|
| InDesign 1.5 hjælp til print Fra : Michael |
Dato : 07-03-01 22:27 |
|
Hej
Er der en der kan svare på hvorfor farverne bliver kedelige når der
printes til distiller fra Indesign ?
Hvis samme picture printes fra PhotoShop eller ACDSee til distiller så
er der ingen forringelse.
Jeg har rodet med Gammakontrollen i controlpanel og ICM'erne - men det
er ikke det der er problemet.
Kan Indesign printe en A5 folder på A4 papir på en ikke-duplex printer ?
Altså først på den ene side af A4 og se vendes stakken og printes på
bagsiden. Dernæst foldes A4 stakken til en A5 folder og siderne skal så
fortløbende korrekt.
Håber på svar
Mvh
| |
Jens Chr. Jensen (08-03-2001)
| Kommentar Fra : Jens Chr. Jensen |
Dato : 08-03-01 13:24 |
|
> Er der en der kan svare på hvorfor farverne bliver kedelige når der
> printes til distiller fra Indesign ?
> Hvis samme picture printes fra PhotoShop eller ACDSee til distiller så
> er der ingen forringelse.
Hej Michael
Jeg har selv haft en del kvaler med farverne fra både PageMaker og
InDesign.
For det første: er farvestyring overhovedet slået til? I min
installation er farvestyring slået fra som default, når et nyt dokument
oprettes, og det kan i hvertfald jeg ikke finde ud af at ændre på -
bortset fra altså at huske at slå det til manuelt.
For det andet: farveprofilen for Compositprinteren er afgørende også når
det drejer sig om at printe til distiller. Jeg har haft bedst held med
den profil, der hedder "Create PDF".
I forbindelse med mit sidste trykjob brugte jeg - efter al landsens
kvaler med farverne i PDF filen, hvor teksten blev grå i stedet for
sort, mens billederne blev rigtige - InDesigns eksportfunktion. Jeg fik
godt nok en enorm PDF fil, men den printede og trykte korrekt. Så vidt
jeg visuelt kan bedømme er farveforskellen netop forskellen mellem
papirernes basisfarve (Epson Photo og trykkeriets offsetpapir)
Som antydet: Jeg ved ikke, om det kan hjælpe dig - jeg synes stadig
ikke, at jeg selv har styr på InDesigns farvestyring, men det nævnte har
hjulpet mig til antagelige resultater, der vel at mærke er absolut ens,
hvad enten der printes fra Photoshop eller InDesign.
mvh.
Jens Chr. Jensen
| |
Kurt Lund (08-03-2001)
| Kommentar Fra : Kurt Lund |
Dato : 08-03-01 16:40 |
|
"Jens Chr. Jensen" <jcjensen@iname.com> skrev
> Jeg har selv haft en del kvaler med farverne fra både PageMaker og
> InDesign.
>
> For det første: er farvestyring overhovedet slået til? I min
> installation er farvestyring slået fra som default, når et nyt dokument
> oprettes, og det kan i hvertfald jeg ikke finde ud af at ændre på -
> bortset fra altså at huske at slå det til manuelt.
For både Pagemaker og InDesign gælder, at default indstillinger
skal sættes mens der ikke er dokumenter åbne - men det er måske
ikke det, der er problemet?
--
Kurt Lund
| |
Michael (08-03-2001)
| Kommentar Fra : Michael |
Dato : 08-03-01 23:58 |
|
Kurt Lund wrote:
> For både Pagemaker og InDesign gælder, at default indstillinger
> skal sættes mens der ikke er dokumenter åbne - men det er måske
> ikke det, der er problemet?
Jo- og tak
Mvh
| |
Michael (08-03-2001)
| Kommentar Fra : Michael |
Dato : 08-03-01 23:57 |
|
Hej og tak for svaret
> For det første: er farvestyring overhovedet slået til?
Nææ, det var det jo ikke :-|
Tåbeligt at det ikke er sat til default.
> I min
> installation er farvestyring slået fra som default, når et nyt dokument
> oprettes, og det kan i hvertfald jeg ikke finde ud af at ændre på -
> bortset fra altså at huske at slå det til manuelt.
Kurt Lund har givet svaret og det virker hos mig nu for nye dokumenter.
> For det andet: farveprofilen for Compositprinteren er afgørende også når
> det drejer sig om at printe til distiller. Jeg har haft bedst held med
> den profil, der hedder "Create PDF".
Dette profilnavn findes ikke hos mig. Jeg har derfor valgt Indd default CMYK
> I forbindelse med mit sidste trykjob brugte jeg - efter al landsens
> kvaler med farverne i PDF filen, hvor teksten blev grå i stedet for
> sort, mens billederne blev rigtige - InDesigns eksportfunktion. Jeg fik
> godt nok en enorm PDF fil, men den printede og trykte korrekt. Så vidt
> jeg visuelt kan bedømme er farveforskellen netop forskellen mellem
> papirernes basisfarve (Epson Photo og trykkeriets offsetpapir)
Skal jeg forstå det sådan at eksportfunktionen giver perfekt resultat på
både tekst og billeder ?
Tak for hjælpen, det hjalp mig meget. Så er det bare med at få justeret en
farveprofil til skærmen. Jeg satte skærmen til 6500K og justerede gamma til
min skærm i controlpanel - og nu kan jeg ikke se forskel på billedet i
ACDSee og det distiller genererede fra Indesign ..men jeg har endnu
ikke prøvet at få noget trykt. I sådan et tilfælde er det dejligt af have
den bedste skærm på markedet - "Hitachi 19 super high contrast 1600x1200
/85"
Kan trykkeren iøvrigt ikke anvise hvilke farveprofiler han trykker bedst
udfra ?
Ellers skal du have en farveprofil emailet fra din trykker som passer til
hans udstyr, så kan det ikke gå galt har jeg hørt.
Venlig hilsen
| |
Michael (09-03-2001)
| Kommentar Fra : Michael |
Dato : 09-03-01 00:15 |
|
Hej
De billeder man placerer i InDesign, skal det være TIFF eller JPG for at
opnå det bedste trykresultat - eller er filtype og filkompression
ligegyldigt ?
Mvh
| |
Kurt Lund (09-03-2001)
| Kommentar Fra : Kurt Lund |
Dato : 09-03-01 13:03 |
|
"Michael" <michael@jansson.dk> skrev:
> De billeder man placerer i InDesign, skal det være TIFF eller JPG for at
> opnå det bedste trykresultat - eller er filtype og filkompression
> ligegyldigt ?
Mit svar er ud fra den antagelse, at du taler om firefarvetryk.
JPEG duer ikke, da dette format ikke kan ligge i CMYK.
Det er kun TIFF og EPS, der har den egenskab. Acrobat kan,
så vidt jeg ved, dog konvertere til CMYK, men det giver dig
ikke tilstrækkeligt styr på processen. Der er nogle tommel-
fingerregler, du skal sørge for at overholde.
Kører trykkeren med UCR (Under Color Removal) eller GCR
(Grey Color Ramp) (typisk forskelligt ved rotations- eller arktryk).
Sæt så din Photoshop til det rigtige, evt. med tilpassede værdier
fra trykkeren.
Sørg for, at dine billeder max. indeholder 87% K og minimum
3% K - undtagen ved højlys, her kan det komme på tale at
gå ned til 0% (f.eks. skin i krom, spotlights og lignende).
Sørg for, at dine billeder max. indeholder 89% magenta. Den
farve er tricky.
Har du ovenstående på plads, kan det ikke gå helt galt.
--
Kurt Lund
| |
Michael (10-03-2001)
| Kommentar Fra : Michael |
Dato : 10-03-01 01:14 |
|
Tak for dit proffe svar
Kurt Lund wrote:
> Mit svar er ud fra den antagelse, at du taler om firefarvetryk.
JA
> JPEG duer ikke, da dette format ikke kan ligge i CMYK.
> Det er kun TIFF og EPS, der har den egenskab.
Er TIFF kompressionen i de placerede billeder uden betydning, eller er det
bedst med non-compress ?
> Acrobat kan,
> så vidt jeg ved, dog konvertere til CMYK, men det giver dig
> ikke tilstrækkeligt styr på processen. Der er nogle tommel-
> fingerregler, du skal sørge for at overholde.
>
> Kører trykkeren med UCR (Under Color Removal) eller GCR
> (Grey Color Ramp) (typisk forskelligt ved rotations- eller arktryk).
> Sæt så din Photoshop til det rigtige, evt. med tilpassede værdier
> fra trykkeren.
Kan du anbefale nogle gode trykkere der kan trykke direkte fra InDesign CMYK
som er eksporteret til PDF ?
> Sørg for, at dine billeder max. indeholder 87% K og minimum
> 3% K - undtagen ved højlys, her kan det komme på tale at
> gå ned til 0% (f.eks. skin i krom, spotlights og lignende).
> Sørg for, at dine billeder max. indeholder 89% magenta. Den
> farve er tricky.
Kan man virkelig udlæse disse værdier i InDesign ? - eller skal det være på
plads i billedet ved brug af Photoshop inden det placeres i InDesign ?
> Har du ovenstående på plads, kan det ikke gå helt galt.
Forhåbentlig ikke - men farvestyring er vel kun for proffer ?
Mvh
| |
Kurt Lund (10-03-2001)
| Kommentar Fra : Kurt Lund |
Dato : 10-03-01 10:51 |
|
"Michael" <michael@jansson.dk> skrev:
> Er TIFF kompressionen i de placerede billeder uden betydning, eller er det
> bedst med non-compress ?
En LZW-komprimeret TIFF er ganske udmærket. Denne komprimeringstype
er lossless.
> Kan du anbefale nogle gode trykkere der kan trykke direkte fra InDesign CMYK
> som er eksporteret til PDF ?
Desværre nej. Jeg bruger normalt ikke PDF til trykopgaver, men leverer
den rå PostScriptgenererede fil til trykkeren - eventuelt pakket.
Så kan han køre den direkte gennem rippen til sætteren.
> Kan man virkelig udlæse disse værdier i InDesign ? - eller skal det være på
> plads i billedet ved brug af Photoshop inden det placeres i InDesign ?
Nej, alle værdier skal være på plads i Photoshop.
> > Har du ovenstående på plads, kan det ikke gå helt galt.
>
> Forhåbentlig ikke - men farvestyring er vel kun for proffer ?
Mjah. Jeg vil hellere vende den om og sige, at de fleste proffer
bruger farvestyring.
For mit eget vedkommende er jeg ikke helt konsekvent, men jeg
har også en masse dokumentation fra tidligere trykopgaver, jeg
kan vende tilbage til, når jeg vil kontrollere mit arbejde.
Hvis du vil vide mere om farvestyring er der nogle glimrende
artikler i bladet Digital Design i december, januar og februar
numrene:
December: Hvad er farvestyring?
Januar: Sådan indstiller du din nye Photoshop 6.0
Februar: Skærmkalibrering
Du kan læse mere om bladet på <URL: http://www1.agi.dk/>
--
Kurt Lund
| |
Jens Chr. Jensen (10-03-2001)
| Kommentar Fra : Jens Chr. Jensen |
Dato : 10-03-01 11:06 |
|
> Mit svar er ud fra den antagelse, at du taler om firefarvetryk.
> JPEG duer ikke, da dette format ikke kan ligge i CMYK.
Hej Kurt
Jeg er ikke helt sikker på, at du har ret. For det første kan man gemme
CMYK billeder fra Photoshop i JPEG - og hente dem ind igen som CMYK. For
det andet bruger Acrobat JPEG komprimering også ved CMYK filer.
Der kan så være andre grunde til at lade være, men selv trykkere, der af
gammel vane stejler, når de hører forkortelsen JPEG, får den altså, hvis
de modtager PDF filer.
> Kører trykkeren med UCR (Under Color Removal) eller GCR
> (Grey Color Ramp) (typisk forskelligt ved rotations- eller arktryk).
> Sæt så din Photoshop til det rigtige, evt. med tilpassede værdier
> fra trykkeren.
Bare jeg kunne finde et trykkeri, der var villig til at bruge lidt tid i
forbindelse med første ordre på at finde den rigtige opsætning, evt.
forsyne mig med den rigtige farveprofil
Mit første job fik jeg totalt ødelagt af et (ikke helt lille) trykkeri,
hvor jeg
- havde talt med deres DTP'er om opsætningen i Photoshop
- havde sendt dem en email med min opsætning til bekræftelse
- havde sendt dem et print, som de bad om, men øjensynlig ikke kiggede
på
- havde bedt dem lige kigge på skærmen, om det så fornuftigt ud, når de
skulle køre filmen
Alligevel fik jeg et tryk, hvor farverne var helt i skoven. Beskeden
tilbage var, at jeg "kunne ikke forvente resultatet bedre, end det jeg
sendte"
Fejlen viste sig at ligge i Photoshop opsætningen, hvor jeg havde valgt
"Indbygget" som CMYK model og "Eurostandard Coated" som farveprofil - i
overensstemmelse med, hvad jeg havde oplyst trykkeriet. Det viste sig,
at jeg burde have valgt "ICC" som CMYK model og "Euroscale Coated" som
profil.
Når jeg ved det, er det ikke fordi trykkeriet var hjælpsomt - de
fralagde sig ethvert ansvar - men fordi jeg uden problemer kunne
reproducere fejlen ved at åbne billederne og printe dem ud ud med Press
Ready efter ovenstående uden konvertering. Men det tog nogen tid at
finde ud af det.
At de så kun leverede 1000 mod 3000 bestilte og at jeg kunne få resten,
når de "en gang fik tid, i næste uge" skal bare med for en
fuldstændigheds skyld. Jeg nøjedes under de omstændigheder med de 1000
og fik hverken undskyldning eller så meget som en øres prisreduktion!
Hvorfor f... har de ikke på deres hjemmeside (det gælder også andre
trykkerier) en side med "korrekte opsætninger i Photoshop" Den korrekte
opsætning ligger jo på deres egne maskiner, så det er let nok.
Tak for dine oplysninger om max og min farveandele, og tak for tippet om
opsætning i InDesign - nu fungerer det også hos mig.
Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen
| |
Madsen (10-03-2001)
| Kommentar Fra : Madsen |
Dato : 10-03-01 14:28 |
|
"Jens Chr. Jensen" <jcjensen@iname.com> skrev:
> Jeg er ikke helt sikker på, at du har ret. For det første kan man gemme
> CMYK billeder fra Photoshop i JPEG - og hente dem ind igen som CMYK. For
> det andet bruger Acrobat JPEG komprimering også ved CMYK filer.
>
> Der kan så være andre grunde til at lade være, men selv trykkere, der af
> gammel vane stejler, når de hører forkortelsen JPEG, får den altså, hvis
> de modtager PDF filer.
Ikke nødvendigvis. Der er vel ingen der siger at billeder skal komprimeres
i en PDF, eller hvad? Jeg ved godt at en af fordelene ved PDF´er er den
somregel lille filstørrelse pga. komprimering, men der er jo også mulighed
for at vælge Zip eller slet ingen komprimering. Hvad der så er det rigtige
ved jeg ikke, men det er nok meget individuelt fra opgave til opgave.
> Hvorfor f... har de ikke på deres hjemmeside (det gælder også andre
> trykkerier) en side med "korrekte opsætninger i Photoshop" Den korrekte
> opsætning ligger jo på deres egne maskiner, så det er let nok.
Velsagtens fordi et trykkeri ikke kan have nogen idé om hvad du vælger
at papirtype osv. Det hjælper ikke ret meget at du som standard stiller
Photoshop til Eurostandard Coated og så vælger papir der er Uncoated
til tryksagen f.eks.
Det vil med garanti give et helt andet resultat end du havde regnet med.
Det er heller ikke så smart at sidde med en farvepallette der viser farven
på Coated papir og du så vælger Uncoated til tryksagen.
Dog er jeg enig med dig i, at der sagtens kunne ligge mere info på deres
hjemmesider. Somregel har de bare en vejledning i hvordan og i hvilket
format de vil have materialet, men ikke så meget om ICC og farvestyring.
Det er dog en teknologi i rivende udvikling, så mon ikke det bliver bedre
med tiden? Man har vel lov at håbe.
--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)
| |
Jens Chr. Jensen (11-03-2001)
| Kommentar Fra : Jens Chr. Jensen |
Dato : 11-03-01 00:01 |
|
Hej Madsen
> Ikke nødvendigvis. Der er vel ingen der siger at billeder skal komprimeres
> i en PDF, eller hvad?
Nej, nej, og man kan vælge LZW - men trykkerierne tager ingen forbehold
om ikke at bruge JPEG. Det var det, der var pointen. I øvrigt har Kurt
ret i at skelne mellem komprimeringsalgoritmen og filformatet.
> > Hvorfor f... har de ikke på deres hjemmeside (det gælder også andre
> > trykkerier) en side med "korrekte opsætninger i Photoshop" Den korrekte
> > opsætning ligger jo på deres egne maskiner, så det er let nok.
>
> Velsagtens fordi et trykkeri ikke kan have nogen idé om hvad du vælger
> at papirtype osv.
Det kan de sagtens, når jeg får et tilbud på deres standard 150 g
glittet. Det er dem delv, der har valgt papiret. De opgaver, jeg laver,
kan ikke bære hjemtagning af specialpapir.
>Det hjælper ikke ret meget at du som standard stiller
> Photoshop til Eurostandard Coated og så vælger papir der er Uncoated
> til tryksagen f.eks.
Nej selvfølgelig. Så dum er jeg heller ikke. Det handlede om en specifik
opgave, hvor disse faktorer var kendte.
> Dog er jeg enig med dig i, at der sagtens kunne ligge mere info på deres
> hjemmesider. Somregel har de bare en vejledning i hvordan og i hvilket
> format de vil have materialet, men ikke så meget om ICC og farvestyring.
> Det er dog en teknologi i rivende udvikling, så mon ikke det bliver bedre
> med tiden? Man har vel lov at håbe.
Jo da. Det trykkeri, jeg brugte sidst, vil gerne have PDF. Fint nok. De
har joboptionsfiler liggende på hjemmesiden. Endnu bedre. Det viser sig,
at de kun er til deres digitaltrykmaskine, ikke til offset. Det viser
sig også, at joboptions er stillet til at skippe farvestyring. På
forespørgsel: "Det lyder ikke rigtigt ..." Men der er ikke sket noget
endnu, og jeg ved stadig ikke om deres Xerox skal fodres med PDF'er uden
farvestyring. Kun at nogle af de billeder, jeg fik fra den så farlige
ud, mens andre var brugbare uden at være farvekorrekte. Og jeg fulgte
endda deres besked: "Bare brug Euroscale.."
Det skal siges, at de leverede en pæn offsettryksag efter en standard
Euroscaleprofil.
Det virker altså bare som om de ikke selv er inde i tingene.
Og det, der foranledigede dette opstød var det råd, som man finder alle
steder: Spørg trykkeriet, de vil gerne hjælpe. Min pointe er, at det kan
man ikke være sikker på, at de vil.
Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen
| |
Madsen (11-03-2001)
| Kommentar Fra : Madsen |
Dato : 11-03-01 03:34 |
|
"Jens Chr. Jensen" <jcjensen@iname.com> skrev:
> > Velsagtens fordi et trykkeri ikke kan have nogen idé om hvad du vælger
> > at papirtype osv.
>
> Det kan de sagtens, når jeg får et tilbud på deres standard 150 g
> glittet. Det er dem delv, der har valgt papiret. De opgaver, jeg laver,
> kan ikke bære hjemtagning af specialpapir.
Nå ja så kan jeg kun give dig ret. Det burde være muligt at få klar
besked når dette allerede er fastlagt. Dårligt trykkeri efter min mening.
> >Det hjælper ikke ret meget at du som standard stiller
> > Photoshop til Eurostandard Coated og så vælger papir der er Uncoated
> > til tryksagen f.eks.
>
> Nej selvfølgelig. Så dum er jeg heller ikke. Det handlede om en specifik
> opgave, hvor disse faktorer var kendte.
Okay. :)
> Det virker altså bare som om de ikke selv er inde i tingene.
>
> Og det, der foranledigede dette opstød var det råd, som man finder alle
> steder: Spørg trykkeriet, de vil gerne hjælpe. Min pointe er, at det kan
> man ikke være sikker på, at de vil.
Måske, men de har nok også svært ved at finde folk der ved alt om
dette her. Specielt når det går så stærkt i udviklingen som det gør.
Det kræver vel uddannelse af folkene konstant, men det er jo
trykkeriets problem og ikke dit.
Jeg sidder lige og søger lidt på google om emnet, og er bla. stødt på
følgende link: < http://www.quickly.dk/PrePress/ps_pdf.html>
Har ikke set siden før nu, men jeg vil da mene at de giver en rimelig
god information på deres hjemmeside. Hvis jeg klikker på den fil man
åbenbart bare kan ligge ind i Distillers Settings-mappe, så får jeg
noget postscript(!?), op på skærmen, som bla. fortæller dette:
/CalGrayProfile (Adobe Gray - 20% Dot Gain)
/CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
/CalCMYKProfile (Adobe CMYK)
/sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
Sådan noget må man vel kunne bruge til noget når man f.eks klargører
sit billedmateriale.
Et andet eksempel jeg fandt er følgende:
< http://www.aaa.dk/trykkeri/download/PDFinstr/PS_PDF_pc.pdf>
Også god information efter min mening. (Her bliver forøvrigt givet
et eksempel med JPG som komprimering, så Kurt har sikkert ret
med forskellen på algoritme og filformat.)
Jeg kan godt forstå at du skippede trykkeriet ud fra de oplevelser
du har fortalt om.
--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)
| |
Kurt Brixen (11-03-2001)
| Kommentar Fra : Kurt Brixen |
Dato : 11-03-01 16:37 |
|
On Sun, 11 Mar 2001 03:34:29 +0100, "Madsen" <madsens@whomail.dk>
wrote:
>Jeg sidder lige og søger lidt på google om emnet, og er bla. stødt på
>følgende link: < http://www.quickly.dk/PrePress/ps_pdf.html>
>
>Har ikke set siden før nu, men jeg vil da mene at de giver en rimelig
>god information på deres hjemmeside. Hvis jeg klikker på den fil man
>åbenbart bare kan ligge ind i Distillers Settings-mappe, så får jeg
>noget postscript(!?), op på skærmen, som bla. fortæller dette:
Der var også noget galt da jeg prøvede at downloade den.
Filen skal hedde: "Quickly Tryk pdf.joboptions" - Windows har åbenbart
problemer med fil-extensions på mere end 3 tegn.
Prøv også at se her om standarder til dagbladene:
http://www.pressenshus.dk/usr/pressenshus/home.nsf/HTDocs/start.html
--
Med venlig hilsen
Kurt Brixen
| |
Kurt Lund (10-03-2001)
| Kommentar Fra : Kurt Lund |
Dato : 10-03-01 14:34 |
|
"Jens Chr. Jensen" <jcjensen@iname.com> skrev
> Jeg er ikke helt sikker på, at du har ret. For det første kan man gemme
> CMYK billeder fra Photoshop i JPEG - og hente dem ind igen som CMYK. For
> det andet bruger Acrobat JPEG komprimering også ved CMYK filer.
Her er min opfattelse af tingene og hvis nogen positivt ved, den er forkert
vil jeg gerne korrigeres:
JPEG er både et filformat og en komprimeringsalgoritme. Når en fil
gemmes i JPEG-formatet kan den kun ligge som RGB/gråtone. Men
når f.eks. en TIFF- eller EPS-fil gemmes med JPEG-komprimering er
filen som sådan stadig en TIFF eller EPS med de faciliteter det
medfører - herunder fritskrabningskurver, printeroplysninger mv.
Disse oplysninger kan ikke arkiveres i JPEG-formatet.
> Der kan så være andre grunde til at lade være, men selv trykkere, der af
> gammel vane stejler, når de hører forkortelsen JPEG, får den altså, hvis
> de modtager PDF filer.
Af andre grunde kan nævnes at EPS-filer med JPEG-komprimering
kan give problemer i firefarvetryk. Her er et citat fra Adobes
support knowledge base. Du kan finde hele dokumentet her:
<URL: http://www.adobe.com/support/techdocs/21426.htm>
<citat>
Use the Appropriate Graphic Format
InDesign supports many different graphic file formats. When you
create graphics for your project, consider how you plan to print
the document. For example, if you plan to print color separations
of your document, place Adobe-conforming EPS graphics,
DCS files, or CMYK TIFF files only. Other color graphic formats
may not separate reliably.
If you intend to print the document at a service bureau, ask the
service bureau which graphic formats work best with the output
device it uses. The service bureau can also advise you on the
optimal resolution for images.
</citat>
> Bare jeg kunne finde et trykkeri, der var villig til at bruge lidt tid i
> forbindelse med første ordre på at finde den rigtige opsætning, evt.
> forsyne mig med den rigtige farveprofil
Og den rigtige ppd-fil.
>
> Mit første job fik jeg totalt ødelagt af et (ikke helt lille) trykkeri,
> hvor jeg
>
> - havde talt med deres DTP'er om opsætningen i Photoshop
> - havde sendt dem en email med min opsætning til bekræftelse
> - havde sendt dem et print, som de bad om, men øjensynlig ikke kiggede
> på
> - havde bedt dem lige kigge på skærmen, om det så fornuftigt ud, når de
> skulle køre filmen
>
> Alligevel fik jeg et tryk, hvor farverne var helt i skoven. Beskeden
> tilbage var, at jeg "kunne ikke forvente resultatet bedre, end det jeg
> sendte"
Få lavet et matchprint eller en kromalin, som du forlanger trykket
skal indrettes efter.
[klippet: dårlig behandling fra trykkeri]
Skip det trykkeri. Jeg har heldigvis aldrig været udsat for tilsvarende
behandling.
En enkelt gang fik jeg trykt en forkert Pantonefarve, fordi trykkeren
lige havde noget af en lignende farve stående. Jeg fik en prisreduktion
på 75% da jeg brokkede mig og kunne helt sikkert have valgt at
nægte at modtage trykket, men da min kunde var ligeglad tjente jeg
bare det mere
> Hvorfor f... har de ikke på deres hjemmeside (det gælder også andre
> trykkerier) en side med "korrekte opsætninger i Photoshop" Den korrekte
> opsætning ligger jo på deres egne maskiner, så det er let nok.
Der er nok mange årsager. Jeg kan forestille mig, at det vil være
vanskeligt at tage højde for alle mulige tilfælde. Tænk på, at papiret
kan være mange forskellige slags, der hver kræver en forskellig
behandling i Photoshop. Det er i praksis umuligt at forudse ethver
tænkelig kombination - så er en personlig samtale med en ordentlig
konsulent, baseret på de valgte materialer og trykmetoder at foretrække,
synes jeg.
--
Kurt Lund
| |
Jens Chr. Jensen (11-03-2001)
| Kommentar Fra : Jens Chr. Jensen |
Dato : 11-03-01 00:19 |
|
Hej Kurt
> JPEG er både et filformat og en komprimeringsalgoritme. Når en fil
> gemmes i JPEG-formatet kan den kun ligge som RGB/gråtone.
Du har ret i, at man bør skelne mellem algoritme og filformat. Min fejl.
Så PDF mv. duer ikke som eksempel. Mit udgangspunkt er, at man i
Photoshop kan gemme CMYK billeder som jpg og åbne dem igen som CMYK. Men
det kan jo godt være, at Photoshop konverterer frem og tilbage til RGB.
Man kan gemme farveprofiler i jpg formatet - Ed Hamricks VueScan
scannerprogram har den facilitet. Men det er rigtigt, at formatet ikke
kan gemme fritskrabningskurver mv.
> Og den rigtige ppd-fil.
Jep - hvis det skal gå så fint til
> Få lavet et matchprint eller en kromalin, som du forlanger trykket
> skal indrettes efter.
Hvis mine kunder havde masser af penge var de ikke mine, men dine
Den ødelagte opgave var heldigvis til mig selv - en brochure over mine
lysbilledforedrag. Alle siger, at den er vældig flot - ak ja: Folk ved
ikke bedre. Himlen lige efter solnedgang - altså, når den ikke længere
er rød - er selvfølgelig grøn! Når jeg viser dem det, kan de godt se det
- men det er nu flot alligevel!
> Skip det trykkeri. Jeg har heldigvis aldrig været udsat for tilsvarende
> behandling.
Det gjorde jeg også - skriftligt. De ringede minsandten og spurgte, om
jeg mente det!
> Der er nok mange årsager. Jeg kan forestille mig, at det vil være
> vanskeligt at tage højde for alle mulige tilfælde.
Se svaret til Madsen - så sparer vi båndbredde
Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen
| |
|
|