Ejendomsforbehold ved udearbejde
Fra : Mari

Dato : 03-01-03 22:14

Vores halvfabrikata bliver bearbejdet af en "fremmed"
underleverandør.
Nu er spørgsmålet om sikring af ejendomret dukket op.

Hvordan sikrer vi bedst at ejensomretten forbliver vores - og at vi har ret
til at få varerne udleveret på anfordring - f.eks. i tilfælde af vores
underleverandørens konkurs.

Hvem af os forsikrer varerne mod brand, tyveri o.lign. ?

Idag kvitterer en fragtmand for modtagelsen af forsendelsen, dvs. antal
colli - men jo ikke for indholdet.
En følgeseddel følger varen - og underleverandøren kvitterer
på fragtbrevet - men ikke på følgesedlen, som jo er hans
eksemplar.

Hvad gør man andre steder?? Og hvad bør vi gøre, for ikke
at miste ejendomsretten??

Mari

Fra : Peter G C

Dato : 04-01-03 14:03

Mari skrev i news:3e15fd1f$0$202$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

> Vores halvfabrikata bliver bearbejdet af en "fremmed"
> underleverandør.
> Nu er spørgsmålet om sikring af ejendomret dukket op.

Ja, det vil sige tilbagetagelse ved misligholdelse og konkurs antager jeg.

> Hvordan sikrer vi bedst at ejensomretten forbliver vores - og at vi
> har ret til at få varerne udleveret på anfordring - f.eks. i tilfælde
> af vores underleverandørens konkurs.

Aftaler det inden varene overgives.

> Hvem af os forsikrer varerne mod brand, tyveri o.lign. ?

Det forstår jeg ikke helt. Men I kan aftale jer til det. Og forsikre jer i
mod det.

/Peter
--
Ovenstående udgør ikke juridisk rådgivning. I sager af betydning anbefales
det at søge professionel juridisk bistand. Ovenstående indlæg er udelukkende

Fra : Mari

Dato : 04-01-03 14:58

> Ja, det vil sige tilbagetagelse ved misligholdelse og konkurs antager jeg.

Ja........

> Aftaler det inden varene overgives.

Ja, i en rammeaftale........ men andre har overleveret lignende varer
til vores underleverandør........ så rammeaftalen vil ikke sikre os 100%.
Det er nødvendigt at få en "løbende dokumentation", men hvordan i praksis???

Problemet er mere hen i retning af, hvad der er "gangbar" dokumentation
for ejendomsretten således at de ikke bliver inddraget som
underleverandørens,
eller en anden kundes ejendom - af en kurator.

/Mari

Fra : Peter G C

Dato : 07-01-03 20:56

Mari skrev i news:3e16e85e$0$189$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

[klip]

> [...]
> til vores underleverandør........ så rammeaftalen vil ikke sikre os
> 100%. Det er nødvendigt at få en "løbende dokumentation", men hvordan

I praksis må det kunne aftales sådan, at jeres underleverandør skal holde
jeres varer adskilt fra de øvriges varer. Du skal nok have fat i noget
konkuresretlige lærebogsmateriale - eller noget ejendomsretlige. Jeg husker
noget fra 3. år..... sig til, hvis du skal lidt bedre henvisninger.

> Problemet er mere hen i retning af, hvad der er "gangbar"
> dokumentation for ejendomsretten således at de ikke bliver inddraget
> som underleverandørens,
> eller en anden kundes ejendom - af en kurator.

Som antydet ovenfor kræver det en nærmere analyse - det får du ikke her.
Beklager - bøgerne er ikke længere hos mig

/Peter

--
http://www.grauslund.com