Ang. indsættelse af filer i en JList fra e~
Fra : tw

Dato : 03-01-03 20:40

Hey hey..
Er der nogle herinde der ved hvordan man smider nogle filer fra en Vector
ind i en JList, når man trykker på en JButton....
Det er ikke så svært at tilføje filer fra en vector til en JList når man
starter progammet, det er først efter programmet er startet problemet
opstår.

Mvh
Torben

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 03-01-03 23:52

tw wrote:

> [...]
> Det er ikke så svært at tilføje filer fra en vector til en JList når man
> starter progammet, det er først efter programmet er startet problemet

Du kan tage fat i din JLists "model", hvis data du laver ændringer i:

public class MyListProgram
{
public static void main( String[] args )
{
// final er udelukkende tilstede for at sikre at jeg
// kan tilgå "model" fra den anonyme mouseadapter klasse
final javax.swing.DefaultListModel model
= new javax.swing.DefaultListModel();
// opret "view" (JList) med en "model", som senere bruges til at
// ændre indholdet dynamisk
javax.swing.JList list = new javax.swing.JList( model );
// håndtering af brugerinput med instans af anonym MouseAdapterklasse
list.addMouseListener
(
new java.awt.event.MouseAdapter()
{
private int count = 1;
public void mouseClicked( java.awt.event.MouseEvent e )
{
// modellen giver automatisk besked til view'et (dvs.
// vores JList) om ændringer i den.
model.addElement("Hello " + count++);
}
}
);
// tilføj vores "view" - JList - til en JFrame'n og vis det hele
javax.swing.JFrame f = new javax.swing.JFrame();
f.getContentPane().setLayout( new java.awt.BorderLayout() );
f.getContentPane().add( new javax.swing.JScrollPane(list),
java.awt.BorderLayout.CENTER );
f.pack();
f.show();
}
}

og så skal du måske kort stifte bekendtskab med Model-View-Controller
paradigmet som Swing bruger:

"Model" er 'datamodellen' - det kunne fx være en database
eller en instans af javax.swing.DefaultListModel som i ovenstående.

"View" er en præsentation af data - fx en graf eller en instans af
javax.swing.JList som i ovenstående. Et "View" har altid en "Model"
tilknyttet hvis indhold den kan præsentere.

"Controller" er håndtering af input fra brugeren - fx en eventlistener
- i ovenstående er det den anonyme instans af
java.awt.event.MouseAdapter.
En controller tilknyttes et "View" og/eller en "Model" hvorigennem der
manipuleres med data og/eller dets udseende.

Ulrik Magnusson

Fra : tw

Dato : 04-01-03 11:21

Takker der var noget, jeg kunne bruge.