Er det tilladt at bebo sin egen kælder?
Fra : Vibeke & Michael

Dato : 03-01-03 13:53

Min chef er ved at købe hus med fuld kælder.

Kælderen er ikke godkendt til beboelse.

Han ved godt han ikke på nogen måde kan udleje den, men nu har han også fået
at vide af ejendomsmægleren at han heller ikke selv må bo i sin kælder.

Kan dette være rigtigt?

Bestemmer man ikke selv i sit eget hus?

Hvis jeg nu har lyst til at bo i min kælder (som er indrettet med værelser,
køkken, toilet og bad men ikke godkendt til beboelse) er det så ikke noget
jeg selv bestemmer?
Eller kan myndighederne forudsat selvfølgelig de kan bevise det forbyde mig
at bo hvorhenne jeg nu gerne vil i mit eget hus??

Fra : Holger Danske

Dato : 03-01-03 13:56

Vibeke & Michael wrote:
> [...]
> Eller kan myndighederne forudsat selvfølgelig de kan bevise det
> forbyde mig at bo hvorhenne jeg nu gerne vil i mit eget hus??

Du må ikke bebo din kælder, men du må godt bruge den !
Altså du må lave gildesal/værksted whatever, men den må /ikke/ bruges som
beboelse (Sengeplads til overnatning o.s.v.) hvor imod at du godt må tage
dig en skraber der nede.
Der kan dispenseres for reglerne, ved henvendelse til kommunen !

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-03 16:10

Holger Danske skrev:

>Du må ikke bebo din kælder, men du må godt bruge den !

Korrekt.

Den slags har betydning ved opgørelse af en salgspris. Jeg blev
engang snydt fordi jeg købte et hus på 136 kvm. Da det skulle
sælges, fandt min ejendomsmægler ud af at der ikke var nogen
ibrugtagningstilladelse til 'soveværelset' (og det skal han have
tak for). Derfor blev det solgt som et hus på 112 kvm plus et
hobbyrum. Heldigvis fik vi prisen presset op så det kun kostede
os 5'000 kr. kontant at vi var blevet snydt.

--
Bertel

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 03-01-03 16:11

Holger Danske <holger_danske@msn.net> wrote:

> [...]
> dig en skraber der nede.
> Der kan dispenseres for reglerne, ved henvendelse til kommunen !

Den er der vist ikke mange der overholder.

Personligt kender jeg da mange som har teenagere boende i kælderen.

Er det ikke noget med højden til loftet der afgører det ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-01-03 16:25

> Er det ikke noget med højden til loftet der afgører det ?

Og ikke mindst flugtveje

/A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-03 16:40

[2900] Jesper Haaber Gylling skrev:

>Den er der vist ikke mange der overholder.

>Personligt kender jeg da mange som har teenagere boende i kælderen.

Det er ikke forbudt at bo i kælderen, men vi fik oplyst at
rummene ikke var godkendt til beboelse. Så er det ulovligt. Men
det er korrekt at det er en meget overtrådt regel.

>Er det ikke noget med højden til loftet der afgører det ?

Jo, bl.a. I gennemsnit skal der være 2,40 m fra gulv til loft før
det kan godkendes, og så skal der være to uafhængige udgange.

--
Bertel

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 05-01-03 05:19

"Bertel Lund Hansen" ...
[Klip]
> Jo, bl.a. I gennemsnit skal der være 2,40 m fra gulv til loft før
> det kan godkendes .....

Klippet fra "Bygningsreglement 1995"

4.3.2 Beboelsesrum og køkkener.

Stk. 1. Højden i beboelsesrum og køkken skal være mindst 2,5 m.
(4.3.2, stk. 1) Hvis loftet ikke er vandret, måles højden som
gennemsnitshøjden. Ved beregning af gennemsnitshøjden medregnes
kun frie højder på 2,0 m og derover.

Stk. 2. I beboelsesrum og køkken med skråvægge skal der være en
rumhøjde på mindst 2,5 m over mindst 3,5 (m2) af gulvarealet.

Stk. 3. Gulvet i beboelsesrum og køkken må ikke ligge lavere end
terrænet udenfor. Ved særlige terrænforhold kan der ses bort fra dette
krav, hvis gulvet ligger over terrænet langs med mindst en vinduesvæg.

Stk. 4. Beboelsesrum og køkken i selvstændig rum skal have vindue.

Læs hele forskriften på:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B1995/0400249.htm

Keld Lergren Nielsen
"Det kan føre til de frygteligste ting, når folk, som ikke
er vant til det, tænker sig om."

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-01-03 11:12

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.dk> writes:

> [...]
> (4.3.2, stk. 1) Hvis loftet ikke er vandret, måles højden som
> gennemsnitshøjden. Ved beregning af gennemsnitshøjden medregnes kun

Hvad? Den lov gælder forhåbentlig kun for huse bygget efter 1995, for
ellers er der i hvert fald mange huse der skal rives ned. Mine
forældre har f.eks. kun 2,05 meter til loftet.

> Læs hele forskriften på:
> http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B1995/0400249.htm

Jeg var slet ikke klar over at der var så meget der er lovbestemt, når
man skal bygge et hus. Måske hører spørgsmålet hjemme i dk.*, men
hvorfor skal der være 2,5 meter til loftet? Det er da uhensigtsmæssigt
i forbindelse med opvarmning, og der er da slet ikke brug for de
sidste 20 cm. Vi har 2,65, og det er i hvert fald alt, alt for højt.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : J. Nielsen

Dato : 05-01-03 23:18

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.dk> wrote in message news:<av8bo4$2opj$1@news.cybercity.dk>...

> Klippet fra "Bygningsreglement 1995"

Osv. osv. osv.

Nu er det jo Småhusreglementet (BR-S98), der typisk gælder for "alm."
parcelhuse og ikke BR-95.

Mvh

J. NIelsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-01-03 16:43

On 03/01/03 16:11, in article 1fo7wwu.12ln0ye1y20n29N%jesper@gylling.net,
"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> Den er der vist ikke mange der overholder.

Nå...

> Er det ikke noget med højden til loftet der afgører det ?

Ikke kun. Der er også noget med om du har dagslys og om rummet ligger under
jorden, m.h.t. fugt o.s.v.

/kristian