Hvad skal jeg gå efter (Støjfrit)
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 04-01-03 08:46

Hej

Jeg ejer en Palomino 1600+ på en ECS bundkort. Jeg ønsker at opgradere mit
gfx kort. Jeg har lige nu en gammelt AGP G-force 2 med 32MB ram.

Jeg bruger med min PC til News, Film, og en lille smule spil, mest i fantasy
genren (Morrowind og Dark Age of Camelot).

Jeg ønsker et grafikkort med godt 2D billedkvalitet, TV out og gerne et med
passiv blæser, så jeg kan eliminere endnu en støjkilde. Da jeg er studerende
må kortet gerne være billigt Jeg har tidligere været meget tilfreds med
Matrox kort, men det er ved at være mange år siden.

Hvad er "det fede" i dag?

Hilsen
Jens Bager Jensen

Fra : CeeJay

Dato : 04-01-03 12:08

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> wrote in message
> [...]
med
> Matrox kort, men det er ved at være mange år siden.

Det fede er dyrt .. og normalt støjende.
Skal det være billigt ville jeg sige et GeForce 4 MX.
Det kan godt være at der er andre der har bedre 2D kvalitet , men når det
kun kan ses på gode monitorer og i virkelige høj opløsninger man normalt
aldrig bruger så synes jeg det kan være ligemeget.
TV-out på disse kort er også ganske godt.

ATI baserede kort plejer også at være ganske gode , men dyrere.
Og som regel med blæser på.
Jeg fandt dog et interessant kort - Bj Trading sælger et ATI 8500LE til
499,-
Det finder jeg overordentligt billigt.
8500 kort har god ydelse og TV-out , men har blæser.

Mvh
CeeJay

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 05-01-03 10:57

CeeJay wrote:
> Det fede er dyrt .. og normalt støjende.

Helt rigtigt.

> Skal det være billigt ville jeg sige et GeForce 4 MX.

Jeg vil sige et Radeon 9000, der er passiv køler på og det
performer ca. det samme som Geforce4 MX440 i 3D.

> Det kan godt være at der er andre der har bedre 2D kvalitet,
> men når det kun kan ses på gode monitorer og i virkelige høj
> opløsninger man normalt aldrig bruger så synes jeg det kan
> være ligemeget.

Radeon 9000 er i samme prisleje som Geforce4 MX.

> TV-out på disse kort er også ganske godt.

Det er det også på Radeon 9000.

> ATI baserede kort plejer også at være ganske gode , men dyrere.

Du har ikke kigget på edbpriser.dk ?

> Og som regel med blæser på.

Og igen, du har ikke set efter!

> Jeg fandt dog et interessant kort - Bj Trading sælger et ATI
> 8500LE til 499,-
> Det finder jeg overordentligt billigt.
> 8500 kort har god ydelse og TV-out , men har blæser.

De har også følgende kort:
Radeon 9000 m. TV-Out og DVI <http://shor.ter.dk/19205552>
og i 128MB versioner <http://shor.ter.dk/236448166>

Link fra producenten, hvor man kan se den passive køler:
<http://www.sapphiretech.com/VGA/9000.asp>

Og ja, jeg ser selv lidt efter disse 2 kort ;)

/Mikael

Fra : CeeJay

Dato : 07-01-03 19:20

> Jeg vil sige et Radeon 9000, der er passiv køler på og det
> performer ca. det samme som Geforce4 MX440 i 3D.

Der er også passiv køler på et Geforce 4 MX, og ja det performer meget lig
et Radeon 9000, men alt andet lige så er Nvidia's drivere end del bedre end
ATI's.

> Du har ikke kigget på edbpriser.dk ?

Du har glemt at sammenligne ydelse med pris ?

> De har også følgende kort:
> Radeon 9000 m. TV-Out og DVI <http://shor.ter.dk/19205552>
> og i 128MB versioner <http://shor.ter.dk/236448166>

Joo, men hvorfor købe et langsommere kort til flere penge ?
Et 8500LE til færre penge er et langt bedre køb.
Det er faktisk et fund til de penge.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-01-03 20:18

CeeJay wrote:
> Der er også passiv køler på et Geforce 4 MX, og ja det performer
> meget lig et Radeon 9000, men alt andet lige så er Nvidia's drivere
> end del bedre end ATI's.

Der er flere versioner, hvor det eneste positive er point
i benchmarks, ja...

> Du har glemt at sammenligne ydelse med pris ?

Undskyld ?

> Joo, men hvorfor købe et langsommere kort til flere penge ?

Pga. garantien bliver, da de er født med passiv køling.

/Mikael

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-01-03 10:24

> Jeg fandt dog et interessant kort - Bj Trading sælger et ATI 8500LE til
> 499,-

Hej CeeJay

To af mine kammerater anbefalede i går netop det samme kort, så det er
bestilt

Tak for hjælpen

Hilsen Jens Jacob Bager Jensen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 06-01-03 03:20

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> og gerne et med passiv blæser

Det vil jeg godt se hvordan det ser ud..

Fra : Thomas Dorf Nielsen

Dato : 09-01-03 00:27

On Mon, 06 Jan 2003 03:20:24 +0100, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion@gmx.net> wrote:

>Det vil jeg godt se hvordan det ser ud..

Åbn dit kabinet, vælg en vilkårlig blæser, stik en finger ind i den. Så
"passiviserer" du den!