skærmrens
Fra : Morten Lind

Dato : 04-01-03 21:40

God aften...
Jeg har den 17"CRT-skærm, der udgik omkring sidste årsskifte - den
gennemsigtige med den flade skærm - hedder den studio-display? - Og nu
er den kommet ind i stuen at stå, så nu får den fedtede fingre m.m.

Hvordan renser man sådan én, eller med hvad, skulle jeg nok
spørge......Jeg er nervøs for at komme til at ødelægge noget, og jeg er
meget afhængig af den.

På forhånd tak fra Morten

P.S. En anden har beklaget sig over at skulle rewrappe mit indlæg hér i
gruppen. Hvad mener han med det - jeg havde desværre ikke tid at spørge
- M.
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Niels Erik Karred La~

Dato : 04-01-03 22:15

On 04/01/03 21:39, in article 1foa6bk.1unqsoi87djowN%mortenlind@mac.com,
"Morten Lind" <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
>
> P.S. En anden har beklaget sig over at skulle rewrappe mit indlæg hér i
> gruppen. Hvad mener han med det - jeg havde desværre ikke tid at spørge
Blandt almindelige rengøringsartikler hos købmanden kan man købe en
forstøvningsflaske indeholdende antistatisk rengøringsmiddel (Ajax
antistatic) som man bruger til fjernsyn, denne væske skulle elektronikken
kunne klare.
Det plejer jeg at bruge, og/eller antistatiske vådservietter.

Håber du kunne bruge dette svar til noget

Fortsat god weekend
MVH Niels

Fra : Morten Lind

Dato : 04-01-03 22:25

Niels Erik Karred Larsen <nielslarsen@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> kunne klare.
> Det plejer jeg at bruge, og/eller antistatiske vådservietter.
>
> Håber du kunne bruge dette svar til noget

Tak Niels & i lige måde.....
Min bekymring gik på striber, "film" og de plamager, man kan opleve i
forbindelse med scanning m.m.
M.

Fra : Niels Erik Karred La~

Dato : 04-01-03 22:34

On 04/01/03 22:24, in article 1foa8ue.z0vub8pfrxz0N%mortenlind@mac.com,

> Tak Niels & i lige måde.....
> Min bekymring gik på striber, "film" og de plamager, man kan opleve i
> forbindelse med scanning m.m.
> M.
Det bliver der ikke noget af kunne jeg forestille mig, hvis man sørger for
at bruge en ordentlig klud.
Jeg har ikke oplevet, nogle former for striber på f.eks. Mit TV når jeg har
brugt AJAX antistatic, jeg har sågår brugt det på bilens forrude og der var
ikke noget film efter at have tørret det af med fnugfriklud.

MVH Niels

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-01-03 04:40

Hej Morten

Niels Eriks råd kan være god nok til skærme, men der er dog et problem med de
midler. De indeholder et blankende middel, der virker som en meget tynd film,
der ligger uden på selve glasfladen.

Hvis du tænker på selve en scanners planflade, så er den som oftest af glas,
men på nogle af de nyeste og billigste scannere er pladen af acryl. Hvis det
er en glasflade, så kan du bruge NEs middel, men jeg vil ikke anbefale det, da
det er et ret tyndtflydende middel, og der skal kun en brøkdel af en revne
til, før der trænger noget ned i en scanner, og så risikerer man at den
brænder af. Istedet børe du vælge et skummiddel, som den Soilax, jeg
anbefalede før.

Hvis din scanners scanningsflade er af glas og ikke coated, så kan du også
bruge ganske alm. Isopropyl alkohol på en fnugfri klud.

mvh. Eriik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 05-01-03 09:38

> [...]
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tak til alle og god søndag fra Morten.....jeg prøver

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-01-03 04:23

Hej Morten

Til selve skærmkabinettet bør du kun bruge fx. et biologisk nedbrydeligt
opvaskemiddel i håndvarmt vand og en hårdt opvredet klud. Det kan du også
til selve billedrøret, men man risikerer dog, at der kommer nogle striber,
som dog normalt ikke generer, men det ser ikke pænt ud, hvis lyset falder
ind på selve skærmen. Og skærmfladen skal _altid_ tørres af bagefter med
en tør klud.

Til disse glasflader, som jo er coatede med en belægning anbefales det af
prfessionelle både TV folk og computerfolk at bruge et præperat som
'Soilax Spray Cleaner'. Det er en skum-spray, som påføres skærmen og du
lader den så sidde i nogle sekunder, hvorefter du tørrer af med en _tør_
klud. Hvis skærmen er meget snavset, så gentag processen.

Udover at være skånsom, indeholder Soilax et antistatisk middel, der ikke
afsætter noget fedtet lag, som fx. div. vinduesrensemidler gør.

Soilax kan købes i mange elektronikforretninger og i de bedre radio- og TV
forretninger.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 05-01-03 10:41

Morten Lind wrote:
> [...]
>
> Hvordan renser man sådan én, eller med hvad, skulle jeg nok
> spørge......Jeg er nervøs for at komme til at ødelægge noget, og jeg er

Jeg bruger absolut intet andet end rent vand og en hårdt opvredet klud
til rengøring af skærme og glas flader, de skal så tøres af med et
viskestykke eller ligende der er vaske _uden_ skyllemiddel, da det
ellers giver striber. Til kabinetter og andre plastik genstande kan du
komme lidt opvaskemiddel i vandet, eller samme metode. Jeg har behandlet
min iMac på denne måde i to år uden den blev mat eller ødelagt af det.
(går ud fra at det er en skærm i et ligende design)

> P.S. En anden har beklaget sig over at skulle rewrappe mit indlæg hér i
> gruppen. Hvad mener han med det - jeg havde desværre ikke tid at spørge
> - M.

Hvis det er jesper H.G. så må han selv svare, men det er noget med at
lave linie skift ved 72 tegn.

Er der flere SOUP brugere der har problemer med indlæg fra ikke SOUP
readere ?

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Morten Lind

Dato : 05-01-03 10:55

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> lave linie skift ved 72 tegn.
>
> Er der flere SOUP brugere der har problemer med indlæg fra ikke SOUP

Nej, det er ikke Jesper, for jeg fulgte også den tidligere diskussion,
og min suppe står også til 72 karakterer.
Det er derfor, jeg ikke forstod det.

Jeg har også selv måtte rewrappe i indlægget fra ham, der havde gang i
noget med forbrugerstyrelsen vs. Microsoft.

Men er det fordi, der bliver brugt forskellige readere?

Nå, pyt...det går nok (Det kommer bare til at se fjollet ud, synes
jeg - ligesom når nogle skriver foroven).

God kælkedag til alle, hvis I tør vove Jer ud
Morten Lind

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-01-03 13:18

> [...]
> jeg - ligesom når nogle skriver foroven).
>
> God kælkedag til alle, hvis I tør vove Jer ud

Normalt laver man én linies mellemrum mellem det man svarer på og ens
eget svar.

Man bør også klippe det uvæsentlige væk, som ikke længere har relevans.

Man skal altid skrive under det man svarer på.

Grunden til at man skal sidde og rewrappe, skyldes at nogle ikke bruger
en ordentlig news reader men fx. Netscape. Den er sikkert fin nok til at
læse indlæg med, men når der skal svares, går der tit koks i det.

Eksempelvis kan Netscape også have problemer med en korrekt signatur.

MacSOUP laver ikke den slags unoder, da den direkte er lavet til news
groups.

De rigtigt inkarnerede MacSOUP brugere oplever også ofte at andre ikke
MacSOUP brugende skribenter får svaret på forkerte indlæg eller ganske
enkelt ikke opdager at der er kommet svar på deres indlæg. Det er ikke
så tit det sker i dk.edb.mac, da langt de fleste her bruger MacSOUP.

Jeg synes det der er genialt ved MacSOUP er at selvom man har skrevet et
indlæg for et halvt år siden i en gruppe man ikke bruger så tit, så
kommer der en fin sort prik, hvis der pludselig er svar.

Forummet på mediamac er fyldt med særdeles kompetente brugere, men når
man er vant til MacSOUP, så er det eddermame svært at huske hvad man
kommenterede i hvilke indlæg og så videre, så derfor bliver trådnene
aldrig så afsluttet/meningsfyldte, som her på dk.edb.mac

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-01-03 14:40

> [...]
> kommenterede i hvilke indlæg og så videre, så derfor bliver trådnene
> aldrig så afsluttet/meningsfyldte, som her på dk.edb.mac

Ja, selv _jeg_ er gået over til MacSOUP efter den nyeste beta til X.
- Tjener, der er en flue i min suppe!
- Ja, David er også gået over til MacSOUP.
- Hvad er det for et svar? Jeg synes, det er noget griseri.
- Nemlig.

Jeg er blevet _fan_ fy fan!

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 05-01-03 15:21

David Blangstrup wrote:

> [...]
> - Tjener, der er en flue i min suppe!
> - Ja, David er også gået over til MacSOUP.
> - Hvad er det for et svar? Jeg synes, det er noget griseri.

Hvad er nu det David, er du gået over til ensretning.

Det er sjovt nok ikke dem som bruger feks. Netscape som newsreader der
har problemerne med at teksten bliver for lang, eller at finde ud af at
svare under det der komenteres. Alt det kan indstilles i prefs.
Det med om folk kan finde ud af at gøre dit og dat har vel ikke noget at
gøre med hvilken News-Reader de bruger. Snare om de har viljen.

Jeg forbeholder mig ret til selv at vælge min software, også til at læse
NewsGroups, såvel som i andre tilfælde.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-01-03 16:59

> [...]

> gøre med hvilken News-Reader de bruger. Snare om de har viljen.
>
> Jeg forbeholder mig ret til selv at vælge min software, også til at læse

Das ist doch klar, mann

Fra : Christian Bech

Dato : 05-01-03 23:58

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> skrev:

> [...]
>Det med om folk kan finde ud af at gøre dit og dat har vel ikke noget at
>gøre med hvilken News-Reader de bruger. Snare om de har viljen.

Nemlig. Jeg tror ikke, du skal føle dig ramt over at Netscape blev
nævnt. At den er eksempel skyldes et specifikt problembarn her i
gruppen og i det tilfælde er problemet sandsynligvis kun at der bliver
brugt QP. Ellers synes jeg ikke at der er problemer med indlæg afsendt
fra Netscape.

--
Christian

Fra : Storm

Dato : 05-01-03 16:43

> [...]

> min iMac på denne måde i to år uden den blev mat eller ødelagt af det.
> (går ud fra at det er en skærm i et ligende design)

Sådan gør jeg også - nu.
Før i tiden har jeg været på arbejdspladser hvor man bare sprayede et
eller andet spray-rens på skærmen. Sidst blev det opbevaret sammen med
spray-limen - behøver jeg at sige mere

Det påstås (kilde...?) at hvis skærmen er behandlet med antirefleks,
tåler den ikke andet end en hårdt opvredet klud, det retter jeg mig
efter. Men det er svært at få folk til at lade være med at pege med en
fedtet finger...

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 05-01-03 17:09

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> tåler den ikke andet end en hårdt opvredet klud, det retter jeg mig
> efter. Men det er svært at få folk til at lade være med at pege med en

Altså tak til både Nina, Henrik og alle I andre - nu tør jeg godt

Morten

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-01-03 21:04

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> [...]
> tåler den ikke andet end en hårdt opvredet klud, det retter jeg mig
> efter. Men det er svært at få folk til at lade være med at pege med en

Man kunne sætte fase på skærmens kabinet?

Hvis altså antirefleksmaterialet er ledende :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Storm

Dato : 06-01-03 14:33

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Man kunne sætte fase på skærmens kabinet?
>
> Hvis altså antirefleksmaterialet er ledende :)

Bare sæt i gang. Jeg spår det kan blive en givtig nicheproduktion.

Jeg husker noget med skærme der havde så meget statisk elektricitet så
virkningen næsten var den samme.

"Et bud kommer ind i et lokale og står i nylonjakke i krydsfeltet mellem
flere skærme - jakker kryber op over hovedet på ham på grund af statisk
elektricitet. "
- Husker jeg rigtigt eller forkert

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 05-01-03 10:40

mortenlind@mac.com writes:

> [...]
>--
>Hverken enten eller, blot både og....(ML)
>Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Hej Morten.

For ca 1 1/2 år siden havde hos Aldi et sæt til rengøring af skærme og
kunststof. Specielt beregner til ccomputere.

Jeg købte sådan et sæt. Det kostede ikke mange kr.= 19,95 Der var bl.a.
en sprayflaske med antistatisk rensevæske og nogle svampe samt nogle
syntetiske servietter+ et par andre småting.

Man sprayer væsken på enten svamp eller serviet. Så undgår du netop den
ulykke at evt. få væske hen på steder, hvor det ikke skal. Og jeg kan ikke
se at der dannes striber af nogen art. Og sådan en syntetisk serviet er
helt nullerfri

Der er til flere år i den flaske.

Nu så jeg, at de netop i Uge 1, havde det igen. Så damp ned og køb det.
De har det sikkert endnu - så behøver du ikke tænke mere på den slags i de
næste år

Godt nytår
fra rengøringseksperten
Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-01-03 11:36

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
>
> ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
> Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Hej Hanne & godt nytår til dig...
Jamen - tik for tappet, øhhhh - tak for tippet......

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-01-03 13:08

Jeg bruger brillerens til skærm og scanner. Jeg sprøjter det naturligvis
ikke direkte på, men bruger en ren klud - lommetørklæde eller lignende.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 05-01-03 17:29

mortenlind@mac.com writes:
> [...]
>--
>Hverken enten eller, blot både og....(ML)
>Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Det var også på tide .(Men tsk,tsk mig lige i øret, hvad er det nu du
endeig tør?

)

Hanne
Nå, ja, nytårshalløjer er det jo slut med. men...

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-01-03 18:01

> [...]

> ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
> Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Dét dér, du véd nok, Hanne......det dér med dét der og så lidt af det
andet........
Knus
Morten

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-01-03 20:41

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Det var også på tide .(Men tsk,tsk mig lige i øret, hvad er det nu du
> endeig tør?

Han tør endelig undertrykke sin pc-angst og udtrykke sit Mac-mod

Fra : Morten Lind

Dato : 06-01-03 15:36

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Han tør endelig undertrykke sin pc-angst og udtrykke sit Mac-mod

Hæ, hæ David.....
M.,