Valg af startfelt og check for bogstaver
Fra : Johnny

Dato : 03-01-03 08:36

Hej

Lige et par hurtige spørgsmål Visual Basic 6.0

1. Hvordan får jeg lavet sådan at man når man starter en frame kommer ind i
et bestemt tekstfelt sådan at dette er klar til indtastning.

2. Hvordan checker at et tekstfelt ikke indholder bogstaver feltet bruges
til udregninger har prøvet af definere feltet som et nummer felt. Det hjalp
ikke

Hilsen

Johnny

Fra : Krabsen

Dato : 03-01-03 10:02

1.

sub form load
tekstfelt1.setfocus
end sub

Noget i den retning - med forbehold for syntaksfejl

mvh
Krabsen

Fra : Martin Wiboe

Dato : 03-01-03 10:07

Hej Johnny,

1. Sæt textfeltets "Tabindex-property" til 0. Dette felt bestemmer
rækkefølgen kontroller vælges i med Tab.
2. Altså, den er lidt værre... Hvad med følgende kode (simpelt eksempel):

<kode start>
Private Sub Text1_Change()
Dim CursorPos As Integer, N As Integer, ChecketBogstav As String
Dim NyText As String
CursorPos = Text1.SelStart 'Gem cursorens position.

For N = 1 To Len(Text1.Text) 'Tjek alle bogstaver
ChecketBogstav = Mid(Text1.Text, N, 1) 'Checketbogstav sættes til et bogstav
længere henne i teksten.
If Not IsNumeric(ChecketBogstav) Then ChecketBogstav = "" 'Hvis ikke
bogstavet er et nummer, sættes CB til ingenting.
NyText = NyText & ChecketBogstav 'CB tilføjes til den nye tekst.
Next 'Næste...

Text1.Text = NyText 'Sæt Text1 til den nye tekst.
If CursorPos > Len(Text1.Text) Then CursorPos = Len(Text1.Text) 'Hvis den
tidligere cursorposition var større end den nye længde, sættes den til det
maximale.
Text1.SelStart = CursorPos 'Placer cursoren.
End Sub
<kode slut>

Det skulle gøre det...

Hilsen Martin!

Fra : Ove Hansen

Dato : 03-01-03 13:59

"Johnny" <noemail@nixingenemailadresse.dk> wrote in message

[...snip]
> [...]
bruges
> til udregninger har prøvet af definere feltet som et nummer felt.
[snip...]

Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)

If KeyAscii < 48 Or KeyAscii > 57 Then
KeyAscii = 0
MsgBox "Du skal skrive et tal mellem 0 og 9"
End If

End Sub

/Ove

Fra : Martin Wiboe

Dato : 04-01-03 10:13

Hej Ove,

Det havde jeg slet ikke tænkt på Godt, at nogen kan finde bedre
løsninger!

Venlig hilsen,

Martin

Fra : Arne Skriver

Dato : 05-01-03 12:57

"Johnny" <noemail@nixingenemailadresse.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> 2. Hvordan checker at et tekstfelt ikke indholder bogstaver feltet bruges
> til udregninger har prøvet af definere feltet som et nummer felt. Det
hjalp
> ikke

If not IsNumeric(Text1.Text) Then
MsgBox "Der må kun stå tal i tekstfeltet"
End If

Med venlig hilsen

Arne Skriver

Fra : Martin Wiboe

Dato : 05-01-03 13:37

Sådan kunne man gøre det, men det forhindrer ikke indtastningen af bogstaver
løbende...

Fra : Betin@

Dato : 05-01-03 15:20

In article <av991o$nnh$1@sunsite.dk>, martin_wiboe[remove]@hotmail.com
says...
> Sådan kunne man gøre det, men det forhindrer ikke indtastningen af bogstaver
> løbende...
Smid det ind i Lostfocus på text1 og tilføj text1.setfocus sådan

> If not IsNumeric(Text1.Text) Then
> MsgBox "Der må kun stå tal i tekstfeltet"
text1.setfocus
> End If
Så vil man ikke komme ud af feltet sålænge det ikke er numerisk.
Betin@

Fra : Carsten Suurland

Dato : 07-01-03 18:33

Hej NG

I VB er der et Validate event, som netop er beregnet til validering af
indtastede værdier.
Brug dette event i stedet for LostFocus og lign.

Eventet har også en Cancel parameter som kan sættes til True, hvis der ikke
er indtastet korrekte data.

Endeligt:
Hvis man ønsker at teste "real-time" (dvs. mens brugeren indtaster) skal der
også tages højde for "Delete", "Backspace", og piletasterne...

/Carsten Suurland

Fra : Ove Hansen

Dato : 08-01-03 08:47

"Carsten Suurland" <removethiscarsten@suurland.dk> wrote in message
> [...]
> Brug dette event i stedet for LostFocus og lign.
>
> Eventet har også en Cancel parameter som kan sættes til True, hvis
[snip...]

Hvis man bruger Validate event kan man ikke komme ud af feltet uden at
indtaste en korrekt værdi. Det er ellers rart at kunne klikke på en
Annuller-knap for at lukke vinduet uden at være tvunget til at
indtaste en rigtig værdi. Derfor anbefaler jeg at anvende LostFocus.
Der er du ikke låst.
/Ove