"Noteret Kopi" af mit pas..
Fra : Frej Jensen

Dato : 05-01-03 14:57

Hvor faar man lavet et saet
"duly notarized copy of your passport".

... Jo, ved den lokale ret, men hvad hedder
en saadan paa dansk, Hvad koster det, og
hvordan foregaar det i praksis?!.

Frej

Fra : Mari

Dato : 05-01-03 16:56

"Frej Jensen" <root@removethisstart-her.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor faar man lavet et saet
> "duly notarized copy of your passport".

Det må være en kopi med bekræftelse af originalens ægthed, og
det er vist kun paspolitiet, der kan bekræfte det.

/Mari

Fra : Frej Jensen

Dato : 05-01-03 17:20

Min fejl, - ledte bare efter det rette
udtryk. - Det man soger efter, er en
Notary public .. - hvilket jeg kunne
forestille mig, er den lokale retskreds?!.

Har jeg ret?..

... og i givet fald, - hvad vil en "saadan
agtetshed" ting koste derfra?.

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 05-01-03 18:18

On Sun, 05 Jan 2003 17:19:49 +0100, Frej Jensen <root@removethisstart-her.dk>
wrote:

>Min fejl, - ledte bare efter det rette
>udtryk. - Det man soger efter, er en
> Notary public .. - hvilket jeg kunne
>forestille mig, er den lokale retskreds?!.

Notarius Publicus?

Se mere på <http://www.domstol.dk/showpage.asp?ID=217>

--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : Frej Jensen

Dato : 05-01-03 18:36

Saa havde jeg ret (siger den kloge til sig selv),
men hvad med priser?!..

Der bliver henvist til retsafgiftsloven, men ud af den faar
jeg ikke ret meget!?..

hmm..

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 05-01-03 19:47

On Sun, 05 Jan 2003 18:36:10 +0100, Frej Jensen <root@removethisstart-her.dk>
wrote:

>Saa havde jeg ret (siger den kloge til sig selv),
>men hvad med priser?!..
>
>Der bliver henvist til retsafgiftsloven, men ud af den faar
>jeg ikke ret meget!?..

Nu roder jeg jo med noget jeg egentlig ikke ved noget om, men prøv at se under
notarialforretninger i nævnte lov
<http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2000/0080629.htm#K7>

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-01-03 12:04

> [...]

>udtryk. - Det man soger efter, er en
> Notary public .. - hvilket jeg kunne
>forestille mig, er den lokale retskreds?!.

Ja et stykke af vejen.
"Notary public" er nok det samme som det lokale dommerkontor, henvend
dig der. Du skal nok efterfølgende have dit nye dokument legaliseret.
Du starter hos domstolstyrelsen (Denne legalisering en vist gratis).
De legaliserer (bekræftiger dommerkontorets underskrift) dit dokument.

Så går turen til udenrigsministeriet, som tager 150 kr. for at
legaliserer dit dokument. De legaliserer domstolstyrelsen underskrift.

Nu skal du en tur til konsulatet/ambasaden/representationen for det
land som du skal bruge dit dokument de skal så legaliserer
Udenrigsministeriet underskrift.

Dette er vejen hvis du starter ved dommerkontoret. om det er det
rigtige sted at starte med et pas ved jeg dog ikke, men ring til
justitsministeriet og spørg. De vil nok guide dig det rigtige sted
hen, hvis det ikke er hos den du skal starte.

/Hans

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-01-03 22:40

On 05/01/03 16:56, in article 3e1855a7$0$250$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote:

> Det må være en kopi med bekræftelse af originalens ægthed, og
> det er vist kun paspolitiet, der kan bekræfte det.

Nok nærmere af kopiens ægthed. Det er i hvert det man normalt forstår ved en
bekræftet kopi.

/kristian

Fra : Jakob Paikin

Dato : 06-01-03 08:46

On Sun, 05 Jan 2003 14:57:05 +0100, Frej Jensen
<root@removethisstart-her.dk> wrote:

>.. Jo, ved den lokale ret, men hvad hedder
>en saadan paa dansk, Hvad koster det, og
>hvordan foregaar det i praksis?!.

Afhængig af sammenhængen vil det være nok, hvis to personer ved deres
underskrift (og med fuld angivelse af navn og adresse) bekræfter at
kopien er identisk med originalen.

Er det til mere formelt brug kan en advokats bekræftelse ofte hjælpe.

Endelig kan måske få notaren på det lokale domhus til at hjælpe.

--
Jakob Paikin