Sauterpnade - hvad gør jeg galt
Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 02-01-03 23:42

Hej

Jeg har en Eva Trio Sauterpande, som jeg har haft et års tid. Hver gang jeg
bruger den brænder der noget på i bunden der ikke er til at få af. Hvad gør
jeg galt?

Jeg er sikker på at det er fordi jeg bruger pandne forkert. Sidst skulle jeg
lave noget scrambled æg, og det er brændt så meget fast, at jeg ikke er
færdig med at skrubbe det af endnu. Jeg tager lidt hver dag...

Andre gange når jeg vil lave nogle grøntsager sidder der også nogle rester
tilbage, der brænder fast.

Er det bare for høj varme? Eller hvad gør jeg galt?
- håber nogen kan hjælpe!

Kåre

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-01-03 23:57

Kåre Weng Madsen wrote:

> Jeg har en Eva Trio Sauterpande, som jeg har haft et års tid. Hver
> gang jeg bruger den brænder der noget på i bunden der ikke er til at
> få af. Hvad gør jeg galt?

Du bruger en Eva Trio Sauterpande

Jeg har haft samme problemer med deres produkter og køber aldrig noget
derfra mere.

De bedste pander, man kan få, er efter min mening Cook and Baker. De er
eminente og stort set umulige at ødelægge.

Og intet brænder på, der ikke er lige til at rasle af bagefter.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 03-01-03 00:08

On Thu, 2 Jan 2003 23:56:32 +0100, "Kevin Edelvang"
<barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote:

>Du bruger en Eva Trio Sauterpande

Enig ;o( Sådan en har jeg ikke mere...

"Svigermekanikken" forærede os en Hackmann sauterpande forrige jul
(den er så altså også et års tid). Den virker upåklageligt - og det er
endnu ikke lykkedes mig at brænde noget på i den

Hjerteligst
Dorte

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-01-03 00:14

Kevin Edelvang wrote:
> Jeg har haft samme problemer med deres produkter og køber aldrig noget
> derfra mere.

Jeg læser først jeres indlæg efter at have lavet eget, men jeg er ikke i
tvivl om at hvis gryden, panden, potten bliver ordentligt "indstegt" er der
ikke nogen problemer.

Mine stålgryder/pander er praktisk talt nonstick.

Et trick er at koge af i salt og derefter starte forfra med en ny
indstegning, men pas på med at lade saltet sidde mere end til det er kogt
tørt, da det kan angribe jernet.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-01-03 00:08

Kåre Weng Madsen wrote:
> [...]
jeg
> bruger den brænder der noget på i bunden der ikke er til at få af. Hvad

* Allerførst skal du "koge" panden af og sørge for den er helt ren, her kan
du godt bruge noget opvaskemiddel, men kun denne ene gang!!!

* Dernæst skal panden smøres godt med spiseolie på indersiden og opvarmes
godt på komfuret i ca. 5 min. (indtil olien begynder at ryge). Sluk for
varmen på komfuret og lad panden afkøle. Der må IKKE bruges vand til
afkølingen. Det mørke påbrændte fedtlag, som nu sidder indvendigt i panden,
bør ikke vaskes af.

* Efter brug skrabes evt. madrester af med en spatel eller en stiv
opvaskebørste, og panden tørres herefter blot af med et stykke køkken-rulle.
Derved sikrer man, at et fedtlag bliver siddende tilbage indvendig på panden
og bevarer de gode stegeegenskaber til næste gang. Således bliver panden
iøvrigt bedre og bedre for hver gangs brug.

* BRUG IKKE SÆBE....vask kun med varm vand når panden ER afkølet, panden
bliver bedre og bedre for hver gang den bruges.

* Brug kun den mest nødvendige varme. De fleste bedre gryder, potter og
pander er rigtig gode til at fordele og holde på varmen. Kraftig varme
ødelægger "fedtcoatningen"

Dette virker på mine gryder, potter og pander. (Hackman, Copco og Eva-trio)

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Thïngmand

Dato : 03-01-03 09:05

> * BRUG IKKE SÆBE....vask kun med varm vand når panden ER afkølet, panden
> bliver bedre og bedre for hver gang den bruges.

Teflon skal _altid_ vaskes med sulfo, støbejern skal aldrig.

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-01-03 11:37

Thïngmand wrote:

> Teflon skal _altid_ vaskes med sulfo, støbejern skal aldrig.

Klart klart, men jeg går ud fra at vi hele tiden har snakket om en
stålpande!!

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-01-03 17:08

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> wrote in message

> Klart klart, men jeg går ud fra at vi hele tiden har snakket om en
> stålpande!!

Mener du stålpande eller mener du støbejernspande?

vh
Jan

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 03-01-03 18:02

"Jan Bøgh" skrev i en meddelelse

> Mener du stålpande eller mener du støbejernspande?

Den jeg taler om er at stål - så nu vil jeg gøre den helt ren, og så
indstege den (tror jeg der var en der kaldte det) og se om det virker.

Og apropos pander, så bliver jeg nødt til at dele min begejstring over min
nye støbejernspande fra Le Creuset. Jeg falder aldrig - aldrig mere for
fristelsen til at købe andet end støbejern - og slet ikke de billige teflon
pander som ellers altid har været i mit køkken....
.... det skulle da lige være den Hackmann der er på tilbud lige nu til 399,-
sat ned fra 799,- men det er jo heller ikke billigt

De bedste hilsner

Kåre

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-01-03 19:12

Kåre Weng Madsen wrote:
> [...]
> ... det skulle da lige være den Hackmann der er på tilbud lige nu til
399,- sat ned fra 799,- men det er jo heller ikke billigt

Jeg har fuld forståelse for at pengene kan være små, men man får altså det
man betaler for!!
Mht. diskussionen om at det skal være støbejern, stål eller nonstick-belagte
potter og pander er et "religionsspørgsmål". De stål og støbejernsgryder mv.
jeg har er alle fuld funktionsdygtige og "indstegte", så de er praktisk talt
nonstick. Det skal medgives at de ikke er de billigste i indkøb, men absolut
heller ikke det dyreste på markedet.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 04-01-03 00:37

Kåre Weng Madsen wrote:

> [...]
> aldrig mere for fristelsen til at købe andet end støbejern - og slet
> ikke de billige teflon pander som ellers altid har været i mit

Nok er de dyre, til gengæld kan de holde stort set evigt. Jeg har en
stor gryde med det der Le Creuset-belægning inde i, som jeg er tredje
generation, der bruger. Ok, den er da lidt slidt at se på efterhånden,
men fungerer altså upåklageligt. Det kalder jeg kvalitet! Og i
kombination med mine 40 år gamle træskeer, er det jo perfekt at koge i

Køber du en Le Creuset, kan du roligt regne med, at også dine børn og
børnebørn nok skal få glæde af den.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-01-03 19:05

Jan Bøgh wrote:
> Mener du stålpande eller mener du støbejernspande?

Hej Jan

Så havde jeg skrevet støbejerns-pande/gryde

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-01-03 11:10

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@NOSPAMhum.auc.dk> writes:

> Jeg er sikker på at det er fordi jeg bruger pandne forkert. Sidst skulle jeg
> lave noget scrambled æg, og det er brændt så meget fast, at jeg ikke er
> færdig med at skrubbe det af endnu. Jeg tager lidt hver dag...

Jeg har en Scanpan-pande, og selvom det næsten ikke er til at få noget
til at brænde fast, så kan det altså lade sig gøre. Men så kommer vi
til den helt store fordel ved Scanpan: Man kan bruge ståluld i den.
Godt nok ikke almindelig ståluld, men en speciallavet. Man kan også
bruge en gaffel i den, uden at belægningen tager skade.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Anders Jensen

Dato : 03-01-03 14:25

> [...]
> Godt nok ikke almindelig ståluld, men en speciallavet. Man kan også
> bruge en gaffel i den, uden at belægningen tager skade.

Sådan en pande har jeg også - og ovenikøbet investeret i den ståluldsdims
Scanpan forhandler og brugt den flittigt - men alligevel hænger alt i. Er
der nogen der kan huske hvornår DalleValle lukkede? Jeg mener at det er der
panden er købt, og de lover jo 10 års garanti.

Fra : Annika Pedersen

Dato : 03-01-03 14:39

> [...]
> hænger alt i. Er der nogen der kan huske hvornår DalleValle lukkede?
> Jeg mener at det er der panden er købt, og de lover jo 10 års garanti.

Tjek hvad årstal der står i bunden af den (inde i midten i det runde
areal) - med mindre den har stået længe i forretningen så er det meget
svarende.

Selv vandrer vi blot ned med dem i "kop og kande" eller en af de andre
butikker, og vupti - får/tager ny(e) tilsvarende og de sender så de gamle
retur til fabrikken :)
Så her er ikke brugt kvittering (endnu)

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 04-01-03 21:42

> [...]
jeg
> bruger den brænder der noget på i bunden der ikke er til at få af. Hvad

Hvad har du som varmekilde? Gas, El eller Induktion? Jeg bruger selv mine to
Eva Trio Sauterpander flittigt på bygas, og jeg har aldrig haft problemer.
Så jeg er meget tilfreds med Eva Trio. Kunne det tænkes at du har fået fat i
en Eva Trio fra den gamle serie og er kommet til at bruger den på et
induktionskomfur? Ligegyldigt hvad tror jeg varmekilden betyder en del... Om
end det er noget griseri, så er bygas et fantastisk brændselsmedie. En af de
store fordele ved at bo i byen ;)

Bjarke

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 05-01-03 16:50

"Bjarke Bundgaard" skrev i en meddelelse

> [...]
Om
> end det er noget griseri, så er bygas et fantastisk brændselsmedie. En af

Jeg har almindelig el-kogeplader og det er en af de nye pander der godt kan
bruges til induktion.

Jeg tror mit problem er, at jeg bruger for høj varme og ikke havde indstegt
den ordentligt (som en anden skrev)

Kåre

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 10-01-03 22:32

> [...]
kan
> bruges til induktion.
>
> Jeg tror mit problem er, at jeg bruger for høj varme og ikke havde

Hmmm... tja.
Jeg har aldrig indstegt mine sauterpande af den simple grund, at jeg ikke
annede at det var nødvendigt. Men ikke desto mindre har det været
problemfrit. Måske har jeg bare været heldig? Jeg ved at når jeg er i mine
forældres sommerhud (hvor der er elplader) brænder tingene tit på - men det
har jeg nu mere opfattet som resultatet er mit ringe kendskab til
elkogeplader... Anyway. jeg regner ikke med at du går ud og køber et
gaskomfur for at undgå problemet ;)

Held og lykke med den, og må den (trods alt) give dig mange gode kulinariske
oplevelser...

Bjarke