Styring af modeljernbane
Fra : Hans Ole

Dato : 05-01-03 15:40

Hej NG.

Jeg er total nybegynder i VB.
Jeg overvejer at lavet en form for styring af modeljernbane.
Eksempel kan ses på www.smugglers-division.dk/CTC
Er der noget literatur om VB som kan hjælpe mig på vej?
Skal jeg tage VB helt fra bunden eller er der noget der kan springes over?
Med håbet om hjælp til start i en ny verden.

--
Venlig hilsen
Hans Ole Petersen

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 05-01-03 16:02

"Hans Ole" <hans-ole@smugglers-division.dk> skrev i en meddelelse
> Med håbet om hjælp til start i en ny verden.

Velkommen til verden - se evt. www.ctcmodel.dk... )

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Dr. G

Dato : 08-01-03 16:32

Hej Hans !

En ting er at skrive programmet. En anden er at lave styringen. Hvad skal du
kunne styre osv.

Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at finde nogle OCXer der kan styre
printerporten. Da jeg tror det vil være det nemmeste lige at gå til.

Det kan være der er andre af en anden opfattelse. Men mit bud er, lær at
styre printerporten først. Således at du kan sætte de forskellige bit Hi
eller Lo. Så har du i første omgang 8 pukter som enten kan være tændt eller
slukket. Ud fra det kan du så konstruere en primitiv styring. Jeg fandt
nogle OCX på nettet der kunne dette(Styre printerporten), men jeg kan ikke
lige finde dem. Senere kan du jo så lave en mere advanceret styring. Men du
slipper ikke for også at skulle bruge lodekolben

Det var bare for at give dig nogle input til at komme igang. Da jeg på et
tidspunkt også planlagde at lave noget lignende.

Mvh.
Niels

Du kan så senere lave en mere advanceret styring, men bare for at komme
igang. En ting er at skrive programmet en anden er at konstruere selve
styringen.

Og du skal nok forvente at sidde mange timer foran skærmen.

Fra : Hans Ole

Dato : 08-01-03 19:14

Hej Niels.

Tak for svaret.

> En ting er at skrive programmet. En anden er at lave styringen. Hvad skal
du
> kunne styre osv.

Jeg har valgt at bruge en enhed som hedder SMINI. Se neden stående link.
http://www.jlcenterprises.net/Products.htm
Jeg skal kunne se om sporet er besat og derefter kunne skifte sporskifter og
sætte signal.
Jeg har en mindre station som jeg vil starte med.
http://www.smugglers-division.dk/ctc-BC-001.htm

> Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at finde nogle OCXer der kan styre
> printerporten. Da jeg tror det vil være det nemmeste lige at gå til.

OCX ved jeg ikke hvad er men det viser bare hvor lidt jeg ved.
Jeg mener at hvis andre kan så må jeg også kunne lære det.
Loddekolben har jeg fat i mange gange når jeg laver mine detektorer til
sporbesættelse.

> [...]
> styringen.
>
> Og du skal nok forvente at sidde mange timer foran skærmen.

Det havde jeg også regnet med.
Det afskrækker ikke da jeg mener at det er besværet værd.
mvh Hans Ole

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 08-01-03 22:02

Hans Ole skrev:
> Jeg skal kunne se om sporet er besat og derefter kunne skifte
sporskifter og
> sætte signal.

Kan du for hver enkelt lokomotiv på banen kende dets "nøjagtige"
placering og styre det helt individuelt?

> OCX ved jeg ikke hvad er men det viser bare hvor lidt jeg ved.

Se efter "ActiveX" kontrol.

> Loddekolben har jeg fat i mange gange når jeg laver mine
detektorer til
> sporbesættelse.

Hvordan virker sådan en sag?

-------
Tomas

Fra : Hans Ole

Dato : 09-01-03 14:05

> Kan du for hver enkelt lokomotiv på banen kende dets "nøjagtige"
> placering og styre det helt individuelt?

Nej jeg kan ikke ser hvilket lokomotiv.
Jeg kan kun se sporbesættelse.
Jeg køre Lenz digital og Lenz arbejder på at dekoderen kan sende
informationer tilbage.
Lokomotiver skal køre af lokomotivfører ude på anlægget.
Det jeg ønsker er en "fjernstyringscentral" som stiller signaler og drejer
skifter.

> Hvordan virker sådan en sag?

Se nedenstående link.
http://www.jlcenterprises.net/Products.htm#OD
Se under DCCOD.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 09-01-03 16:53

Hans Ole skrev:
> Jeg køre Lenz digital og Lenz arbejder på at dekoderen kan sende
> informationer tilbage.

Det burde ikke være så voldsomt svært at overlejre kørespændingen med
et signal, som kan bruges til at styre togene med.
Hvis hver lokomotiv har en unik kode (fuldstændig som MAC-adressen på
et netkort), kan dette styre-signal ledes ud på alle skinner. Kun det
tog, som det er beregnet for, vil reagere.

Med sådan et system er naturligvis altid fuld kørespænding på alle
skinner, og én af ulemperne vil være at man vil skulle "bryde ind" og
modificere alle lokomotiver (indbygge en lille elektronisk
styreenhed), ellers vil de kun køre "blindt" rundt for fuld kraft.

Et lokomotiv (eller et sporskifte eller hvad-som-helst) ville
naturligvis også kunne bygges til at give én eller anden form for
feedback.

Et sådant system burde sagtens kunne kontrolleres fra en
VB-applikation (for nu lige at holde det _lidt_ "on topic").

Bemærk at alt jeg har INGEN praktisk erfaring med den slags - det er
ren tankegymnastik.

-------
Tomas

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 10-02-03 22:14

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Tomas Christiansen"
<toc-nospam-01@blikroer.dk> mumbled in news:avk5ro$1u0f$1
@news.cybercity.dk:
> [...]
> VB-applikation (for nu lige at holde det _lidt_ "on topic").
> Bemærk at alt jeg har INGEN praktisk erfaring med den slags - det

Jeg har også kun ladet det blive ved tanken - eller kald det
ønsketænkning - det er bare for dyrt. Så vidt jeg husker er Lenz
en digitalstyring, som netop sender digitale signaler til de enkelte
lokomotiver, men så vidt jeg husker er der meget støj på "linien" at
det har været svært at lave det stabilt nok. Digital styring var
spået som det helt nye - for mange år siden - men det slog aldrig
rigtig an pga. problemerne med støjen!

Hvordan man vil få data den anden vej om f.eks. togenes lokation
lyder ikke som nogen nem opgave, medmindre banen bliver delt op i
sektioner, men så "ved" man jo også hvem der kører på hvilken
sektion - jeg har lavet en analog udgave, som kunne holde styr på
en bane med flere tog - jeg har sjældent moret mig så godt - og jo
det ville have været en fordel, hvis hver togstamme havde en unik
identifikation, for så ville mine klassekammeraters program, som
kørte på samme maskine som vores(!) have opdaget at det var det
forkerte tog (sat i gang af vores program), der var på vej ud af
stationen - og ikke det tog deres program regnede med!!! *G*G*G*

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *