Hjælp mod møl
Fra : Anja

Dato : 05-01-03 15:24

Hej NG

Er der ikke nogen herinde som kan give mig et godt og virksomt råd mod møl.
Alle vores uldtrøjer har fået huller men vi har ikke set mølene...
Hilsen Anja

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 05-01-03 16:18

"Anja" <aremoveholdum@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
møl.
> Alle vores uldtrøjer har fået huller men vi har ikke set mølene...

Hej

Nu er det som bekendt for sent at kaste brønden til, når barnet er druknet,
men:

Hos Matas kan man købe en ca 1m gange 20cm grøn strimmel mod møl. Der er en
dims, så man kan hænge den på en bøjle sammen med en uldfrakke eller pels,
men den kan også rives ud i stykker på ca½ A4 størrelse, disse stykker kan
lægges mellem tøjet, og skulle kunne forhindre mølangreb. En strimmel koster
ca 80,- kr (gift-skat), jeg køber en ny hvert forår, men genbruger de gamle.
Har god erfaring med strimlen.

VH Birgitte

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-01-03 16:50

> [...]
møl.
> Alle vores uldtrøjer har fået huller men vi har ikke set mølene...

Hullerne er der jo nok ikke noget at gøre ved (
Forebyggelse:
Møl trives især, hvor der er fugtigt: udluftning og rengøring generer dem.
Jeg har haft et gulvtæppe, hvor 2 cm langs fodlisten bag ved sofaen var
fuldstændig ædt op, mens der ikke var nogen (synlige?) skader i resten af
tæppet og heller ikke i gardinerne af uld.
Efter den oplevelse blev sofaen RET tit trukket ud, og der blev støvsuget
grundigt bag den. Så stoppede angrebet.
Du kan få diverse mølmidler hos materialisten m. fl.

Hilsen Inger

Fra : Salg@holdum.dk

Dato : 05-01-03 17:05

Tak for jeres svar - turen i morgen går til Matas
Anja

Fra : René Jørgensen

Dato : 05-01-03 18:48

> [...]
møl.
> Alle vores uldtrøjer har fået huller men vi har ikke set mølene...

Du kan læse mere her:

http://www.skadedyr-guide.dk/skadedyrsguide/seek/mol.shtml

Jeg ville smide alle trøjerne en tur i fryseren et par dage

hilsen

René

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-01-03 20:15

> Jeg ville smide alle trøjerne en tur i fryseren et par dage
>
> hilsen
>
> René

Det er knapt koldt nok til at hjælpe. Men vil man have besværet med at tage
op i varmen og i igen nogen gange, vil det sænke 'smertetærsklen'. Varme
ville være sikrere, men mon ikke det er tilstrækkeligt at vaske tøjet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 05-01-03 20:45

Husk, det ikke er møllene, der æder trøjerne, men de larver, der er kommet
af de æg, der for længst er lagt.

VH Birgitte

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-01-03 18:44

Birgitte Abkjær <paogba@oncable.dk> skrev i en
> Husk, det ikke er møllene, der æder trøjerne, men de larver, der er kommet
> af de æg, der for længst er lagt.
>
> VH Birgitte

Det jeg skrev, var angående larver og æg, møllene er jo fløjet
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen