Gasfyr mlg. vand
Fra : Claus Thorup

Dato : 04-01-03 12:51

Hej,
Vores gasfyr, Tasso 20M, mangler ofte vand. Der skal påfyldes vand ca. 4
gange årligt. For nylig blev vores gasmåler udskiftet og den autoriserede
reperatør sagde, at fyret kun havde 2-5 år tilbage. Dog uden at uddybe det
nærmere. Er der nogen sammenhæng, eller vil han blot sælge mig et nyt fyr?
Jeg kan ikke umiddelbart se på fyret, hvor gammelt det er.

Mvh
Claus

Fra : Lene

Dato : 04-01-03 13:04

Hejsa, Claus!
Det samme problem har vi.
Vi har fundet ud af, at vandet løber ud nede i krybekælderen, så vi ved da
hvad problemet er.
Søndagshilsner fra Lene

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 04-01-03 17:11

> Hej,
> Vores gasfyr, Tasso 20M, mangler ofte vand.
> Jeg kan ikke umiddelbart se på fyret, hvor gammelt det er.
>
> Mvh
> Claus

Jeg tror du har den samme type kedel som jeg. Så skal du løfte låget
af og der er et produktions mærke. Med bl.a. produktions året.

Se mere her: http://www.viessmann.dk/denmark/dk_home.nsf/htmlmedia/produktauswahl.html

klik på oliekedler(jeg ved godt du har gas, men det er der også her).
Er det den der hedder 20MS?

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Rolli

Dato : 04-01-03 17:22

On Sat, 4 Jan 2003 12:50:31 +0100, "Claus Thorup" <maskot@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>nærmere. Er der nogen sammenhæng, eller vil han blot sælge mig et nyt fyr?
>Jeg kan ikke umiddelbart se på fyret, hvor gammelt det er.

Mon ikke det er brænderen han mener, da kedlen er støbejern kan den jo
holde i mange år.
Hvilken brænder er der på?

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 05-01-03 11:48

> Mon ikke det er brænderen han mener, da kedlen er støbejern kan den jo
> holde i mange år.
> Hvilken brænder er der på?

Det kan godt være det er brænderen han mener, men det er lidt
vanskeligt at vide når det hele bliver betegnet fyret. (det gjorde jeg
også for et par år siden)

Men det er ihvertfald ikke brænderen der hældes vand på, 4 gange
årligt.

Hvis der sker for store temperatur svingninger i kedlen, så kan den
tære i løbet af 5-10 år. Det kan ske hvis der mangler en blandesløjfe
før kedlen. Årsagen skal vist findes i, at hvis der kommer for koldt
vand ind i kedlen så bliver der dannet kondens på ydersiden og så tære
den.

Det kunne være vi kunne få Claus på tråden igen, og løse lidt op.

Fra : Lene Thorup

Dato : 06-01-03 20:13

"Philip Oest Møller" <philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med træ hilsen
> Philip Oest Møller
>
> "Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Claus, som er min mand - er i Köln iøjeblikket - derfor kan han ikke lige
svare....

Jeg tror ikke rigtig jeg kan svare på det I spørger om!, men jeg vil da
gerne prøve...

Altså - vores gasfyr er sådan et oliefyr som engang i 80'erne (tror jeg)
blev lavet om til gasfyr. Det er en støbejernskedel der er øverst, og den
siger min svigerfar at den aldrig går til....hvad ved jeg.

Under støbejernskedlen er der sådan en stor rund beholder, hvor der er et
mærke, hvor der står Tasso 20m, og der står sørme 1981. Ved siden af er der
et slags ur, der viser temperaturen og hvor meget vand der er på (og der er
ikke ret meget på.....uha der er lang tid til han kommer hjem..).

Desuden er der sådan en man kan dreje på, alt efter om det er sommer eller
vinter.

Men hvordan jeg ser hvilken brænder der er på - det ved jeg ikke - men måske
I kan guide mig?.

Hilsen
Lene

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-01-03 19:23

> Vores gasfyr, Tasso 20M, mangler ofte vand. Der skal påfyldes vand ca. 4
> gange årligt. For nylig blev vores gasmåler udskiftet og den autoriserede

Hvornår har du sidst fået skiftet ekspansionsbeholder? Den holder omkring 5
år, men vores den sidste holdt kun i 3.

Mvh Maria

Fra : Rolli

Dato : 05-01-03 00:06

On Sat, 4 Jan 2003 19:23:01 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Hvornår har du sidst fået skiftet ekspansionsbeholder? Den holder omkring 5
>år, men vores den sidste holdt kun i 3.
>
>Mvh Maria

Så er spørgsmålet, om hvorlænge det tager at få tryk på anlæget igen.
Tager det kun et øjeblik er det måske ekspansionsbeholderen, men tager
det længere er det nok en utæthed et sted.
Rolli

Fra : KSK

Dato : 27-01-03 13:59

får just din trykekspansion behold til 0.8 bar
KsK
Gasmontør