Endnu et Copy Control spg.
Fra : Carl Lorberg

Dato : 02-01-03 21:48

Når man køber en CD eller en plastik skive med Copy Control, hvad køber man
så præcist?

Køber jeg musiken eller løber jeg licens til at hører musiken?

Hvis jeg nu ikke ønsker at aflevere en Copy Control skive tilbage, fordi jeg
ikke kan hører den, som lovet af producenten, på mine cdafspillere, kan jeg
så ikke forlange at de sørge for at jeg kan hører den og det burde vel være
mig underordnet om hvordan producenten sørger for det. ?

m.v.h.
Carl

Fra : David T. Metz

Dato : 03-01-03 02:40

Carl Lorberg skriblede:
> Når man køber en CD eller en plastik skive med Copy Control, hvad
> køber man så præcist?
>
> Køber jeg musiken eller løber jeg licens til at hører musiken?

Ingen af delene. Du køber en indspilning.

Nej.

David

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-03 10:23

David T. Metz skrev:

>Nej.

Hvis der foreligger en mangel, kan køber forlange at sælger
udbedrer den, og den ret kan sælger ikke fjerne. Så svaret er ja,
medmindre du ikke mener at der foreligger en mangel.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-01-03 11:04

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Hvis der foreligger en mangel, kan køber forlange at sælger
> udbedrer den, og den ret kan sælger ikke fjerne. Så svaret er ja,
> medmindre du ikke mener at der foreligger en mangel.

Kan han ikke stadig undlade det, hvis mangeludbedringen er meget
omkostningskrævende?
(og istedet lade handlen gå tilbage)

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-03 11:06

Per Christoffersen skrev:

>Kan han ikke stadig undlade det, hvis mangeludbedringen er meget
>omkostningskrævende?

Jo, og det kunne måske blive aktuelt idet han jo ikke har ret til
at brænde en rigtig cd til kunden.

--
Bertel

Fra : Carl Lorberg

Dato : 03-01-03 11:20

> Jo, og det kunne måske blive aktuelt idet han jo ikke har ret til
> at brænde en rigtig cd til kunden.

Sælger ved jo godt at han sælger et manglefuld produkt og jeg har som køber
ingen alternativer til produktet.
Jon er Jon og hvis jeg vil hører Jon, kan jeg jo ikke købe en cd med ZZ TOP.

m.v.h
Carl

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-01-03 11:33

"Carl Lorberg" <lorberg@tdcadsl.dk> wrote in message

> Sælger ved jo godt at han sælger et manglefuld produkt og jeg har som
køber
> ingen alternativer til produktet.

Det er sådan set underordnet om sælger ved varen er mangelfuld eller ej, -
det vil være ekstremt omkostningskrævende for ham at levere en 'ægte'
audio-CD med musikken på (og måske endda umuligt). Han vil derfor ikke kunne
tvinges til at levere en CD til dig.

/Per

Fra : Carl Lorberg

Dato : 03-01-03 11:55

> [...]
> det vil være ekstremt omkostningskrævende for ham at levere en 'ægte'
> audio-CD med musikken på (og måske endda umuligt). Han vil derfor ikke

Jeg kan godt se at det vil blive omkostningskrævende for ham, men det er jo
producenten og
kun ham som bestemmer om han vil sætte CC på og dermed gøre produktet
manglefuld.

Jeg har som forbruger intet alternativ til produktet.
Er det rimeligt at jeg som forbruger skal købe nyt udstyr for at han kan
levere produkter manglfulde?

Er der nogle tidligere retsager hvor en producent er frikendt for ansvar og
hvor producenten
helt bevist har leveret et produkt manglefuld.?

m.v.h.
Carl

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-03 11:55

Carl Lorberg skrev:

>Jeg kan godt se at det vil blive omkostningskrævende for ham, men det er jo
>producenten og kun ham som bestemmer om han vil sætte CC på og dermed
>gøre produktet manglefuld.

Det ændrer ikke på købeloven. Den eneste reelle mulighed, hvis
omlevering er for dyrt, er at hæve handelen.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 03-01-03 12:03

Carl Lorberg skriblede:

> Jeg kan godt se at det vil blive omkostningskrævende for ham, men det
> er jo producenten og
> kun ham som bestemmer om han vil sætte CC på og dermed gøre produktet
> manglefuld.

Produktet bliver ikke automatisk "mangelfuldt" af CC. Det er mangelfuldt
hvis det ikke lever op til aftalen, eller hvad køber rimeligvis kunne
forvente. Dvs. hvis der fx. sættes CC på og sælger gør opmærksom på at
produktet kun virker i almindelige cd-afspillere samt at selv i nogle af
disse kan der være problemer - så er produktet ikke "mangelfuldt".

> Jeg har som forbruger intet alternativ til produktet.
> Er det rimeligt at jeg som forbruger skal købe nyt udstyr for at han
> kan levere produkter manglfulde?

Produkterne er ikke nødvendigvis mangelfulde. Derfor er det "rimeligt" -
ligesom du skal købe en digital radiomodtager for at høre digital radio
skal du købe afspiller, der er kompatibel med det nye lydmedie ... Det er
dit eget "frie valg".

David

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-01-03 13:39

On 03/01/03 11:54, in article 3e156b60$0$182$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
"Carl Lorberg" <lorberg@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har som forbruger intet alternativ til produktet.

Jo - du kan lade være med at købe.

> Er det rimeligt at jeg som forbruger skal købe nyt udstyr for at han kan
> levere produkter manglfulde?

Er det rimeligt at du skal købe en DVD-afspiller for at afspille en DVD? er
det rimeligt at du skal have en computer for at bruge en CD-ROM? Er det
rimeligt at Windows-programmerne ikke virker på min Mac?

Produktet er som udgangspunkt ikke behæftet med en mangel. Du får præcis det
du køber, og der er ikke nogen fejl eller lignende på det.

Man kan dog - når det er forbrugerkøb - diskutere om det evt. falder ind
under kbl. § 75a stk. 2 nr. 2 eller § 76 stk. 1 nr. 1:

§ 75 a [...]
Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden
[...]
2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis
anvendes til,
[...]

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller
sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende
oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for
køberens bedømmelse af genstanden,
[...]

Det afhænger nok at mærkningen på coveret m.v.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-03 11:53

Per Christoffersen skrev:

>Det er sådan set underordnet om sælger ved varen er mangelfuld eller ej, -

Absolut ikke. Hvis han sælger en vare som han ved er
fejlbehæftet, begår han bevidst en ulovlighed. Det er værre end
at handle i god tro.

Er der nogen der kender den juridiske definition på svig?
Købeloven omtaler nemlig begrebet.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-01-03 12:03

> Absolut ikke. Hvis han sælger en vare som han ved er
> fejlbehæftet, begår han bevidst en ulovlighed. Det er værre end
> at handle i god tro.

Jeg ser helst, at du ikke citerer ude af sammenhængen. Resten af sætningen
skal med, hvis du skal komme med en vurdering af rigtigheden i min påstand.

(ellers kunne jeg jo citere dig således:

> Absolut

Det glæder mig at vi er enige!)

Men du har da ret i, at der er andre forhold, hvor det gør en forskel om han
har handlet bevidst eller ej. Om det kan få nogen praktisk betydning, er jeg
usikker på. At det ikke fører til fremskaffelsen af en 'ægte' audio-CD er vi
jo enige om.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-01-03 11:22

> Jo, og det kunne måske blive aktuelt idet han jo ikke har ret til
> at brænde en rigtig cd til kunden.

Det vil ihvertfald nok blive ret omkostningskrævende hvis han skal skaffe
sig ret til det...

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 03-01-03 11:54

Bertel Lund Hansen skriblede:

> Hvis der foreligger en mangel, kan køber forlange at sælger
> udbedrer den, og den ret kan sælger ikke fjerne. Så svaret er ja,
> medmindre du ikke mener at der foreligger en mangel.

Der foreligger vel ikke en mangel, men snarere dårlig markedsføring?

Men iøvrigt må flg. gælde: "§78 Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering
eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig
eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger."

I praksis vil det være umuligt for sælger at udbedre manglen.

David

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-03 11:57

David T. Metz skrev:

>Der foreligger vel ikke en mangel, men snarere dårlig markedsføring?

Der forelighger en mangel hvis man sælger en vare under en
betegnelse som den ikke lever op til.

>I praksis vil det være umuligt for sælger at udbedre manglen.

Ja, og derfor er ophævelse af handelen den eneste mulighed.

Købeloven giver køber mulighed for skadeserstatning hvis sælger
har handlet i strid med almindelig hæderlighed, men der er jo
ikke nogen skade at erstatte.

--
Bertel

Fra : Claus P.

Dato : 03-01-03 12:00

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> Bertel Lund Hansen skriblede:

> Der foreligger vel ikke en mangel, men snarere dårlig markedsføring?

Hvis den er solgt som en CD men ikke overholder CD standarden, så
er der en mangel. At der ofte står noget på cd'en om at ikke alle
afspillere kan læse den, er ingen undskyldning såfremt kunden ikke
er blevet gjort opmærksom på det inden købet.

MVH CP

Fra : David T. Metz

Dato : 03-01-03 12:04

Claus P. skriblede:
> [...]
> afspillere kan læse den, er ingen undskyldning såfremt kunden ikke
> er blevet gjort opmærksom på det inden købet.

I know - dét var min pointe.

David

Fra : Anders Larsson

Dato : 03-01-03 19:48

"Claus P." <ewarp@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> afspillere kan læse den, er ingen undskyldning såfremt kunden ikke
> er blevet gjort opmærksom på det inden købet.

Og... da det jo ikke er en CD (pr. defenition efter standarden), ville det
så være lovligt at omgå denne kopi beskyttelse på en CC skive - da den jo
ikke falder under retten til at kopiere CD'ere, men muligvis under det nye
EU direktiv... eller omhandler dette også alene CD'er (efter standarden)
eller CD'er i bred betydning ?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Anders Larsson

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-03 22:52

Anders Larsson skrev:

>Og... da det jo ikke er en CD (pr. defenition efter standarden), ville det
>så være lovligt at omgå denne kopi beskyttelse på en CC skive - da den jo
>ikke falder under retten til at kopiere CD'ere

Øh ... loven nævner slet ikke ordet cd. Det ville da også være
halsløs gerning at lave en lov der skal revideres hver gang der
gøres en ny opfindelse.

--
Bertel

Fra : Per...

Dato : 03-01-03 12:31

In article <3e14e985$0$47074$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
dtm.ioa@cbs.dk says...
> Carl Lorberg skriblede:

> Ingen af delene. Du køber en indspilning.

Så hvis jeg har den på kasettebånd kan jeg bare download en mp3, fordi
jeg jo har købt en indspilning?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-01-03 12:43

"Per..." <hyp1999@hotmail_removethis_.com> wrote in message
> [...]
> dtm.ioa@cbs.dk says...

> Så hvis jeg har den på kasettebånd kan jeg bare download en mp3, fordi

Du har købt én indspilning, altså et specifikt eksemplar af musikken/værket.
Du har kun rettigheder i forhold til dette ene eksemplar, og det skal altså
ikke opfattes som en form for licens, der giver ret til at høre musikken
ubegrænset, eller at anvende andre eksemplarer af musikken/værket.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 03-01-03 12:47

Per... skriblede:
> In article <3e14e985$0$47074$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> dtm.ioa@cbs.dk says...

> Så hvis jeg har den på kasettebånd kan jeg bare download en mp3, fordi
> jeg jo har købt en indspilning?

Som Per C. også svarer: Næ, men du må lave en mp3 ud fra kassettebåndet ...

David