frost
Fra : Pia J

Dato : 03-01-03 11:24

Jeg fik i sommer en lille rhododendron, som indtil nu har set fin ud.
Spørgsmålet er, om jeg har været for sent ude med grangrenene?

Efter et par dages frost fik jeg pillet mit julegran ned og ville dække
planten til. Bladene var naturligvis frostdækket og let sammenkrøllede på
langs, så lidt sølle ud. Er det normalt? Og når planten nu HAR fået frost,
gør jeg det så blot værre ved at dække til? Den nåede i det mindste ikke at
få sne.

Hvad kan min, også nye, hortensia ved siden af klare? Den har jo knopper,
men det er nogen tynde grene som ser ud til at kunne knække under et lag
gran.

:Pia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-01-03 11:27

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> [...]
> gør jeg det så blot værre ved at dække til? Den nåede i det mindste ikke at

Hvis den havde nået at få sne, så havde den haft det meget bedre.
Sneen isolerer nemlig for frosten.

Om den overlever kan jeg ikke sige noget om, jeg ved ikke ret meget om
den slags planter, men jeg håber for dig. Men mine forældre har aldrig
dækket deres ned, men der er endnu ikke gået nogle af dem ud.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-01-03 11:57

On Fri, 3 Jan 2003 11:23:49 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>gør jeg det så blot værre ved at dække til? Den nåede i det mindste ikke at

Det er ikke så meget frostgraderne i sig selv som skader. Det er mere
pga. udtørring af blade/grene/knopper. Det er værst i barfrost, dvs. når
der ikke ligger sne. Helt slemt bliver det omkring februar måned hvor
dagene bliver længere og solen kan finde på at kigge frem. Solskin og
blæst samtidig med frost (uden snedække) kan hurtigt skade planterne.
Især stedsegrønne som rhododendron, fordi der forsvinder (fordamper)
vand fra bladene, men når jorden er frossen kan de ikke få nyt vand op
til at erstatte tabet.

Grangrene skal derfor placeres så de beskytter blade/knopper, ikke så de
ligger hen ad jorden. (De kan alligevel ikke holde frosten fra jorden).
Det er for at beskytte mod vind og sol.

At bladene på en rhododendron klapper sammen og ser meget ynkelige ud i
frost er helt normalt. Det skal du ikke bekymre dig om. Så snart
temperaturen igen kommer over frysepunktet så retter de sig op igen.

>Hvad kan min, også nye, hortensia ved siden af klare? Den har jo knopper,
>men det er nogen tynde grene som ser ud til at kunne knække under et lag
>gran.

Smid endelig noget gran over den. Du behøver ikke at dække den helt,
bare et par grene hen over den, det knækker den ikke af. Hortensia
plejer at fryse tilbage om vinteren, et par grangrene kan gøre at det
ikke bliver helt så meget.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Pia J

Dato : 03-01-03 12:38

Jeg har dækket min rhododendron med gran som et lille telt, ikke under den.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-01-03 13:17

On Fri, 3 Jan 2003 12:38:25 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Jeg har dækket min rhododendron med gran som et lille telt, ikke under den.

Sådan skal det også gøres