aftræk dvs. hul i væggen
2.den genbruger en del af den varme luft som den afgiver
3.afhængig af model og pris er den billigere i brug end en
tilsvarende(pris)i aftræk
4.støj er det samme
5.rummet hvor den stå bliver opvarmet, så du kan spare på
opvarmning.
6. den kan placeres hvor i rummet du vil.

Negativ: 1. lidt dyrere i anskaffelse
2.der bliver en smule fugt i rummet, men det fortager sig
hurtigt.
3.du skal tømme den for vand hvis du ikke vælger at lede
vandet i
kloarken (udstyr hertil købes som extra udstyr)

Jeg har for ikke så længe siden stået i samme situation om valg, og jeg
valgte en kondenstumbler og det har jeg bestemt ikke fortrudt.

Med venlig Hilsen
John Frederiksen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 06-01-03 09:45

> [...]
>
> Jeg har for ikke så længe siden stået i samme situation om valg, og jeg
> valgte en kondenstumbler og det har jeg bestemt ikke fortrudt.

Hvordan med støv ? - Vi kan tydeligt se på fliserne udenfor der hvor vores
puster ud, at filtret absolut ikke tager alt støvet ?

Mvh
/Søren

Fra : Søren M

Dato : 05-01-03 20:55

Det kommer vel anpå om du har lavet hul i muren !! Hvis du ikke har hul til
aftræk, er det klart en fordel med kondenstumbler.. En sidegevindst er at al
varmen forbliver i lokalet hvori den står. Varmen er næsten fugtfri efter
den har været igennem kondensatoren.
Det er jo gratis varmen, som du ellers sender ud igennem muren..
Der er såmænd ikke mere teknik i en kondenstumbler. kondensatoren er en stor
metalbox, som bare skal rengøres indimellem. Dog en lille pumpe til at få
vandet op i vandtanken.
Vandet er enda destileretvand når det kommer ud så det er også godt til
potteplanter og strygejern .-)

Søren

Fra : Steen Andersen

Dato : 05-01-03 21:19

Jeg har hul i muren fra den gamle tumbler.

Jeg kan godt se en ide i et beholde noget varme inde i huset, da der er
hundekoldt i det bryggers hvor den skal stå.

Jeg tror dog jeg vil vælge at lede vandet direkte i afløbet - mit strygejern
må nemlig ikke påfyldes dest. vand

-Steen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-01-03 20:52

Hej Steen,

"Steen Andersen" <duebjerg@ingenspammail1.stofanet.dk> wrote in

> Jeg har hul i muren fra den gamle tumbler.
> Jeg kan godt se en ide i et beholde noget varme inde i huset, da der er
> hundekoldt i det bryggers hvor den skal stå.

Vær opmærksom på, at kondenstumbleren bruger en smule mere strøm på at tørre
en maskinfuld (er ihvertifælde tilfældet for AEGs modeller med undtagelse af
den med varmegenvinding). Så hvis du ikke har brug for at varme op i
bryggerset er det så at sige spildt "gratis" varme alligevel - og så endda
lidt mere end hvis du satte en på med aftræk.

Jeg valgte en med aftræk hertil, med automatik. Den står i et halvkoldt rum,
der ikke varmes op - og der var alligevel en aftrækskanal. Så billigere i
anskaffelse og billigere i drift. Og så slap jeg for at finde ud af med at
lave afløb osv til den.

** Lars

Fra : John Frederiksen

Dato : 06-01-03 19:37

Hej steen

Jeg glemte at henvise dig til denne adresse, der kan du se hvordan de
forskellige tumblere er testet, og derfra vælge (det er den side jeg valgte
min tumbler fra )
Jeg håber det er med til at du kan træffe et fornuftigt valg ud fra ønsker
og økonomi.
http://www.fi.dk/test/haardehvidevarer/toerretumblere_3_2002/test/