Dykkerforsikring
Fra : Christian Holmgaard

Dato : 02-01-03 22:26

Hello All

Ja, så kommer det store gyldne spørgsmål igen...

Er der nogle forsikringsselskaber der laver selvstændige
dykkerforsikringer?. Og er det nødvendigt med en dykkerforsikring når man
primært dykker i DK?

Jeg har på nuværende tidspunkt tegnet en forsikring i Tryg, der som et af de
eneste forsikringsselskaber også dækker fritidsdykning. Men på grund af køb
af bil, så ser jeg ikke Tryg som et super tilbud for mig, da den samlede
forsikring bliver ret dyr. Men hvis man kunne lave en selvstændig
dykkerforsikring, så kunne jeg finde et andet grundlag for at flytte fra
Tryg....

Men hvad gør i andre???

MVH
Christian Holmgaard

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 02-01-03 22:53

hamburger manheimer

Fra : Michael Lancaster

Dato : 03-01-03 02:16

HM nytegner ikke forsikringer i Danmark - desværre - men DYKSIK (Rådet for
større dykkersikkerhed) arbejder på at få et andet forsikringsselskab til at
overtage konceptet, der var en stor succes i de 14 dage det varede inden HM
lukkede i Danmark, - rolig nu de der har en HM forsikring er fortsat dækkede
af denne - HM nytegner bare ikke i Danmark.

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 02-01-03 22:54

alm. brand

Fra : Henning

Dato : 02-01-03 22:50

On Thu, 2 Jan 2003 22:26:04 +0100, "Christian Holmgaard"
<christian@holmgaard.dk> wrote:

> [...]
>forsikring bliver ret dyr. Men hvis man kunne lave en selvstændig
>dykkerforsikring, så kunne jeg finde et andet grundlag for at flytte fra

DAN - Divers Alert Network. Koster omkring 600,- om året, dækker stort
set alt, du kan komme ud for under eller i forbindelse med dykning
(dog ikke eftersøgning!!)
Fordelen er, at det er en verdensomspændende organisation, som er
kendt af alle, lige meget hvor du dykker
http://www.diversalertnetwork.org/
Ja, du skal også have en forsikring, selv om du "kun" dykker i
Danmark. Risikoen for at din makker går i panik, så du må smide dit
udstyr, risikoen for at blive ramt i hovedet af en båd i overfladen,
risikoen for dykkersyge osv. er til stede altid, lige meget hvor i
verden du er!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 02-01-03 23:04

Nu har jeg også forsikring i Tryg og forsikringen dækker også dykning.
Problemet er bare at man, ved en evtn. ulykke, skal have fulgt DSF's regler,
for at få erstatning. Jeg kunne sagtens forstille mig at dette ikke var
tilfældet ved en ulykke. Og så er den jo faktisk ikke en pind værd.

Hvorfor har jeg den så, jo det var rimeligt billigt at få dykning med.
Sikkert fordi det er de aldrig behøver at give erstatning..: - )

Bjarne...

Fra : Morten Reistad

Dato : 04-01-03 17:20

According to Bjarne Rosenkrands <bjarnerosenkrands@hotmail.com>:
> [...]
>for at få erstatning. Jeg kunne sagtens forstille mig at dette ikke var
>tilfældet ved en ulykke. Og så er den jo faktisk ikke en pind værd.

Og da er man ved et stort problem. Ved over 60 prosent av alle ulykker
er det alvorlige utstyrsproblemer som påvirker oppdrift, enten det
er tom/nesten tom for luft eller problemer med drakt eller vest.
Det skal ikke mere til enn en utventil som ikke lukker ordentlig; f.eks.
fordi det er kommet tekstilfibre i membranen.

Vi satte dette på spissen for endel forsikringsselskaper i Norge;
ved å referere til et case :

Du planlegger et dykk med en ukjent buddy på en dykkebåt.
Dykket et planlagt på en vegg som er over 60 meter dyp, men
dere avtaler 30 meter som maks grense, og at man 15 minutter
etter nedstigning skal være 18 meter eller grunnere. (dette
holder dykket vel innenfor multilevel tabeller og computer som
et ikkedekompresjonsdykk).

På vei ned mister buddyen din kontroll over oppdriften; og
synker ukontrollert. Du blir med etter, og får tak i ham på 50
meter, og drar ham til overflaten. Utstyret til buddy blir droppet,
og synket på dypet. Dere kommer opp etter 14 minutter mer eller
mindre direkte fra 50 meter.

Dykkebåten iverksetter full evakuering til trykkammer i henhold
til normale prosedyrer. Evakueringen krever helikopter og

Hva dekkes av evakuering i dette tilfellet? Utstyr? Følgeskader?

Og spm 2: Hva stilles av garanti når meldingen kommer om
"trykkammerbehandlig av 2 dykkere som har gått opp fra 50 meter".

Alle har fulgt alle prosedyrer, med unntak av dybdeproblemet.

Til sammenligning; DAN dekker all evakuering, behandling og dekker det
tapte utstyret (men forbeholder seg retten til å foreta et søk).

Og, ja, dette er en anonymisering av et faktisk tilfelle.

>Hvorfor har jeg den så, jo det var rimeligt billigt at få dykning med.
>Sikkert fordi det er de aldrig behøver at give erstatning..: - )

Jeg har valgt DAN. Også fordi det blir stilt garantier om behandling
og evakuering uten mye spørsmål og dikkedarer.

-- mrr

Fra : Allan Norsk

Dato : 06-01-03 11:52

Dit case er ikke rigtig god til en generel undersøgelse af dækning hos
forsikringsselskaber, da den omfatter redning af liv. Mange forsikringer
dækker nemlig ud over det normale hvis du har lidt tab i forbindelse med
redning af menneskeliv.

Men ellers er det en udmærket idé med konkrete cases. Hvad med om vi i
fællesskab her på gruppen opstillede 4-5 cases som man kan præsentere sit
forsikringsselskab for. De kunne f.eks. omfatte tab/skader ved:

- Fejl på udstyr
- Dykning uden for tabel (brudt dykkerplan, fejl i dykkerplan, uforudsete
hændelser)
- Dykning inden for tabel (hårdt arbejde, stress, kulde, tom for luft)
- Gentagne op- og nedstigninger (kursusdyk)
- Redning

/Allan

"Morten Reistad" <mrr@reistad.priv.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> meter, og drar ham til overflaten. Utstyret til buddy blir droppet,
> og synket på dypet. Dere kommer opp etter 14 minutter mer eller

-snip

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-01-03 13:45

Allan Norsk:

> [...]
> - Dykning inden for tabel (hårdt arbejde, stress, kulde, tom for
> luft) - Gentagne op- og nedstigninger (kursusdyk)

- Dykning uden de rekreative grænser: gasblandinger, hule/vrag/etc

(Jeg har DAN MasterPlan - krævet i EKPP)

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>

Fra : Lars Schmidt

Dato : 03-01-03 08:44

Jeg er forsikret hos Codan. Prisen er ca. 1100 kr om året.
Men der er jo ingen grund til at have samlet alle dine forsikringer eet
sted.

Mht. bilforsikring så prøv GF-forsikring. De er bare billige og har en god
dækning (De dækker bare ikke dykning!!)

Fra : Kim Meineche

Dato : 04-01-03 00:30

Hej Christian og i andre.

Jeg er ked af, at måtte sige det, men mit bedste råd er:Dyk efter at
du/i ikke får en krone i erstatning, uanset hvad der sker!
De fleste forsikringsselskaber, hvis ikke dem alle, dækker kun i
tilfælde af en såkaldt udefra kommende begivenhed. Under denne
kategori kan trykfaldssyge, luftimboli osv. næppe falde ind under og
hvad hvis man bliver ramt i hovedet af en båd, kommer i klemme i
skruen, bliver stranguleret af et bundtov eller whatever.......jeg
tror et evt. selskab vil gøre alt for at sige det ikke har noget med
dykning at gøre, hvis man henviser til en decideret dykkerforsikring.

Måske tager jeg fejl, men det er min personlige konklution so far.....

Kim Meineche.

Fra : Henning

Dato : 04-01-03 21:42

> [...]
>hvad hvis man bliver ramt i hovedet af en båd, kommer i klemme i
>skruen, bliver stranguleret af et bundtov eller whatever.......jeg

Ovenstående er heldigvis ved at blive revurderet i mange selskaber til
"en pludselig opstået hændelse".

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Søren Lund

Dato : 04-01-03 09:04

MHT hvad vi andre gør.
Jeg har en kombineret pensionsopsparing og lønsikring gennem
personaleforeningen i falck. Der er ved død ikke noget stor beløb
(begravelseshjælp), men ved invaliditet dækker den forskellen mellem
invalidepension og min nuværende løn, uanset hvordan jeg bliver invalid. Jeg
ved ikke om det kun er gennem vores personaleforening man kan tegne den.

Søren

Fra : Adam Rubin

Dato : 06-01-03 14:42

> [...]
>
> Er der nogle forsikringsselskaber der laver selvstændige
> dykkerforsikringer?. Og er det nødvendigt med en dykkerforsikring når man

Hvad er en "dykkerforsikring"?

Før vi kan føre en ordentlig debat, er det nødvendigt at være præcis om det
der debatteres. Man kan forsikre sig mod meget, også når det gælder
dykning - her er et par eksempler:

1) Ulykkesforsikring - udbetaling af en erstatning ved mén som følge af en
ulykke
2) Forsikring der dækker omkostninger ved redning og sygdomsbehandling
3) Lønsikring - Forsikring der sikre indkomstnivauet ved nedsat arbejdsevne.

Selvfølgelig hjælper det ikke, når DYK! i forrige nummer på samme måde laver
en læserundersøgelse der blander rejsesygeforsikring med ulykkesforsikring.

Nå debatten her går vel mest på 1) - Altså en ulykkesforsikring der dækker
invaliditet opstået i forbindelse med dykning. De tre mest sandynlige former
for tilskadekomst er:
a) Mekanisk påvikning (skibsskrue, anker i hovedet, etc.).
b) Noget går galt, og man er tvunget til en for hurtig opstigning,
resulterer i dykkersyge, eller lungesprængning.
c) Man får dykkersyge efter et ganske almindeligt dyk, uden andre
komplikationer

En almindelig ulykkesforsikring vil givet dække ved a). Måske ved b). Helt
sikkert ikke ved c)!

Mht. 2) er der ikke problemer ved dykning i DK. Her har vi betalt via
skattebiletten, og vi har et rimeligt godt beredskab. Ved dyk i udlandet vil
jeg anbefale DAN (som så mange andre har gjort), selv om du dykker i
områder, hvor det gule sygesikringskort gælder, tror jeg meget på deres
alarmcentrals værdi. Ved dyk hvor det gule sygesikringskort ikke gælder vil
jeg ud over DAN også tegne en rejsesygeforsikring, der giver et ubegrænset
beløb til behandling og hjemtransport. DAN's forsikringssumer kan ikke dække
ambulancefly fra Sydøstasien.

Endelig tror jeg, at istedet for en ulykkesforsikring burde mange tegne en
lønsikring da det man ønsker at forsikre sig imod er de økonmiske
konsekvenser ved tabt arbejdsevne.

Adam