/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
brug af personbilleder på nettet
Fra : Peter T.


Dato : 05-01-03 14:15

Kan det være lovligt at www.dating.dk bruger datingprofilers billeder i
reklameøjemed, på loginsiden uden brugernes samtykke?

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
For dem der VIL citere forkert -> <http://shorterlink.com/?LT93A4>
Eksempel på citatfusk: "I love the smell of new hardware in the morning"

 
 
Povl H. Pedersen (05-01-2003)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 05-01-03 16:03

In article <Xns92FA90DDD23B7muh@130.225.247.90>, Peter T. wrote:
> Kan det være lovligt at www.dating.dk bruger datingprofilers billeder i
> reklameøjemed, på loginsiden uden brugernes samtykke?

Har du checket betingelserne for om du har givet samtykke ?

--
To get blacklisted please mail to listme@listme.dsbl.org
Writing to the above address will blacklist your mailserver.
Hvis du skriver til ovenstående e-mail bliver din mailserver blacklistet.

Peter T. (05-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 05-01-03 16:26

Povl H. Pedersen wrote:

> Har du checket betingelserne for om du har givet samtykke ?

Ja. Jeg giver ikke sitet lov til at bruge mit profilbillede i
reklamemæssig øjemed, som jeg skønner dette er.

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
For dem der VIL citere forkert -> <http://shorterlink.com/?LT93A4>
Eksempel på citatfusk: "I love the smell of new hardware in the morning"

Morten Blinksbjerg N~ (05-01-2003)
Kommentar
Fra : Morten Blinksbjerg N~


Dato : 05-01-03 16:59

> Ja. Jeg giver ikke sitet lov til at bruge mit profilbillede i
> reklamemæssig øjemed, som jeg skønner dette er.

Uploader du ikke selv billedet?

--
Morten Blinksbjerg Nielsen, Odense
http://www.mbn.dk/ - http://www.websmed.dk/


Peter T. (05-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 05-01-03 17:09

Morten Blinksbjerg Nielsen wrote:

> Uploader du ikke selv billedet?

Jo. Jeg udnytter retten til, at vise mit billede indenfor de rammer der
er.

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
For dem der VIL citere forkert -> <http://shorterlink.com/?LT93A4>
Eksempel på citatfusk: "I love the smell of new hardware in the morning"

Morten Blinksbjerg N~ (05-01-2003)
Kommentar
Fra : Morten Blinksbjerg N~


Dato : 05-01-03 17:11

> Jo. Jeg udnytter retten til, at vise mit billede indenfor de rammer der
> er.

....men hvor bruger de dit billede i reklamemæssig øjemed?

--
Morten Blinksbjerg Nielsen, Odense
http://www.mbn.dk/ - http://www.websmed.dk/


Peter T. (05-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 05-01-03 17:14

Morten Blinksbjerg Nielsen wrote:

> ...men hvor bruger de dit billede i reklamemæssig øjemed?

De er begyndt at køre en visning af tilfældige profilbilleder på
loginsiden, og det ser jeg som reklameøjemed, for at få flere brugere.
Desuden har jeg imod, at mit billede på et tidspunkt også vil blive vist,
men det har de tilsyneladende ikke tænkt sig at respektere.

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
For dem der VIL citere forkert -> <http://shorterlink.com/?LT93A4>
Eksempel på citatfusk: "I love the smell of new hardware in the morning"

Bertel Lund Hansen (05-01-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-01-03 16:29

Peter T. skrev:

>Kan det være lovligt at www.dating.dk bruger datingprofilers billeder i
>reklameøjemed, på loginsiden uden brugernes samtykke?

De skal have lov af fotografen for overhovedet at måtte bruge
billederne. Der skal også indhentes tilladelse fra den person der
er på fotografiet. Begge dele følger af loven om ophavsret:

§ 70.   Den, som fremstiller et fotografisk billede (fotografen),
   har eneret til at råde over billedet ved at fremstille
   eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for
   almenheden.

§ 60.   Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et
   bestilt portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter T. (05-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 05-01-03 16:58

Bertel Lund Hansen wrote:

> § 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et
> bestilt portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

Tak for svaret, Bertel.

Men paragraf 60 forstår jeg ikke ordlyden af. Hvad siges der på jævnt
dansk?

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
For dem der VIL citere forkert -> <http://shorterlink.com/?LT93A4>
Eksempel på citatfusk: "I love the smell of new hardware in the morning"

DS (05-01-2003)
Kommentar
Fra : DS


Dato : 05-01-03 17:04

> Men paragraf 60 forstår jeg ikke ordlyden af. Hvad siges der på jævnt
> dansk?

Det betyder vel at fotografen kun har rettigheder/ophavsret til et billede,
hvis den person der har bestilt billedet (dermed menes den person der ER på
billedet) har samtykket, og givet fotografen lov til at bruge billedet.

Sådan fortolker jeg det i hvert fald...

/Daniel



Bertel Lund Hansen (05-01-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-01-03 20:02

DS skrev:

>Det betyder vel at fotografen kun har rettigheder/ophavsret til et billede,
>hvis den person der har bestilt billedet (dermed menes den person der ER på
>billedet) har samtykket, og givet fotografen lov til at bruge billedet.

Du mener det nok rigtigt, men udtrykker det ikke præcist.
Fotografen har ophavsretten under alle omstændigheder. Men han
kan ikke bruge den ret til noget uden at spørge den portrætterede
om lov.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen (05-01-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-01-03 19:59

Peter T. skrev:

>> § 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et
>> bestilt portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

>Men paragraf 60 forstår jeg ikke ordlyden af. Hvad siges der på jævnt
>dansk?

Hvis du beder A om at tage et billede af dig, har A, og ikke du,
ophavsretten. A kan altså bestemme at billedet må offentliggøres
(§ 70). Men hvis det er et portræt, skal han først spørge dig om
det er i orden (§ 60).

Hvis man selv tager billedet, har man naturligvis helt alene alle
rettigheder til det.

Dating.dk overtræder altså loven hvis de ikke udtrykkeligt har
sikret sig ret til at benytte billederne på forsiden, idet en
tilladelse til at vise dem sammen med personoplysningerne (som
jeg går ud fra det er tilfældet) *ikke* er en underforstået
aftale om at de også må bruge billederne i andre sammenhænge.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter T. (05-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 05-01-03 20:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis du beder A om at tage et billede af dig, [snip]

Nu forstår jeg.

> Dating.dk overtræder altså loven hvis de ikke udtrykkeligt har
> sikret sig ret til at benytte billederne på forsiden, idet en
> tilladelse til at vise dem sammen med personoplysningerne (som
> jeg går ud fra det er tilfældet) *ikke* er en underforstået
> aftale om at de også må bruge billederne i andre sammenhænge.

Det er netop min mening. Men argumenterne fra freeway, som ejer dating.dk,
forklarer at billederne også vises efter login, og at folk, der ankommer
til loginsiden, alligevel logger sig ind samt at det er for brugernes egen
skyld, at de bliver eksponeret (+ andre vandede forklaringer).

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
For dem der VIL citere forkert -> <http://shorterlink.com/?LT93A4>
Eksempel på citatfusk: "I love the smell of new hardware in the morning"

Kristian Storgaard (05-01-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 05-01-03 23:04

On 05/01/03 20:47, in article Xns92FAD3837CBC0muh@130.225.247.90, "Peter T."
<pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:

> Det er netop min mening. Men argumenterne fra freeway, som ejer dating.dk,
> forklarer at billederne også vises efter login, og at folk, der ankommer
> til loginsiden, alligevel logger sig ind samt at det er for brugernes egen
> skyld, at de bliver eksponeret (+ andre vandede forklaringer).

Jeg mener ikke at ophavsretten giver nogle problemer, kun hvis den, der har
lagt billedet op, ikke har haft retten til billedet - men det er en anden
sag.

Derimod er det problematisk i.f.t. persondataloven. Datatilsynet har i en
række tilfælde fundet, at portrætbilleder er at betragte som persondata.

Følgende to citater er sakset fra Datatilsynets hjemmeside:
http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=584

"Offentliggørelse på internet af billeder af genkendelige personer betragtes
som en elektronisk behandling af personoplysninger. Dette gælder uanset om
billedet er ledsaget af en tekst, der identificerer den pågældende.
Persondatalovens regler skal derfor være opfyldt, for at en sådan behandling
lovligt kan finde sted."

"Som altovervejende udgangspunkt kræver det et samtykke at offentliggøre
portrætbilleder på internet."

Da der tilsyneladende ikke er givet en sådant samtykke, og dating.dk oveni
købet selv skriver i deres betingelser at: "Alle personlige data bliver
behandlet fortroligt og bliver ikke videregivet uden brugerens accept.", har
de vist et problem. Normalt kan man ikke give sådan et samtykke stiltiende
eller indforstået, men det er en afvejning af interesser.

Prøv evt. at ringe til Datatilsynet.

/kristian


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste