"Tip en ven" - er det reklame ?
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 05-01-03 17:32

Jeg er ved at lægge sidste hånd på en service, hvor vi godt kunne tænke os
at lave en "Tip en ven"-feature på. Det skulle altså være muligt at sende
en email via vores website til en ven/bekendt med bla. et link til sitet.

Men må vi det jvf markedsføringsloven ? Vi er ikke et non-profit
foretagende - omend chancen for at tjene (store) penge på det nok er lille.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Glad spampal-bruger, der pt har en succesrate på 97.2%
http://www.spampal.org.uk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-03 20:07

Jesper Stocholm skrev:

>at lave en "Tip en ven"-feature på. Det skulle altså være muligt at sende
>en email via vores website til en ven/bekendt med bla. et link til sitet.

>Men må vi det jvf markedsføringsloven ?

Nej. Du kan læse her hvis du har Akrobaten:

   http://www.fs.dk/jura/fjura/jb00/jb00.pdf (1,2 MB)

Det står på de første par sider.

Reelt beder man en kunde om at gøre det som man ikke selv må -
det der i grovere sager end den aktuelle kaldes at bruge en
stråmand.

--
Bertel

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 05-01-03 20:44

Bertel Lund Hansen wrote :

> [...]
>
> Reelt beder man en kunde om at gøre det som man ikke selv må -
> det der i grovere sager end den aktuelle kaldes at bruge en

Ok ... nu har jeg læst teksten, og det var sådan set noget lignende jeg
havde (spredt) i erindringen. Til sidst står der:

[...]
Stiller den erhvervsdrivende alene en sådan funktion til rådighed,
uden at forbrugeren derudover opfordres til – eller præmieres
for – at benytte den, foreligger der nok formelt en vis anstiftelse
eller medvirken fra den erhvervsdrivendes side, men det må alligevel
anses for tvivlsomt, om denne ringe grad af medvirken kan føre
til en domfældelse efter § 6a. Dette synspunkt forudsætter, at den
erhvervsdrivende ikke selv lægger markedsføringsmateriale ind i
den e-mail, der sendes til tredjemand. Forbrugerombudsmanden
har dog accepteret, at den erhvervsdrivende lægger et link ind til
den pågældende hjemmeside.
[...]

Det var vores tanke at lave et link på en af vores sider - nok forsiden -
med teksten "Tip en ven". Dette link skulle føre videre til en formular,
hvor man kunne indtaste vennens navn og emailadresse. Indholdet af
emailen vil være forudfyldt i et felt, men kan 100%
tilpasses/slettes/rettes af afsenderen. Teksten havde vi forestillet os
ville være noget i retning af :

Hej <indsæt navn>

Jeg faldt i dag over denne side - er det ikke lige det vi har gået og
sukket efter siden vi startede med at studere ?

www. til website>.dk

mvh

<indsæt navn her>

Det har på intet tidspunkt været tanken, at man kunne "tjene" noget ved
at bruge funktionen, ej heller optjene points, og umiddelbart vil jeg
tolke ovenstående som at denne brug af "tip en ven" er i orden.

Men hvordan skal jeg forstå teksten som jeg citerede ? Skal det forstås
som "Vi overtræder loven, men kan sandsynligvis ikke staffes" - eller
skal det forstås som "dette er ikke en overtrædelse af loven, da vi
hverken belønner eller opfordrer brugere/besøgende til at anvende
dimsen".

?

--
Jesper Stocholm -
http://stocholm.dk

Fra : Claus P.

Dato : 05-01-03 21:52

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse

> Men hvordan skal jeg forstå teksten som jeg citerede ?

Som "det er et grænsetilfælde" og der er ingen (svjv) domme på
området endnu som kan hjælpe dig.

MVH CP