Pentium Pro spoergsmaal?
Fra : [3390]Martin Blirup

Dato : 03-01-03 14:56

Haj NG.
Jeg har joo liiige koebt mig disse hersens to guld maskine [Gamle IBM servere med
PentiumPro CPU'er i...]
Derfor har jeg joo osse liiige nogle spoergsmaal...
1. kan man faa PentiumPro mobo's med plads til 4 cpu'er?
2. kan man faa PentiumPro mobo's med plads med mere end 4 slots til EDO 168Pins ram?
3. kan man faa PentiumPro mobo's hvor man kan bruge mere end 128MB i hvert modul EDO
168Pins ram?
4. kan man faa PentiumPro mobo's med plads til alm. EDO 72Pins ram? Eller bruger de
ikke de slags ram?! Og hvor mange slots er de saa paa? 4 eller 3? Og hvor meget ram
maa der side i hvert slot.
5. kan man faa PentiumPro mobo's med plads til alm. SD 168Pins ram? Eller bruger de
ikke de slags ram?! Og hvor mange slots er de saa paa? 4 eller 3? Og hvor meget ram
maa der side i hvert slot.
6. kan man faa PentiumPro mobo's med AGP til ens superseje nye state.of.the.art
MatroxParhelia Gfx?
7. kan man faa PentiumPro mobo's i ATX og med ATX PSU?

Mange takker for hjaelpen... Venligst Martin

Fra : Morten L.

Dato : 03-01-03 16:24

"[3390]Martin Blirup" <icq175940400@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> PentiumPro CPU'er i...]
> Derfor har jeg joo osse liiige nogle spoergsmaal...
> 1. kan man faa PentiumPro mobo's med plads til 4 cpu'er?

SVAR: Tjaahhh Compaq har da i Proliant 6500 og i Proliant 7000 plads til 4
stk

> 2. kan man faa PentiumPro mobo's med plads med mere end 4 slots til EDO
168Pins ram?

SVAR: Compaq Proliant 6500 + 7000 har vist 16 RAM slot's, hvis ikke min
memory swigter mig

> [...]
bruger de
> ikke de slags ram?! Og hvor mange slots er de saa paa? 4 eller 3? Og hvor

SVAR: Pentium PRO kører mig bekendt altid med 5V RAM, altså moduler, hvor
"hakket" sidder et ½ modulmål forskudt.

> [...]
bruger de
> ikke de slags ram?! Og hvor mange slots er de saa paa? 4 eller 3? Og hvor

SVAR: Se 4

> 6. kan man faa PentiumPro mobo's med AGP til ens superseje nye
state.of.the.art
> MatroxParhelia Gfx?

SVAR: Tvivler MEGET... og det ville da være synd.. en PPro-200 performer
nogenlunde som en PII-350 MHz
De er dog nogenlunde gode til multitasking - men der er INGEN 3D/SSE/MMX

> 7. kan man faa PentiumPro mobo's i ATX og med ATX PSU?

SVAR: Tvivler meget... De er en TEMMELIGT forældet teknik...

> Mange takker for hjaelpen... Venligst Martin

Husk køling...!! De varmer ret godt - især dem med meget cacheRAM
/Morten

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 03-01-03 18:47

"Morten L." <morten.lyckegaard.nonospam@mail.dk> writes:

> SVAR: Tvivler meget... De er en TEMMELIGT forældet teknik...

Selvfølgelig kan man det. ATX kom frem før PPro.

Jeg synes ikke PPro giver mening i dag - de yder for lidt, og bruger
for meget strøm. Hellere en hurtig Celeron/Duron.
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : [3390]Martin Blirup

Dato : 04-01-03 19:55

| Jeg synes ikke PPro giver mening i dag - de yder for lidt, og bruger
| for meget strøm. Hellere en hurtig Celeron/Duron.
| --
| Lars Balker Rasmussen "S.M.R.T."

Jeg syns de er okay kool pga deres muligheder... de er meget fremme for deres tid,
og naar nu jeg heller aldrig spiller, ville jeg bare lave nogle pc'er mest for
"gamle dages" skyld. :)
Venligst Martin

Fra : Tinky Winky

Dato : 09-01-03 23:37

> [...]
deres tid,
> og naar nu jeg heller aldrig spiller, ville jeg bare lave nogle pc'er mest

Ja, lad det være et hobby projekt for nostalgiens skyld, men forvent ikke at
de yder noget. Det kan godt spille MP3 filer, men det er nok også det.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-01-03 09:12

In article <avktho$2so$1@sunsite.dk>,
lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com says...
> Ja, lad det være et hobby projekt for nostalgiens skyld, men forvent ikke at
> de yder noget. Det kan godt spille MP3 filer, men det er nok også det.

Hvem afspiller MP3 på en server?

Jeg har en Dual PPro stående som mail- og webserver. Den keder sig. Den
er overhovedet ikke belastet. Den hoster 3 domæner, med brugere over
hele landet.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-01-03 17:19

Jesper G Poulsen wrote:
> Hvem afspiller MP3 på en server?

Det er vist ikke mange ... :) med mindre serveren
er blevet degraderet til workstation.

Man kan jo faktisk få servere med lydkort.. :)

De sjoveste må være de små IBM RS/6000'ere der spiller en lille trumpet-
fanfare når de booter ... :) 'truttrutteruuuuuut'.

(Jeg har stadig til gode at høre et helt skab af dem starte op på en gang)

> Jeg har en Dual PPro stående som mail- og webserver. Den keder sig. Den
> er overhovedet ikke belastet. Den hoster 3 domæner, med brugere over
> hele landet.

Installer Apache::Gallery, http://www.apachegallery.dk og host nogle
pr0n-billeder, så skal den sgu nok få noget at lave

mvh Hans

--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-01-03 17:59

In article <slrnb1tsjd.gcf.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> De sjoveste må være de små IBM RS/6000'ere der spiller en lille trumpet-
> fanfare når de booter ... :) 'truttrutteruuuuuut'.
> (Jeg har stadig til gode at høre et helt skab af dem starte op på en gang)

Specielt hvis de ikke starter helt synkront alle sammen

jesper@mogens0$ uptime
18:34:38 up 94 days, 3:15, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-01-03 12:02

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem afspiller MP3 på en server?

Man kan kalde det en server eller ej, men der findes jo nogle web-server
ting der kan afspille MP3'er der lægges i kø via en webside.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-01-03 19:07

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> Installer Apache::Gallery, http://www.apachegallery.dk og host nogle
> pr0n-billeder, så skal den sgu nok få noget at lave

Mon ikke pr0n-billederne kan klare det uden Apache::Gallery, det vil
jeg næsten tro, hvis bare du reklamerer lidt for dem, og evt. smider
en film eller to med i købet

--
Jacob - www.bunk.cc
Yow! I just went below the poverty line!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-01-03 23:09

"[3390]Martin Blirup" <icq175940400@hotmail.com> writes:

> 1. kan man faa PentiumPro mobo's med plads til 4 cpu'er?

Ja, jeg købte to Pentium Pro CPU'er fra en gammel Compaq server af en
art hvor der havde siddet 4 CPU'er i.

> 4. kan man faa PentiumPro mobo's med plads til alm. EDO 72Pins ram? Eller bruger de
> ikke de slags ram?! Og hvor mange slots er de saa paa? 4 eller 3? Og hvor meget ram
> maa der side i hvert slot.

Ja, det kan man godt. Jeg har et Iwill board af en art liggende med 6
72 pins slots liggende i skuffen. Jeg ved ikke lige hvor meget RAM det
kan tage i hver slot, men jeg har kørt med 6x32 MB.

> 7. kan man faa PentiumPro mobo's i ATX og med ATX PSU?

Yeps - det ovennævnte Iwill board er et dual board til ATX.

--
Jacob - www.bunk.cc
It's great to be smart 'cause then you know stuff.

Fra : ....

Dato : 14-01-03 22:58

> [...]
> kan tage i hver slot, men jeg har kørt med 6x32 MB.

> Yeps - det ovennævnte Iwill board er et dual board til ATX.

Den ene af maskinerne der kører i huset her, er bygget på sådan et Iwill
bundkort, i et IBM 325 Server kabinet & Psu.
Den kører med 2 x Pentium Pro, med Win 98. Jeg er ikke sikker på at det
giver noget at der er 2 processorer i den under Win 98, men jeg gider ikke
pille den ene ud.
Den kører rent SCSI, og med et Apian Pro dual channel grafikkort, 128 mb EDO
ram.

Den yder en performance, der er LANGT over en 550 mhz AMD, med et Navidia 16
mb, 256 mb ram, ide.

Pentium Pro maskinen, overaskede endnu engang, da ungerne installerede
Hitmann på den i julen. Jeg selv bruger den når jeg er i spillehumør, så
spiller jeg Tomb Raider Last Revelation på den. Jeg spiller i 1024 x ( kan
jeg ikke huske ) Det kører klokkerent.
Og så er det jo lidt fedt at den har plads til 6 SCSI cd-rom, så jeg ikke
skal slås med ungerne om hvilke cd'er der er i den.

Så helt ude er den ikke, men det er selvfølgelig ikke en 3,3 Ghz.

IBM'erne er lidt tunge at lege med, men jeg kan anbefale dem som
arbejdsmaskiner under NT4 med SP6, der er de helt suverene, også til
AutoCad, hvis man finder et ordentligt grafikkort til PCI.

Og selvfølgelig, som servere. Jeg kører Mandrake 9.0 på min 330 maskine, og
det er helt stabilt. Den trækker FTP-server for hele familien, både de
udeboende og de hjemmeboende. Jeg har også prøvet med Mandrake 9 på en
320'er, med 2 x 166. Det går lige, hvis man er tålmodig under installationen
/ konfiguration. Men ellers mærker man det jo ikke meget, når den står som
server på et hjemme- / lille- lan.
Som hjemmeserver, eller server i en mindre virksomhed, er det en godt stabil
og forholdsvis billig løsning. Man skal dog satse på at maskinen skal
opgraderes med bl.a. ram, og det kan være svært at finde til en fornuftig
pris.

Et lille hint til 330'er, hvis man kan nøjes med 2 mb grafikram, så kan man
opgraderer det onboard grafikkort der sider i maskinen. Det gøres med et par
af de løse ram moduler, der er i nogen gamle PCI grafikkort med S3 chip.
Lirker dem lige ud af klemsoklerne, med et par små skruetrækkere, og presser
dem ind i de tilsvarende sokler der er på IBM bundkortet, det virkede her.

Ellers er det mest problematikken omkring det at få lagt tingene ind i
maskinerne der er gør IBM'erne tunge. De ER simpelthen bygget til at køre
NT, Linux, unix. Så de er MEGET tunge at få til at køre med
"klient-styresystemer". Et lille hint her, er at undlade at køre på
raidcontroleren, med den disk som man bruger som primær hd. Eller helt
undlade at køre med raidcontroleren, det gør det meget nemmere at have med
at gøre.

Mvh
Thomas

Fra : H3nrik V!

Dato : 15-01-03 10:16

"." <nykoebingvej@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> gider ikke pille den ene ud.
> Den kører rent SCSI, og med et Apian Pro dual channel grafikkort, 128

Nej nej nej! Du bruger da ikke W98 på en dual maskine - dit system aner ikke
at der sidder to processorer i...! Hold da k** hvor ville et andet OS dog
bare spille - evt. W2K - men der er de 128megs nok liiiige i underkanten...!

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-03 11:42

In article dk.edb.hardware.server, H3nrik V!
<vernerbo@DO_NOT_SPAM_MY_hotmail.com> says...
> at der sidder to processorer i...! Hold da k** hvor ville et andet OS dog
> bare spille - evt. W2K - men der er de 128megs nok liiiige i underkanten...!

Jeg har haft W2k på en Dual PPro med 96MB RAM. Lidt trægt, men ok. Kunne
endda spille NFS2 på den
Min mailadresse stammer fra den maskine (den hed Dobbelt-Mogens). En
Microsoft mailklient på en maskine ved navn Dobbelt-Mogens

Maskinen er dog blevet decommissioned for now...

Nu har jeg en Dual PPro - 128MB, som Jacob Bunk Nielsen kender særdeles
godt. Den kører Debian Linux 3.0
Den er server for 3 domæner.

Fra : Claus O

Dato : 15-01-03 16:47

"H3nrik V!" <vernerbo@DO_NOT_SPAM_MY_hotmail.com> wrote

> [...]
> bare spille - evt. W2K - men der er de 128megs nok liiiige i underkanten...!

Nej, nej, nej! Kunne folk da bare læse en gang imellem.
Skrev Thomas ikke at han ikke gad og rive den ud?
Og det kunne måske også være at win 98 var bedre
til noget ikke 'server agtigt' selvom NT4 da er hurtigere.
W2k synes jeg ikke om på disse oldsager, slet ikke
ny prisen på en w2k server, vel?

Fra : H3nrik V!

Dato : 15-01-03 17:00

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote in message

> Nej, nej, nej! Kunne folk da bare læse en gang imellem.
> Skrev Thomas ikke at han ikke gad og rive den ud?

Det skrev jeg da heller ikke han skulle...

> Og det kunne måske også være at win 98 var bedre
> til noget ikke 'server agtigt' selvom NT4 da er hurtigere.

Sikkert - bare spild af en CPU...!

> W2k synes jeg ikke om på disse oldsager, slet ikke
> ny prisen på en w2k server, vel?

W2K server? Altså softwaren? W2K Pro burde da nok kunne gøre det - den har
jeg da haft på en dual P100 m/80 megs - og det fungede fint!

Essensen i det jeg skrev var egentlig at jeg syntes at det er synd og skam
at have et dual system og så på ingen måde udnytte begge processorer...!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-03 01:37

In dk.edb.hardware.server, Claus O <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com>
says...
> W2k synes jeg ikke om på disse oldsager, slet ikke
> ny prisen på en w2k server, vel?

W2k Pro er længe fint og virker faktisk ganske udemærket.

Fra : Claus O

Dato : 16-01-03 10:08

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote

> W2k Pro er længe fint og virker faktisk ganske udemærket.

Også med dine 3 domæner?
Med andre ord host headers 'skulle' ikke virke
på workstation, men det er 'kun' licensen der brydes oder?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-03 11:38

In dk.edb.hardware.server, Claus O <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com>
says...
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote
> Også med dine 3 domæner?

Hvis du nu læste indlægget, så ville du vide at serveren anvender Debian
Linux 3.0

Men jeg har anvendt en Dual PPro med 96 MB som arbejdsstation med W2k
Pro.

Fra : Claus O

Dato : 16-01-03 13:21

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote

> Hvis du nu læste indlægget, så ville du vide at serveren anvender Debian
> Linux 3.0

Eller citerede dine ord, så havde den heller ikke gået

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-03 21:36

In dk.edb.hardware.server, Claus O <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com>
says...
> Eller citerede dine ord, så havde den heller ikke gået

Forklar venligst.

Der står ingen steder at jeg har haft en Windows til at køre med 3
domæner...

Fra : Claus O

Dato : 16-01-03 22:20

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote

> Forklar venligst.

Jeg skrev såmend bare hvis man (jeg) altid citerer korrekt havde
jeg aldrig skrevet hvad jeg skrev.

> Der står ingen steder at jeg har haft en Windows til at køre med 3
> domæner...

Enig.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-01-03 10:11

In dk.edb.hardware.server, Claus O <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com>
says...
> Jeg skrev såmend bare hvis man (jeg) altid citerer korrekt havde
> jeg aldrig skrevet hvad jeg skrev.

Dvs en tanketorsk fra din side?

Fra : Claus O

Dato : 17-01-03 11:47

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote

> Dvs en tanketorsk fra din side?

Ja.
EOD

Fra : Claus O

Dato : 15-01-03 16:51

"...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk> wrote

> Den yder en performance, der er LANGT over en 550 mhz AMD, med et Navidia 16
> mb, 256 mb ram, ide.

Begge med win98? (lyder lidt højt i mine øjne)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-01-03 13:19

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk> writes:

> Nu har jeg en Dual PPro - 128MB, som Jacob Bunk Nielsen kender særdeles
> godt. Den kører Debian Linux 3.0

Ja, den tjente mig godt i over et år, hvor den var klippestabil. Jeg
håber at du fortsat er glad for den.

--
Jacob - www.bunk.cc
Overload -- core meltdown sequence initiated.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-03 01:36

In dk.edb.hardware.server, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> says...
> Ja, den tjente mig godt i over et år, hvor den var klippestabil. Jeg
> håber at du fortsat er glad for den.

Det er jeg. Den har kørt i et års tid nu og har kun været nede som følge
af flytning og brownouts (strømmen røg for 99 dage siden)...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-03 13:38

In article <3e159664$0$47056$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
icq175940400@hotmail.com says...
> Derfor har jeg joo osse liiige nogle spoergsmaal...

PPro og PII anvender samme bus. Der fås Socket 8 -> Slot1-convertere.

Det burde give svaret på de fleste spørgsmål.