|
| Regler for fritstillet funktionær Fra : Kenn Gerdes |
Dato : 03-01-03 15:45 |
|
En funktionær har et opsigelsesvarsel på 6 måneder. Vedkommende bliver
opsagt og derefter straks fritstillet.
Funktionæren har her krav på løn i 6 måneder. Men hvordan forholder det sig
hvis vedkommende i mellemtiden finder nyt arbejde med højere løn. Er
funktionæren også her begunstiget med fuld løn fra opsiglsen til
opsigelsesvarslets udløb?
Kan tilsyn eller kurator i givet fald gøre indsigelser herimod hvis
virksomheden indgiver betalingsstandning, undergår tvangsakkord eller
konkurs?
Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end
en afklaret økonomisk situation.
| |
Kim Jespersen (03-01-2003)
| Kommentar Fra : Kim Jespersen |
Dato : 03-01-03 22:58 |
|
> En funktionær har et opsigelsesvarsel på 6 måneder. Vedkommende bliver
> opsagt og derefter straks fritstillet.
>
> Funktionæren har her krav på løn i 6 måneder. Men hvordan forholder det sig
> hvis vedkommende i mellemtiden finder nyt arbejde med højere løn. Er
> funktionæren også her begunstiget med fuld løn fra opsiglsen til
> opsigelsesvarslets udløb?
>
Nej, oversat til godt dansk så har en fritstillet funktionær krav på løn
i opsigelsesperioden, men kun så længe det må forventes at
arbejdsgiveren i samme periode råder over den pågældende arbejdskraft.
Det er arbejdsgiverens eget ansvar om man vil gøre brug af arbejdskraften.
I det øjeblik funktionæren finder sig et andet arbejde, så råder den
tidligere arbejdsgiver ikke over arbejdskraften og er derfor ikke
forpligtet til at godtgøre arbejdskraften.
Se evt. funktionærloven
> Kan tilsyn eller kurator i givet fald gøre indsigelser herimod hvis
> virksomheden indgiver betalingsstandning, undergår tvangsakkord eller
> konkurs?
>
Jeg er ikke helt med??? Må jeg forudsætte at der er tale om en
virksomhed som er erklæret konkurs, hvorefter der er spørgmål om en
funktionær kan finde nyt job og om hvorvidt han/hun vil modtage
godtgørelse fra konkursen??
Der er andre der garanterer for løn ved inhabilitet fra arbejdsgiver
side i en sådan situation.
mvh
Kim
--
Forslag til SU reklame :
Du lærer mens du lever, men lever ikke nødvendigvis mens du lærer.
Ugens citat :
- Skader det evigheden at slå tiden ihjel? -
| |
Mikkel Vitus (03-01-2003)
| Kommentar Fra : Mikkel Vitus |
Dato : 03-01-03 23:21 |
|
> Nej, oversat til godt dansk så har en fritstillet funktionær krav på løn
> i opsigelsesperioden, men kun så længe det må forventes at
> arbejdsgiveren i samme periode råder over den pågældende arbejdskraft.
> Det er arbejdsgiverens eget ansvar om man vil gøre brug af arbejdskraften.
> I det øjeblik funktionæren finder sig et andet arbejde, så råder den
> tidligere arbejdsgiver ikke over arbejdskraften og er derfor ikke
> forpligtet til at godtgøre arbejdskraften.
Er du sikker på det ?
Jeg er før blevet fritstillet, fundet andet arbejde og derfor modtaget 2
lønninger i fritstillelsesperioden.
Jeg mener netop at arbejdstager ikke skal stille sin arbejdskraft til
rådighed ved fritstillelse ?
Mvh
Mikkel
| |
Chevy Power (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Chevy Power |
Dato : 04-01-03 16:36 |
|
"Mikkel Vitus" <sonil%fjern%@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:av52cg$cvm$1@news.net.uni-c.dk...
> > Nej, oversat til godt dansk så har en fritstillet funktionær krav på løn
> > i opsigelsesperioden, men kun så længe det må forventes at
> > arbejdsgiveren i samme periode råder over den pågældende arbejdskraft.
> > Det er arbejdsgiverens eget ansvar om man vil gøre brug af arbejdskraften.
> > I det øjeblik funktionæren finder sig et andet arbejde, så råder den
> > tidligere arbejdsgiver ikke over arbejdskraften og er derfor ikke
> > forpligtet til at godtgøre arbejdskraften.
>
> Er du sikker på det ?
> Jeg er før blevet fritstillet, fundet andet arbejde og derfor modtaget 2
> lønninger i fritstillelsesperioden.
> Jeg mener netop at arbejdstager ikke skal stille sin arbejdskraft til
> rådighed ved fritstillelse ?
>
Det vil sige at man som fritstillet, og det er man i det øjeblik man har modtaget sin fyreseddel,
kan blive væk fra jobbet og stadig modtage løn i opsigelsesperioden - NOT!
Jeg tror du roder noget sammen med fratrædelsesordninger.
--
Brian Sørup
1976 Camaro, 461Cui.
1988 Mazda 626 2,0 GLX
fjern XXX fra min mailadresse
| |
Hanne Christensen (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Hanne Christensen |
Dato : 04-01-03 16:49 |
|
"Chevy Power" <camaropowerXXX454@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:av6v0h$c4lcb$2@ID-149180.news.dfncis.de...
> Det vil sige at man som fritstillet, og det er man i det
øjeblik man har modtaget sin fyreseddel,
> kan blive væk fra jobbet og stadig modtage løn i
opsigelsesperioden - NOT!
> Jeg tror du roder noget sammen med fratrædelsesordninger.
> --
> Brian Sørup
> 1976 Camaro, 461Cui.
> 1988 Mazda 626 2,0 GLX
> fjern XXX fra min mailadresse
>
Du roder tingene sammen. At blive fyret er ikke det samme som at
blive fritstillet.
vh
Hanne
| |
Mikkel Vitus (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Mikkel Vitus |
Dato : 04-01-03 17:20 |
|
> Det vil sige at man som fritstillet, og det er man i det øjeblik man har
modtaget sin fyreseddel,
> kan blive væk fra jobbet og stadig modtage løn i opsigelsesperioden - NOT!
> Jeg tror du roder noget sammen med fratrædelsesordninger.
Think you da lige a little about.....
At blive fyret er en ting, At blive fyret og fritstillet er en anden
ting.......
Hvem roder ???
/Mikkel
| |
Kenn Gerdes (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Kenn Gerdes |
Dato : 04-01-03 00:13 |
|
"Kim Jespersen" skrev:
> Se evt. funktionærloven
Kan du henvise til en paragraf? Har ellers været loven i gennem, men må have
misset noget.
> Jeg er ikke helt med???
Jeg tænker på den situation hvor en virksomhed har en forpligtelse over for
funktionæren i opsigelsesperioden, og virksomheden tages under
konkursbehandling eller indgår aftale om tvangsakkord, og funktionæren har
fundet andet arbejde; er funktionæren så stadig berettiget til fuld løn frem
til opsigelsesvarslet udløber.
Men dette spørgsmål er irrelevant hvis det forholder sig sådan som du siger
i dit svar.
Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end
en afklaret økonomisk situation.
| |
Per H. Nielsen (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Per H. Nielsen |
Dato : 04-01-03 00:55 |
|
Kim Jespersen <kim.jespersen@privat.dk> wrote:
> Nej, oversat til godt dansk så har en fritstillet funktionær krav på
> løn i opsigelsesperioden, men kun så længe det må forventes at
> arbejdsgiveren i samme periode råder over den pågældende arbejdskraft.
Det er ikke korrekt. En fritstillet funktionær har ubetinget krav på løn i
minimalopsigelsesperioden, normalt 3 måneder. Fritstilling betyder at
arbejdsgiveren ikke længere råder over arbejdskraften.
Kravet på løn i de 3 måneder gælder også selv om der opnås ansættelse
i anden virksomhed.
For opsigelsesperiode ud over de 3 måneder skal evt. ny løn modregnes
således at det kun er i tilfælde, at den nye løn er lavere, at der skal ske
udbetaling fra den gamle arbejdsgiver.
--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.
| |
Kenn Gerdes (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Kenn Gerdes |
Dato : 04-01-03 01:00 |
|
"Per H. Nielsen" skrev:
> Det er ikke korrekt. En fritstillet funktionær har ubetinget krav på løn i
> minimalopsigelsesperioden, normalt 3 måneder. Fritstilling betyder at
> arbejdsgiveren ikke længere råder over arbejdskraften.
> Kravet på løn i de 3 måneder gælder også selv om der opnås ansættelse
> i anden virksomhed.
>
> For opsigelsesperiode ud over de 3 måneder skal evt. ny løn modregnes
> således at det kun er i tilfælde, at den nye løn er lavere, at der skal
ske
> udbetaling fra den gamle arbejdsgiver.
Har du en paragraf på det?
Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end
en afklaret økonomisk situation.
| |
Per H. Nielsen (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Per H. Nielsen |
Dato : 04-01-03 01:09 |
|
Hej,
Kenn Gerdes <kenn@kenngerdes.dk> wrote:
> "Per H. Nielsen" skrev:
>
>> Det er ikke korrekt. En fritstillet funktionær har ubetinget krav på
>> løn i minimalopsigelsesperioden, normalt 3 måneder. Fritstilling
>> betyder at arbejdsgiveren ikke længere råder over arbejdskraften.
>> Kravet på løn i de 3 måneder gælder også selv om der opnås ansættelse
>> i anden virksomhed.
>>
>> For opsigelsesperiode ud over de 3 måneder skal evt. ny løn modregnes
>> således at det kun er i tilfælde, at den nye løn er lavere, at der
>> skal ske udbetaling fra den gamle arbejdsgiver.
>
> Har du en paragraf på det?
Du vil kunne læse varianter af overstående tolkning på de fleste
funktionærorienterede fagforeningers hjemmesider.
Men ellers kan jeg henvise til Familieadvokaten:
http://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-147.html
--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.
| |
Kenn Gerdes (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Kenn Gerdes |
Dato : 04-01-03 08:43 |
|
"Per H. Nielsen" skrev:
> Men ellers kan jeg henvise til Familieadvokaten:
>
> http://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-147.html
Takker :)
Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end
en afklaret økonomisk situation.
| |
Poul Christensen (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Poul Christensen |
Dato : 04-01-03 12:19 |
|
"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse
news:3e1622f0$0$47058$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> For opsigelsesperiode ud over de 3 måneder skal evt. ny løn
modregnes
> således at det kun er i tilfælde, at den nye løn er lavere, at
der skal ske
> udbetaling fra den gamle arbejdsgiver.
Dette er (heller) ikke helt korrekt. Arbejdsgiveren kan forlange
en eventuel ny løn modregnet
men han kan vælge at give den fratrådte medarbejder mulighed for
at oppebære løn fra 2 arbejdsgivere i en periode.
--
Med venlig hilsen
PoulC
poulc@ofir.dk
| |
Per H. Nielsen (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Per H. Nielsen |
Dato : 04-01-03 12:44 |
|
Hej,
Poul Christensen <poulc@ofir.dk> wrote:
> "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse
> news:3e1622f0$0$47058$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> For opsigelsesperiode ud over de 3 måneder skal evt. ny løn modregnes
>> således at det kun er i tilfælde, at den nye løn er lavere, at der
>> skal ske udbetaling fra den gamle arbejdsgiver.
>
> Dette er (heller) ikke helt korrekt. Arbejdsgiveren kan forlange
> en eventuel ny løn modregnet
Ja ok, det er ikke noget krav, at den nye løn skal modregnes, så der
bør i stedet for "skal" stå "kan".
--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.
| |
Peter G C (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 04-01-03 13:38 |
|
Per H. Nielsen skrev i news:3e1622f0$0$47058$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
[klip]
> Det er ikke korrekt. En fritstillet funktionær har ubetinget krav på
> løn i minimalopsigelsesperioden, normalt 3 måneder. Fritstilling
> betyder at arbejdsgiveren ikke længere råder over arbejdskraften.
> Kravet på løn i de 3 måneder gælder også selv om der opnås ansættelse
> i anden virksomhed.
>
> For opsigelsesperiode ud over de 3 måneder skal evt. ny løn modregnes
> således at det kun er i tilfælde, at den nye løn er lavere, at der
> skal ske udbetaling fra den gamle arbejdsgiver.
Enig.
- Til Kenn Gerdes: en kurator i et konkursbo kan selv bestemme, om
konkursboet skal indtræde i ansættelsesaftalen og dermed opsigelsen mv.
Manglende indtræden kan være misligholdelse. Se konkurslovens §§ 61 ff (så
vidt jeg husker).
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
|
|