Snerydning ved sommerhus
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-01-03 18:51

Jeg sidder netop og ser på TV at man som husejer har pligt til at rydde
sne ud for sin ejendom. Men, hvordan er reglerne ved sommerhuse? Det er
jo lidt voldsomt at køre km 60 for at rydde sne.
--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-01-03 18:54

> [...]
er
> jo lidt voldsomt at køre km 60 for at rydde sne.

Er der et fortov skal det afaik rydes.

/A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-01-03 19:18

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Er der et fortov skal det afaik rydes.

Der er intet fortov, blot en asfalteret vej med græsrabat.
--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 03-01-03 21:47

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg sidder netop og ser på TV at man som husejer har pligt til at rydde
> sne ud for sin ejendom. Men, hvordan er reglerne ved sommerhuse? Det er
> jo lidt voldsomt at køre km 60 for at rydde sne.

Ja, skynd du dig at køre 60 km for at rense dit fortov...

Vel nok et af de dummeste indlæg jeg har set i gruppen til dato.!!

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-01-03 22:06

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> writes:

> Ja, skynd du dig at køre 60 km for at rense dit fortov...
>
> Vel nok et af de dummeste indlæg jeg har set i gruppen til dato.!!

Der er ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar, og dit er et af de
dummeste jeg har set.

Hvis man har sommerhus ud til et fortov, har man pligt til at rydde
fortovet, eller at sørge for at det bliver ryddet. Der står en masse i
loven om præcist hvor man skal rydde, der er vist også noget med
private veje, men prøv enten selv at søge på retsinfo eller spørg i
dk.videnskab.jura.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 03-01-03 22:47

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
>
> Hvis man har sommerhus ud til et fortov, har man pligt til at rydde
> fortovet, eller at sørge for at det bliver ryddet. Der står en masse i

Da han skriver at han har en græsrabet, vil jeg tillade mig at definere
det som ikke værende et fortov.

Jeg tvivler iøvrigt stærkt på at nogen vil kunne anklages for ikke at have
ryddet et fortov foran deres sommerhus.

Hvordan vil man kunne kræve at man konstant, hver dag, fra kl. 07:00 til
22:00 - som det vist også står et sted - skal holde sit fortov fri for
sne i et sommerhusområde hvor der måske kommer 3 personer forbi indenfor 1
uge...?

Bare kig på et normalt fortov. Hvor mange promille overholder kravet.?
Man kan straffe hver eneste husejer i Danmark for at overtræde loven, hvis
man vil.!

Jo, han kan da hyre nogen lokale til at gøre det. Korrekt.

Jeg tvivler på at man kan finde nogen retspraksis for området.!

--
Mvh. Jørgen

Køb og salg er iøvrigt kun tilladt i markedsgrupperne.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-01-03 22:56

> [...]

> 22:00 - som det vist også står et sted - skal holde sit fortov fri for
> sne i et sommerhusområde hvor der måske kommer 3 personer forbi indenfor 1

Tjae, loven kræver det.

> Bare kig på et normalt fortov. Hvor mange promille overholder kravet.?
> Man kan straffe hver eneste husejer i Danmark for at overtræde loven, hvis
> man vil.!

Det kan man også med hastighedsbegrænsningerne, men det gør det jo
ikke lovligt at køre for stærkt.

> Jeg tvivler på at man kan finde nogen retspraksis for området.!

Spørgsmålet gik ikke på retspraksis, men på lovgivning. Og
lovgivningen siger at man har erstatningsansvar, hvis ikke der er
ryddet for sne og is. Uanset om det ligger i et nok så øde område.

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-03 23:12

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Tjae, loven kræver det.

Det er ikke nødvendigvis afgørende. Hvis kravet er åbenbart urimeligt,
kan man vælge at se bort fra evt. overtrædelser.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-03 23:11

Jørgen Rasmussen wrote:

> [...]
> til 22:00 - som det vist også står et sted - skal holde sit fortov
> fri for sne i et sommerhusområde hvor der måske kommer 3 personer

Der er vel heller ingen beboere i området på denne tid af året? Eller
rettere, der burde ikke være nogen, hvis hele området er
sommerhusområde.

Jeg vil tro at det spiller ind ved en evt. vurdering af forsømmelsen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : P Nissen

Dato : 04-01-03 00:56

On Fri, 3 Jan 2003 23:10:42 +0100, "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Der er vel heller ingen beboere i området på denne tid af året? Eller
>rettere, der burde ikke være nogen, hvis hele området er
>sommerhusområde.

Sikke da noget vås. Er det måske forbudt at tage på
weekendtur i sommerhuset om vinteren ?

Fra : Zoëga

Dato : 04-01-03 13:34

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote in message
> [...]
> sommerhusområde.
>
> Jeg vil tro at det spiller ind ved en evt. vurdering af forsømmelsen.

Pensionister der har ejet deres sommerhus i nogle år ( 7 tror jeg nok ) må
bo i det hele året.

mvh

Søren

Fra : Per H

Dato : 04-01-03 11:05

On Sat, 4 Jan 2003 04:34:23 -0800, "Zoëga" <szoega@mail.dk> skrev:

>Pensionister der har ejet deres sommerhus i nogle år ( 7 tror jeg nok ) må
>bo i det hele året.

8 år.
Vh Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-01-03 23:34

On Fri, 03 Jan 2003 22:46:51 +0100, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

>Da han skriver at han har en græsrabet, vil jeg tillade mig at definere
>det som ikke værende et fortov.

Det kunne vel tænkes at være en privat ved med offentlig adgang - i så
fald skal man vel også sørge for at rydde den?

>Jeg tvivler iøvrigt stærkt på at nogen vil kunne anklages for ikke at have
>ryddet et fortov foran deres sommerhus.

Den dag nogen falder og kommer til skade så skal du bare se....

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 04-01-03 16:50

-klip-

> Mvh. Jørgen

> Køb og salg er iøvrigt kun tilladt i markedsgrupperne.

Jamen dog.

Se mere her: http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html

Kort siteret her:

"Om reklamer
Det er accepteret at have reklamer for WWW-sider i sin signatur.
>klip< Begrundelsen for accepten af disse i signaturen, skal søges i
at signaturen opfattes som et "fristed", i den forstand at afsenderen
kan skrive hvad han har lyst til."
Sitat slut.

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-01-03 17:09

philip2022@hotmail.com (Philip Oest Møller) writes:

> [...]
> Det er accepteret at have reklamer for WWW-sider i sin signatur.
> at signaturen opfattes som et "fristed", i den forstand at afsenderen

Først og fremmest har Jørgen ret, køb og salg skal ikke postes andre
steder end i markedsgrupperne. Det er også rigtigt, at signaturen er
ens "fristed" og her må man skrive hvad man har lyst til, også
reklamer. At Jørgen så ikke bruger en korrekt signaturadskiller, og at
du burde læse om citatteknik er en anden sag, og denne debat hører
hjemme i dk.admin.netikette.

Mvh Trine

FUT: dk.admin.netikette

Fra : Fam. Olsen

Dato : 04-01-03 19:27

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse

> Da han skriver at han har en græsrabet, vil jeg tillade mig at definere
> det som ikke værende et fortov.

Hvilket fortov er det så han skal køre 60 km for rydde???????

Jeg synes du er ude i dyb sne.

MVH Niels

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-01-03 10:55

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>loven om præcist hvor man skal rydde, der er vist også noget med
>private veje, men prøv enten selv at søge på retsinfo eller spørg i

Jeg valgte den lette løsning og ringende til formanden for
grundejerforeningen, som tilfældigvis også er advokat.

Han kunne oplyse, at vejen hvor mit sommerhus er beliggende er en privat
fællesvej, hvorfor man som grundejer er forpligtet til at holde vejen i
en passende stand i forhold til den mængde trafik der er. Det betyder
også rydning af sne fra græsrabatten og ud til midt på vejebanen.

Da der foretages skraldespandstømning og uddeles post i området er der
en sådan mængde trafik at vejen skal holdes ryddet året rundt.

Grundejerforeningen har dog været så venlige, at indgå en aftale med en
lokal landmand som rydder alle vejene i området.

--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-01-03 09:31

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

>Vel nok et af de dummeste indlæg jeg har set i gruppen til dato.!!

Kunne din bil ikke starte i morges eller var det konen der ikke gad
"servicere" dig?
--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark

Fra : Fam. Olsen

Dato : 04-01-03 19:30

"Michael Rasmussen" <miker@_nospam_miker.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne din bil ikke starte i morges eller var det konen der ikke gad
> "servicere" dig?

LOL
Og så på en Lørdag....

MVH Niels

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-01-03 13:53

> Michael Rasmussen wrote:

> Vel nok et af de dummeste indlæg jeg har set i gruppen til dato.!!

Dumhed er et definationsspørgsmål der afhænger af øjnene der ser...
Der er masser af sommerhuse der ligger op til en privat fællesvej, hvor man
har pligt til at sikre adgangsforhold for lovlig trafik, renovation, post,
redningsfartøjer, øvrige beboere m.v.
Ofte vil dette være klaret ved aftaler med grundejerforening eller kommune,
men foreligger der ikke en sådan aftale, er det den enkelte grundejers pligt
at sørge for at adganngvejene er frie.

Der er et gammelt ordsprog der siger:
Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves, og det gør de så...

mvh Carsten

Fra : Nette

Dato : 09-01-03 15:14

"Carsten Finn Rasmussen" wrote in message

> [...]
> at sørge for at adganngvejene er frie.
>
> Der er et gammelt ordsprog der siger:
> Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves, og det gør de så...

Meget apropos så var der en forsikringsmand i tv2 morgen tv forleden morgen.
Han mente IKKE at sommerhusejere skulle jages ud og skovle sne, når de ikke
brugte deres sommerhus om vinteren, hvilket en frustreret sommerhusejer
ringede ind og forsøgte at rette ham i. Men forsinkringsmanden holdt på sit,
så måske er det faktisk ikke så skide dumt et spørgsmål alligevel...

Nette