Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital kamera i frostvejr?
Fra : rosenlund

Dato : 04-01-03 19:12

Hejsa

Jeg har lige modtaget mit nye Canon A40 og går og eksperimenterer. Ifølge
manualen må det bruges fra 0-40° temperatur. Vil det sige at man ikke må
bruge det i frostvejr eller er det bare noget Canon skriver "for sjov"?

På forhånd tak

Kim

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-03 19:43

rosenlund wrote:

> Jeg har lige modtaget mit nye Canon A40 og går og eksperimenterer. Ifølge
> manualen må det bruges fra 0-40° temperatur. Vil det sige at man ikke må
> bruge det i frostvejr eller er det bare noget Canon skriver "for sjov"?

Det er svært at sige, jeg har gennem årene taget alle
mine digicam's med ud i frostvejr, og jeg har aldrig
oplevet problemer i den forbindelse, hvis jeg lige ser
bort fra, at batterierne mister kapasitet af kulden, det
kan dog løses ved at ha' et ekstra i en lomme, hvor det
bliver holdt varmt, og bytte rundt til et varmt batteri,
når der er behov.

Og det er ikke kun frostvejr jeg byder mine digicam's,
jeg tager dem med ud i al slags vejr året rundt.

Jeg har en god fototaske, som kva' beskyttelsen også
isolerer, og når jeg på denne årstid kommer hjem fra
en fototur, så sørger tasken for at kameraet langsomt
bliver opvarmet, på den måde undgår jeg kondenseret fugt.

Men jeg tør ikke love dig, at dit Canon kan klare den
most, du kan jo skrive til Canon og spørge om garantien
bortfalder, hvis du fotograferer udendørs om vinteren,
hvis det er tilfældet, så må du blot konstatere at du
har købet et digicam med begrænsede anvendelsesmulig-
hedder...

Og jeg kan da runde af med at oplyse, at jeg fotografere
en hel time nytårs nat, der var temperaturen nede omkring
minus 10 grader, og jeg har i dag været ude og fotogra-
fere i hele tre timer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 04-01-03 20:36

Hej Kim.

Jeg har også et Canon digicam (A10), og det bliver da brugt i frostvejr, så
sent som i dag har det været med ude. Jeg har ikke oplevet nogle problemer
med det. Men som Niels skriver, så tror jeg det er en god idé med en god
taske til det, som sørger for langsom afkøling og opvarmning, for at undgå
kondens. Mit ligger altid sammen med mit spejlrefleks.

MVH

Thomas Pedersen
http://home6.inet.tele.dk/sass

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-01-03 20:39

rosenlund wrote:
> [...]
> temperatur. Vil det sige at man ikke må bruge det i frostvejr
> eller er det bare noget Canon skriver "for sjov"?

Hej Kim !

Jeg har haft mit A40 med udenfor de seneste dage - og det
har ikke brokket sig endnu !

Men det kar så kun været fremme, når jeg brugte det -
og ellers lå det i lommen.

Men det har ikke givet problemer.

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-01-03 22:04

In article <3e1723e5$0$148$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, rosenlund wrote:
> [...]
> manualen må det bruges fra 0-40° temperatur. Vil det sige at man ikke må
> bruge det i frostvejr eller er det bare noget Canon skriver "for sjov"?

Jo koldere det er, jo mindre støj er der på billederne. Jeg mener
at 5-8 grader er nok til at halvere/fordoble CCD støjen, og det
er derfor man til stjernefotografering med lange lukketider ander
køling, herunder også gerne Peltier elementer.

Dine enkeltkomponenter er muligvis ikke specificeret til
så lave temeperaturer, og nok slet ikke LCD skærmen.

Men jeg vil ikke være bange for at bruge mit i lave temperaturer.

Husk dog, noget plast bliver meget sprødt i ca. -25C, bl.a. det
der bruges til geværkolber på de fleste M/75, og så går det let
i stykker. Derudover kan der være kondensproblemer når du kommer
indendørs. Du bør have kameraet med ind i en lukket pose indtil
det har korrekt temeperatur.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-03 23:04

"Povl H. Pedersen" wrote:

> ...cut... Derudover kan der være kondensproblemer når du kommer
> indendørs. Du bør have kameraet med ind i en lukket pose indtil
> det har korrekt temeperatur.

Hvis man ikke har en isolerende fototaske, så er det et
rigtigt godt råd du der kommer med, plastikposen forhindrer,
at den varme og fugtige indendørs luft, kommer i kontakt
med det iskolde kamera, og evt. kondens vil sætte sig uden
på plastposen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 04-01-03 22:29

> [...]

> manualen må det bruges fra 0-40° temperatur. Vil det sige at man ikke må
> bruge det i frostvejr eller er det bare noget Canon skriver "for sjov"?

Hej din Canon er nok helt i orden, også i frostvejr, men Canon garanterer
alle data overholdes inden for den givne temperatur !

Så bare skyd løs !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : rosenlund

Dato : 05-01-03 12:18

Mange tak for svarene!

Jeg prøver at vove mig udenfor og tage et par billeder.

Venlig hilsen

Kim

Fra : jakob

Dato : 06-01-03 11:18

In article <3e1723e5$0$148$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
kra@mail.tdcadsl.dk says...
> [...]
> manualen må det bruges fra 0-40° temperatur. Vil det sige at man ikke må
> bruge det i frostvejr eller er det bare noget Canon skriver "for sjov"?

Det er sjovt, jeg har lige været ude for at tage billeder af den
nyfaldne sne, og mit olympus camedia c-220z nægtede at fungere selv med
helt nyopladede batterier. Efter jeg havde prøvet et stykke tid, gik det
dog igang, mærkeligt

Venlig hilsen

Jakob