Hvilken port kan man åbne?
Fra : P og T

Dato : 03-01-03 23:55

Hej

Jeg skal bruge et webinterface med en service,der skal lytte på en anden
port end port 80. Er der nogen bestemt port(e) man bør holde sig til. Jeg er
jo nødt til at åbne den i min server, hvor også webserveren kører. Jeg har
tænkt at bruge port 100 for nemheds skyld.

Per

Fra : Morten Liebach

Dato : 04-01-03 00:18

On Fri, 3 Jan 2003 23:55:00 +0100, P og T <nix@ikke.her> wrote:
> [...]
> jo nødt til at åbne den i min server, hvor også webserveren kører. Jeg har
> tænkt at bruge port 100 for nemheds skyld.

En hvilken som helst port over 1024 er ok. Under 1024 er f. eks. port
100 reserveret til en service der hedder 'newacct', se i /etc/services
hvad de forskellige porte er reserveret til.

På alt over 1024 er der frit slag (stort set).

Med venlig hilsen
Morten

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-01-03 01:03

Morten Liebach wrote:

> [...]
> hvad de forskellige porte er reserveret til.
>
> På alt over 1024 er der frit slag (stort set).

Den største forskel på porte over og under 1024 er ikke om de er
reserveret eller ej, men derimod om det er priviligerede porte.
Hvis man vil forhindre upriviligerede brugere på maskine i at
tage porten for næsen af en skal man naturligvis bruge en
priviligeret port.

Men hvis der ikke er brugere med adgang til at køre programmer
på serveren, eller hvis man nemt kan komme af sted med at slå
uønskede programmer ned, så kan man da godt holde sig til en
upriviligeret port.

Som ekstra port til HTTP anvendes typisk en af 8000, 8001, 8080
og et par stykker mere. Men hvis du skulle komme til at bruge
et reserveret port nummer er det ikke nogen katastrofe. Det får
først en betydning den dag, du får lyst til at køre den
pågældende service på samme server.

Fra : P og T

Dato : 04-01-03 11:55

> [...]
> et reserveret port nummer er det ikke nogen katastrofe. Det får
> først en betydning den dag, du får lyst til at køre den

Tja, det kører uden problemer på port 100, og den service Morten nævner
kender jeg ikke, så jeg bruger den nok heller ikke

Tak for hjælpen
Per