Større disk i en 5400/160 giver problemer
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 03-01-03 15:50

Jeg havde en 4 eller 6 GB IDE disk i overskud, så den kunne min 5400/160
jo få, men ligegyldigt hvad, så kan jeg ikke mounte disken.

Har prøvet med OS 9 CD, Norton og Disk Warrior.

Er der noget med at den slet ikke kan bruge sådan en "stor" disk ?

Originalen er på 1.6 GB

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 03-01-03 23:40

I artiklen <1fo7vvb.1pd7dp61v0jkfdN%jesper@gylling.net> , jesper@gylling.net
([2900] Jesper Haaber Gylling) skrev:

> [...]
>
> Har prøvet med OS 9 CD, Norton og Disk Warrior.
>
> Er der noget med at den slet ikke kan bruge sådan en "stor" disk ?

Jeg har en 10,2 GB i min.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 03-01-03 23:57

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> I artiklen <1fo7vvb.1pd7dp61v0jkfdN%jesper@gylling.net> , jesper@gylling.net

> Jeg har en 10,2 GB i min.

Kanon, men hvordan hulen formaterer jeg så den disk der er i nu ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-01-03 06:11

Hej Jesper

Har du husket at både jumpe og terminere den rigtig? - Svjh. er den originale
1,6gb disk en Quantum Fireball 1080, men det er ikke sikkert, at jumpere og
terminering er den samme, hvis det fx. er en WD eller Seagate disk. Og ligeledes
mener jeg at huske, at netop en 5400 controller ikke understøtter andet end
ATA-33EIDE DMA diske. Er din disk fx. en ATA-66EIDE med UDMA understøttelse, så
skal du ind på producentens hjemmeside og finde disken og dér på skemaet se,
hvordan den skal sættes i både jumpers og terminering for at den bliver genkendt
som værende en DMA disk og ikke en UDMA.

Har du en OS 9 CD, så prøv at starte fra den og se, om Diskværktøj kan registrere
disken på BUS'en. Hvis der så står 'ikke åbnet', så gå op i 'Funktioner' og vælg
'Åbn enhed'. Så bør du kunne formattere den uden videre.

mvh. Eirk Richard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-01-03 15:47

> [...]
> registrere disken på BUS'en. Hvis der så står 'ikke åbnet', så gå op i
> 'Funktioner' og vælg 'Åbn enhed'. Så bør du kunne formattere den uden

Det er en Western Digital og i følge deres site stod jumperen forkert.
Nu har jeg sat den som de skriver og vupti frem kom den.

Er nu ved at zero all data formatere den, men jeg fik kun valgmuligheden
standard.

Kan jeg med æble + i se om den sidder rigtigt bagefter ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/ ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am -
0.30 am CET

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-01-03 04:01

Hej Jesper

> Det er en Western Digital og i følge deres site stod jumperen forkert.
> Nu har jeg sat den som de skriver og vupti frem kom den.

OK.

> Er nu ved at zero all data formatere den, men jeg fik kun valgmuligheden
> standard.

Hvis du starter op fra en OS 8 CD, så kan du ikke vælge HFS+ - kun HFS. Hvis du
vil have HFS+, skal du starte fra mindst en OS 8.5 CD.

Når du har åbnet Diskværktøj, skal du vælge formatteringsformen, som du har
gjort med 'zero all data', men i selve vinduet til Diskværktøj, skal du vælge
speciel for at få muligheden for HFS+ på en 53/54/5500. Og når du så skal til
at installere softwaren, skal du først finde den der hedder 5xxx/6xxx Tester på
CD'en. Netop med 5xxx og 6xxx serierne i Performaerne, er der et reelt hardware
problem mht bl.a. diskettedrevet, som gør, at du skal bruge den lille udv., der
er på system CD'en. - Jeg mener de er med på systemerne helt ned fra 7.6.1.

Når den er færdig med at nul-formattere i standard HFS, kan du afslutte
Diskværktøj og blot markere harddiskens ikon og i menuen 'Speciel' vælge slet
disk. Dér bør du så have muligheden for at vælge HFS+, - altså hvis system
CD'en er en 'ren' 8.1 eller nyere. En 8.0/8.1 CD kan ikke gøre det. Det er lidt
problematisk med de første 8.1 CD'er, der kom, - de indeholdt nemlig kun en 8.0
installation samt en 8.1 opgradering.

Du kan godt 'snyde' maskinen, hvis du fx. har en original 8.1 CD fra en G3. Du
skal så blot ikke starte den 'main installer' der ligger i første vindue.
Istedet for skal du gå ind i mappen 'Installering af Software' ->
'Systemsoftware' og starte den installer, der ligger dér. - På den måde omgår
du selve det G3-specifikke i starten af en installation.

> Kan jeg med æble + i se om den sidder rigtigt bagefter ?

Ja, jeg har lige prøvet på den her maskine, og den viser både BUS-type - SCSI /
IDE og ID nr..

mvh. Erik Richard
.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-01-03 23:18

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jeg havde en 4 eller 6 GB IDE disk i overskud, så den kunne min 5400/160
> jo få, men ligegyldigt hvad, så kan jeg ikke mounte disken.
>
> Har prøvet med OS 9 CD, Norton og Disk Warrior.

Kan maskinen overhovedet se disken med Diskværktøjet? Altså, dukker
den op i oversigten over hvad du har i dyret?
http://bigfoot.com/~thunderbear